Наукова періодика України Наука і освіта


Романова М. К. 
Чинники розвитку екологічної свідомості дорослої особистості / М. К. Романова // Наука і освіта. - 2013. - № 7. - С. 65-69. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_7_16
Здійснено дослідження факторів розвитку екологічної свідомості особистості дорослої людини. Охарактеризовано особливості розвитку та детермінації екологічної свідомості. Розглянуто сутність трьох вимірів екологічної свідомості як різновиду свідомості дорослої особистості: духовного, буттєвого та рефлексивного. Визначено вплив суб'єктивних чинників на розвиток екологічної свідомості дорослої особистості - рівнів її освіченості й емпатії, особливостей самоставлення і самоактуалізації. Об'єктивними факторами, що впливають на розвиток екологічної свідомості, є гендерні особливості особистості, які сприяють формуванню західного (в основному у чоловіків) або східного (в основному у жінок) типу її мислення, а це обумовлює розвиток світогляду людини у відповідному напрямку: егоц- або екоцентризму. Перспективою подальших досліджень є вивчення онтогенетичої динаміки екологічної свідомості дорослої особистості, а також розробка психокорекційної програми з розвитку екологічної свідомості.Осуществлено исследование факторов развития экологического сознания личности взрослого человека. Охарактеризованы особенности развития и детерминации экологического сознания. Рассмотрена сущность трех измерений экологического сознания как разновидности сознания взрослой личности: духовного, бытийного и рефлексивного. Определено значение субъективных факторов развития экологического сознания взрослой личности - уровней ее образованности и эмпатии, особенностей самоотношения и самоактуализации. Объективными факторами, влияющими на развитие экологического сознания, являются гендерные особенности личности, способствующие формированию западного (в основном у мужчин) или восточного (в основном у женщин) типа ее мышления, обуславливающего развитие мировоззрения человека в соответственном направлении: эго- или экоцентризма. Перспективой дальнейших исследований является изучение онтогенетической динамики экологического сознания взрослой личности, а также разработка психокоррекционной программы по развитию экологического сознания.The interrelationship between ecocentric outlook personality and high level development of its ecological consciousness is defined; peculiarities of ecological consciousness determination are considered. Peculiarities of influence of adult personality's gender, educational and emphatic levels, self-attitude and self-actualization characteristics on the development level of its ecological consciousness are examined as well. Moral concept of personality's ecological consciousness is investigated. The fact that development level of ecological consciousness of adult personality is conditioned by a number of subjective and objective personal features is determined. Personality's gender stereotypes have been defined as objective factors which affect the development of ecological consciousness. It is ascertained that adult personality’s gender stereotypes form western (specific for men) or eastern (specific for women) type of thinking and each of these types causes the development of outlook in a certain direction: egocentric or ecocentric. Levels of personalities educational and empathy peculiarities of self-attitude and self-actualization are defined as strong subjective personal factors of the development of ecological consciousness of personality. The dependence of the development of ecological consciousness of personality on the level of integral empathy is clarified. The influence of character and features of personality's self-attitude on his attitude towards nature and on the development of ecological consciousness is theoretically proved.
  Повний текст PDF - 417.624 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Романова М.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Романова М. К. Чинники розвитку екологічної свідомості дорослої особистості / М. К. Романова // Наука і освіта. - 2013. - № 7. - С. 65-69. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_7_16.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського