Наукова періодика України Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика


Шапаєва О. С. 
Гігієнічна оцінка денної динаміки розумової працездатності учнів молодшої школи з різною організацією фізичного виховання / О. С. Шапаєва, С. И. Гаркавий, М. М. Коршун // Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика. - 2014. - Вип. 23(3). - С. 90-100. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpsnmapo_2014_23%283%29__15
Урок фізичної культури на базі плавального басейну поряд із традиційними заняттями в спортивному залі відноситься до обов'язкових фізкультурно-оздоровчих заходів у загальноосвітніх навчальних закладах. Мета дослідження - встановлення особливостей денної динаміки розумової працездатності (РП) учнів молодшої школи з різною організацією фізичного виховання. Обстежено 302 учні 3-х загальноосвітніх закладів м. Київ. Діти однієї школи плавають лише під час уроку фізичної культури, (контингент Е1, 88 осіб), на відміну від учнів (контингенту Е2, 94 особи), які крім обов'язкового уроку плавання займаються в басейні додатково. Школярі контрольного контингенту (К, 120 осіб) не мають уроку плавання та не відвідують басейн. Вивчено денну динаміку РП за показником продуктивності розумової працездатності (ПРП) та розподіл учнів за ознакою розвитку стомлення впродовж середи. Навчальне навантаження в середині тижня оцінено за сумарними кількістю годин та трудністю предметів. У 92 % випадків в години низького вихідного рівня працездатності (на першому та другому заняттях) розкладом передбачені уроки, які потребують напруженої розумової праці. Функціональний стан учнів К контингенту відображають криві працездатності несприятливого типу. Динаміку РП учнів 1 та 3 класів обох Е контингентів та 4 класу Е1 контингенту відображають "криві працездатності" сприятливого типу. Задовільний тип "кривих працездатності" зафіксовано у 2 класі обох Е контингентів та 2 класі Е2 контингенту. Не виявлено відмінностей у розподілі першокласників за ознакою стомлення (p >> 0,05), у 25 % та більше дітей зафіксовано ознаки вираженого стомлення наприкінці дня. Встановлено, що заняття плаванням запобігжає розвитку вираженого стомлення впродовж навчального дня в учнів 2 - 4 класів. Виявлено збільшення ПРП з віком у хлопчиків усіх шкіл (p << 0,05), на відміну від дівчат, у яких відсутній приріст ПРП від 3 то 4 класу. Висновки: під час побудови розкладу занять у 1 - 4-х класах не враховуються особливості денної динаміки РП молодших школярів. Жодна з обстежених організацій фізичного виховання не виявляє профілактичного впливу на розвиток стомлення впродовж дня в учнів 1 класу. Заняття плаванням на уроці фізичної культури запобігають розвитку вираженого стомлення всередині тижня в учнів 2 - 4 класів.
  Повний текст PDF - 1.218 Mb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Шапаєва О.
  • Гаркавий С.
  • Коршун М.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Шапаєва О. С. Гігієнічна оцінка денної динаміки розумової працездатності учнів молодшої школи з різною організацією фізичного виховання / О. С. Шапаєва, С. И. Гаркавий, М. М. Коршун // Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика. - 2014. - Вип. 23(3). - С. 90-100. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpsnmapo_2014_23(3)__15.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Коршун Марія Михайлівна (медичні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського