Наукова періодика України Рідна школа


Бугрій О. 
Розвиток мислення школярів під час вивчення шкільної географії / О. Бугрій // Рідна школа. - 2010. - № 1-2. - С. 15-20. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2010_1-2_5
Розкрито суть емпіричного і теоретичного мислення та шляхи його розвитку в учнів під час вивчення шкільної географії. Висвітлено переваги теоретичного пізнання. Визначено основні відмінності між емпіричним і теоретичним мисленням та знаннями. Акцентовано увагу на діалектичному мисленні; міркуванні за законами діалектичної логіки, які охоплюють два протилежні процеси ("і те, й інше"). Зазначено, що застосування діалектичних принципів пізнання, а також міркування за законами діалектичної логіки є умовою розвитку творчого мислення учнів. Подано визначення поняття "творче мислення", як особливий стиль розумової діяльності, що охоплює аналіз ситуації, виокремлення проблем, пошук нових способів їх розв'язання й рефлексивне оцінювання результату. Запропоновано створення на уроках ситуацій, які стають джерелом розвитку творчого мислення учнів, а саме: "сократичного діалогу", ситуації антиномії, діалектичних диспутів. Виокремлено низку запитань і завдань, включених до методики формування творчого мислення, які можна дати учням за підсумками їх навчання за семестр або навчальний рік. Констатовано, що зміна зовнішньої предметної діяльності на внутрішню розумову повинна виражатися відповідною послідовністю: розумова діяльність - рефлексія - вибір оптимального варіанта - очікуваний результат розв'язання - практична реалізація, що дозволяє піднятися з рівня емпіричного пізнання й мислення учнів у початковій ланці до теоретичного пізнання в середній ланці школи.Раскрыта суть эмпирического и теоретического мышления, а также пути его развития у учеников при изучении школьной географии. Очерчены преимущества теоретического познания. Определены основные различия между эмпирическим и теоретическим мышлением и знаниями. Сосредоточено внимание на диалектическом мышлении; рассуждении по законам диалектической логики, охватывающих два противоположные процессы ("и то, и другое"). Отмечено, что использование диалектических принципов познания, а также соображения по законам диалектической логики является условием развития творческого мышления учащихся. Представлено определение понятия "творческое мышление" как особый стиль умственной деятельности, охватывающий анализ ситуации, выделение проблем, поиск новых способов их решения и рефлексивную оценку результата. Предложено создание на уроках ситуаций, которые становятся источником развития творческого мышления учащихся, а именно: "сократического диалога", ситуации антиномии, диалектических диспутов. Выделено ряд вопросов и задач, включенных в методику формирования творческого мышления, которые можно дать ученикам по итогам их обучения за семестр или учебный год. Констатировано, что изменение внешней предметной деятельности на внутреннюю умственную должна выражаться соответствующей последовательностью: умственная деятельность - рефлексия - выбор оптимального варианта - ожидаемый результат решения - практическая реализация, позволяющей подняться с уровня эмпирического познания и мышления учеников в начальном звене до теоретического познания в среднем звене школы.The article deals with the essence of empirical and theoretical thinking and the ways of its development with schoolchildren when studying geography.
  Повний текст PDF - 362.213 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Бугрій О.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Бугрій О. Розвиток мислення школярів під час вивчення шкільної географії / О. Бугрій // Рідна школа. - 2010. - № 1-2. - С. 15-20. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2010_1-2_5.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Бугрій Олена Володимирівна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського