Наукова періодика України Проблеми підготовки сучасного вчителя


Клименко Ю. 
Розвиток есперанто-руху в Україні як соціокультурного феномену: історіографія проблеми / Ю. Клименко // Проблеми підготовки сучасного вчителя. - 2019. - Вип. 2. - С. 74-81. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2019_2_12
Здійснено теоретичне узагальнення та запропоновано новий підхід до вирішення важливої та актуальної проблеми, що полягає у розкритті та цілісній характеристиці соціально-педагогічних засад розвитку есперанто-руху в Україні в кінці XIX - середині 30-х років XX ст. в контексті суспільно-політичних, соціально-економічних і соціально-культурних змін. На основі системно-хронологічного підходу окреслено історіографію проблеми соціально-педагогічних засад розвитку есперанто-руху в Україні: праці сучасників у хронологічних межах дослідження (кінець XIX - середина 30-х років XX ст.); праці дослідників радянського періоду поза хронологічними межами дослідження (кінець 50-х - 80-ті роки XX ст.); праці сучасних дослідників (починаючи з 90-х років XX ст.). З'ясовано, що дослідження соціально-педагогічних засад розвитку есперанто-руху в Україні в кінці XIX - середині 30-х років XX ст. має потужну джерельну базу, аналіз якої здійснено за такими групами джерел: документальні, масові, навчально-методичні, додаткові. Обгрунтовано теоретико-методологічні основи дослідження: підходи (системно-хронологічний, проблемний, культурологічний, антропологічний, парадигмальний, аксіологічний, синергетичний, порівняльний, герменевтичний), принципи (історизму, об'єктивності, системності, детермінізму), методи (загальнонаукові, історико-педагогічні, спеціально-історичні). Уперше розкрито та цілісно охарактеризовано соціально-педагогічні засади розвитку есперанто-руху в Україні в кінці XIX - середині 30-х років XX ст. які вирізняли його на кожному з періодів і етапів кількісними й якісними змінами на рівні всіх структурних складників - від організаційно-управлінського до змістового та комунікативного: соціальні засади (суспільно-політичні, соціально-економічні та соціально-культурні особливості становлення та розвитку міжнародних планових мов; нормативно-правове забезпечення (програми, статути тощо) його організації; громадська підтримка; спільна діяльність і соціальна ініціатива есперантистів; соціальне замовлення на засіб міжнародного спілкування тощо); педагогічні засади (мета, зміст, напрями, форми діяльності есперантистів у різні періоди й етапи розвитку есперанто-руху; методичне забезпечення есперанто-руху; есперанто-періодика як засіб популяризації есперанто-руху та джерело педагогічних есперанто-інновацій тощо). Обґрунтовано періодизацію розвитку есперанто-руху в Україні, основним критерієм якої стали соціально-педагогічні засади розвитку досліджуваного феномену в кінці XIX - середині 30-х років XX ст.: імперський період - 80-ті роки XIX ст. - перша половина 1917 р. (лінгвістичний етап - 80-ті роки XIX ст. - перша половина 1905 p.; пропагандистський етап - друга половина 1905 р. - перша половина 1917 p.); радянський період - друга половина 1917 р. - 1938 р. (перехідний етап - друга половина 1917 р. - перша половина 1921 р.; пролетарсько-інтернаціональний етап - друга половина 1921 р. - перша половина 1936 p.; етап ліквідації есперанто-руху - друга половина 1936 р. - 1938 p.). Охарактеризовано основні напрями розвитку есперанто-руху в Україні в кінці XIX - середині 30-х років XX ст.: соціальна активність есперантистів у культурницькому (есперанто-вечори, ранки, концерти, виставки, ярмарки, експозиції, ювілейні заходи), освітньо-просвітницькому (есперанто-радіомовлення - радіоконцерти, радіоуроки, радіокурси, доповіді та рекламні повідомлення, радіогазети, інші інформаційні та художні програми мовою есперанто), видавничому (підготовка та видання художньої, навчальної, довідкової і пропагандистської літератури про допоміжну мову), есперкорівському (громадський рух есперантистів-кореспондентів з метою забезпечення міжнародного листування) та інших напрямах діяльності есперанто-осередків; освітньо-просвітницька діяльність есперантистів у різноманітних організаційних формах (есперанто-курси, гуртки, лекції, доповіді, консультації школи, технікуми, вищі навчальні заклади та інші організаційні форми). Удосконалено та розширено наукові уявлення про: сутнісні характеристики понять "есперанто", "есперанто-рух", "розвиток есперанто-руху"; історію створення та розвитку міжнародних мов, розвиток есперанто-руху у світі; особливості становлення та розвитку есперанто-періодики в досліджуваний період; внесок педагогів, теоретиків і практиків у справу становлення та розвитку міжнародної мови есперанто, інтерлінгвістики та есперантології.
  Повний текст PDF - 302.243 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Клименко Ю.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Клименко Ю. Розвиток есперанто-руху в Україні як соціокультурного феномену: історіографія проблеми / Ю. Клименко // Проблеми підготовки сучасного вчителя. - 2019. - Вип. 2. - С. 74-81. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2019_2_12.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Клименко Юлія Анатоліївна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського