Наукова періодика України | Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика | ||
Коритнюк Р. С. Принципи і методологія сучасної андрагогічної моделі навчання дорослих / Р. С. Коритнюк, І. В. Ніженківська, О. Г. Кисельова, К. Л. Косяченко, Л. Л. Давтян // Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика. - 2018. - Вип. 29. - С. 59-69. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpsnmapo_2018_29_8 Розглянуто сучасну модель навчання дорослих на основі принципів андрагогіки. Андрагогіка "відбрунькувалася" від педагогіки як самостійна область наукових знань, яка не тільки містить чинники, пов'язані з освітою дорослих, а й пояснює їх. У широкому сенсі андрагогіку слід розуміти як науку особистісної самореалізації людини протягом всього його життя. Як відомо, частина людей реалізується в молодому віці, але багато розкриваються поступово, накопичуючи знання, досвід, уміння і навички протягом усього свого життя. Андрагогіка сприяє розкриттю особистості, допомагає знайти своє місце в житті, реалізувати свої приховані здібності. Андрагогіка здійснює найдавнішу формулу навчання: nonscholae, sedvitae discimus - вчимося не для школи, а для життя. Мета роботи - вивчення і узагальнення принципів сучасної андрагогічної моделі навчання. У роботі застосовано методи: бібліосемантичний, порівняльний аналіз, моніторинг, контент-аналіз - для вивчення даних наукових літературних джерел і узагальнення власного досвіду. Основними принципами навчання дорослих є самостійне навчання, спільна діяльність з педагогом, опора на досвід учня, індивідуалізація навчання, системність і контекстність навчання, актуалізація результатів навчання, елективне навчання, розвиток освітніх потреб, усвідомленість навчання. Методологічні аспекти визначаються діалогічністю, розвивально-творчою спрямованістю навчання, особистою орієнтованістю змісту, особистісною освітньою ініціативою. Принципами формування та розвитку андрагогічної моделі навчання є інтегративність, практикоорієнтованість, гуманітарність. На відміну від педагогічної, андрагогічна модель навчання будується на основі освітніх потреб дорослих, тобто потреб у оволодінні знаннями, вміннями, навичками і якостями, які передбачаються прогностичною моделлю компетентності, якою необхідно опанувати тому, хто навчається, для роз'язання своїх життєво важливих проблем. Основними факторами, що визначають необхідність застосування андрагогічних принципів навчання є вікові, тимчасові, соціальні, фізіологічні, психологічні. Висновки: в результаті реалізації принципів андрагогіки розв'язуються такі андрагогічні завдання професійної освіти: формування установки на суб'єктну позицію у процесі професійного становлення; допомога у самовизначенні майбутнього фахівця; оволодіння логікою просування у професії; пред'явлення майбутньому фахівцю еталонних моделей професійної поведінки; формування досвіду партнерства і співробітництва; стимулювання процесів самовиховання; передача андрагогічних знань, орієнтованих на самопізнання; створення передумов до безперервної освіти. Цитованість авторів публікації: Бібліографічний опис для цитування: Коритнюк Р. С. Принципи і методологія сучасної андрагогічної моделі навчання дорослих / Р. С. Коритнюк, І. В. Ніженківська, О. Г. Кисельова, К. Л. Косяченко, Л. Л. Давтян // Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика. - 2018. - Вип. 29. - С. 59-69. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpsnmapo_2018_29_8.Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|
|
Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського |