Наукова періодика України Неперервна професійна освіта: теорія і практика


Тригуб І. 
Класифікація країн Східної Європи щодо подібності підготовки експертів у галузі освіти / І. Тригуб // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. - 2016. - Вип. 1-2. - С. 66-70. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2016_1-2_14
На підставі теоретичного аналізу різних класифікацій країн Європи, зокрема Східної, виокремлено основні положення концепції Т. Десятова. Обґрунтовано та аргументовано необхідність класифікації цих країн за критеріями, розробленими в межах означеної концепції. Так, до країн Східної Європи віднесено Польщу, Угорщину, Чехію, Словаччину, Словенію, Болгарію, Румунію, Литву, Латвію та Естонію. Доцільним, на думку автора, є дослідження підготовки провідних консультантів з питань розвитку системи освіти у Російській Федерації, частина якої географічно належить до Східної Європи. Отже, зазначені країни об’єднано у чотири групи: Слов’янські країни-учасники ЄС; Балтійські країни: Литовська Республіка, Латвійська Республіка, Республіка Естонія; Балканські країни: Республіка Болгарія, Румунія, Республіка Угорщина; Слов’янська країна – Російська Федерація. Виокремлено такі критерії аналізу досвіду підготовки експертів у галузі освіти у країнах Східної Європи: наявність спеціалізованих акредитаційних агенцій у кожній із країн; розробка інструментарію й методик оцінювання якості агенціями; перевірка якості освіти (акредитація, оцінка та ліцензування) агенціями; процедура відбору експертів у галузі освіти; форми професійної підготовки експертів у галузі освіти; періодична публікація звітів діяльності агенцій. Проаналізовано досвід професійної підготовки експертів у галузі освіти у другій групі країн, які перейшли до системи трьох освітніх рівнів: запровадження європейських додатків до дипломів; створення системи забезпечення і контролю якості вищої освіти. Розглянуто досвід третьої групи – балканських країн, який в основному аналогічний країнам другої групи. Розкрито досвід четвертої групи та організаційні форми централізованого менеджменту та контролю за якістю освіти. Визначено спільні характеристики для всіх груп країн, зокрема: розробка інструментарію й методик оцінки якості; перевірка якості освіти; періодична публікація звітів діяльності агенцій; створення акредитаційних агенцій, до компетенції яких входять такі функції: розробка інструментарію та методик оцінки якості, перевірка якості освіти, відбір і навчання експертів. Зазначено, що до основних процедур контролю якості освіти у східноєвропейських країнах належать ліцензування, атестація та акредитація. На основании теоретического анализа различных классификаций стран Европы, в частности Восточной, выделены основные положения концепции Т. Десятова. Обоснована и аргументирована необходимость классификации этих стран по критериям, разработанным в рамках обозначеной концепции. Так, к странам Восточной Европы отнесены: Польша, Венгрия, Чехия, Словакия, Словения, Болгария, Румыния, Литва, Латвия и Эстония. Целесообразным, по мнению автора, является исследование подготовки ведущих консультантов по вопросам развития системы образования в Российской Федерации, часть которой географически относится к Восточной Европе. Следовательно, указанные страны объединены в четыре группы: Славянские страны-участники ЕС; Балтийские страны; Балканские страны; Российская Федерация. Выделены следующие критерии анализа опыта подготовки экспертов в области образования в странах Восточной Европы: наличие специализированных аккредитационных агентств в каждой из стран; разработка инструментария и методик оценки качества агентствами; проверка качества образования (аккредитация, оценка и лицензирование) агентствами; процедура отбора экспертов в области образования; формы профессиональной подготовки экспертов в области образования; периодическая публикация отчетов деятельности агентств. Проанализирован опыт профессиональной подготовки экспертов в области образования во второй группе стран, которые перешли к системе трех образовательных уровней, введение европейских приложений к дипломам; создание системы обеспечения и контроля качества высшего образования. Рассмотрен опыт третьей группы - балканских стран, который во многих направлениях аналогичен второй группе. Раскрыты особенности деятельности контролирующих органов в четвертой группе и организационные формы централизованного управления и контроля за качеством образования. Определены общие характеристики для всех групп стран, в частности: разработка инструментария и методик оценки качества; проверка качества образования; периодическая публикация отчетов деятельности агентств; создание аккредитационных агентств, в компетенцию которых входят следующие функции: разработка инструментария и методик оценки качества, проверка качества образования, отбор и обучение экспертов. К основным процедурам контроля качества образования в восточноевропейских странах относены лицензирование, аттестация и аккредитация.The article analyzes the characteristics of educational standards in physical education in the USA. There are areas of five US national sports orientated associations activities characterized. It is determined that the key features of the US highest education system are its decentralization, multicultural focus with maximum regard to the needs of American society, labor market and current trends in the field of pedagogical knowledge. There are levels of the US highest education in professional training system within the field of physical culture and sports characterized.
  Повний текст PDF - 625.44 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Тригуб І.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Тригуб І. Класифікація країн Східної Європи щодо подібності підготовки експертів у галузі освіти / І. Тригуб // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. - 2016. - Вип. 1-2. - С. 66-70. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2016_1-2_14.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Тригуб Ілона Іванівна (педагогічні науки)
  • Тригуб Ірина Анатоліївна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського