Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Гладченко І. 
Особливості конструювання підручника "основи здоров’я" для підготовчого класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із розумовою відсталістю / І. Гладченко // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 4. - С. 57-61. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_4_10
Розглянуто теоретичні аспекти питання підручникотворення в Україні. Окреслено основні функції підручника. Виокремлено три шляхи у теорії та практиці підручникотворення на сучасному етапі розвитку педагогічної науки: перший − доповнення та удосконалення існуючих теоретичних положень стосовно підручників, доопрацювання на цій основі діючих підручників, їх адаптація до сучасних умов; другий − розроблення інноваційної теорії підручника, єдиної для всіх випадків; третій − відмова від загальної теорії підручника та створення підручників, що відповідають принциповим позиціям та вимогам прогресивних освітніх концепцій. Наголошено, що третій шлях найбільшою мірою відповідає особистісно орієнтованому та компетентісному напрямам стандартизації спеціальної освіти, бо саме він регламентує продуктивну дієвість теорій підручників стосовно існуючих педагогічних систем. Розкрито особливості розроблення підручника „Основи здоров’я” для підготовчого класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із розумовою відсталістю на основі особистісно орієнтованого й компетентнісного підходів до стандартизації спеціальної освіти. Зосереджено увагу на проблемі структурування основних елементів підручника відповідно до потенційних можливостей та особливостей пізнавальної діяльності учнів з розумовою відсталістю. Констатовано, що компетентісний та особистісно орієнтований підходи до навчання створюють умови для конструювання інноваційного підручника, який, завдяки своїй структурі та змістовому наповненню, сприятиме розвиткові та формуванню життєвої компетентності у кожного учня з розумовою відсталістю.Рассмотрены теоретические аспекты вопроса создания учебников в Украине. Определены основные функции учебника. Выделены три пути в теории и практике создания учебников на современном этапе развития педагогической науки: первый ‒ дополнения и усовершенствования существующих теоретических положений относительно учебников, доработки на этой основе действующих учебников, их адаптация к современным условиям; второй ‒ разработка инновационной теории учебника, единой для всех случаев; третий ‒ отказ от общей теории учебника и создание учебников, соответствующих принципиальным позициям и требованиям прогрессивных образовательных концепций. Отмечено, что третий путь в наибольшей степени отвечает личностно ориентированному и компетентностному направлениям стандартизации специального образования, поскольку именно он регламентирует производительную действенность теорий учебников относительно существующих педагогических систем. Раскрыты особенности разработки учебника "Основы здоровья" для подготовительного класса специальных общеобразовательных учебных заведений для детей с умственной отсталостью на основе личностно ориентированного и компетентностного подходов к стандартизации специального образования. Сосредоточено внимание на проблеме структурирования основных элементов учебника в соответствии с потенциальными возможностями и особенностями познавательной деятельности учащихся с умственной отсталостью. Констатировано, что компетентностный и личностно ориентированный подходы к обучению создают условия для конструирования инновационного учебника, который, благодаря своей структуре и смысловому наполнению, будет способствовать развитию и формированию жизненной компетентности у каждого ученика с умственной отсталостью.The features of the textbook designing in the „Fundamentals of Health” subject for mentally retarded students of a preparatory class are considered in this article. Importance of personality oriented and competence approaches of standardization of special education are substantiated in the process of forming the content of education in general and the construction of the system of formation of social adaptation skills and knowledge about healthy lifestyles among students of the preparatory class in particular. Basing on the analysis of the relationship of the textbook and educational environment, article reveals the concept of „textbook”, which today is very blurry because of its integration with other learning materials and publications, such as: workshop, problem book, handbook, reader, dictionary, didactic manual, and so on. The main ways of textbooks creation are indicated. Attention is focused in the problem of structuring the main elements of the textbook, in accordance with the potential and characteristics of cognitive activity of students with obligatory consideration of interdisciplinary connections. There is emphasized that the process of construction of the textbook „Fundamentals of Health” was carried out in accordance with the sequence of procedures for the selection and structuring of educational material and scientific information contained in the textbook are pedagogically adapted and represent a certain didactic and corrective mechanisms. The factors that significantly affect the health status of mentally retarded children are listed in the process of building a culture of healthy and safe lifestyle in primary education. Further research prospects are specified in the direction of technology and design principles, application forms tutorial.
  Повний текст PDF - 105.398 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Гладченко І.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Гладченко І. Особливості конструювання підручника "основи здоров’я" для підготовчого класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із розумовою відсталістю / І. Гладченко // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 4. - С. 57-61. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_4_10.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Гладченко Ірина Вікторівна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського