Наукова періодика України Український соціум


Пак І. В. 
Пізнавальний потенціал практичної парадигми в дослідженні академічної культури / І. В. Пак // Український соціум. - 2018. - № 4. - С. 103-112. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2018_4_9
Зроблено аналіз можливостей практичної парадигми в освітніх студіях, зокрема, у дослідженні академічної культури. Проаналізовано напрями освітніх досліджень у межах структуралістської, функціональної та феноменологічної парадигм, специфіку аналізу освітніх феноменів крізь призму їхніх основних теоретичних положень. Охарактеризовано джерела та основні етапи становлення практичної парадигми (Л. Вітгенштайн, М. Хайдегер), теоретичний внесок П. Бурдьє в розбудову практичної парадигми (зокрема, розробка та інтерпретація поняття "габітус" як системи сталих диспозицій, що переносяться). Обгрунтовано науковий та евристичний потенціал практичної парадигми. Доведено, що поняття "практик" і "практичний підхід" у контексті дослідження академічної культури мають не лише теоретичне значення, але й забезпечують принципово новий підхід до емпіричного вивчення освітнього простору. Висвітлено роль освітніх практик, які розкривають сенс таких складових академічної культури, як доброчесність, автономія, справедливість тощо. У різноманітті підходів до дослідження практик виокремлено дві ключові ідеї, які допомагають побачити єдність практичної парадигми: "фоновий" характер і "розкриваюча" природа повсякденних практик. Висвітлено умови застосування практичної парадигми в полі наук соціогуманітарного циклу, що полягають в особливому ставленні до предмета та об'єкта дослідження, які не можна вивчати поза конкретним простором, часом, метою. Зроблено висновок про те, що пізнавальні можливості теорії практик дозволяють аналізувати дії суб'єктів освітнього процесу, відкриваючи нові можливості для розуміння мотивації їхніх дій. Активність діяча (соціального агента) із зазначенням системно-структурних обмежень, дає можливість поєднувати теоретичні моделі соціальної реальності традиційних суб'єктоб'єктних моделей, завдяки чому і розкривається зміст поняття практика.
  Повний текст PDF - 335.551 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Пак І.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Пак І. В. Пізнавальний потенціал практичної парадигми в дослідженні академічної культури / І. В. Пак // Український соціум. - 2018. - № 4. - С. 103-112. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2018_4_9.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Пак Інна В'ячеславівна (соціологічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського