Наукова періодика України Architectural studies


Markovskyi A. 
Transformation of paradigm in contest for the development of Kyiv city center in the 1930–1940s / A. Markovskyi // Architectural studies. - 2019. - Vol. 5, Num. 1. - С. 45-52. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/arcs_2019_5_1_8
Досліджено трансформації архітектурно-мистецького поля України 1930 - 1940-х рр. і далі до середини 1950-х, під впливом зовнішніх факторів, зумовлених Другою світовою війною. За основу пошуків прийнято матеріали двох провідних конкурсів: на забудову урядового кварталу 1934 - 1935 рр. і відбудову Хрещатика 1944 р., як найбільш тенденційні та представницькі події у Київській архітектурі періодів "до" та "після" війни в означеному хронологічному інтервалі. За складних умов сталінської диктатури, творчих пошуків і певної невизначеності, провідного значення набувають загальнодержавні архітектурні конкурси, як можливість з одного боку, діалогу у мистецьких колах, а з іншого - прямого делегування волі правлячих еліт. Починаючи від завдань на Палац робітників у Петрограді 1919 р. і Палац праці у Москві 1922 - 1923 рр., відкриті та закриті багатоетапні конкурси задавали вектор розвитку, визначали провідні акценти радянської архітектури та були надзвичайно важливим явищем, що виходило за межі вибору того чи іншого проекту під конкретне завдання - це було місце синтезу, створення нової стилістичної доктрини та затвердження вектору розвитку архітектури тих років. Взято за основу загальну подібність умов поля, в яких існувало архітектурно-мистецьке життя Києва 30-х і 40-х років XX ст.: підсилення вертикалі імперської влади, держзамовлення, репресії та декларування ідей правлячих еліт напряму через засоби монументальної пропаганди. Також враховано ідентичність матеріально-технічних можливостей і подібний склад учасників. Тим часом відслідковується низка важливих закономірностей поступової трансформації поля під впливом глобальних соціополітичних зрушень, спричинених Другою світовою війною. Тенденційно трансформуються у бік певної лібералізації: ставлення правлячих еліт до попередньої забудови та історичного досвіду загалом; соціально-містоформувальна роль центральної частини міста та зменшення територіальних бар'єрів між елітою та пересічним населенням. Умовна гуманізація адміністративного центру; трансформація монументальної пропаганди з поступовим відходом від героїзованого масштабу та культу особистості; повернення народних і необарокових мотивів в архітектуру як засіб національної ідентифікації та творчої самобутньої виразності. Відповідно, означені тенденції можуть бути за допомогою індуктивного методу екстрапольовані на широкий загал культурно-мистецького поля Києва та України середини 30 - 40-х років XX ст. (і далі до середини 50-х рр. XX ст.).Досліджено трансформації архітектурно-мистецького поля України 1930 - 1940-х рр. і далі до середини 1950-х, під впливом зовнішніх факторів, зумовлених Другою світовою війною. За основу пошуків прийнято матеріали двох провідних конкурсів: на забудову урядового кварталу 1934 - 1935 рр. і відбудову Хрещатика 1944 р., як найбільш тенденційні та представницькі події у Київській архітектурі періодів "до" та "після" війни в означеному хронологічному інтервалі. За складних умов сталінської диктатури, творчих пошуків і певної невизначеності, провідного значення набувають загальнодержавні архітектурні конкурси, як можливість з одного боку, діалогу у мистецьких колах, а з іншого - прямого делегування волі правлячих еліт. Починаючи від завдань на Палац робітників у Петрограді 1919 р. і Палац праці у Москві 1922 - 1923 рр., відкриті та закриті багатоетапні конкурси задавали вектор розвитку, визначали провідні акценти радянської архітектури та були надзвичайно важливим явищем, що виходило за межі вибору того чи іншого проекту під конкретне завдання - це було місце синтезу, створення нової стилістичної доктрини та затвердження вектору розвитку архітектури тих років. Взято за основу загальну подібність умов поля, в яких існувало архітектурно-мистецьке життя Києва 30-х і 40-х років XX ст.: підсилення вертикалі імперської влади, держзамовлення, репресії та декларування ідей правлячих еліт напряму через засоби монументальної пропаганди. Також враховано ідентичність матеріально-технічних можливостей і подібний склад учасників. Тим часом відслідковується низка важливих закономірностей поступової трансформації поля під впливом глобальних соціополітичних зрушень, спричинених Другою світовою війною. Тенденційно трансформуються у бік певної лібералізації: ставлення правлячих еліт до попередньої забудови та історичного досвіду загалом; соціально-містоформувальна роль центральної частини міста та зменшення територіальних бар'єрів між елітою та пересічним населенням. Умовна гуманізація адміністративного центру; трансформація монументальної пропаганди з поступовим відходом від героїзованого масштабу та культу особистості; повернення народних і необарокових мотивів в архітектуру як засіб національної ідентифікації та творчої самобутньої виразності. Відповідно, означені тенденції можуть бути за допомогою індуктивного методу екстрапольовані на широкий загал культурно-мистецького поля Києва та України середини 30 - 40-х років XX ст. (і далі до середини 50-х рр. XX ст.).
  Повний текст PDF - 151.708 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Markovskyi A.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Markovskyi A. Transformation of paradigm in contest for the development of Kyiv city center in the 1930–1940s / A. Markovskyi // Architectural studies. - 2019. - Vol. 5, Num. 1. - С. 45-52. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/arcs_2019_5_1_8.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського