Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Кобильченко В. 
Розвиток і структура особистості дошкільника з порушеним зором у теоретичних моделях / В. Кобильченко // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2015. - № 1. - С. 9-16. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2015_1_4
Теоретично обгрунтовано модель і структуру розвитку особистості дошкільника з порушеним зором. Визначено, що модель певної системи – це дієвий засіб перевірки істинності та повноти теоретичних уявлень у різних галузях наукового знання, зокрема психології. Теоретично обґрунтовано та розроблено моделі особистісного розвитку та особистості. Проаналізовано структурні складові кожної теоретичної моделі в їх єдності та взаємозв’язку. Розкрито сутність ядра та периферії особистості, їх роль у детермінації процесів особистісного розвитку, соціалізації та соціальної адаптації. Виявлено, що для будь-якого розвитку, як нормального, так і порушеного необхідні певні внутрішні та зовнішні умови, оскільки розвиток дитини детермінований двома основними чинниками: внутрішнім (біологічним) і зовнішнім (соціальним). З’ясовано, що до складу внутрішніх умов входить людська анатомо-морфологічна будова (задатки), збереженість і розвиненість органів відображення, загальна чутливість, тобто здатність людини (в широкому розумінні слова) до відчуття, сприймання тощо. Наведено й зовнішні умови – це передусім, те соціальне середовище, у якому живе дитина, її сімейні та інші міжособистісні стосунки, особливості навчання і виховання, способи передачі суспільного досвіду тощо. Представлені у моделі компоненти є окремими частинами єдиної цілісної структури особистості й не існують окремо один від одного. Ці компоненти мають враховуватись у діагностичній та корекційно-розвивальній роботі практичного психолога, який працює в спеціальному дошкільному навчальному закладі.Определено, что модель определенной системы - это действенное средство проверки истинности и полноты теоретических представлений в разных отраслях научного знания, в частности психологии. Теоретически обоснованы и разработаны модели личностного развития и личности. Проанализированы структурные составляющие каждой теоретической модели в их единстве и взаимосвязи. Раскрыта сущность ядра и периферии личности, их роль в детерминации процессов личностного развития, социализации и социальной адаптации. Выявлено, что для любого развития, как нормального, так и нарушенного необходимы определенные внутренние и внешние условия, поскольку развитие ребенка детерминировано двумя основными факторами: внутренним (биологическим) и внешним (социальным). Установлено, что в состав внутренних условий входит человеческая анатомо-морфологическое строение (задатки), сохранность и развитость органов отображения, общая чувствительность, то есть способность человека (в широком смысле слова) к ощущению, восприятию и т.д. Представлены и внешние условия - это прежде всего, та социальная среда, в которой живет ребенок, его семейные и другие межличностные отношения, особенности обучения и воспитания, способы передачи общественного опыта и т.п. Представленные в модели компоненты являются отдельными частями единой целостной структуры личности и не существуют отдельно от друга. Данные компоненты должны учитываться в диагностической и коррекционно-развивающей работе практического психолога, который работает в специальном детском саду.Determined that the model of any system – is an effective means of verifying the truth and completeness of theoretical concepts in different areas of scientific knowledge, particularly in psychology. Modeling in psychology – a method of theoretical study of psychological phenomena (processes, states, properties) with the help of their abstracted analogues – models. Psychological modeling – is the creation of a formal model or social-psychological process, that is, formal abstraction of the process that recreates some of its main key points. Holistic model provides for the inclusion, in addition to the structural components of its subject and functional components. It is quite clear that the models recreate the object of study in a simplified form. Because the model is always much poorer in their properties and relations than reality, any modeling related to the problem of the adequacy of the model. Theoretically proved and developed a model of personality. Analyzed the structural components of each theoretical model in their unity and relationship. The essence of the core and the periphery of the individual, their role in the determination process of personal development, socialization and social adaption.
  Повний текст PDF - 101.466 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Кобильченко В.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Кобильченко В. Розвиток і структура особистості дошкільника з порушеним зором у теоретичних моделях / В. Кобильченко // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2015. - № 1. - С. 9-16. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2015_1_4.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Кобильченко Вадим Володимирович (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського