Наукова періодика України Педагогіка і психологія професійної освіти


Антонюк Г. 
Гуманістична спрямованість латинських шкіл в освітньому просторі України кінця XVI – початку XVII ст. / Г. Антонюк // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2014. - № 2. - С. 191-204. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2014_2_22
Прослідкувано гуманістичну лінію в освітній діяльності навчальних закладів, очолюваних католицькою церквою, насамперед протестантських та єзуїтських, які були широко розповсюджені на території українських земель кінця XVI – початку XVII ст.. Охарактеризувано освітній напрям "pietas litterata" (освічене благочестя) як всеєвропейську модель освітньо-виховного ідеалу епохи, на який були зорієнтовано зазначені заклади. Визначено роль латинських шкіл у формуванні власної освітньої традиції. Обгрунтовано значення протестантської освіти: поперше, імплантація в український освітній простір західноєвропейських освітніх моделей, стимулювання в української молоді інтересу до вивчення наук, що мало своїм наслідком збільшення кількості молодих людей, які виявляли бажання здобувати освіту за кордоном. Підкреслено характерні риси протестантських шкіл, однією з яких була їх віротерпимість. Названо основні форми протестантських шкіл: социніанська течія протестантизму, кальвіністська школа, єзуїтська школа. Серед єзуїтських начальних закладів існували два типи колегій: середнього і вищого рівнів. Перші давали типову освіту гуманістичної школи з трьох "граматичних" класів (infima, grammatica, syntaxis) і двох "гуманістичних" — поетики та риторики (роësis, rhetorica). У рамках двох останніх могли викладатися грецька мова і початки філософії та моральної теології. Другі (так звані повні колегіуми) мали спеціальні класи вищих наук (superiora): філософії (два або три роки) і теології (чотири роки). У практиці православної освіти вперше на зразок єзуїтських шкіл було засновано П. Могилою школу при Лаврському монастирі, яку згодом було реорганізовано в Києво-Могилянський колегіум, потім – православні навчальні заклади – Чернігівська, Харківська, Переяславська колегії, засновані на основі моделі КМА у XVIII ст.. Констатовано, що навчальні заклади, очолювані католицькою церквою (протестантські, єзуїтські), мали широке поширення на українських землях, які підпорядковувалися Речі Посполитій.Прослежена гуманистическая линия в образовательной деятельности учебных заведений, возглавляемых католической церковью, прежде всего протестантских и иезуитских, которые были широко распространены на территории украинских земель конца XVI - начала XVII вв. Охарактеризувано образовательное направление "pietas litterata" (образованное благочестие) как всеевропейскую модель образовательно-воспитательного идеала эпохи, на который были сориентированы указанные учреждения. Определена роль латинских школ в формировании собственной образовательной традиции. Обосновано значение протестантского образования: во-первых, имплантация в украинское образовательное пространство западноевропейских образовательных моделей, стимулирование в украинской молодежи интереса к изучению наук, имевшее своим следствием увеличение количества молодых людей, которые проявляли желание получать образование за рубежом. Названы основные формы протестантских школ: социнианское течение протестантизма, кальвинистская школа, иезуитская школа. Среди иезуитских учебных заведений существовали два типа коллегий: среднего и высшего уровней. Первые давали типичное образование гуманистической школы из трех "грамматических" классов (infima, grammatica, syntaxis) и двух "гуманистических" - поэтики и риторики. В рамках двух последних могли преподаваться греческий язык и начала философии и моральной теологии. Вторые (так называемые полные коллегиумы) имели специальные классы высших наук (superiora): философии (два или три года) и теологии (четыре года). Впервые в практике православного образования была основана П. Могилой школа при Лаврском монастыре, которая впоследствии была реорганизована в Киево-Могилянской коллегиум, затем созданы православные учебные заведения - Черниговская, Харьковская, Переяславская коллегии, основанные на основе модели КМА в XVIII в .. Констатировано, что учебные учреждения, возглавляемые католической церковью (протестантские, иезуитские), имели широкое распространение на украинских землях, которые подчинялись Речи Посполитой. The article examines the formation of humanistic tendencies in the practice of educational institutions founded by the Catholic Church (Protestant, Jesuit ones), which were widespread on the Ukrainian lands during the investigated period. The article also characterizes the educational direction – pietas litterata (enlightened piety) as a general European model and educative ideal in the mentioned period. The role of Latin schools in the process of forming own educational tradition is defined. The author concludes that the educational institutions led by the Catholic Church (Protestant, Jesuit ones) were widespread in the Ukrainian lands of Rzeczpospolita (Polish country).
  Повний текст PDF - 363.053 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Антонюк Г.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Антонюк Г. Гуманістична спрямованість латинських шкіл в освітньому просторі України кінця XVI – початку XVII ст. / Г. Антонюк // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2014. - № 2. - С. 191-204. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2014_2_22.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Антонюк Галина Дмитрівна (філософські науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського