Наукова періодика України Наука і освіта


Дучимінська Т. І. 
Психолого-педагогічні умови подолання особистісної безпорадності у навчальній діяльності студентів / Т. І. Дучимінська // Наука і освіта. - 2014. - № 6. - С. 50-55. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_6_12
Обгрунтовано психолого-педагогічні умови подолання особистісної безпорадності в навчальній діяльності студентів, в структурі якої визначено наступні складові: когнітивний, мотиваційно-поведінковий, емоційний. Виділено основні діагностичні критерії сформованої безпорадності студентів: песимістичний атрибутивний стиль, низька самооцінка емоційних станів, низька мотивація досягнень, низький рівень суб’єктивного контролю (264 студенти III курсів ВНЗ). На основі результатів статистичного аналізу встановлено кореляційні зв’язки між складовими когнітивного, емоційного та мотиваційного компонентів. Викладено комплексну програму подолання особистісної безпорадності в двовекторному вимірі її реалізації: робота зі студентами щодо розвитку оптимістичного атрибутивного стилю, роль науково-педагогічних працівників у подоланні особистісної безпорадності студентів. Названо етапи реалізації програми: методичний семінар та проведення психологічного тренінгу зі студентами з високим рівнем вираженості безпорадності. Наведено статистичні дані узагальненого порівняльного аналізу основних показників вираженості особистісної безпорадності студентів до та після експерименту. Підтверджено ефективність запропонованої програми, в основі якої поєднано застосування значень внутрішніх чинників і чинників ситуативного характеру.Обоснованы психолого-педагогические условия преодоления личностной беспомощности в учебной деятельности студентов, в структуре которой определены следующие составляющие: когнитивный, мотивационно-поведенческий, эмоциональный. Выделены основные диагностические критерии сложившейся беспомощности студентов: пессимистический атрибутивный стиль, низкая самооценка эмоциональных состояний, низкая мотивация достижений, невысокий уровень субъективного контроля (264 студента III курсов ВУЗ). На основании результатов статистического анализа установлены корреляционные связи между составляющими когнитивного, эмоционального и мотивационного компонентов. Изложена комплексная программа преодоления личностной беспомощности в двохвекторном измерении: работа со студентами по развитию оптимистического атрибутивного стиля, роль научно-педагогических работников в преодолении личностной беспомощности студентов. Названы этапы реализации программы: методический семинар и проведение психологического тренинга со студентами с высоким уровнем выраженности беспомощности. Представлены статистические данные обобщенного сравнительного анализа основных показателей выраженности личностной беспомощности студентов до и после эксперимента. Подтверждена эффективность предложенной программы, в основе которой объединены общие факторы и факторы ситуативного характера.The article presents the theoretical analysis of the psychological phenomenon of personal helplessness, its manifestations on cognitive, motivational and emotional levels and the negative impact of helplessness on the effectiveness of individual’s leading activity is demonstrated. Based on the analysis of existing approaches to the correction of personal helplessness and results of its empirical study the comprehensive program for overcoming personal helplessness in studying has been developed and tested.
  Повний текст PDF - 741.489 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Дучимінська Т.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Дучимінська Т. І. Психолого-педагогічні умови подолання особистісної безпорадності у навчальній діяльності студентів / Т. І. Дучимінська // Наука і освіта. - 2014. - № 6. - С. 50-55. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_6_12.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського