Наукова періодика України Рідна школа


Березівська Л. 
Наслідки та досвід реформування шкільної освіти в Україні у ХХ ст. / Л. Березівська // Рідна школа. - 2010. - № 1-2. - С. 45-49. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2010_1-2_13
Узагальнено досвід реформування освіти протягом ХХ ст., що дозволяє виявити закономірності підготовки та реалізації шкільних реформ, історико-генетичні основи сучасної освітньої реформи. Виокремлено найбільш реалізовані серед напрямів реформування шкільної освіти зміни в її структурі (тип, термін навчання, організація навчального процесу). Наголошено на найрадикальніших змінах у ході реформування змісту шкільної освіти в контексті суспільно-політичних, економічних і педагогічних чинників. Відзначено часткову наявність в деяких проектах і законодавчих документах початку ХХ ст. теоретичних засад організації шкільної освіти на національному грунті, їх концептуального обгрунтування українською педагогічною громадськістю в процесі реалізації національної реформи 1917 - 1920 рр. Виявлено хвилеподібну відкриту (період імперської доби) та приховану (за часів союзних директив) систему русифікації шкільної освіти як складової асиміляції українського народу в радянську спільноту. Подано узагальнені висновки щодо наслідків реформаторської практики імперської доби (кінець ХІХ ст. - 1917 р.); короткого реформаторського досвіду українських урядів та керівних органів освіти в період УНДР (1917 - 1920 рр.); реформування в період розбудови радянської шкільної освіти в УРСР у 1920-х роках; реформування шкільної освіти в УРСР у 1930 - 1991 рр. за умов авторитарного суспільства. З огляду на узагальнення вітчизняного досвіду реформування освіти запропоновано модель реформи, метою якої має бути сприяння індивідуальному і всебічному розвитку дитини.Обобщен опыт реформирования образования в течение ХХ века, что позволит выявить закономерности подготовки и реализации школьных реформ, историко-генетические основы современной образовательной реформы. Выделены наиболее реализованные среди направлений реформирования школьного образования изменения в ее структуре (тип, срок обучения, организация учебного процесса). Подчеркнуты радикальные изменения в ходе реформирования содержания школьного образования в контексте общественно-политических, экономических и педагогических факторов. Отмечено частичное наличие в некоторых проектах и законодательных документах начала ХХ в. теоретических основ организации школьного образования на национальной почве, их концептуального обоснования украинской педагогической общественностью в процессе реализации национальной реформы 1917 - 1920 гг. Выявлено волнообразную открытую (период имперской эпохи) и скрытую (во времена союзных директив) систему русификации школьного образования как составной ассимиляции украинского народа в советскую общность. Представлены обобщенные выводы относительно последствий реформаторской практики имперской эпохи (конец XIX века - 1917 г.); короткого реформаторского опыта украинских правительств и руководящих органов образования в период УНДР (1917 - 1920 гг.); реформирования в период перестройки советского школьного образования в УССР в 1920-х годах; реформирования школьного образования в УССР в 1930 - 1991 гг. в условиях авторитарного общества. Учитывая обобщения отечественного опыта реформирования образования, предложена модель реформы, целью которой должно быть содействие индивидуальному и всестороннему развитию ребенка.The experience of education reform during the twentieth century, which will identify patterns of preparation and implementation of school reform, historical and genetic foundations of modern educational reform. We select the most realized among the directions of reforming the school changes in its structure (type, duration of training, organization of educational process). Radical changes are emphasized in the course of reforming the content of school education in the context of socio-political, economic and educational factor. Noted a partial presence in some projects and legislative instruments beginning of the twentieth century. theoretical foundations of the school on a national basis, their conceptual foundation Ukrainian educational community in the implementation of national reform 1917 - 1920. Revealed undulating open (during the imperial era) and hidden (at the time of the Union directives) system Russification of schooling as an assimilation of the Ukrainian people in the Soviet community. The generalized conclusions about the impact of reformist practices of the imperial era (the end of XIX century - 1917); short reformatory experience of Ukrainian government and the governing bodies of education during the period UNDR (1917 - 1920.) Reformduring the perestroika period of the Soviet school in the USSR in 1920 -ies, the reform of school education in the USSR in 1930 - 1991 years under an authoritarian society. Considering the generalization of domestic experience in reforming education, a model of reform, whose aim should be to promote individual and overall development of the child.
  Повний текст PDF - 356.641 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Березівська Л.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Березівська Л. Наслідки та досвід реформування шкільної освіти в Україні у ХХ ст. / Л. Березівська // Рідна школа. - 2010. - № 1-2. - С. 45-49. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2010_1-2_13.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Березівська Лариса Дмитрівна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського