Наукова періодика України Вища освіта України


Терепищий С. 
Проблема універсальної картини світу в структурі розуміння сучасної людини / С. Терепищий // Вища освіта України. - 2015. - № 3. - С. 19-25. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2015_3_5
Проаналізовано смисловий зв’язок між глобалізмом і логоцентризмом західної культури. Зазначено, що універсальний погляд на світ у сучасному розумінні – це своєрідна екстраполяція домінуючої форми мислення (у цьому випадку „західної” форми мислення) на загальну дійсність. Продемонстровано деструктивні аспекти універсального погляду на світову дійсність. Виявлено, що логічно-історичні витоки глобальної картини світу були пов’язані з логоцентризмом європейського мислення, започаткованого ще за часів античності. З’ясовано, що онтологічно-смислові причини утворення універсального бачення людського суспільства ґрунтуються у зведенні сучасною людиною буття світу до уявлення про світ, що призводить до втрати „таємниці” незнання. Базуючись на теоретичних дослідженнях Р. Робенртсона, вказано на поверхову сутність глокалізації, яка була описана як явище імплементації глобального в локальне та навпаки, де „глобальне” є лиш квінтесенцією цінностей неолібералізму та продуктів і досі домінуючої західної культури. Охарактеризовано фундаментальні ознаки глобалізації, що формують спосіб мислення сучасного „космополіта”: становлення глобальних ЗМІ; вестернізація; міграція ліберального капіталізму, кожна з яких є методологічним та аксіологічним каркасом „глобального” знання про людство. Констатовано, що глобалізація світу – це водночас глобалізація поглядів. Завдання людства, у ці складні для нашого розуміння часи, сприймати „Чужого” та „Іншого” в їх автентичності та самобутності, не зводячи їх до часткових проявів ілюзорної „глобальної” культури.Проанализирована смысловая связь между глобализмом и логоцентризмом западной культуры. Отмечено, что универсальный взгляд на мир в современном понимании – это своеобразная экстраполяция доминирующей формы мышления (в данном случае "западной" формы мышления) на общую действительность. Продемонстрированы деструктивные аспекты универсального взгляда на мировую действительность. Выявлено, что логически-исторические истоки глобального картины мира были связаны с логоцентризмом европейского мышления, которое ведет свое начало еще со времен античности. Выяснено, что онтологически смысловые причины образования универсального видения человеческого общества основываются в возведении современным человеком бытия мира к представлению о мире, что приводит к потере "тайны" незнания. Основываясь на теоретических исследованиях Р. Робенртсона, указано на поверхносную сущность глокализации, которая была описана как явление имплементации глобального в локальное и наоборот, где "глобальное" является лишь квинтэссенцией ценностей неолиберализма и продуктов до сих пор доминирующей западной культуры. Охарактеризованы фундаментальные признаки глобализации, формирующие образ мышления современного "космополита": становление мировых СМИ, вестернизация, миграция либерального капитализма, каждая из которых является методологическим и аксиологических каркасом "глобального" знания о человечестве. Констатировано, что глобализация мира - это одновременно глобализация взглядов. Задача человечества в эти сложные для нашего понимания времена воспринимать "Чужого" и "Другого" в их подлинности и самобытности, не сводя их к частичным проявлениям иллюзорной "глобальной" культуры.Analyzed the semantic link between globalism and logocentrism of Western culture. It is noted that a universal view of the world in the modern sense - a kind of extrapolation of the dominant forms of thinking (in this case, the "Western" forms of thought) for a total reality. It demonstrated the destructive aspects of the universal view of the world reality. It was revealed that logical and historical origins of the global picture of the world were related to logocentrism European thinking, which dates back from the time of antiquity. It was found that the ontological sense reasons for the formation of the universal vision of human society based in the construction of a modern human being of the world to the concept of the world, which leads to a loss of the "mystery" of ignorance. Based on theoretical studies R. Robenrtsona, indicated on superficial is essence of globalization, which has been described as a phenomenon of the implementation of a global to local and vice versa, where the "global" is only the quintessence of the values of neo-liberalism and the product is still the dominant Western culture. Characterized by fundamental features of globalization that shape the modern way of thinking, "cosmopolitan": becoming the world's media, Westernization, migration of liberal capitalism, each of which is methodological and axiological framework of "global" knowledge about humanity. It was stated that the globalization of the world - is at the same time, globalization views. The task of humanity in these difficult times for our understanding of perceived "Alien" and "others" in their authenticity and identity, not reducing them to a partial manifestation of the illusory "global" culture.
  Повний текст PDF - 398.09 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Терепищий С.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Терепищий С. Проблема універсальної картини світу в структурі розуміння сучасної людини / С. Терепищий // Вища освіта України. - 2015. - № 3. - С. 19-25. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2015_3_5.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського