Наукова періодика України Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи


Сергеєва Л. М. 
Практики підготовки керівних кадрів професійної освіти в умовах магістратури / Л. М. Сергеєва // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. - 2014. - Вип. 1. - С. 51-59. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2014_1_9
Проаналізовано практики підготовки керівних кадрів професійних навчальних закладів в умовах магістратури у провідних зарубіжних країнах та в Україні.Показана необходимость подготовки руководящих кадров профессиональных учебных заведений в условиях магистратуры, усиления внимания к их подготовленности к решению задач управления учебными заведениями в принципиально новых социально-экономических условиях, наличие у них совершенных профессиональных навыков, умений анализа и выработки образовательной политики, программ стратегического управления учебным заведением, готовности к изменениям, к обучению на протяжении жизни и т.д. Проанализированы новая парадигма и цели менеджмент-образования. Приведены примеры подготовки руководителей учебных заведений в университетах ведущих стран мира и в Украине.The article talks about the need to train management staff for vocational training institutions through masters programs, the preparedness of such staff to solve issues related to managing training institutions in drastically new social and economic circumstances; it also outlines the need for improved professional skills, the ability to analyze and develop educational policy, school strategic development programs, readiness to change and engage in lifelong learning. All these traits also define the effectiveness of vocational education system reform. The author identifies the following competencies that a manager of a new generation should have: ability to think strategically; fast and effective correct own mistakes; ability to make risky decisions and manage organizational change; proficiency in foreign languages; experience of working in international companies and institutions; knowledge of international markets and cultures; high intellectual level; ability to work in teams; relevant education. The article analyzes the new paradigm and traditional goals of management education. It also provides examples of such masters training programs in leading countries (USA in the area of "Educational management", Canada "Leadership in Learning", Australia – "Master of Educational Leadership and Management", Great Britain – "Education – Education Leadership, Policy and Development" and Ukraine – "Managing and educational institution".
  Повний текст PDF - 298.608 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Сергеєва Л.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Сергеєва Л. М. Практики підготовки керівних кадрів професійної освіти в умовах магістратури / Л. М. Сергеєва // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. - 2014. - Вип. 1. - С. 51-59. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2014_1_9.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Сергеєва Лариса Миколаївна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського