Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Адамюк Н. 
Лінгводидактична модель вивчення лексичних одиниць української жестової мови / Н. Адамюк // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 4. - С. 48-56. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_4_9
Запропоновано принципово новий концептуально-методичний підхід до проблеми вивчення лексики української жестової мови (УЖМ) глухими учнями, що розглядається як базовий рівень формування мовної особистості в початковій школі. Розглянуто науково-обґрунтовану і апробовану лінгводидактичну модель вивчення лексичних одиниць УЖМ глухими учнями початкової школи, що поєднує такі компоненти: спільну (партнерську) діяльність, спеціально організовану навчально-мовленнєву діяльність і самостійну мовленнєву діяльність учня. Детально описано структуру лінгводидактичної моделі та чотири взаємопов’язаних етапи опанування лексики УЖМ глухими дітьми, а саме: ознайомлювальний, репродуктивно-продуктивний, комунікативно-діяльнісний, творчий, в кожному з яких виокремлено три компоненти: змістовий, мотиваційний та розвивальний. Розкрито принципи вивчення лексики. Охарактеризовано мету та зміст практичних вправ, що застосовуються в роботі на основі зазначеної моделі. Наголошено, що в лінгводидактичній моделі в повному обсязі реалізовано принципи діалогу двох культур та двох мов, що сприяє формуванню двомовної особистості глухого школяра початкової школи. Виокремлено позитивні аспекти застосування лінгводидактичної моделі вивчення лексичних одиниць УЖМ глухими школярами початкової школи.Представлен принципиально новый концептуально-методический подход к проблеме изучения лексики украинского языка жестов (УЯЖ) глухими учениками, который рассматривается как базовый уровень формирования языковой личности в начальной школе. Рассмотрена научно-обоснованная и апробированная лингводидактическая модель изучения лексических единиц УЯЖ глухими учениками начальной школы, которая объединяет такие компоненты: общую (партнерскую) деятельность, специально организованную учебно-речевую деятельность и самостоятельную речевую деятельность ученика. Подробно описана структура лингводидактической модели и четыре взаимосвязанных этапа освоения лексики УЯЖ глухими детьми, а именно: ознакомительный, репродуктивно-продуктивный, коммуникативно-деятельностный, творческий, в каждом из которых выделены три компонента: содержательный, мотивационный и развивающий. Раскрыты принципы изучения лексики. Охарактеризованы цели и содержание практических упражнений, применяемых в работе на основе указанной модели. Отмечено, что в лингводидактической модели в полном объеме реализованы принципы диалога двух культур и двух языков, способствующие формированию двуязычной личности глухих школьников начальной школы. Выделены положительные аспекты применения лингводидактической модели изучения лексических единиц УЯЖ глухими школьниками начальной школы.The changes taking place in recent years in Ukraine in the study of Ukrainian sign language, creating new conditions for humane and modernization of special education of the deaf. Contemporary special education should be directed at ensuring maximum all-round development of the individual deaf student, promote the realization of its potential, quality social rehabilitation and integration into society. An important role in this process given language education and speech training of deaf students of secondary specialized schools. This article represents the author’s linguistic-didactic model of Ukrainian sign language lexical units learning by junior deaf schoolchild. It describes the aim of Sings learning, the main components and structure of the model. It presents the general and special principles of sign vocabulary learning. It characterizes the phases of sign vocabulary mastering. This article describes the purpose and content of practical exercises for sign vocabulary learning, e. g. communicative, cognitive, creative, constructive exercises etc. It characterizes the author’s Guide of „Ukrainian Sign Language” for teachers that based on the linguistic-didactic model that represents of the practical tasks and material for teaching Signs at all grades since first form to twelfth.
  Повний текст PDF - 281.421 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Адамюк Н.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Адамюк Н. Лінгводидактична модель вивчення лексичних одиниць української жестової мови / Н. Адамюк // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 4. - С. 48-56. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_4_9.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Адамюк Наталія Борисівна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського