Наукова періодика України Педагогіка і психологія професійної освіти


Волкова В. 
Роль куратора у соціально-психологічній адаптації студентів-першокурсників / В. Волкова // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2014. - № 2. - С. 162-168. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2014_2_19
Розглянуто основні напрями комплексної системи організаційно-педагогічних заходів, що дозволяють кураторові оптимізувати роботу і швидше досягти необхідних результатів. Виокремлено пріоритетні завдання куратора на початковому етапі формування професійних інтересів: виявлення у студентів мотивів вступу в даний навчальний заклад, міра розуміння специфіки і характеру обраної професії; визначення рівня свідомості вибору навчального закладу і професії, діагностика даних, які можуть і мають бути розвинуті у процесі підготовки майбутніх фахівців. Акцентовано увагу на необхідності розробки єдиної адаптаційної програми, реалізація якої надасть можливість студентам-початківцям значно скоротити процес адаптації та зробити його більш приємним і насиченим позитивними емоціями. Представлено зміст та структуру вищеназваної програми та визначено чотири етапи її здійснення. На першому етапі використовуються тести-опитувальники, за якими куратори груп і закріплені за групою члени волонтерського руху та студентської психологічної служби всебічно досліджують особистість кожного студента-першокурсника. Другий етап проводиться у формі ділової гри: всі служби вищої школи, починаючи з відділу кадрів і закінчуючи їдальнею та буфетами, визначаються відповідним “пунктом призначення”, до якого повинна дістатися група за певний час і отримати інформацію щодо її ролі для успішності студентів у навчанні та організації її роботи. Третій етап – знайомство студентів-першокурсників з органами студентського самоуправління. Четвертий етап передбачає розробку рекомендацій для студентів-першокурсників щодо змін в умовах навчання у ВНЗ, визначення індивідуального підходу і соціально-психологічної допомоги студентам.Рассмотрены основные направления комплексной системы организационно-педагогических мероприятий, позволяющих куратору оптимизировать работу и быстрее достичь необходимых результатов. Выделены приоритетные задачи куратора на начальном этапе формирования профессиональных интересов: выявление у студентов мотивов вступления в данное учебное заведение, мера понимания специфики и характера выбранной профессии; определение уровня понимания выбора учебного заведения и профессии, диагностика данных, которые могут и должны быть развиты в процессе подготовки будущих специалистов. Акцентировано внимание на необходимости разработки единой адаптационной программы, реализация которой позволит студентам начинающим значительно сократить процесс адаптации и сделать его более приятным и насыщенным позитивными эмоциями. Представлено содержание и структура вышеназванной программы, определены четыре этапа ее осуществления. На первом этапе используются тесты-опросники, по которым кураторы групп и закрепленные за группой члены волонтерского движения всесторонне исследуют личность каждого студента-первокурсника. Второй этап проводится в форме деловой игры: все службы высшей школы, начиная с отдела кадров и заканчивая столовой и буфетами, определяются соответствующим "пунктом назначения", к которому должна достаться группа за определенное время и получить информацию о ее роли для успеваемости студентов в обучении и организации ее работы. Третий этап - знакомство студентов-первокурсников с органами студенческого самоуправления. Четвертый этап предусматривает разработку рекомендаций для студентов-первокурсников для определения индивидуального подхода и социально-психологической помощи студентам.The transition to new models of learning, change of the curricula, both forms of educational process organization and the criteria of knowledge evaluation, introducing new standards of education – all these factors make the process of studying at higher school more difficult, both in forms and content. Most first-year students face a number of problems, among which psychological adaptation occupies the first place. Supervision stands for one of the most effective forms of adaptation process management. The success of the first-year students’ tutor mostly depends on a clear understanding of the problem, right choice of main directions of work, optimal selection of forms and methods of education. All above-mentioned positions greatly increase the effectiveness of adaptation process management while working with the first-year students.
  Повний текст PDF - 293.511 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Волкова В.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Волкова В. Роль куратора у соціально-психологічній адаптації студентів-першокурсників / В. Волкова // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2014. - № 2. - С. 162-168. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2014_2_19.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Волкова Валерія Володимирівна (педагогічні науки)
  • Волкова Віра Андріївна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського