Наукова періодика України Педагогіка і психологія професійної освіти


Грицай Н. 
Професійний портрет сучасного вчителя біології / Н. Грицай // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2014. - № 3. - С. 39-48. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2014_3_6
Обгрунтовано необхідність створення професіограми сучасного вчителя біології. Наведено результати аналізу наукових праць вчених, що дали змогу визначити професійно важливі якості вчителя та першу працю з методики навчання природознавства В. Половцова, де опубліковано вимоги до вчителя біолога, серед яких любов до природи, зацікавлення місцевою флорою і фауною, спостереження за нею тощо. Відзначено, що в підручниках і навчальних посібниках із методики навчання біології, які вийшли друком в радянський період, майже не було висвітлено вимоги до особистості вчителя біології. Розкрито суть поняття професіограми, історію першої професіограми вчителя біології середньої загальноосвітньої школи. Обговорено чотири блоки вмінь учителя біології за В. Кисіль: конструктивні, комунікативні, організаційні, аналітичні. Виведено у контексті проведеного дослідження професійний портрет сучасного вчителя біології, де сказані предмет діяльності, особливості професії, особисті якості, професійно значущі якості, педагогічні здібності, знання, уміння, компетенції, протипоказання до вибору професії і домінуючі види діяльності. Зроблено висновок, що професіограма вчителя є абстрактною ідеальною моделлю особистості фахівця, яка поєднує найсуттєвіші якості, необхідні для виконання професійної діяльності.Обсуждена необходимость создания профессиограммы современного учителя биологии. Приведены результаты анализа научных трудов ученых, которые позволили определить профессионально важные качества учителя. Наведен первый труд по методике обучения естествознания В. Половцова, где есть требования к учителюбиологии, среди которых любовь к природе, интерес местной флорой и фауной, наблюдение за ней и тому подобное. Определено, что в учебниках и учебных пособиях по методике обучения биологии, которые вышли в свет в советский период, почти не было освещено требования к личности учителя биологии. Раскрыта суть понятия профессиограммы, изложена история первой профессиограммы учителя биологии средней общеобразовательной школы. Приведены четыре блока умений учителя биологии по В. Кисель: конструктивные, коммуникативные, организационные, аналитические. Выведен в контексте проведенного исследования профессиональный портрет современного учителя биологии, где перечислены предмет деятельности, особенности профессии, личные качества, профессионально значимые качества, педагогические способности, знания, умения, компетенции, противопоказания к выбору профессии и доминирующие виды деятельности. Сделан вывод, что профессиограмма учителя является абстрактной идеальной моделью личности специалиста, которая сочетает существенные качества, необходимые для выполнения профессиональной деятельности.Observed some aspects of the practical application of learning technologies in the context of professional training of future skilled workers. Was paid attention to the methodology of choice of content material, the mechanism of its implementation during the learning process taking into account the interests and abilities of students. Displayed conceptual model of learning technologies in the training of future skilled workers. Noted that this conceptosphere is provided by the “subject-subject” type, that determine the character of individual personality changes of teacher and student. Revealed essence of nextmacro-concepts: “individualized training”, “learning objectives”, “content of education”, “learning types”, “forms of interaction of the learning process” and “learning process”, transferred their components, based on the works of scholars types of learning. Concluded that the individualization of learning, learning objectives, learning content, learning types, forms of interaction studies of the learning process and the learning process areobligated macro-concepts of mega-concept of learning technologies.
  Повний текст PDF - 272.622 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Грицай Н.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Грицай Н. Професійний портрет сучасного вчителя біології / Н. Грицай // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2014. - № 3. - С. 39-48. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2014_3_6.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Грицай Наталія Богданівна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського