Наукова періодика України Наука і освіта


Зоріна В. І. 
Зміст і структура ідеального образу дорослого як чинника особистісного розвитку підлітка / В. І. Зоріна // Наука і освіта. - 2015. - № 1. - С. 65-72. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2015_1_14
Проведено теоретичний аналіз проблеми ідеального образу дорослого як чинника особистісного розвитку підлітка згідно з дослідженнями українських та іноземних науковців. Визначено зміст, структуру загальної категорії "образу" через поняття "цілісність" та "відображення". Зазначено види образів залежно від рівнів відображення. Проаналізовано зміст понять "ідеальні" та "реальні" образи. Вказано, що будь-які конкретні образи в діяльнісному підході розглянуто як конкретизацію образу світу. Розкрито сутність та виявлено багатогранність понять "ідеал", "ідеальний образ". Показано складові та визначено місце "образу дорослого" в уяві підлітка. З’ясовано місце типового "ідеального" та "реального" дорослого у структурі "образу дорослого". Наголошено, що образ "ідеального дорослого" є ресурсом у самовизначенні підлітка. Відмічено гендерну специфіку характеристик образу. Розроблено теоретичну модель "ідеального образу дорослого як чинника особистісного розвитку підлітка" з урахуванням гендерного аспекту. Визначено, що ідеальний образ дорослого як чинник особистісного розвитку підлітка – це максимально персоналізована системна структура, що відображає уявлення підлітка про ідеального себе у часовій перспективі. В структурі ідеального образу дорослого виокремлено, що він складається з декількох складових: Я - реальний (реальна), Я - ідеальний (ідеальна), реальний дорослий, ідеальний дорослий.Проведен теоретический анализ проблемы идеального образа взрослого как фактора личностного развития подростка, согласно исследованиям украинских и иностранных ученых. Определены содержание и структура общей категории «образа» через понятия «целостность» и «отражение». Указаны виды образов в зависимости от уровней отражения. Проанализировано содержание понятий «идеальные» и «реальные» образы. Указано, что любые конкретные образы в деятельностном подходе рассмотрены как конкретизация Образа Мира. Раскрыта сущность и выявлена многогранность понятий «идеал», «идеальный образ». Показаны составляющие «образа взрослого» в воображении подростка. Выяснено место типичного "идеального" и "реального" взрослого в структуре «образа взрослого». Отмечено, что образ "идеального взрослого" является ресурсом в самоопределении подростка. Отмечена гендерная специфика характеристик образа. Разработана теоретическая модель "идеального образа взрослого как фактора личностного развития подростка" с учетом гендерного аспекта. Проанализированы компоненты выделенной модели. Определено, что идеальный образ взрослого как фактор личностного развития подростка – это максимально персонализированная системная структура, отражающая представление подростка об идеальном себя во временной перспективе. В структуре идеального образа взрослого было выделено несколько составляющих: Я - реальный (реальная), Я - идеальный (идеальная), реальный взрослый, идеальный взрослый. Я - реальный (реальная) рассмотрено как Эго-идентичность, определенное ощущение своего Я в реальном взаимодействии. Я - идеальный (идеальная) – составная идеального образа взрослого, которая рассматривается как образец актуального ("здесь и сейчас") самоощущения и поведения.The article presents a theoretical analysis of the problem of the ideal image of an adult as a factor of adolescent’s personal development, according to some works of different Ukrainian and foreign researchers. The content and structure of the general category of ―image‖ through the notions of ―integrity‖ and ―reflection‖ are determined. The types of images depending on the levels of reflection are specified. The meaning of the concepts of ―ideal‖ and ―real‖ images is revealed. The activity approach considers any certain image as worldview concretization. The essence and the complexity of the term ―ideal image‖ are revealed. The components of the image of an adult and its place in adolescent’s imagination are shown.
  Повний текст PDF - 295.966 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Зоріна В.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Зоріна В. І. Зміст і структура ідеального образу дорослого як чинника особистісного розвитку підлітка / В. І. Зоріна // Наука і освіта. - 2015. - № 1. - С. 65-72. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2015_1_14.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського