Наукова періодика України Вища освіта України


Нестерова М. 
Перспективи застосування когнітивних технологій у системі вищої освіти / М. Нестерова // Вища освіта України. - 2015. - № 2. - С. 16-20. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2015_2_5
Актуалізовано проблему дослідження завдань і перспектив системи вищої освіти, а також вивчення можливостей та обмежень застосування в ній когнітивних технологій. Доведено важливість застосування когнітивних технологій у розвитку особистості, так як останнім часом спостерігається погіршення когнітивних навичок (особливо серед молоді) унаслідок зловживання мережевим, віртуальним світом. Розглянуто застосування когнітивних технологій (педагогічні майстерні, колективна мисленнєва діяльність, навчальне дослідження, інтелект-карти, карти понять) у педагогічній практиці. Зазначено, що всі ці методики спрямовані на творчий підхід до навчального процесу, формування когнітивних навичок, які максимально підходять майбутнім фахівцям будь-якої спеціальності. Розкрито вплив на освітню сферу такого інструментарію когнітивістики як форсайт технології, яка передбачає включення у процес творення майбутнього тих, хто в ньому найбільш зацікавлений, а також комплексне моделювання ключових факторів і сил впливу на це майбутнє. Виокремлено виклики сучасності, що визначають пошук нової моделі освіти, в якій розвивавальні когнітивні технології (нейробіка, брейнфітнес, когнітивний фітнес та інші) можуть вплинути не тільки на конкретну особистість, а й на суспільство в цілому. Констатовано, що активне впровадження когнітивних технологій має свої як позитивні, так і негативні наслідки для особистості і суспільства в цілому, і цей подвійний ефект потребує подальших грунтовних досліджень, зокрема щодо впливу та імплементації когнітивних технологій у систему вищої освіти.Актуализирована проблема исследования задач и перспектив системы высшего образования, а также изучение возможностей и ограничений применения в ней когнитивных технологий. Доказана важность применения когнитивных технологий в развитии личности, так как в последнее время наблюдается ухудшение когнитивных навыков (особенно среди молодежи) вследствие злоупотребления сетевым, виртуальным миром. Рассмотрено применение когнитивных технологий (педагогические мастерские, коллективная мыслительная деятельность, учебное исследование, интеллект-карты, карты понятий) в педагогической практике. Отмечено, что все эти методики направлены на творческий подход к учебному процессу, формирование когнитивных навыков, которые максимально подходят будущим специалистам любой специальности. Раскрыто влияние на образовательную сферу такого инструментария когнитивистики как форсайт технология, которая предусматривает включение в процесс создания будущего тех, кто в нем наиболее заинтересован, а также комплексное моделирование ключевых факторов и сил влияния на это будущее. Выделены вызовы современности, определяющие поиск новой модели образования, в которой развивающие когнитивные технологии (нейробика, брейнфитнес, когнитивный фитнес и другие) могут повлиять не только на конкретную личность, но и на общество в целом. Констатировано, что активное внедрение когнитивных технологий имеет свои как положительные, так и отрицательные последствия для личности и общества в целом, и этот двойной эффект требует дальнейших фундаментальных исследований, в частности о влиянии и имплементации когнитивных технологий в систему высшего образования.The article considers perspectives of cognitive technologies implementation in the system of high education. The main task of high education system is to provide high level of cognitive effectiveness. The new cognitive technologies should be based on the individual cognitive system specialties. The main question is accordance of the high education system to the actual social demands.
  Повний текст PDF - 367.984 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Нестерова М.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Нестерова М. Перспективи застосування когнітивних технологій у системі вищої освіти / М. Нестерова // Вища освіта України. - 2015. - № 2. - С. 16-20. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2015_2_5.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського