Наукова періодика України Антропологічні виміри філософських досліджень


Стратонова Н. О. 
Рефлексія трансформації дохристиянських світоглядних уявлень в літературних памятках Київської Русі / Н. О. Стратонова // Антропологічні виміри філософських досліджень. - 2015. - Вип. 7. - С. 150-157. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Avfd_2015_7_17
Розглянуто літературу Київської Русі крізь призму взаємодії та взаємовпливів християнського та дохристиянського світоглядів, розкрити і показати характер співвідношення дохристиянської та християнської релігій; виявити окремі аспекти взаємовідношення вищезгаданих феноменів в літературі Київської Русі ХI - ХIII ст. З-поміж загальних наукових підходів, при розв'язанні поставлених завдань, використано, передусім, релігієзнавчо-філософський. Цей підхід дозволив вивчити та більш об'єктивно проаналізувати тенденцію до рефлексії дохристиянських вірувань в літературі Київської Русі. Зі спеціально-наукових методів використовувався історіософський (філософське осмислення історичних подій і процесів), проблемно-тематичний (виокремлення та аналіз основних концептуальних напрямків трансформацій), хронологічний (зв'язок історіографічної традиції з конкретною історичною дійсністю) та філософсько-герменевтичний (релігієзнавчо-філософська інтерпретація пам'яток). Робота є релігієзнавчо-філософським аналізом рефлексії дохристиянських уявлень в літературних пам'ятках Київської Русі ХI - ХIII ст., в якому вперше враховано специфіку середньовічної уяви та поетики, досліджено релігійну значущість текстів, виявлено відображення в них дохристиянських вірувань та вказано на роль останніх у формуванні світогляду києворуських книжників, проаналізовано специфіку взаємодії християнських та язичницьких уявлень. В процесі роботи автор приходить до висновків, що, заперечуючи власне язичництво, відокремлюючи себе разом з іншими православними народами від "латинян" та "єретиків", Русь утверджувала свою самобутність через прийняття християнства. Саме цей процес мав свій вплив і на внутрішній розвиток міфологічної свідомості народу, що пришвидшило появу епосу в його героїчному та київському циклах, куди легко, проте дозовано та своєрідно прививались християнські обрядові принципи та цінності. Книжність візантійсько-болгарського кола передавала Русі готові та ясні істини, і першими їх засвоїли руські книжники як зразок для власного життя. Саме практична, святоподвижницька ідея стала основою руської книжності. Видима легкість засвоєння народом зовнішньої сторони православ'я разом із епічними структурами не поставила перед культурою в цілому проблеми свідомого, довгого та організованого протистояння нової віри старій народній язичницькій мудрості, представниками якої залишилась "збірна дрібнота народної свідомості", бо сама народна мудрість у своєму епічному оформленні прийняла обрядові принципи православ'я.
  Повний текст PDF - 265.249 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Стратонова Н.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Стратонова Н. О. Рефлексія трансформації дохристиянських світоглядних уявлень в літературних памятках Київської Русі / Н. О. Стратонова // Антропологічні виміри філософських досліджень. - 2015. - Вип. 7. - С. 150-157. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Avfd_2015_7_17.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Стратонова Наталія Олегівна (філософські науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського