Наукова періодика України Humanitarium


Темрук О. 
Проблема емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку психологічної думки / О. Темрук, Л. Колісник // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди". Педагогіка. Психологія. Філософія. - 2014. - Вип. 33. - С. 207-223. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2014_33_26
Висвітлено основні підходи до розуміння феномену емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку психологічної думки. Відображено погляди провідних у цій сфері вчених на сутність явища емоційного інтелекту. Розглянуто розроблені науковцями моделі емоційного інтелекту, здійснено аналіз його складових. Існуючі теорії систематизовано відповідно до особливостей тлумачення феномену емоційного інтелекту. Всі відомі моделі емоційного інтелекту об'єднано у три групи: моделі здібностей, моделі характеристик та змішані моделі. Окрему увагу приділено синтетичній теорії, що поєднує всі існуючі концептуальні підходи до розуміння емоційного інтелекту. У рамках моделей здібностей емоційний інтелект трактується як перетин емоцій та пізнання, тобто як когнітивна здібність. Представники змішаних моделей інтерпретують його як складне психологічне утворення, яке має і когнітивну, і особистісну природу. У моделі характеристик емоційний інтелект виступає як сукупність рис особистості і поведінки, пов'язаних із емоціями. Емоційний інтелект у синтетичній теорії постає одночасно і як здібність, і як емоційна компетентність, і як риса особистості. У результаті аналізу основних підходів до розуміння емоційного інтелекту авторами визначено його як особистісну компетентність людини, що пов'язана з внутрішнім світом особистості, її переживаннями; здатність до ідентифікації, розуміння й управління емоціями, як власними, так і інших людей, а також вміння використовувати це для досягнення благополуччя. Відповідно, здібності, що стосуються власних емоцій визначають внутрішньоособистісний інтелект; а ті, що відповідають за емоції інших – міжособистісний. Надано спектр сучасних досліджень вітчизняних та зарубіжних вчених, що присвячені доповненню та уточненню змісту емоційного інтелекту; описанню засобів його розвитку; встановленню взаємозв'язку з іншими особистісними характеристиками, когнітивними стилями та гендерною ідентичністю особистості; розробці та адаптації діагностичного інструментарію; з’ясуванню його значущості у різних сферах життєдіяльності особистості. Значну увагу приділено внеску українських та російських вчених. Визначено існуючі проблеми та окреслено перспективи подальших досліджень в означеній сфері. Освещены основные подходы к пониманию феномена эмоционального интеллекта на современном этапе развития психологической мысли. Отражены взгляды ведущих в этой сфере ученых на сущность явления эмоционального интеллекта. Рассмотрены разработанные учеными модели эмоционального интеллекта, осуществлен анализ его составляющих. Существующие теории систематизированы в соответствии с особенностями толкования явления эмоционального интеллекта. Все известные модели эмоционального интеллекта объединены в три группы: модели способностей, модели характеристик и смешанные модели. Отдельное внимание уделено синтетической теории, объединяющей все существующие концептуальные подходы к пониманию эмоционального интеллекта. В рамках моделей способностей эмоциональный интеллект трактуется как пересечение эмоций и познания, то есть как когнитивная способность. Представители смешанных моделей интерпретируют его как сложное психологическое образование, которое имеет и когнитивную, и личностную природу. В модели характеристик эмоциональный интеллект выступает как совокупность черт личности и поведения, связанных с эмоциями. Эмоциональный интеллект в синтетической теории возникает одновременно и как способность, и как эмоциональная компетентность, и как черта личности. В результате анализа основных подходов к пониманию эмоционального интеллекта авторами он определен как личностная компетентность человека, которая связана с внутренним миром личности, ее переживаниями; способность к идентификации, пониманию и управлению эмоциями, как собственными, так и других людей, а также умение использовать это для достижения благополучия. Соответственно, способности, касающиеся собственных эмоций, определяют внутриличностный интеллект; а те, что отвечают за эмоции других межличностный. Представлен спектр современных исследований отечественных и зарубежных ученых, посвященных дополнению и уточнению содержания эмоционального интеллекта; описанию средств его развития; установлению взаимосвязи с другими личностными характеристиками, когнитивными стилями и гендерной идентичностью личности; разработке и адаптации диагностического инструментария; выяснению его значимости в различных сферах жизнедеятельности личности.The article highlights the main approaches to understanding of the phenomenon of emotional intelligence in current psychological thought. The views of leading scientists in the field are examined in order to understand the essence of the emotional intelligence. The models of emotional intelligence developed by scientists are considered, and their components are analyzed. Existing theories are categorized according to the features of emotional intelligence phenomenon interpretation. All existing emotional intelligence models are united in three groups: ability models, trait models, and mixed models. Special attention is paid to the compositive theory that combines all conceptual approaches to understanding of the emotional intelligence. Within the framework of ability model emotional intelligence is interpreted as crossing of emotions and cognitions, in other words – as cognitive ability. The representatives of mixed models interpret it as a complicated psychological formation that has both cognitive and personal nature. In the trait models emotional intelligence is perceived as a complex of personal and behavior traits related to emotions. Emotional intelligence in the compositive theory is ability, emotional competence and personality trait simultaneously. By analyzing of the main approaches to the emotional intelligence understanding, the authors define it as human personal competence that relates to the inner world of the personality, her/his experience; the ability to perceive, understand and regulate emotions in the self and others, and also the proficiency to use it for reaching the well-being. Respectively, abilities that concern one’s own emotions determine intrapersonal intelligence, those that are responsible for other people emotions – interpersonal intelligence.
  Повний текст PDF - 425.278 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Темрук О.
  • Колісник Л.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Темрук О. Проблема емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку психологічної думки / О. Темрук, Л. Колісник // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди". Педагогіка. Психологія. Філософія. - 2014. - Вип. 33. - С. 207-223. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2014_33_26.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Темрук Олена Василівна (психологічні науки)
  • Колісник Лариса Олексіївна (соціологічні науки)
  • Колісник Людмила Олексіївна (психологічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського