Наукова періодика України Humanitarium


Янц Н. 
Риторична компетентність як складова професійної компетентності соціального педагога / Н. Янц // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди". Педагогіка. Психологія. Філософія. - 2014. - Вип. 33. - С. 174-182. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2014_33_22
Теоретично обгрунтовано доцільність виділення риторичної компетентності як складової професійної компетентності соціального педагога, проаналізовано різні підходи до визначення сутності та структури риторичної компетентності. Установлено, що риторичні вміння є професійно необхідними для майбутнього соціального педагога, а риторична освіта сприяє розвитку цілої системи особистісних якостей молодої людини (культури мислення, мовлення, поведінки, спілкування, виконавської майстерності, емоційної культури). На основі аналізу тлумачень поняття «риторична компетентність» різними науковцями з’ясовано, що риторична компетентність майбутнього соціального педагога – це поєднання теоретичної та практичної готовності фахівця до продукування текстів різного типу відповідно до мети і ситуації публічного мовлення, умілого використання риторичних засобів з метою впливу на адресата в процесі мовної комунікації, риторичного й особистісного самовдосконалення. У процесі дослідження виділено структурні компоненти риторичної компетентності: риторичні знання, уміння, набір необхідних якостей особистості, відповідні ціннісні орієнтації, досконале володіння мовленнєвою стратегією і тактикою, уміння керувати комунікативним процесом та здійснювати бажаний вплив на аудиторію. Зазначено, що для ефективного здійснення професійно-риторичної діяльності майбутньому соціальному педагогу необхідно знати предмет риторики, її тематику, термінологію, систему законів риторики, за якими організовується та скеровується мисленнєво-мовленнєва діяльність, методику та основні етапи підготовки публічного виступу, прийоми переконання та ведення різних типів спору, історію античної й вітчизняної риторики. Теоретически обоснована целесообразность выделения риторической компетентности как составляющей профессиональной компетентности социального педагога, проанализированы различные подходы к определению сущности и структуры риторической компетентности. Установлено, что риторические умения являются профессионально необходимым для будущего социального педагога, а риторическое образование способствует развитию целой системы личностных качеств молодого человека (культуры мышления, речи, поведения, общения, исполнительского мастерства, эмоциональной культуры). На основе анализа толкований понятия «риторическая компетентность» различными учеными установлено, что риторическая компетентность будущего социального педагога – это сочетание теоретической и практической готовности специалиста к продуцированию текстов разного типа в соответствии с целью и ситуацией публичной речи, умелого использования риторических средств с целью воздействия на адресата в процессе речевой коммуникации, риторического и личностного самосовершенствования. The article gives theoretical reasons for the propriety of singling out rhetorical competency as an element of a social counselor’s competency and analyzes various approaches to determining the essence and structure of rhetorical competency. It has been established that rhetorical skills are professionally indispensable for a future social counselor, and rhetorical education promotes development of an entire system of personal qualities in a young person (culture of thinking, speaking, behavior, communication, artistic skills, and emotional culture). Based on the analysis of interpretations given to the notion of «rhetorical competence», various scientists have found that rhetorical competence of a future social counselor combines theoretical and practical readiness of a specialist to production of texts of various types in accordance with the purpose and situation of public speaking, skilful use of rhetorical colors in order to influence the addressee in the course of speech communication, rhetorical and personal self-improvement. In the process of this research, we have singled out the structural components of rhetorical competence: rhetorical knowledge, skills, set of necessary personal qualities, relevant value paradigms, perfect command of speech strategy and tactics, skills in management of the communication process and exerting the desired influence on the audience.
  Повний текст PDF - 375.645 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Янц Н.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Янц Н. Риторична компетентність як складова професійної компетентності соціального педагога / Н. Янц // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди". Педагогіка. Психологія. Філософія. - 2014. - Вип. 33. - С. 174-182. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2014_33_22.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського