Наукова періодика України Фізико-хімічна механіка матеріалів


Кречковська Г. В. 
Діагностування технічного стану парогонів ТЕС за твердістю і тріщиностійкістю сталі / Г. В. Кречковська, О. З. Студент, Г. М. Никифорчин // Фізико-хімічна механіка матеріалів. - 2018. - Т. 54, № 5. - С. 22-32. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PHKhMM_2018_54_5_4
Запропоновано неруйнівний метод діагностування поточного стану тривало експлуатованих теплотривких сталей парогонів ТЕС на основі замірів розміру феритних зерен і твердості теплотривкої сталі 15Х1М1Ф безпосередньо на поверхні труби та побудованої залежності типу Холла - Петча, яка графічно складається з двох прямолінійних ділянок. Перша узгоджується з фізичними уявленнями про зв'язок між розміром зерна та міцністю (твердістю) матеріалу. Другу ділянку стрімкого зниження твердості сталі пов'язано не тільки з подальшою зміною показника мікроструктури сталі, але і розвитком розсіяної в об'ємі металу експлуатаційної пошкодженості. Для визначення граничного стану деградованоі сталі використано один з параметрів механіки руйнування - ефективний пороговий розмах коефіцієнта інтенсивності напружень (КІН) <$EDELTA K sub {th~eff }>, знайдений з урахуванням закриття втомної тріщини. Підставою для його використання стала виявлена інверсія впливу водню на значення <$EDELTA K sub {th~eff }> з позитивного на негативний з підвищенням міри експлуатаційної деградації сталі. Інверсію впливу водню пов'язано з трансформацією механізму втомного росту тріщини на припороговій ділянці КІН з крізьзеренного, зумовленого мікрозсувами у вершині тріщини в кожному циклі навантаження, на крихкий з фрагментами міжзеренного руйнування за механізмом відриву на ділянках з пошкодженнями. Тому поріг циклічної тріщиностійкості, який відповідав такій інверсії, прийнято за критичний <$EDELTA K sup C sub {th~eff }>, нижче якого імовірність виникнення крихкого руйнування експлуатованої сталі суттєво зростатиме. За побудованою кореляційною залежністю між коефіцієнтом <$EDELTA K sub {th~eff }> і твердістю металу та визначеним критичним значенням <$EDELTA K sup C sub {th~eff }> оцінено критичне значення твердості металу, нижче якого ризик неконтрольованого крихкого руйнування відчутно зростає через розсіяні в металі пошкодження.
  Повний текст PDF - 441.489 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Кречковська Г.
  • Студент О.
  • Никифорчин Г.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Кречковська Г. В. Діагностування технічного стану парогонів ТЕС за твердістю і тріщиностійкістю сталі / Г. В. Кречковська, О. З. Студент, Г. М. Никифорчин // Фізико-хімічна механіка матеріалів. - 2018. - Т. 54, № 5. - С. 22-32. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PHKhMM_2018_54_5_4.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Кречковська Галина Василівна (технічні науки)
  • Студент Олександра Зиновіївна (технічні науки)
  • Никифорчин Григорій Миколайович (фізико-математичні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського