Наукова періодика України Рідна школа


Кільова Г. 
Народна іграшка як засіб виховання дітей / Г. Кільова // Рідна школа. - 2010. - № 6. - С. 59-63. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2010_6_15
Висвітлено основні етапи розвитку української народної іграшки: іграшки трипільської культури, обрядове значення прототипу іграшки на етапі первіснообщинної формації; в дохристиянський період іграшки переважно зображували священних тварин, птахів, фантастичних істот, що свідчить про їх зв'язок з язичницьким культом; релігійні, казкові, побутові сюжети в іграшках XVII ст; в період становлення капіталізму розквіт кустарного іграшкового промислу. Визначено й охарактеризовано її регіональні та видові особливості: іграшки з дерева - мають ігрове та захисне призначення, виготовлялися переважно в Стародавній Русі; іграшки з глини - виготовлялися на всій території України, своєрідні обереги, умовний образ іграшок вчить дитину розумінню метафоричної мови традиційного мистецтва; ляльки з тканини - оволодіння моральними нормами поведінки, формування глибоко соціальних за своїм змістом емоцій, збереження рис, властивих обрядовим предметам, "вузлові" ляльки, "вдягнені"; іграшки з сиру, тіста - ігрове призначення поєднувалось з обрядовим, виготовлялися в карпатських селах. З'ясовано виховний вплив і роль народної іграшки в естетичному, моральному, розумовому та фізичному розвитку дитини. Акцентовано увагу на педагогічній цінності українських народних іграшок, яка полягає в тому, що вони надають простір творчій активності, орієнтують у навколишньому світі, привчають до праці, розвивають мовлення. Отже, іграшка виконує освітню, розвивальну, виховну функції.Освещены основные этапы развития украинской народной игрушки: этап первобытнообщинной формации, игрушки трипольской культуры - имели обрядовое значение; в дохристианский период игрушки в основном изображали священных животных, птиц, фантастических существ, что свидетельствует об их связи с языческим культом; религиозные, сказочные, бытовые сюжеты в игрушках XVII в.; в период становления капитализма - расцвет кустарного игрушечного промысла. Определены и охарактеризованы ее региональные и видовые особенности: игрушки из дерева - имеют игровое и защитное назначение, изготовлялись преимущественно в Древней Руси; игрушки из глины - производились по всей территории Украины, своеобразные обереги, условный образ игрушек учит ребенка пониманию метафорической речи традиционного искусства; куклы из ткани - овладение моральными нормами поведения, формирование глубоко социальных по своему содержанию эмоций, сохранение черт, присущих обрядовым предметам, "узловые" куклы, "одетые"; игрушки из сыра, теста - сочетание игрового значения с обрядовым, изготавливались в карпатских селах. Выяснено воспитательное влияние и роль народной игрушки в эстетическом, нравственном, умственном и физическом развитии ребенка. Акцентировано внимание на педагогической ценности украинских народных игрушек, которая заключается в том, что они дают простор творческой активности, ориентируют в окружающем мире, приучают к труду, развивают речь. Итак, игрушка выполняет образовательную, развивающую, воспитательную функции.The article lights up the basic stages of development of the Ukrainian folk toy, determined it regional and specific features, and also turn out an educate influence and role in aesthetically beautiful, moral, mental and physical development of child.
  Повний текст PDF - 521.756 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Кільова Г.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Кільова Г. Народна іграшка як засіб виховання дітей / Г. Кільова // Рідна школа. - 2010. - № 6. - С. 59-63. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2010_6_15.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського