Наукова періодика України Психологічні перспективи


Гошовська Д. Т. 
Психологічні особливості соціальної ідентичності депривованих підлітків: ревіталізаційний ракурс / Д. Т. Гошовська, Я. О. Гошовський // Психологічні перспективи. - 2018. - Вип. 31. - С. 71-82. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2018_31_8
Йдеться про те, що діти, позбавлені сімейної опіки, вступаючи в межі підлітковості, відчувають на собі негативний вплив і посилений тиск як різновидової депривації, так і загальновікових підліткових психофізичних закономірностей, зокрема особливості пубертату як гетерохронного статевого дозрівання, кризові наслідки переходу з початкової школи в основну, конфліктний та проблемний характер міжособистісного спілкування, переживання численних підліткових комплексів тощо. З'ясовано, що внаслідок перебування в силовому полі суті й традицій інтернатного закладу та через відсутність рідних батьків як зразків для підсвідомого і свідомого наслідування в депривованих вихованців утворюються підвищена внутрішня конфліктність, амбівалентність, намагання до уникнення й самотності й інші пасивні та дискомфортні поведінкові тенденції, що дуже негативно впливають на становлення їхньої соціальної ідентичності. Установлено, що деприваційний режим життєіснування дітей гальмує повноцінний особистісний розвиток та істотно ускладнює спроможність до самореалізації. Теоретично й емпірично доказано, що закладове (несімейне) виховання в школах-інтернатах та інших інституціях без батьків зумовлює блокаду базової потреби в афіляції як необхідності в приналежності, стимулює засвоєння неправильних сімейних, статевих, статусних і рольових ідентифікаційних моделей. Установлено, що депривовані підлітки схильні до поступливості й внутрішньої самоконфліктності, прагнуть уникнення, мають наміри до ототожнення насамперед через рефлексивне самозвинувачення, проявляють конформність, інтровертність і самотність, а також демонструють довірливість та залежність у прийнятті власного Я. Наголошено, що депривовані діти нагально потребують психолого-педагогічного ревіталізаційного супроводу для вироблення навичок успішного позитивного самоприйняття й набуття повномірної особистісної та соціальної ідентичності.
  Повний текст PDF - 675.314 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Гошовська Д.
  • Гошовський Я.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Гошовська Д. Т. Психологічні особливості соціальної ідентичності депривованих підлітків: ревіталізаційний ракурс / Д. Т. Гошовська, Я. О. Гошовський // Психологічні перспективи. - 2018. - Вип. 31. - С. 71-82. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2018_31_8.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Гошовська Дарія Тарасівна (психологічні науки)
  • Гошовський Ярослав Олександрович (1966–) (психологічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського