Наукова періодика України Наука і освіта


Дмитрієва С. М. 
Психологічні особливості творчих здібностей старшокласників / С. М. Дмитрієва // Наука і освіта. - 2014. - № 5. - С. 126-130. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_5_24
Виявлено психологічні особливості загальних творчих здібностей старшокласників (учні випускного класу Хомутецької ЗНЗ І - ІІІ ступенів Брусиловського району Житомирської обл.). Встановлено особливості творчого візуального мислення представників контрольної та експериментальної досліджуваних груп, серед яких названо статистично значущі відмінності між величинами показників обсягу творчого мислення, між середніми величинами показників категоріальної гнучкості, між величинами показників конструктивної активності творчо обдарованих та не схильних до творчості учнів. На основі порівняльного аналізу результатів самооцінки представників цих груп показано, що у більшості респондентів I групи сформовано дуже високий рівень креативності, високий рівень має майже половина, середній рівень – незначна кількість. У ІІ групі (не схильні до творчості) вважають, що мають високий рівень креативності – менша кількість, середній рівень– третина, дуже низький відповідно – майже половина. Констатовано, що учні І групи мають більшу впевненість у власних творчих можливостях, ніж представники II групи. Статистичний аналіз виявив статично достовірні відмінності між середніми величинами рівнів креативності при експертній оцінці вчителями старшокласників І та ІІ груп. Таким чином, учні І групи (творчо обдаровані) вважають себе творчими особистостями і високо оцінюють свої творчі здібності, менша кількість досліджуваних оцінюють їх посередньо. У ІІ групи (не схильні до творчості) посередньо оцінюють себе, як творчу особистість – більша частина респондентів, не вважають себе творчою особистістю – незначна кількість. Исследованы некоторые аспекты общих творческих способностей старшеклассников (ученики выпускного класса Хомутецкой ОУЗ I - III ступеней Брусиловского района Житомирской обл.). Установлены особенности творческого визуального мышления представителей контрольной и экспериментальной исследуемых групп, среди которых названы статистически значимые различия между величинами показателей объема творческого мышления, между средними величинами показателей категориальной гибкости творчески одаренных и обычных учащихся. На основе сравнительного анализа результатов самооценки представителей этих групп показано, что у большинства респондентов I группы сформирован очень высокий уровень креативности, высокий уровень имеет почти половина, средний уровень – незначительное количество. Во второй группе респондентов (не склонные к творчеству) считают, что имеют высокий уровень креативности – меньшее количество, средний уровень – треть, очень низкий соответственно – почти половина. Констатировано, что ученики I группы имеют большую уверенность в собственных творческих возможностях, чем представители II группы. Статистический анализ выявил достоверные различия между средними величинами уровней креативности при экспертной оценке учителями старшеклассников I и II групп. Таким образом, ученики I группы (творчески одаренные) считают себя творческими личностями и высоко оценивают свои способности, меньшее количество исследуемых оценивают их посредственно. Во второй группе (несклонные к творчеству) непосредственно оценивают себя, как творческую личность – большая часть респондентов, не считают себя творческой личностью – незначительное количество.The psychological characteristics of general creative abilities ofsenior pupils have been analyzed: the sensitivity ofthe issue, favoring the difficulties, the ability to feel subtle, complex vague, contradictory features of the world; capabilitytopropose and justify a significant number of different ideas, images,assumptions,options; using different strategies ofproblemsolving, the ability to put forwarda different kinds, types and categories of ideas; originality of thought, behaviour, performingunique, individual style; capacity for transformation, of images and ideas, dynamism, creativity,ability to structure; emotional interest in creative activities, humor, creative motivation; independent thinking , assessment behavior, responsibility for non-standard position, behavior relying on a self-sufficient behavior.
  Повний текст PDF - 560.932 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Дмитрієва С.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Дмитрієва С. М. Психологічні особливості творчих здібностей старшокласників / С. М. Дмитрієва // Наука і освіта. - 2014. - № 5. - С. 126-130. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_5_24.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського