Наукова періодика України Фізико-математична освіта


Опачко М. В. 
Формування компетентності дидактичного проектування у магістрантів-фізиків / М. В. Опачко // Фізико-математична освіта. - 2019. - Вип. 2. - С. 119-125. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2019_2_21
Актуальність досліджуваної проблеми випливає з потреби вдосконалення системи підготовки вчителя-предметника, здатного втілювати в життя плани реформування загальноосвітньої школи, зокрема, старшої ланки. Згідно з вимогами сучасної школи та у відповідності до концепції дидактичного менеджменту майбутній вчитель фізики повинен бути здатним забезпечувати управління розвитком особистості учня засобами предметної діяльності. Ця здатність опирається, крім іншого, на компетентність дидактичного проектування, та забезпечує майбутнього вчителя готовністю створювати систему управління навчанням фізики для різних освітніх траєкторій. Мета роботи - розкрити сутність формування компетентності дидактичного проектування у магістрантів-фізиків освітнього напряму підготовки. Вивчення стану сформованості компетентності дидактичного проектування у магістрантів - майбутніх учителів фізики передбачало використання теоретичних методів: аналізу, синтезу, узагальнення у процесі розкриття структури та змісту компетентності дидактичного проектування, обгрунтування методики, критеріїв і рівнів оцінки сформованості компетентності дидактичного проектування. У процесі експериментального дослідження використано емпіричні методи: спостереження (за поведінкою магістрантів у процесі виконання завдань проекту, їх активністю у розв'язанні педагогічних, методичних і дидактичних задач); анкетування (вивчення рівнів мотивації до успіху, вивчення рівнів розвитку проективних здібностей, рівнів методичної грамотності); вивчення продуктів діяльності; самооцінка. Реалізація завдань дослідження передбачала використання методик: "Методика діагностики особистості на мотивацію до успіху Т. Елерса", діагностична карта вчителя "Готовність вчителя до управління навчанням фізики" (за М. В. Опачко) (Блок 1. Готовність вчителя до проектування методичної системи), методика "Визначення рівня розвитку проективних здібностей майбутнього вчителя" (за М. В. Опачко); аналіз продуктів діяльності передбачав оцінювання методичних розробок магістрантів "Система управління навчанням фізики в школі". Для представлення і попереднього аналізу отриманих результатів використано методи математичної статистики (таблиці, діаграми, відсотки). Обгрунтовано методику формування компетентності дидактичного проектування, показано, що компетентність дидактичного проектування - це інтегрований показник, що відображає здатність майбутнього вчителя проектувати персональну методичну систему управління навчанням фізики в школі. Обгрунтовано та розкрито критерії оцінки сформованості компетентності: мотиваційно-ціннісний, психодидактичний, організаційно-технологічний, креативно-проективний, рефлексивний. Поділ оптантів за інтегральним показником ступеню прояву ознаки уможливив виокремлення рівнів сформованості компетентності дидактичного проектування: недостатнього, функціонального, оптимального, продуктивного. Впровадження авторської методики базується на використанні методу проектів, реалізація якого передбачає проходження етапів самонавчання та самопошуку, самопрезентації, обговорення в групі, в колективі, вироблення узагальнених і систематизованих предметних знань. Аналіз результатів експерименту на предмет визначення рівнів сформованості компетентності надає можливість констатувати ефективність запропонованої методики за визначеними критеріями. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у конкретизації завдань методики планування, структурування, прогнозування та проведенні статистичної оцінки ефективності впливу запропонованої методики на формування складових компетентності дидактичного проектування за визначеними критеріями, рівнями, показниками.
  Повний текст PDF - 892.341 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Опачко М.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Опачко М. В. Формування компетентності дидактичного проектування у магістрантів-фізиків / М. В. Опачко // Фізико-математична освіта. - 2019. - Вип. 2. - С. 119-125. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2019_2_21.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського