Наукова періодика України Рідна школа


Бондар Л. 
Особливості диференційованого підходу до навчального процесу в закладах освіти духовного відомства (кінець ХІХ ст. – до 1917 р.) / Л. Бондар // Рідна школа. - 2012. - № 10. - С. 62-67. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2012_10_18
Розглянуто типи початкових шкіл, які існували в кінці XIX - на початку ХХ ст., зміст їхніх навчальних планів і програм як засіб здійснення диференційованого підходу до навчального процесу. Зосереджено увагу на висвітленні історії розвитку церковно-парафіяльних шкіл та особливостей їх функціонування. Зроблено висновок про те, що дореволюційна початкова школа зробила багато, щоб задовольнити потреби народних мас в освіті, але через соціально-політичні умови не змогла повністю вирішити проблеми початкової освіти. Вказано, що характерними проблемами початкової освіти були: структура шкільної системи, оновлення загальноосвітнього курсу початкової школи та перебудова методики виховної і навчальної діяльності.Рассмотрены типы начальных школ, которые существовали в конце XIX - в начале ХХ вв., содержание их учебных планов и программ как средство достижения дифференцированного подхода к учебному процессу. Сосредоточено внимание на освещении истории развития церковно-приходских школ и особенностей их функционирования. Сделан вывод о том, что дореволюционная начальная школа сделала много, чтобы удовлетворить потребности народных масс в образовании, но из-за социально-политических условий не смогла в полной мере решить проблемы начального образования. Указано, что характерными проблемами начального образования были: структура школьной системы, обновление общеобразовательного курса начальной школы и перестройка методики воспитательной и учебной деятельности.The types of primary schools that existed in the late XIX - early XX century, the content of their curricula and programs as a means to achieve a differentiated approach to learning. Focused attention on the treatment of the history of church-parafia schools and their functioning. It is concluded that pre-revolutionary elementary school did much to meet the needs of the people in education, but because of the socio-political environment is not able to fully solve the problems of primary education. Indicated that the characteristic problems of primary education had problems structure of the school system, updating general course of primary school and the restructuring of educational methods and training.Розглянуто типи державних початкових шкіл різного підпорядкування - одно- і двокласних міністерських, синодальних церковнопарафіяльних шкіл і шкіл грамоти, недільних шкіл - та особливості їх навчальних планів як засіб диференційованого підходу до навчального процесу. Зазначено, що у Російській імперії характерною була диференціація шкільного навчання за конфесійною ознакою, етнічною належністю, територіальним розташуванням навчальних закладів, що позначалося на навчальних програмах. Проаналізовано тенденцію змін урядових асигнувань на початкові школи та церковнопарафіяльні школи у контексті зростання кількості шкіл, підпорядкованих духовному відомству, наприкінці ХІХ ст. З'ясовано, що незважаючи на зростання кількості шкіл усіх типів, значна кількість дітей залишалася поза школою, особливо дівчаток. Наголошено на тому, що зміни у навчальних програмах Міністерства народної освіти 1913 р. не сприяли перетворенню народної школи на школу розвивального та виховуючого навчання.Рассмотрены типы государственных начальных школ различного подчинения - одно- и двуклассных министерских, синодальных церновнопарафияльных школ и школ грамоты, воскресных школ - и особенности их учебных планов как средство дифференцированного подхода к учебному процессу. Отмечено, что в Российской империи характерной была дифференциация школьного обучения по конфессиональному признаку, этнической принадлежности, территориальному размещению учебных учреждений, что отражалось на учебных программах. Проанализирована тенденция изменения правительственных ассигнований на начальные школы и церковнопарафияльные школы в контексте возрастания количества школ, подчиненных духовному ведомству, в конце XIX в. Выяснено, что, несмотря на возрастание количества школ всех типов, значительное количество детей оставалось вне школы, особенно девочек. Акцентировано внимание на том, что изменения в учебных программах Министерства народного образования 1913 г. не благоприятствовали превращению народной школы в школу развивающего и воспитательного обучения.The types of the state elementary schools with different subordination - one-and two-forms ministerial, synodal church-parochial schools and schools of reading and writing, Sunday school - and peculiarities of their curriculums as the means of individual approach to the educational process are analyzed in the article.
  Повний текст PDF - 158.77 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Бондар Л.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Бондар Л. Особливості диференційованого підходу до навчального процесу в закладах освіти духовного відомства (кінець ХІХ ст. – до 1917 р.) / Л. Бондар // Рідна школа. - 2012. - № 10. - С. 62-67. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2012_10_18.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Бондар Леся Вікторівна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського