Наукова періодика України Проблеми інженерно-педагогічної освіти


Солошич І. О. 
Підходи щодо формування здібностей до дослідницької діяльності у майбутніх фахівців-екологів / І. О. Солошич // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. - 2015. - № 47. - С. 53-58. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2015_47_9
У ході дослідження розкрито функцію інтегративно-розвивального підходу в процесі формування у майбутніх фахівців-екологів здібностей до дослідницької діяльності. Уточнено дефініцію поняття «дослідницькі здібності» як індивідуально-психологічні особливості особистості, що передбачають розвиток дослідницької активності та прояв якісної професійної дослідницької діяльності. Визначено мотиви щодо заняття дослідницькою діяльністю в майбутніх фахівців-екологів. За результатами експериментального дослідження виділено умови, що впливають на формування дослідницьких здібностей у майбутніх фахівців-екологів: навчання основ наукових методів дослідження; диференційований підхід у процесі вивчення професійних дисциплін; самостійний характер наукової діяльності; організація дослідницької діяльності в навчальний та позанавчальний час; перехід від репродуктивного до індивідуально-творчого підходу до навчання. Наведено приклад реалізації інтегративно-розвивального підходу при побудові інтегрованої навчальної дисципліни «Основи наукових досліджень у галузі екологічної безпеки». Висвітлено особливості підготовки та проведення практичних занять із використанням аналітико-синтетичних задач із різним ступенем використання підказок та самостійно-дослідницької спрямованості.В ходе исследования раскрыта функция интегративная-развивающего подхода в процессе формирования у будущих специалистов-экологов способностей к исследовательской деятельности. Уточнена дефиниция понятия «исследовательские способности» как индивидуально-психологические особенности личности, предусматривающие развитие исследовательской активности и проявление качественной профессиональной исследовательской деятельности. Определены мотивы занятия исследовательской деятельностью у будущих специалистов-экологов. По результатам экспериментального исследования выделены условия, влияющие на формирование исследовательских способностей у будущих специалистов-экологов: обучение основам научных методов исследования; дифференцированный подход в процессе изучения профессиональных дисциплин; самостоятельный характер научной деятельности; организация исследовательской деятельности в учебное и внеучебное время; переход от репродуктивного к индивидуально-творческому подходу в обучении. Приведен пример реализации интегративно-развивающего подхода при построении интегрированной учебной дисциплины «Основы научных исследований в области экологической безопасности». Освещены особенности подготовки и проведения практических занятий с использованием аналитико-синтетических задач с разной степенью использования подсказок и самостоятельно-исследовательской направленности.The study investigates the function of integrative and developmental approach in the formation of future environmental experts’ skills to research. The definition of the term «research skills» as individual psychological characteristics of the individual, providing development of research skills and expression of professional quality research is specified. The motives on performing of research skills of future environmental experts are defined. The author shows the result of the pilot study revealed the conditions that affect the formation of research skills in future environmental experts: learning the basics of scientific methods of research; a differential approach to the study of professional disciplines; independent nature of scientific research skills; organization of research in academic and exrtra curricular time; transition from reproductive to individual creative approach to learning. The paper provided an example of implementation of the integrative and developmental approach in the development of discipline «basic research in the field of environmental safety». The peculiarities of training and workshops using analytical and synthetic problems with varying degrees of usage tips and their own research focus are specified.
  Повний текст PDF - 404.03 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Солошич І.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Солошич І. О. Підходи щодо формування здібностей до дослідницької діяльності у майбутніх фахівців-екологів / І. О. Солошич // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. - 2015. - № 47. - С. 53-58. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2015_47_9.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського