Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Федорова О. 
Дослідження особливостей творчої уяви дітей із глибокими порушеннями зору молодшого шкільного віку / О. Федорова // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 3. - С. 82-89. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_3_12
Розглянуто питання вивчення особливостей формування творчої уяви дітей молодшого шкільного віку з порушеннями зору в процесі словесного фантазування на прикладі вигадування казок. Виділено критерії та визначено рівні самостійного відтворення, доповнення і вигадування казки дітьми. Розкрито характерні особливості творчої уяви дітей означеної категорії та встановлено залежність цих особливостей від вади зору дитини. Виокремлено напрями корекції творчої уяви дітей молодшого шкільного віку за допомогою казки. Охарактеризовано п’ять тематичних блоків занять, на яких дитину поступово підводять до самостійного створення власних образів уяви та складання казки. Зазначено, що з метою досягнення найвищої ефективності запропонованого комплексу було розроблено методичні рекомендації для педагогів-психологів при роботі з чарівними казками. Здійснено кількісний і якісний аналіз одержаних даних, а саме: рівнів самостійного вигадування казки сліпими дітьми контрольної та експериментальної груп, а також загального рівня самостійного вигадування казок сліпими дітьми. Констатовано позитивні зрушення у показниках сформованості творчої словесної уяви молодших школярів з глибокими порушеннями зору.Рассмотрены вопросы изучения особенностей формирования творческого воображения у детей младшего школьного возраста с нарушениями зрения в процессе словесного фантазирования на примере сочинения сказок. Выделены критерии и определены уровни самостоятельного воспроизведения, дополнения и сочинения сказки детьми. Раскрыты характерные особенности творческого воображения детей указанной категории и установлена их зависимость от порока зрения ребенка. Выделены направления коррекции творческого воображения детей младшего школьного возраста с помощью сказки. Охарактеризованы пять тематических блоков занятий, на которых ребенка постепенно подводят к самостоятельному созданию собственных образов воображения и составления сказки. Отмечено, что для достижения высокой эффективности предложенного комплекса были разработаны методические рекомендации для педагогов-психологов при работе с волшебными сказками. Осуществлен количественный и качественный анализ полученных данных, а именно: уровня самостоятельного сочинения сказки слепыми детьми контрольной и экспериментальной групп, а также общего уровня самостоятельного сочинения сказок слепыми детьми. Констатированы положительные сдвиги в показателях сформированности творческого словесного воображения младших школьников с глубокими нарушениями зрения.The article presents the methodology and results of the experimental research on peculiar features of creative imagination of blind children and possibilities for its development with the help of fairytales. The author considers importance of creative imagination for compensating insufficiency in sensual perception of the surrounding world by the visually impaired children of primary school age. By the means of imagination visually impaired children add to quantity and quality of the concepts they have developed, while the language structures their sensory experience. The article also contains description of the teaching system designed to promote development of creative imagination of blind children by the means of composing fairytales. The core element of the system is the complex of classes "Trip to the Land of fairytales". The author also defines major directions for psychologist’s work on development of creative imagination of blind children of primary school age. The qualitative and quantitative analysis of results of independent composing of fairytales by blind children at different stages of the experiment has also been presented in the article. Recommendations for psychologists and educators on how to use fairytales in their work are also included.
  Повний текст PDF - 291.475 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Федорова О.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Федорова О. Дослідження особливостей творчої уяви дітей із глибокими порушеннями зору молодшого шкільного віку / О. Федорова // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 3. - С. 82-89. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_3_12.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Федорова Ольга Олександрівна (медичні науки)
  • Федорова Ольга Віталіївна (педагогічні науки)
  • Федорова Олена Петрівна (медичні науки)
  • Федорова Олена Анатолієвна (медичні науки)
  • Федорова Олександра Анатоліївна (педагогічні науки)
  • Федорова Олена Анатоліївна (медичні науки)
  • Федорова Олена Василівна (1961–) (педагогічні науки)
  • Федорова Оксана Владиславівна (1971–) (медичні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського