Наукова періодика України Психологічні перспективи


Гошовська Д. Т. 
Специфіка самоакцептації дівчаток підліткового віку: емпіричний ракурс / Д. Т. Гошовська, Я. О. Гошовський // Психологічні перспективи. - 2017. - Вип. 29. - С. 36-48. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2017_29_5
Висвітлено ключові підходи до розуміння змістово-функціональ-ної суті феномену самоакцептації. Проаналізовано основні наукові погляди на проблему самоакцептації особистості. Розкрито сутнісні ознаки самоакцептації в контексті специфіки особистісного розвитку дівчаток підліткового віку. Відзначено, що самоакцептація як складова частина самосвідомості є активністю особистості, спрямованою насамперед на різнобічне усвідомлення власного Я, а також на прийняття його на рівні усвідомленої самості, неповторної екзистенційної суб'єктності. Загалом самоакцептація трактується як діяльність людини щодо віднайдення свого феноменологічного Я. Це складне полімодальне емоційно-ціннісне ставлення до себе, яке сформоване внаслідок результатів самосприймання і самоосмислення. Самоакцептація - це різнобічне самопізнання і самовизнання як особливі процеси психіки індивіда, що мають гностичну, сенсорну, вольову та інші форми прояву. Наголошено, що впродовж онтогенезу особистості самоакцептація стабілізується разом із когнітивно регульованим багатогранним образом Я, адекватною самооцінкою та виступає певною запорукою побудови зваженої, збалансованої, позитивної Я-концепції. Констатовано, що визначальною рисою самоакцептації є наявність позитивного настановлення щодо себе, яке здебільшого формується передусім під впливом зовнішніх акцептуючих настановлень щодо індивіда у процесі його неперервної соціалізації за різних умов. Установлено, що самоакцептація особистості має пізнавальний, ціннісний, комунікативний, креативний, естетичний та інші потенціали, відбувається поетапно і проминає ті ж етапи, що й усвідомлення об'єктів зовнішнього світу, тобто долає шлях від елементарних самовідчуттів до самосприймання, самоуявлення, саморозуміння і, насамкінець, до загального самоприйняття. Отож самоакцептація реалізується завдяки конгломерату інтелектуальних, мовленнєвих, перцептивних, матеріальних та інших дій людини. У контексті вивчення феномену самоакцептації, зокрема в ракурсі фемінінного самоприйняття, здійснено емпіричне вивчення вибірки дівчаток підліткового віку, які навчалися в різнотипних освітніх закладах - загальноосвітній школі та школі-інтернаті. Розкрито також психологічні особливості негативного впливу депривації на самосвідомість, образ Я та самоакцептацію особиcтості. Установлено специфіку онто- і соціогенези депривованих дівчаток-підлітків, проаналізовано основні типи порушень у розвитку самоакцептації.
  Повний текст PDF - 235.405 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Гошовська Д.
  • Гошовський Я.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Гошовська Д. Т. Специфіка самоакцептації дівчаток підліткового віку: емпіричний ракурс / Д. Т. Гошовська, Я. О. Гошовський // Психологічні перспективи. - 2017. - Вип. 29. - С. 36-48. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2017_29_5.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Гошовська Дарія Тарасівна (психологічні науки)
  • Гошовський Ярослав Олександрович (1966–) (психологічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського