Наукова періодика України | Фізико-математична освіта | ||
Галатюк Т. Ю. Емпіричні методи наукового пізнання у формуванні методологічної культури учнів при навчанні фізики / Т. Ю. Галатюк, Ю. М. Галатюк // Фізико-математична освіта. - 2018. - Вип. 2. - С. 30-34. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2018_2_8 Розглянуто актуальну проблему формування методологічної культури учнів у процесі навчання фізики. Наголошується на важливості методологічної культури у контексті успішної соціальної адаптації випускника школи. Розкрито пріоритет творчої навчальної діяльності у формуванні методологічної культури. Методологічна культура є засобом і продуктом творчої навчально-пізнавальної діяльності (ТНПД). Саме у процесі ТНПД формується креативний компонент методологічної культури учня. Аналізуються психологічні та дидактичні аспекти застосування навчального спостереження у проектуванні та організації ТНПД. Акцентується увага на спорідненості навчального процесу з процесом наукового пізнання, спільній методологічній основі навчальної та наукової діяльності. Відповідно, навчальне спостереження є результатом трансформації емпіричного методу наукового пізнання у процес навчання фізики. Спостереження розглядається як метод наукового дослідження і є структурним елементом системи методологічних знань, які формуються у процесі навчання. Показано, що навчальне спостереження є ефективним засобом проектування та створення творчих ситуацій у навчанні фізики. Творча ситуація виникає і реалізується як прояв інтелектуальної (пізнавальної) ініціативи учня у процесі виконання дослідницького завдання. Розглядаються дидактичні засоби, які є проблемним забезпеченням та орієнтувальною основою навчальної діяльності, а також засобами опосередкованого управління навчальним спостереженням з боку учителя. Показано, що за допомогою навчального спостереження реалізується механізм перетворення репродуктивної діяльності у творчу. Для того, щоб спостереження виконувало вказану функції необхідно, щоб воно, як пізнавальне уміння, мало достатньо високий рівень сформованості. Для цього застосовуються узагальнені плани (плани-орієнтири), які є орієнтувальною основою навчально-пізнавальної діяльності. Цитованість авторів публікації: Бібліографічний опис для цитування: Галатюк Т. Ю. Емпіричні методи наукового пізнання у формуванні методологічної культури учнів при навчанні фізики / Т. Ю. Галатюк, Ю. М. Галатюк // Фізико-математична освіта. - 2018. - Вип. 2. - С. 30-34. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2018_2_8.Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|
|
Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського |