Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Гудим І. 
Розвиток пізнавальних інтересів і здібностей дошкільників із порушеннями зору / І. Гудим // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 4. - С. 24-30. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_4_6
Розглянуто характерні труднощі й особливості розвитку пізнавальних інтересів і здібностей у дітей із порушеннями зору дошкільного віку. Уточнено поняття "пізнавальні інтереси" і "здібності", розкрито особливості їх становлення за умов сенсорної депривації. Визначено пізнавальні здібності як інтегровані базові здібності дитини, що мають такі складові: рівень інтелектуального розвитку (мисленнєвої, мнемічної, перцептивної складових); рівень загальної научуваності дитини; пізнавальну активність як системний поведінковий прояв пізнавальних здібностей, що виявляється у допитливості, зацікавленості дитини; рівень креативної здатності дитини до пошуковості й схильність до успішного вирішення творчих завдань. Охарактеризовано сенсорні, інтелектуальні й творчі здібності. Надано методичні рекомендації для педагогів і батьків із формування та розвитку пізнавальних здібностей у дітей із порушеннями зору. Констатовано, що систематична допомога дорослого закладає передумови для формування чуттєвого досвіду, оволодіння навичками доступного полісенсорного сприймання довкілля на основі власних пізнавально-орієнтувальних дій.Рассмотрены характерные трудности и особенности развития познавательных интересов и способностей у детей с нарушениями зрения дошкольного возраста. Уточнено понятие "познавательные интересы" и "способности", раскрыты особенности их становления в условиях сенсорной депривации. Определены познавательные способности как интегрированные базовые способности ребенка, которые имеют такие составляющие: уровень интеллектуального развития (мыслительной, мнемической, перцептивной составляющих); уровень общей обучаемости ребенка; познавательную активность как системное поведенческое проявление познавательных способностей, которое проявляется в любознательности, заинтересованности ребенка; уровень креативной способности ребенка к поисковости и склонности к успешному решению творческих задач. Охарактеризованы сенсорные, интеллектуальные и творческие способности. Даны методические рекомендации для педагогов и родителей по формированию и развитию познавательных способностей у детей с нарушениями зрения. Констатировано, что систематическая помощь взрослого создает предпосылки для формирования чувственного опыта, овладения навыками доступного полисенсорного восприятия окружающей среды на основе собственных познавательно-ориентирующих действий.The article is devoted to the issue of cognitive interests and abilities of children with impaired preschool children. The concept of „educational interests” and „ability”, the peculiarities of their formation under conditions of sensory deprivation are defined more clearly. The compensatory potential of different types of cognitive abilities is discovered. The guidelines for teachers and parents on the formation and development of cognitive abilities of children with visual impairments are presented. The difficulties of cognitive processes and ways of overcoming them under the influence of specially organized psychological and pedagogical support are revealed. It is determined that children with visual impairments need constant stimulation perception, stimulation of interest in the surroundings, the help in the study of properties of objects and phenomena of various qualities and relations, ensuring the success of cognitive interests; the skills of the differentiation of certain characteristics, comparison of objects and phenomena, their generalization. Systematic assistance adult lays preconditions for the formation of sensory experience, mastery of skills available polysensory of perception of surroundings based on cognitive action. The instructional techniques and tools of learning, playing and communication activities of preschool and developmental environment in accordance with program requirements approved state standard are described.
  Повний текст PDF - 116.316 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Гудим І.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Гудим І. Розвиток пізнавальних інтересів і здібностей дошкільників із порушеннями зору / І. Гудим // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 4. - С. 24-30. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_4_6.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Гудим Ірина Миколаївна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського