Наукова періодика України | Наука та прогрес транспорту | ||
Ловейкін В. С. Особливості коливань приводних механізмів роторів / В. С. Ловейкін, Ю. В. Човнюк, А. П. Ляшко // Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. - 2016. - № 1. - С. 147-157. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdnuzt_2016_1_17 Вивчено вплив динамічних коефіцієнтів сегментних підшипників (коефіцієнтів опору та циркуляційної сили) на стійкість і субгармонійні автоколивні складові коливань ротора у нестійкій області частот обертання. Дослідження базується на методах: теорії коливань механічних систем із зосередженими параметрами; функцій Лагранжа; лінійної алгебри. Обгрунтовано дискретну двомасову модель незбалансованого ротора, в якій враховано впливи на його обертання динамічних коефіцієнтів; проаналізовано та вдосконалено методи інженерних розрахунків стійкості та параметрів субгармонічних автоколивань у нестійкій області частот обертання ротора; встановлено та класифіковано основні причини роторних вібрацій, конструктивних чи тих, що виникли у процесі виготовлення, складання та експлуатації машин, а з іншої сторони, специфічних для роторних систем неконсервативних сил, які призводять за певних умов до автоколивань; визначено (ідентифіковано) характерні особливості/відмінності роторних вібрацій, які полягають у тому, що у переважній більшості випадків вони пов'язані з поперечними коливаннями роторів, у той час як крутні чи поздовжні коливання відіграють незрівнянно меншу роль, і тому останніми у даному дослідженні знехтувано; показано, що характерною особливістю функціонування роторних систем сучасних машин та агрегатів є відсутність прямого зв'язку рівня вібрації з величиною потужності, яка передається через них чи виробляється двигуном. Вперше враховано нелінійні реакції прошарку змащення підшипників, а саме: коефіцієнти опору та циркуляційної сили, які визначають динамічні коефіцієнти сегментних підшипників. Уточнено та суттєво вдосконалено інженерні розрахунки стійкості та субгармонічних автоколивань ротора (незбалансованого) у нестійкій області частот його обертання. Результати можна використовувати для аналізу тих роторних систем, у яких за певних умов можуть виникати вібрації, які не викликані якимись зовнішніми періодичними навантаженнями (або недосконалостями самого ротора) та умови їх виникнення не зв'язані з якимись (будь якими) резонансними співвідношеннями (тобто системи, в яких виникають самозбудження або автоколивання). Останні викликані дією неконсервативних сил циркуляційного типу (циркуляційні сили пов'язані з вектором переміщення ротора, а не з вектором швидкості, як це має місце в системах із "негативним" тертям). Оскільки вектор циркуляційних сил є перпендикулярним до вектора переміщень ротора, то внаслідок цього такі сили можуть проявляти себе лише у механічних (роторних) системах із числом ступенів вільності руху більше одного. Окрім того, важливою особливістю циркуляційних сил є їх неконсервативність, тому результати роботи можна використати для дослідження неконсервативних роторних систем, які мають несиметричну (кососиметричну) матрицю коефіцієнтів. Цитованість авторів публікації: Бібліографічний опис для цитування: Ловейкін В. С. Особливості коливань приводних механізмів роторів / В. С. Ловейкін, Ю. В. Човнюк, А. П. Ляшко // Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. - 2016. - № 1. - С. 147-157. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdnuzt_2016_1_17.Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|
|
Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського |