Наукова періодика України Педагогіка і психологія професійної освіти


Матійків І. 
Розвиток емоційних умінь майбутніх фахівців сфери обслуговування: психологічний аспект / І. Матійків // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2014. - № 2. - С. 141-150. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2014_2_17
Зроблено короткий огляд існуючих уявлень про емоційні уміння як базову складову емоційного інтелекту / компетентності. Змістовою характеристикою емоційного інтелекту є сукупність здібностей і вмінь розуміти й управляти власними емоціями й інших людей. Для опанування емоційними вміннями необхідним є формування психологічної готовності до управління емоціями. Зауважено, що більшість труднощів в управлінні емоціями зумовлено недостатньою готовністю до усвідомленого емоційного реагування і здатністю діяти адекватно до ситуації. Зміст емоційних умінь розкрито через застосування понять “готовність” і “здатність”. Акцентовано увагу на важливості такого елементу психологічної готовності як мотиваційна спрямованість, надання особистісного змісту виконуваній дії. Виокремлено загальну (завчасну, тривалу) і ситуаційну (тимчасову) готовність. На основі теоретичного аналізу досліджуваної проблеми запропоновано визначення поняття “психологічна готовність до усвідомленого емоційного реагування”, яке розглянуто як наявність у фахівця взаємопов’язаних і взаємозумовлених емоційного досвіду, ціннісних настанов, особистісних якостей, знань із галузі психології, базових навичок і вмінь, які знаходять вияв в ухваленні емоційно розумних рішень, здійсненні доцільних дій адекватно до професійної ситуації. Розглянуто структуру психологічної готовності особистості до усвідомленого емоційного реагування. Розроблено орієнтовний перелік емоційних умінь для фахівців сфери обслуговування.Сделан краткий обзор существующих представлений об эмоциональных умениях как базовой составляющей эмоционального интеллекта / компетентности. Содержательной характеристикой эмоционального интеллекта названо совокупность способностей и умений понимать и управлять собственными эмоциями и других людей. Для освоения эмоциональных умений необходимо формирование психологической готовности к управлению эмоциями. Замечено, что большинство проблем в управлении эмоциями обусловлено недостаточной готовностью к осознанному эмоциональному реагированию и способностью действовать адекватно ситуации. Содержание эмоциональных умений раскрыто через применение понятий "готовность" и "способность". Акцентировано внимание на важности такого элемента психологической готовности как мотивационная направленность, предоставление личного содержания выполняемой действия. Выделены общая (заблаговременная, длительная) и ситуационная (временная) готовность. На основе теоретического анализа исследуемой проблемы предложено определение понятия "психологическая готовность к осознанному эмоциональному реагированию", которое рассмотрено как наличие у специалиста взаимосвязанных и взаимообусловленных эмоционального опыта, ценностных установок, личностных качеств, знаний из области психологии, базовых навыков и умений, которые находят проявление в принятии эмоционально разумных решений, осуществлении целесообразных действий адекватно профессиональной ситуации. Рассмотрена структура психологической готовности личности к осознанному эмоциональному реагированию. Разработан ориентировочный перечень эмоциональных умений для специалистов сферы обслуживания.The article summarizes the results of the theoretical study of emotional skills of service sector specialists; the structure of psychological readiness for conscious emotional response is considered; the ways of forming emotional skills of vocational schools students are suggested. Formation of future professionals’ readiness for the conscious management of emotional reactions, the development of emotional skills is carried out in the course of psychological training at vocational schools, in accordance with the nature and conditions of professional activity.
  Повний текст PDF - 338.778 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Матійків І.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Матійків І. Розвиток емоційних умінь майбутніх фахівців сфери обслуговування: психологічний аспект / І. Матійків // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2014. - № 2. - С. 141-150. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2014_2_17.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Матійків Ірина Миколаївна (психологічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського