РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком виданнявидом документа
 Знайдено в інших БД:Наукова періодика України (1)
Теоретичні аспекти конституційно-правового забезпечення зовнішньополітичної діяльності держави в умовах глобалізації та європейської інтеграції
Пошуковий запит: (<.>I=Ж73529:Право<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 41
Представлено документи з 1 до 20
...

Баймуратов, М. О.

Теоретичні аспекти конституційно-правового забезпечення зовнішньополітичної діяльності держави в умовах глобалізації та європейської інтеграції

Загл., сост. каталогизатором:

Теоретические аспекты конституционно-правового обеспечения внешнеполитической деятельности государства в условиях глобализации и европейской интеграции

Загл., сост. каталогизатором:

Theoretical aspects of constitutional and legal support of foreign political activity of state under globalization and European integration


Досліджено проблему формування належного, компетентного механізму прийняття рішення в галузі зовнішніх зносин держави та підвищення його ефективності. Проаналізовано останні наукові дослідження і публікації, в яких розглядалися проблеми існування, еволюції, функціонування та структури конституційно-правового механізму зовнішньої політики зарубіжних держав. Визначено, що Україна як суверенна та незалежна держава має достатній рівень конституційно-правового та законодавчого забезпечення для формування та здійснення зовнішньополітичної функції ї самостійної зовнішньої політики з виокремленням відповідних принципів та організаційних домінант. Виходячи з особливої важливості зовнішньої політики держави для існування сучасної державності, актуалізується, об’єктивується та рефлексується поняття «зовнішньої влади», що не розроблене у вітчизняній науці конституційного права, але є в наявності в конституційній доктрині зарубіжних держав.


Исследована проблема формирования должного, компетентного механизма принятия решения в области внешних сношений государства и повышения его эффективности. Проанализированы последние научные исследования и публикации, в которых рассматривались проблемысуществования, эволюции, функционирования и структуры конституционно-правового механизма внешней политики зарубежных государств. Определено, что Украина как суверенное и независимое государство имеет достаточный уровень конституционно-правового и законодательного обеспечения для формирования и осуществления внешнеполитической функции и самостоятельной внешней политики с выделением соответствующих принципов и организационных доминант. Исходя из особой важности внешней политики государства для существования современной государственности, актуализируется, объективируется и рефлексируется понятие «внешней власти», которое не разработано в отечественной науке конституционного права, но есть в наличии в конституционной доктрине зарубежных государств.


The article deals with the problems of constitutional and legal support of foreign policy of the state in the context of globalization and European integration interstate. It is claimed that the success of Ukraine s foreign policy in the internationalarena depends on the formation of good, competent, adequate mechanism for decision-making in the field of foreign relations of the state and increase its efficiency - that it has important political and practical importance for the stable functioning of a democratic legal state and acts as an urgent problem that requires a doctrinal study and praxeological decision; The author argues that the intensification of integration processes in international affairs, broadening and deepening of Ukraine's international relations at the international level by the international community, as well as deeper integration of Ukraine in international politics, economics and other areas of the integration of interstate cooperation, in particular within the European Union - especially after the signing and ratification by Ukraine Association Agreement with the EU - is an urgent need to improve the mechanism of coordination of the activities of state bodies and officials who have the power in foreign policy and international relations; Proved that foreign policy is important to the functioning of the state mechanism, of which largely depends on the welfare of society as a whole and its individuals - in the ontological aspect of integration processes in the life of the international community against the backdrop of globalization of economic, political and legal order, make an increasing impact on many aspects of the inner life of modern states, and as a consequence, the results of foreign policy indicated rather more than less, in all areas of existence and functioning of society and the state - thus raises constitutional significance is foreign policy of the state and its appropriate constitutional, legislative and regulatory support.



НАДХОДЖЕННЯ:
Історія філософсько-правових вчень про громадянське суспільство

Горленко, В. В.

Історія філософсько-правових вчень про громадянське суспільство

Загл., сост. каталогизатором:

История философско-правовых учений о гражданском обществе

Загл., сост. каталогизатором:

History of philosophical-lagal doctrines of civil society


Метою даного дослідження є аналіз історичного розвитку філософсько-правових вчень про громадянське суспільство та надання пропозицій стосовно врахування такого історичного досвіду при формуванні громадянського суспільства у сучасній Україні, а саме розробці нормативно-правової бази. Запропоновано періодизацію історичного розвитку філософсько-правової думки про концепцію громадянського суспільства з урахуванням кожної з епох історичного розвитку людства. Визначено, що для формування в Україні громадянського суспільства необхідно взяти до уваги наукові напрацювання вчених попередніх століть. При цьому, зарубіжний досвід доцільно адаптувати до української реальності із врахуванням правових традицій українського народу.


Целью данного исследования является анализ исторического развития философско-правовых учений о гражданском обществе и предоставление предложений относительно учёта такого исторического опыта при формировании гражданского общества в современной Украинеа именно разработке нормативно-правовой базы. Предложена периодизация исторического развития философско-правовой мысли о концепции гражданского общества с учётом каждой из эпох исторического развития человечества. Определено, что для формирования в Украине гражданского общества необходимо принять во внимание научные наработки ученых предыдущих веков. При этом зарубежный опыт целесообразно адаптировать к украинской реальности с учётом правовых традиций украинского народа.


In Ukraine today is the formation of civil society. Therefore, there is a need to develop and fixation in the state program of development of a society. It is to form a complete and comprehensive state program is required when it developed to take into account the historical experience of philosophical and legal doctrines of civil society. Thus, the study of the history of philosophical and legal doctrines of civil society is important. Ancient period or Age of antiquity lay foundations of the concept of civil society. For the first time used the term «civil society». Man, according to the philosophers mentioned period, is inextricably linked to the state, but the will of man is one of the preconditions for the existence and proper functioning of the state. A special place is occupied by the idea of the divine origin of society and the state. A common characteristic of the Middle Ages ideas for the advantage of the religious element. Christianity is the basis for philosophical and legal thought. Jurisdiction of the Christian Church extends to all cases in both private and state-owned. The basis of social construction is God, after which followed a secular state governor (Emperor, rabbits, Prince) and spiritual leader (patriarch, Pope, metropolitan). Church considerably strengthening its position both economically and politically. During the Renaissance to the forefront the idea of freedom and happiness of the human person, unlike the Middle Ages where the main remained the state and the church. Human dignity begins to occupy a leading position in scientific discussions. Although the state for the thinkers of this period is the key to peace, which is able to overcome the chaos of the Middle Ages. During the Enlightenment are the further development of the idea of a fair organization of the state and the natural equality of men as were laid by the Renaissance period. Is developing and becoming theory of natural law, are valued principles that dictated the public mind, carried criticism of the church and theological ideas. A new period characterized by pluralism. In philosophical and legal thought emerging new theory of state and law, including on the concept of civil society. Ukrainian state since 1991 headed for active democratization of society and system of government. For this reason the development, formation, establishment and government influence on the development of civil society are more relevant than ever. The article gives a general description of the historical development of philosophical and legal doctrines of civil society. The author infers that for the formation of civil society in Ukraine it is necessary to take into account scientific developments scholars of previous centuries. However, international experience it is advisable to adapt to Ukrainian reality, taking into account the legal traditions of the Ukrainian people.



НАДХОДЖЕННЯ:
Філософсько-правове розуміння принципів і форм здійснення плюралізму: приклад Сполучених Штатів Америки

Кравченко, С. С.

Філософсько-правове розуміння принципів і форм здійснення плюралізму: приклад Сполучених Штатів Америки

Загл., сост. каталогизатором:

Философско-правовое понимание принципов и форм осуществления плюрализма: пример Соединенных Штатов Америки

Загл., сост. каталогизатором:

Philosophical and legal apprehension of principles and forms of implementing pluralism: the example of the United States of America


Метою цього дослідження є вивчення філософсько-правового розуміння принципів і форм здійснення плюралізму та можливостей їх застосування в українських реаліях. Американська філософія права ХХ століття торкається найпроблемніших питань прав людини. У першу чергу це права жінок і права національних меншин. У зв’язку із цим зароджуються нові філософські рухи і школи, які виробили своє тлумачення філософії плюралізму у контексті прагматизму. Серед відомих були рухи фемінізму і Критики расових теорій. Філософська спадщина зазначених рухів має важливе значення для розвитку правової системи України та інших країн Європи, оскільки у наших державах на сьогоднішній день виникає багато дискусій стосовно правового забезпечення дотримання і захисту прав різних верств суспільства. Особливо така проблема виникає при здійсненні конституційної і судової реформи. У статті автор дає загальну характеристику філософсько-правовим поглядам руху фемінізму і Критики расових теорій. Зроблено висновки про те, що принципом реалізації правового плюралізму є обов’язкове врахування інтересів усіх верств населення у процесі законотворчої діяльності.


Целью этого исследования является изучение философско-правового понимания принципов и форм осуществления плюрализма и возможностей их применения в украинских реалиях. Американская философия права ХХ века касается проблемных вопросов прав человека. В первую очередь это права женщин и права национальных меньшинств. В связи с этим зарождаются новые философские движения и школы, которые произвели свое толкование философии плюрализма в контексте прагматизма. Среди известных были движения феминизма и Критики расовых теорий. Философское наследие указанных движений имеет важное значение для развития правовой системы Украины и других стран Европы, поскольку в наших государствах на сегодняшний день возникает много дискуссий относительно правового обеспечения соблюдения и защиты прав различных слоев общества. Особенно такая проблема возникает при осуществлении конституционной и судебной реформы. В статье автор дает общую характеристику философско-правовым взглядам движения феминизма и Критики расовых теорий. Сделаны выводы о том, что принципом реализации правового плюрализма является обязательный учёт интересов всех слоёв населения в процессе законотворческой деятельности.


American philosophy of law in the XX century deals with most problematic issues in human rights. In the first place, these are women rights and rights of national minorities. In this connection, new philosophical movements appear, with their own interpretation of philosophy of pluralism within the pragmatic context. Among the most well-known of these movements, there were the feminist movements and the critical race theory. The philosophical heritage of the said movements is very important for development of legal systems in Ukraine and other European countries, as there are numerous discussions as to legal groundwork for ensuring and protecting rights of people from various strata of society. The problem becomes especially relevant when performing constitutional and judicial reforms. Gradually, the American society developed a feeling of the growing injustice in practices of legal decision-making concerning certain groups of population. The thesis of American laws applied and interpreted in the course of delivery of justice more and more in favor of dominating government agencies instead of precedents and principle-based requirements, was now viewed in a different way. Events and the nature of life and legal experience have been ignored before inregard to repressed groups of population, in particular all kinds of minorities and women, and now has become the subject of public attention. Analysis and discussion of issues related to this general problematics have become of much legal value. Requirements of both feminism and racial protests are directly opposed to the idea that one person or group has the right to impose their understanding of reality onto other people. This issue is of high priority in the U.S. public debate. Over the last 20 years the U.S. Congress and public forums held debates regarding «positive action» or «priority of minorities». No one would doubt nor deny that from the XVII to the XX century, Native Americans and African Americans were subject to most violent oppression within unjust legal standards of the dominant white culture. The agenda is now focused on the question of what legal instrument should be designed to fix the former injustice. In the debate on reparations, which resumed in the recent years, it was emphasized that in America there is a tradition of compensating damage to those who underwent a significant adverse impact as a result of brutal acts of violence, such as the recent payment of federal funds to the victims of 9/11. Yet these are one-time examples of restoration of social justice. The demands of new legal movements motivate the need to adopt and enforce laws that would set institutionally and systematically the legal and social equality of all members of society without exception. The heated topical discussions indicate that the situation is far from being solved in the positive way by now. Philosophers and lawyers, acting within the philosophy of feminism, base their research on pragmatic ideas by Jane Addams who has worked over 20 years with famous philosophers of law, John Dewy and G. Mid and actively participated in discussions on women's rights. The pragmatic turn in feminist movement was due to the fact that the ideas of pragmatism are a kind of the opposite to the dominant forms of traditional legal reasoning, the abuse of which contributed to unjust treatment and pressure exerted on marginal and disadvantaged strata of society, including preservation of legitimately justified restrictions on the rights of women and minorities of various types. Especially popular was the postulate of the inextricable link between theory and its practical implications of responsibility for them in reality, given the inevitable and often unpredictable changes in the social and political situation. Within the context of this postulate, social reality was perceived in terms of pluralistic variability, plasticity and capacity for positive change through human activity and intelligence. Feminists, as well as CRT, based their theory on deconstruction, i.e. rethinking the basic concepts of notions, not just on a superficial interpretation of their verbal expressions. Historically, the American feminist movement in the context of criticism of the legal system is divided into three periods, or waves, each characterized by a particular legal idea. The first wave dated to the beginning of the XX century and including not only American, but also European public, struggled for the rights of women to participate in electoral campaigns and achieved this goal. In this article the author gives a general characteristic to philosophical and legal views of the feminist movement and the critical race theory movement. The author concludes that the principle for implementation of legal pluralism must be obligatory consideration of interests of all strata of society in the course of law-making activities. Therefore, we can see that in the early XX century and in the middle of the XX century philosophical and legal understanding of the principles and forms of implementingpluralism were considered by philosophical movements in the context of two directions: 1. Protection of women's rights; 2. Protection of national minorities' rights. The basic postulate aimed at practical implementation of the principle of legal pluralism is consideration of rights and interests of all groups in creation of laws and regulations to prevent them from having discriminatory norms. This position must be taken into account in the course of legislative activity both in Ukraine and in other European countries.



НАДХОДЖЕННЯ:
Теоретико-методологические аспекты определения категории «национальные меньшинства» в конституционно-правовой доктрине

Ачимович, Д.

Теоретико-методологические аспекты определения категории «национальные меньшинства» в конституционно-правовой доктрине

Загл., сост. каталогизатором:

Теоретико-методологічні аспекти визначення категорії «національні меншини» в конституційно-правовій доктрині

Загл., сост. каталогизатором:

Theoretical and methodological aspects of the definition of «national minority» in the constitutional law doctrine


Статья посвящена исследованию концептуальных аспектов определения категории «национальные меньшинства» в науке конституционного права. Утверждается, что в современных конституциях отображены определенные концептуальные подходы к субъектному составу национальных меньшинств, что требует их всестороннего рассмотрения и научно-практического анализа с точки зрения современных процессов европейской межгосударственной интеграции в части имплементации общепринятых стандартов, принципов и норм в сфере прав человека, гражданина и социальных групп. В результате проведенного анализа установлено, что концептуально и методологически конституционно-правовой статус национальных меньшинств в современных государствах базируется на диалектическом единстве этнического и политического дискурсов, которые в совокупности дают возможность выделить национальные меньшинства в качестве отдельных субъектов конституционно-правовых отношений и объекта конституционно-правового регулирования.


Стаття присвячена дослідженню концептуальних аспектів визначення категорії «національні меншини» в науці конституційного права. Стверджується, що в сучасних конституціях відображено певні концептуальні підходи до суб'єктного складу національних меншинщо вимагає їх всебічного розгляду та науково-практичного аналізу з точки зору сучасних процесів європейської міждержавної інтеграції в частині імплементації загальноприйнятих стандартів, принципів і норм у сфері прав людини, громадянина і соціальних груп. В результаті проведеного аналізу встановлено, що концептуально і методологічно конституційно-правовий статус національних меншин в сучасних державах базується на діалектичній єдності етнічного та політичного дискурсів, які в сукупності дають змогу виділити національні меншини в якості окремих суб'єктів конституційно-правових відносин і об'єкта конституційно-правового регулювання.


The article investigates the conceptual aspects of the definition of «national minority» in the science of constitutional law. It is alleged that in modern constitutions reflected some conceptual approaches to the subject composition of national minorities requires their comprehensive review and scientific analysis in terms of contemporary processes of European integration in interstate implementation of universally accepted standards, principles and norms of human rights, citizen and social groups. The analysis found that conceptually and methodologically constitutional and legal status of national minorities in modern states is based on the dialectical unity of ethnic and political discourses that collectively make it possible to allocate nationalminorities as special subjects of constitutional relations and as object of the constitutional regulation.



НАДХОДЖЕННЯ:
Щодо форм державного контролю у нафтогазовому секторі України

Бакай, Д. О.

Щодо форм державного контролю у нафтогазовому секторі України

Загл., сост. каталогизатором:

О форме государственного контроля в нефтегазовом секторе Украины

Загл., сост. каталогизатором:

Regarding the form of state control oil and gas sector Ukraine


Статтю присвячено розгляду форм державного контролю у нафтогазовому секторі України як зовнішнього прояву змісту контрольної діяльності органів державної влади в їх конкретних контрольних діях, обумовлених повноваженнями, які встановлені Конституцією України, законами, що визначають порядок контрольної діяльності та її юридичні наслідки. Встановлено, що досягнення ефективності державного контролю в нафтогазовому секторі можливо лише якщо будуть чітко визначені функції органів контролю, розмежовані їхповноваження, функціонуватиме система координації їх діяльності та будуть встановлені форми і процедури їх взаємодії.


Статья посвящена рассмотрению форм государственного контроля в нефтегазовом секторе Украины как внешнего проявления содержания контрольной деятельности органов государственной власти в их конкретных контрольных действиях, обусловленных полномочиями, установленными Конституцией Украины, законами, определяющими порядок контрольной деятельности и ее юридические последствия. Установлено, что достижение эффективности государственного контроля в нефтегазовом секторе возможно только если будут четко определены функции органов контроля, разграничены их полномочия, будет функционировать система координации их деятельности и установлены формы и процедуры их взаимодействия.


The article is devoted to the consideration of forms of state control in the oil and gas sector of Ukraine as an external manifestation of the contents of the control activities of national authorities in their specific control actions. They are caused by the powers as are prescribed by the Constitution of Ukraine, laws that determine the order control activity and its legal consequences. Forms of state control in the oil and gas sector is a test, inspection, audit, monitoring, inspection and licensing. Choosing forms of control occurs within the outlined its powers or expressly provided in the law. The most common form of state control is a check. They have their own characteristics and variations and effect of this form of control is required a solution that takes a body of state control. Scheduled inspections conducted by bodies of state control in accordance with the annual plan audits. Unscheduled - based on the appeal (statement, complaint) from citizen, legal person on the realization of low-quality petroleum products. Inspection is an important form of state control in the oil and gas sector. It is characterized by operational efficiency of the inspector's action, their sufficient powers to quickly and effectively eliminate shortcomings and achieve positive results. Revision is the form of control over financial and economic activity of enterprises, institutions, organizations in the oil and gas sector of Ukraine, compliance with the legislation on financial issues, reliability of accounting and reporting method of exposing shortages , embezzlement, theft and appropriated funds and property, prevent financial abuse of surveillance which provides a general introduction to the activities of the audited entity to provide information needed to assess his condition. Observations relating to control measures as the results it did not apply sanctions to the audited entity. Supervision belongs to preventive control measures because the influence measures are not applied by results of its carrying out to under control subjects.



НАДХОДЖЕННЯ:
Принципи реалізації функцій омбудсмана у зарубіжних країнах: порівняльний аспект

Банах, С. В.

Принципи реалізації функцій омбудсмана у зарубіжних країнах: порівняльний аспект

Загл., сост. каталогизатором:

Принципы реализации функций омбудсмена в зарубежных странах: сравнительный аспект

Загл., сост. каталогизатором:

Principles of realization of the ombudsman functions in foreign countries: a comparative analysis


Метою даної роботи є розгляд деяких основних принципів функціонування інституту омбудсмана, котрі визначають найбільш суттєві риси й ознаки його діяльності і на основі котрих здійснюється регламентація правового статусу омбудсмана. У статті аналізуються основні загальні принципи реалізації покладених на омбудсмана функцій, незалежно від способу закріплення правового статусу омбудсмана та сфери його компетенції. Розглядаються такі принципи, як незалежність, законність, принцип політичної нейтральностівідкритості та публічності, безперервності його функціонування та деякі інші. Зроблено висновки про те, що усі принципи реалізації функцій омбудсмана можуть діяти лише у взаємодії один з одним. Їх можна вважати загальними для всіх омбудсманів незалежно від способу призначення і функціональних обов’язків. Дотримання зазначених принципів має велике теоретичне й практичне значення для функціонування інституту омбудсмана і сприяє результативності й ефективності його діяльності у сфері забезпечення та захисту прав людини і громадянина та, у кінцевому результаті, побудові демократичної правової держави і громадянського суспільства.


Целью данной работы является рассмотрение некоторых основных принципов функционирования института омбудсмена, которые определяют наиболее существенные черты и признаки его деятельности и на основе которых осуществляется регламентация правового статусаомбудсмена. В статье анализируются основные общие принципы реализации возложенных на омбудсмена функций, независимо от способа закрепления правового статуса омбудсмена и сферы его компетенции. Рассматриваются такие принципы, как независимость, законностьпринцип политической нейтральности, открытости и публичности, непрерывности его функционирования и некоторые другие. Сделаны выводы о том, что все принципы реализации функций омбудсмена могут действовать во взаимодействии друг с другом. Их можно считатьобщими для всех омбудсменов независимо от способа назначения и функциональных обязанностей. Соблюдение указанных принципов имеет большое теоретическое и практическое значение для функционирования института омбудсмена и способствует результативности и эффективности его деятельности в сфере обеспечения и защиты прав человека и гражданина и, в конечном итоге, построении демократического правового государства и гражданского общества.


Aim and vision is: to provide an independent, high quality complaint handling service that rights individual wrongs, drives improvements in public service and informs public policy. Independence: In the exercise of her/his duties, an ombudsman is independent in structure and function. Ombudsman are open, honest and straightforward in all our dealings, and use time, money and resources effectively: he are consistent and transparent in our actions and decisions; he take responsibility for our actions and hold ourselves accountable for all that we do; he treat people fairly. Ombudsman Principles: Neutrality and Impartiality: An ombudsman is a designated neutral and does not take the side of any party in a conflict. An ombudsman does not make decisions,create or change policies or mandate actions. An ombudsman reviews each situation objectively and treats all parties equally. Confidentiality: An ombudsman does not keep records for any party. She/he does not disclose information about individual cases or visits from employees without permission from the employee and cannot be compelled to testify about concerns brought to her/his attention. (The only exceptions, at the sole discretion of an ombudsman, are when there is imminent threat of serious harm.)_ Informality: An ombudsman, as an informal resource, does not participate in any formal adjudicative or administrative procedure relating to concerns brought to his/her attention.



НАДХОДЖЕННЯ:
Вплив глобалізації на розвиток конституційного права у контексті забезпечення європейських правових стандартів

Гоша, І. О.

Вплив глобалізації на розвиток конституційного права у контексті забезпечення європейських правових стандартів

Загл., сост. каталогизатором:

Влияние глобализации на развитие конституционного права в контексте обеспечения европейских правовых стандартов

Загл., сост. каталогизатором:

Impact of globalization on the development of constitutional law in the context of ensuring the european legal standards


У статті розглядаються питання впливу глобалізації на розвиток конституційного права у контексті забезпечення європейських правових стандартів у сучасних умовах європейської міждержавної інтеграції. Доведено, що сучасний розвиток України цілковито відбувається в дусі глобалізаційних процесів, одним з наслідків яких є співпраця з Європейським Союзом, яка в свою чергу, вимагає в якості беззаперечної умови проведення робіт по гармонізації законодавства. Стверджується, що гармонізація та уніфікація виступають основними виявами та інструментами прояву глобалізаційних процесів у праві. На думку автора, у цьому йдеться про відповідну тенденцію, що проявляється на всіх рівнях сучасного права. Глобалізація при цьому уявляється як складне багатоманітне явище,яке має характер тенденції, що завдає впливу на різні сторони людської діяльності. Розпочавшись в економічній сфері, глобалізація далася взнаки і в сфері права, поступово розширюючи свою дію з приватноправової сфери на публічно-правову. Зроблено висновокпро те, що наслідками або результатами гармонізації є приведення правових систем у відповідність одна одній, відсутність суперечностей між нормами правових систем, а отже, належний рівень функціонування правових систем з огляду на внесені зміни в ході гармонізації.


В статье рассматриваются вопросы влияния глобализации на развитие конституционного права в контексте обеспечения европейских правовых стандартов в современных условиях европейской межгосударственной интеграции. Доказано, что современное развитие Украины полностью происходит в духе глобализационных процессов, одним из последствий которых является сотрудничество с Европейским Союзом, которое в свою очередь, требует в качестве безоговорочного условия проведения работ по гармонизации законодательства. Утверждается, что гармонизация и унификация выступают основными проявлениями и инструментами проявления глобализационных процессов в праве. По мнению автора, речь идет о соответствующей тенденции, которая проявляется на всех уровнях современного права. Глобализация при этом представляется как сложное многообразное явление, которое имеет характер тенденции, воздействующей на различные стороны человеческой деятельности. Начавшись в экономической сфере, глобализация сказалась и в сфере права, постепенно расширяя свое действие с частноправовой сферы на публично-правовую. Сделан вывод о том, что последствиями или результатами гармонизации является приведение правовых систем в соответствие друг другу, отсутствие противоречий между нормами правовых систем, а, следовательно, надлежащий уровень функционирования правовых систем, учитывая внесенные изменения в ходе гармонизации.


The article examines the impact of globalization on the development of constitutional law in the context of ensuring the European legal standards in the modern conditions of European interstate integration. It is proved that the development of modern Ukraine is entirely in the spirit of globalization, one consequence of which is collaboration with the European Union, which in turn requires unquestioning conditions as the work on harmonization of legislation. Exploring the nature of the processes of interaction of legal systems suggests that the legal system detects the quality of adaptive systems, that are capable of changing the parameters of its operation, until the changes in the structure, in order to maintain the capacity of its operation and attained an adequate level of functioning. The harmonization and unification are the main manifestations of tools and manifestation of globalization processes in law. According to the author, this refers to the corresponding trend that manifest at all levels of modern law. Globalization is thus presented as a complex diverse phenomenon, which has the character of trends that has an impact on various aspects of human activity. Beginning in the economic sphere, globalization was given appears in the field of law, gradually expanding its effect from private law to public law. An additional push that to some extent increased the effects of globalization, especially in the public law sphere, was the establishment of local and global international organizations, and the emergence of standards in the law - first at the level of principles, and then separate rules. It is concluded that the effects or results of harmonization is to bring the legal system into line with each other, no inconsistencies between therules of law, and therefore, adequate functioning of legal systems in view of the changes in the harmonization.



НАДХОДЖЕННЯ:
Понятие и структура административной процедуры

Губерская, Н. Л.

Понятие и структура административной процедуры

Загл., сост. каталогизатором:

Сутність та структура адміністративної процедури

Загл., сост. каталогизатором:

The essence and structure of administrative procedure


Осуществлен содержательный анализ понятия «административная процедура». Проанализирована структура административной процедуры, определены и охарактеризованы ее основные составляющие. Основными составляющими элементами административных процедур выступают стадии, этапы и отдельные действия, осуществление которых определяется логикой административно-процедурной деятельности. Данные элементы определяют структуру и последовательность совершения действий при рассмотрении конкретных административных дел. Выделены наиболее общие стадии, присущие всем видам административных процедур, которые включают: стадию открытия административного дела; стадию рассмотрения административного дела; стадию пересмотра административного дела; стадию исполнения решения.


Здійснено змістовий аналіз поняття «адміністративна процедура». Проаналізовано структуру адміністративної процедури, визначено та охарактеризовано її основні складові. Основними складовими елементами адміністративних процедур виступають стадії, етапи та окремі дії, здійснення яких визначається логікою адміністративно-процедурної діяльності. Дані елементи визначають структуру і послідовність здійснення дій при розгляді конкретних адміністративних справ. Виокремлено найбільш загальні стадії, властиві всім видам адміністративних процедур, що включають: стадію відкриття адміністративної справи; стадію розгляду адміністративної справи; стадію перегляду адміністративної справи; стадію виконання рішення. 25 адміністративна процедура, стадії адміністративної процедури, етапи адміністративної процедури, адміністративно-процедурна діяльність.


The content of the notion «stages of administrative procedure» is reveal. The analysis of structure of administrative procedure is performed. The basic elements of structure of administrative procedure are determined. There are stages and individual actions, the implementation of which is determined by the logic of the administrative and procedural activities. These elements define the structure and sequence of performing actions when dealing with specific administrative affairs. The most common stages to all types of administrative procedures should include: the opening stage of the administrative proceedings; pending administrative proceedings; stage revision of the administrative proceedings; stage of implementation of the decision.



НАДХОДЖЕННЯ:
Конституційні засади взаємодії громадянського суспільства та його інститутів з державою

Лотюк, О. С.

Конституційні засади взаємодії громадянського суспільства та його інститутів з державою

Загл., сост. каталогизатором:

Конституционные основы взаимодействия гражданского общества и его институтов с государством

Загл., сост. каталогизатором:

Constitutional principles of interaction between civil society and its institutions with the state


Метою даної статті є дослідження громадянського суспільства в контексті взаємодії громадянського суспільства та його інститутів з державою. Розглядаються основні види принципів, закріплених у конституційному законодавстві України, що регулюють засади взаємодії громадянського суспільства і держави. Аналізуються моделі, коли громадянське суспільство і держава є: а) партнерами; б) антиподами; в) існують паралельно, при мінімальній взаємодії між собою. Обґрунтовується найбільш прийнятна для розвитку громадянського суспільства в Україні модель його взаємодії з державою, а саме: сприяння державою розвиткові громадянського суспільства та його інститутів.


Целью данной статьи является исследование гражданского общества в контексте взаимодействия гражданского общества и его институтов с государством. Рассматриваются основные виды принципов, закрепленных в конституционном законодательстве Украины, регулирующих основы взаимодействия гражданского общества и государства. Анализируются модели, когда гражданское общество и государство являются: а) партнерами; б) антиподами; в) существуют параллельно, при минимальном взаимодействии между собой. Обосновывается наиболее приемлемая для развития гражданского общества в Украине модель его взаимодействия с государством, а именно: содействие государством развитию гражданского общества и его институтов.


The main types of principles enshrined in the constitutional law of Ukraine governing principles of interaction between civil society and the state. The models where civil society are: a) the partners; b) the antipodes; c) exist in parallel, with minimal interaction with each other. Grounded most appropriate for the development of civil society in Ukraine pattern of interaction with the state, namely, promoting the development of the state of civil society and its institutions.



НАДХОДЖЕННЯ:
Генезис прокуратури України як інституту системи захисту прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави

Наулік, Н. С.

Генезис прокуратури України як інституту системи захисту прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави

Загл., сост. каталогизатором:

Генезис прокуратуры Украины как института системы защиты прав и свобод человека, интересов общества и государства

Загл., сост. каталогизатором:

Genesis of prosecution in Ukraine institute of human rights and freedoms, the interests of society and the state


Мету даної статті зумовлює визначення пріоритетів у розвитку сучасної прокуратури України як інституту системи захисту прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, що неможливо без вивчення і наукового аналізу діяльності прокуратури України у попередні періоди. Виділено вісім основних періодів становлення та розвитку прокуратури України , кожен з яких характеризується особливим комплексом повноважень прокурора, порядку формування органів прокуратури, наявністю системи органів або одноосібних прокурорів, що вказує на місце та роль прокуратури в системі захисту прав і свобод людини, інтересів держави і суспільства. Зазначено, що у всі визначені періоди становлення прокуратури України її місце та роль в системі захисту прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави визначались етапом розвитку держави, існуванням держави як такої, формою правління та наявним державним режимом України.


Цель данной статьи обусловливает определение приоритетов в развитии современной прокуратуры Украины как института защиты прав и свобод человека, интересов общества и государства, что невозможно без изучения и научного анализа деятельности прокуратуры Украины в предыдущие периоды. Выделено восемь основных периодов становления и развития прокуратуры Украины , каждый из которых характеризуется особым комплексом полномочий прокурора, порядка формирования органов прокуратуры, наличием системы органов или единоличных прокуроров, что указывает на место и роль прокуратуры в системе защиты прав и свобод человека, интересов государства и общества. Отмечено, что в определенные периоды становления прокуратуры Украины ее место и роль в системе защиты прав и свобод человека, интересов общества и государства определялись этапом развития государства, существованием государства как такового, формой правления и существующим государственным режимом Украины.


The article investigates the formation and development of the Institute of Prosecution of Ukraine from ancient to modern times in the protection human rights and freedoms, the interests of society and the state. The approaches of various scholars on the stages of establishing the institute Prosecution in Ukraine, as well as the author proposed to identify the main eight stage of the genesis of prosecution in Ukraine. Detailed analysis of each stage, and the influence of various factors on the furtherdevelopment of public prosecution in the protection human rights and freedoms, the interests of society and the state. This article highlights the historical development of Prosecution of Ukraine, and the influence of the stages of development of the state, the existence of the state as such, form of government and present government regime in Ukraine. The author identifies the need to consider the historical experience of formation and development of public prosecution in the protection human rights and freedoms, the interests of society and the state, for further effective development of this institution.



НАДХОДЖЕННЯ:
Законодательное обеспечение предупреждения и сокращения случаев безгражданства беженцев в Украине

Огурцов, А. П.

Законодательное обеспечение предупреждения и сокращения случаев безгражданства беженцев в Украине

Загл., сост. каталогизатором:

Законодавче забезпечення попередження та скорочення випадків безгромадянства біженців в Україні

Загл., сост. каталогизатором:

Legislative providing of prevention and reduction of cases of statelessness of refugees in Ukraine


В статье осуществлен анализ законодательства Украины, направленного на предупреждение и сокращение случаев безгражданства беженцев, а также обоснованы предложения по его совершенствованию. Рассмотрены условия приобретения украинского гражданства беженцами, условия приёма в гражданство и условия восстановления в гражданстве Украины. Предложено внести соответствующие поправки в действующий закон Украины «О гражданстве Украины», которые будут направлены на обеспечение возможности приобретения гражданства Украины лицами, признанными беженцами в других странах и кто прибыл в Украину по уважительным причинам.


У статті здійснено аналіз законодавства України, спрямованого на попередження і скорочення випадків безгромадянства біженців, а також обгрунтовано пропозиції щодо його вдосконалення. Розглянуто умови придбання українського громадянства біженцями, умови прийому в громадянство та умови поновлення у громадянстві України. Запропоновано внести відповідні поправки до чинного закону України «Про громадянство України», які будуть спрямовані на забезпечення можливості набуття громадянства України особами, визнаними біженцями в інших країнах і хто прибув в Україну з поважних причин.


The article makes the analysis of the legislation of Ukraine directed on prevention and reduction of cases of statelessness of refugees as well as provides suggestions on its improvement. With liberalization of the migratory legislation of Ukraine thenumber of foreign citizens and stateless persons, whose considerable part was formed by refugees arriving to its territory, has sharply increased. One of those effective measures to ensure the integration of refugees in the host country is their acquisition of nationality. Some of the refugees who arrived in Ukraine were qualified in international law as stateless persons de jure, others as were qualified as stateless persons de facto. For Ukraine the problem of legislative providing of prevention and reduction of cases of statelessness of refugees arose after its declaration of independence and it still remains pressing. However, it is not paid enough attention to the research of legislative providing of prevention and reduction of statelessness of refugees, so the main objective of this article is implementation of the analysis of those legislative measures undertaken in Ukraine to resolve the specified problem. The law of Ukraine «On the Citizenship of Ukraine» as of January 18, 2001, has established real mechanisms of acquisition of the Ukrainian citizenship by refugees and their children. In the current version of the law the conditions to acquire the citizenship by refugees are significantly simplified. The conditions for restoration of the citizenship of Ukraine by refugees are simplified as well. Today the legislative measures aimed at reduction and prevention of statelessness of refugees are being consistently carried out by means of creating real mechanisms to acquire the Ukrainian citizenship by these persons. According to the author, it is expedient to make the corresponding amendments to the current law of Ukraine «On the Citizenship of Ukraine» that would be aimed at providing the possibility of acquisition of the Ukrainian citizenship by the persons, recognized as refugees in other countries and who arrived in Ukraine for good reasons.



НАДХОДЖЕННЯ:
Адміністративно-правове регулювання організації дорожнього руху в Україні

Сараєв, Є. І.

Адміністративно-правове регулювання організації дорожнього руху в Україні

Загл., сост. каталогизатором:

Административно-правовое регулирование организации дорожного движения в Украине

Загл., сост. каталогизатором:

Administrative and legal regulation of traffic in Ukraine


Метою публікації є з’ясування особливостей адміністративно-правового регулювання ОДР, окреслення проблемних питань та напрацювання пропозицій щодо удосконалення законодавства у зазначеній сфері діяльності. У статті проаналізовано стан адміністративно-правового регулювання організації дорожнього руху. Особливу увагу приділено встановленню цілей адміністративно-правового регулювання ОДР, його характерних ознак, визначенню адміністративно-правової норми. З’ясовано зміст понять стандартизація та нормування дорожнього руху. Як висновок окреслені основні способи та структура правового регулювання відносин у сфері організації дорожнього руху.


Целью публикации является выяснение особенностей административно-правового регулирования ОДД, определение проблемных вопросов и наработки предложений относительно усовершенствования законодательства в указанной сфере деятельности. В статье проанализировано состояние административно-правового регулирования организации дорожного движения. Особое внимание уделено установлению целей административно-правового регулирования ОДД, его характерных признаков, определению административно-правовой нормы. Выяснено содержание понятий стандартизация и нормирование дорожного движения. Как вывод очерчены основные способы и структура правового регулирования отношений в сфере организации дорожного движения.


The condition and characteristics of the administrative regulation of traffic organization are analyzed in the article. Today, security and «comfort» (convenience, a minimal investment of time and minimization of harmful factors for road users) on theroad network is ensured by a complex of engineering-technical, organizational and preventive and legal measures. The latter activities (legal), in our opinion, are a necessary basis for the implementation and functioning of other. In the vast majority, the relations connected with ensuring the safety and traffic are regulated by administrative law. A content of the Law of Ukraine «On road traffic» is analyzed. Found out that in spite of the patterns of the Law contain significant for the organization ofroad traffic regulations, they do not determine all the issues which, in our opinion, require legislative regulation. The concept and content of standardization and regulation of road traffic organization are installed. Administrative-legal regulation ofthe technical aspects of road traffic organization shall be presented in the form of two level systems. Upper level - consists of the laws and regulations of Central Executive government (in particular, the technical regulations). Lower level - is a set of standards. Underlined the fact that the normative-technical norms, which regulate the organization of the road, are part of the administrative-legal regulation of public relations in the field of road safety. As a conclusion the main methods and structure of the legal regulation of relations in the sphere of organization of road traffic are described. Analysis of legislation and state standards (norms) gives grounds to believe that the traffic organization in its content can be represented as the legal form of traffic management. The end result of such legal action is the establishment of a specific legal regime of the road.



НАДХОДЖЕННЯ:
Проблеми імплементації європейських стандартів до національної правової системи України

Хоббі, Ю. С.

Проблеми імплементації європейських стандартів до національної правової системи України

Загл., сост. каталогизатором:

Проблемы имплементации европейских стандартов в национальной правовой системе Украины

Загл., сост. каталогизатором:

Problems of implementation of european standards in the national legal system of Ukraine


У статті розглядається процес імплементації європейських стандартів до національної правової системи України. Наголошується, що процес гармонізації супроводжується рядом проблем, починаючи з невизначеністю конкретних правових актів ЄС, до яких необхідно адаптувати українське законодавства, їх переклад, строки виконання і закінчуючи слабким інформаційним забезпеченням процесу адаптації законодавства серед населення. Крім того, автор вважає, що першочерговим завданням на шляху імплементації європейських стандартів повинно бути проведення в конкретні строки конституційної реформи, що дозволить реформувати багато інститутів державної влади та місцевого самоврядування з урахуванням досвіду країн-членів ЄС.


В статье рассматривается процесс имплементации европейских стандартов в национальной правовой системе Украины. Отмечается, что процесс гармонизации сопровождается рядом проблем, начиная с неопределенности конкретных правовых актов ЕС, к которым необходимо адаптировать украинское законодательство, их перевод, сроки исполнения и заканчивая слабым информационным обеспечением процесса адаптации законодательства среди населения. Кроме того, автор считает, что первоочередной задачей на пути имплементации европейских стандартов должно быть проведение в конкретные сроки конституционной реформы, что позволит реформировать много институтов государственной власти и местного самоуправления с учетом опыта стран-членов ЕС.


The process of implementation of European standards in the national legal system of Ukraine are considered. It is noted that the harmonization process is accompanied by a number of problems, among which the following: the presence of the vast array ofEU legislation in each of the industries for which the predicted convergence of regulatory and legal sources, the difficulty in selecting the sources of the EU, which must adapt their codes and laws in first; lack of coherent legal framework in Ukraine, poor regulations and their dysfunctional reception; declarative official documents in this area, inadequate to the timing of implementation of the Programme of Adaptation of Ukraine to the European Union and the lack of an effective mechanism for its implementation; virtual absence of EU Law Translation into Ukrainian and low level language and professional legal training in the field of European law makers and universities; lack of a uniform glossary of EU law, so that the drafter and the judges had any doubts as to its interpretation, particularly regarding implementation of EU regulations to Ukrainian legislation; poor information provision process of approximation in the population, especially the electoral process; no certainty of clear funding Adaptation programs, formation of its budget for the final principle. The author considers that the first priority towards implementing European standards must be specific in terms of constitutional reforms that would allow to reform many institutions of state and local governments based on the experience of EU member states.



НАДХОДЖЕННЯ:
Роль юридичної техніки в законопроектній діяльності

Чернолуцький, Р. В.

Роль юридичної техніки в законопроектній діяльності

Загл., сост. каталогизатором:

Роль юридической техники в законопроектной деятельности

Загл., сост. каталогизатором:

The role of legal technology in legislative activities


Метою даної статті є дослідження ролі принципів юридичної (нормотворчої, законодавчої) техніки, що застосовуються в законопроектній діяльності, як початкової стадії законодавчого (законотворчого) процесу в Україні. Розгляд зазначених питань здійснюється через розкриття ролі і значення конституційно-правових норм в правовій системі держави і системі національного законодавства. Проаналізовано структурну побудову юридичної техніки і деякі типові правила побудови юридичного документа. Визначено, що праксеологічна цінність та значення нормотворчої (законотворчої, юридичної) техніки міститься в тому, що вона дає можливість із застосуванням інструментально-технологічних засобів оптимально врегулювати суспільні відносини шляхом розробки відповідного правила поведінки (правової норми).


Целью данной статьи является исследование роли принципов юридической (нормотворческой, законодательной) техники, применяемых в законопроектной деятельности, как начальной стадии законодательного (законотворческого) процесса в Украине. Рассмотрение указанных вопросов осуществляется через раскрытие роли и значения конституционно-правовых норм в правовой системе государства и системе национального законодательства. Проанализировано структурное построение юридической техники и некоторые типичные правила построения юридического документа. Определено, что праксеологическая ценность и значение нормотворческой (законотворческой, юридической) техники содержится в том, что она дает возможность с применением инструментально-технологических средств оптимально урегулировать общественные отношения путем разработки соответствующего правила поведения (правовой нормы).


This paper examines the role of law (legislative, legal) technology in the law-making work. Consideration of these issues through the disclosure of the role and importance of constitutional and legal provisions in the legal system and the system of national law. It is claimed that the constitutional right of a State acting as the fundamental industry and profiling of the national legal system and domestic law, which contains the legal rules governing the most important, essential, basic, dominant relationship emerging between society, government and society - hence law-making stage (drafting) in constitutional law is of particular importance for the development and institutionalization of national legislation. Attention is focused on the fact that the praxeological value and meaning of rule-making (legislative, judicial) technology found in the fact that it enables the use of instrumental and technological means to optimally regulate social relations by developing appropriate rules of conduct (law)that in constitutional law is crucial, based on its subject matter, method and characteristics of constitutional norms. It says that it is clear from the implementation of all legislative rules (legislative, judicial) technology is on the stage of rule-making (legislative), largely depends on the quality and subsequent performance in the context of the created legal acts that will have the force of law.



НАДХОДЖЕННЯ:
Применение судейского усмотрения в процессе осуществления судопроизводства: отдельные вопросы теории

Яценко, Е. В.

Применение судейского усмотрения в процессе осуществления судопроизводства: отдельные вопросы теории

Загл., сост. каталогизатором:

Застосування суддівського розсуду у процесі здійснення судочинства: окремі питання теорії

Загл., сост. каталогизатором:

Application of judicial discretion in the implementation of justice: some problems of theory


В данной статье автор исследует вопросы, касающиеся теоретических проблем применения судейского усмотрения в процессе отправления правосудия в различных формах - гражданского, хозяйственного, административного, уголовного, а также производства по делам об административных правонарушениях. Одними из наиболее противоречивых, с точки зрения возможностей и границ применения механизма судейского усмотрения, отраслей права выступают уголовное и уголовное процессуальное. Подчеркивается, что судейское усмотрение имеет такие особенности: - круг установленных государством ограничений для реализации судьей предоставленных ему полномочий шире, чем те, что применяются к другим должностным лицам государства; - пределы реализации судьей составляющих своих правомочий, в том числе может ли он в отдельных случаях вообще их не использовать. Сделан вывод, что правовая обусловленность применения механизма судейского усмотрения имеет место на уровне всех разновидностей юридических процессов и проявляется в универсальнойчастноправовой и публично-правовой формах.


У даній статті автор досліджує питання, що стосуються теоретичних проблем застосування суддівського розсуду в процесі відправлення правосуддя в різних формах - цивільного, господарського, адміністративного, кримінального, а також провадження у справахпро адміністративні правопорушення. Одними з найбільш суперечливих, з точки зору можливостей і меж застосування механізму суддівського розсуду, галузей права виступають кримінальне та кримінальне процесуальне. Підкреслюється, що суддівський розсуд має такі особливості: - коло встановлених державою обмежень для реалізації суддею наданих йому повноважень ширше, ніж ті, що застосовуються до інших посадових осіб держави; - межі реалізації суддею складових своїх правомочностей, в тому числі чи може він в окремих випадках взагалі їх не використовувати. Зроблено висновок, що правова обумовленість застосування механізму суддівського розсуду має місце на рівні всіх різновидів юридичних процесів і проявляється в універсальній, приватноправовій і публічно-правовій формах. 25 суддя, судочинство, суддівський розсуд, дискреційні повноваження судді.


In this article the author studies issues concerning theoretical problems of judicial discretion in the process of justice administering in different forms - civil, commercial, administrative, criminal, as well as proceedings on cases on administrative violations. One of the most controversial in terms of possibilities and limits of application of the mechanism of judicial discretion, branches of law are the criminal and criminal procedure. Emphasizes that judicial discretion has such features: - a circle of restrictions established by the State for the implementation of the judge granted him powers wider than those that apply to other state officials; - limits of realization judge constituting his powers, including whether it can in some cases theyare not used at all. The conclusion was made, according to which legal justification of judicial discretion mechanism application can take place at the level of types of all legal processes and manifests itself in the universal, private-legal and public-legal forms.



НАДХОДЖЕННЯ:
Децентралізація повноважень публічної влади в Польщі як засіб формування компетенції місцевого самоврядування: досвід для України

Баймуратов, М. М.

Децентралізація повноважень публічної влади в Польщі як засіб формування компетенції місцевого самоврядування: досвід для України

Загл., сост. каталогизатором:

Децентрализации полномочий публичной власти в Польше как средство формирования компетенции местного самоуправления: опыт для Украины

Загл., сост. каталогизатором:

Decentralizing powers of public authorities in Poland as a means of forming competence of local government: the experience for Ukraine


Одним з завдань дослідження є спроба розглянути проблематику впливу зарубіжного досвіду децентралізації повноважень органів публічної влади у сфері муніципально-правових відносин на формування компетенції органів місцевого самоврядування України. На перше місце тут висувається комплексний, міждисциплінарний підхід, спрямований на пошук теоретико-правової основи місцевого самоврядування, як особливого виду суспільних відносин, у яких важливу роль відіграє саме його компетенція. Роз’яснено, в чому полягала сутність вертикалі виконавчої влади режиму Януковича. Розглянуто питання децентралізації повноважень публічної влади в Польщі та запозичення позитивного досвіду в цій сфері як засобу формування компетенції місцевого самоврядування в Україні.


Одной из задач исследования является попытка рассмотреть проблематику влияния зарубежного опыта децентрализации полномочий органов публичной власти в сфере муниципально-правовых отношений на формирование компетенции органов местного самоуправления Украины. На первое место здесь выдвигается комплексный, междисциплинарный подход, направленный на поиск теоретико-правовой основы местного самоуправления, как особого вида общественных отношений, в которых важную роль играет именно его компетенция. Разъясняется, в чем заключалась сущность вертикали исполнительной власти режима Януковича. Рассмотрены вопросы децентрализации полномочий публичной власти в Польше и заимствования положительного опыта в этой сфере как средства формирования компетенции местного самоуправления в Украине.


The article deals with the decentralization of powers of public authorities in Poland and the adoption of positive experience in this area as a means of competence of local self-government in Ukraine. The author argues that the process of decentralization of powers of public authorities is an objective process that occurs and is accompanied by democratization of social and political life. Based on the fact that the reform of public administration is directly related to the process of forming the responsibility of local authorities, the latter in terms of decentralization and deconcentration, form their own base of competence and powers of jurisdiction. Specifies that decentralization involves not only government and self-management structures, but also socially active a mile wide population, including associations of people who created them for the implementation of various interests (business, student, charity, etc.). In the formation of competence powers of local self-government in Ukraine is particularly important borrowing positive foreign experience of those countries that have already made the relevant market reforms and have a positive experience of decentralization of powers of public authorities. Therefore, the Polish experience in this matter no alternatives for our two states have approximately equal starting conditions for the start of socioeconomic and socio-political transformation.



НАДХОДЖЕННЯ:
Визначення концептуальних засад проведення муніципальної реформи в Україні: порівняльно-правовий аналіз

Бойко, Ю. В.

Визначення концептуальних засад проведення муніципальної реформи в Україні: порівняльно-правовий аналіз

Загл., сост. каталогизатором:

Определение концептуальных основ проведения муниципальной реформы в Украине: сравнительно-правовой анализ

Загл., сост. каталогизатором:

Defining the concept of conducting municipal reform in Ukraine: a comparative legal analysis


У статті розглядаються вітчизняні проекти та концепції реформування місцевого самоврядування кінця 1990-х - початку 2000-х років. Порівняльно-правовий аналіз дозволив визначити основні напрями, спільні положення та розбіжності щодо шляхів реформуваннямісцевого самоврядування закладених в цих документах. У контексті структурного аналізу текстів проектів концепцій муніципальної реформи автор зазначає, що більшість з них передбачає, що муніципальна реформа не може бути самодостатньою. Вбачається доцільним розглядати муніципальну реформу паралельно з конституційною, адміністративною, адміністративно-територіальною реформою, відобразити її взаємозв'язок із державною владою та іншими інститутами політичної системи суспільства, який має забезпечити формування не тільки інституційної та функційної, але й нормативної частини правової системи України. Зроблено висновок, що всі сучасні концепції, будучи взяті окремо, не в змозі показати становище місцевого самоврядування досить об' єктивно і в абсолютній міріреалістично. Це пояснюється, насамперед, тим , що жодна з концепцій не розроблена досить повно і тому, не може з належною повнотою характеризувати інститут місцевого самоврядування.


В статье рассматриваются отечественные проекты и концепции реформирования местного самоуправления конца 1990-х - начала 2000-х годов. Сравнительно-правовой анализ позволил определить основные направления, общие положения и разногласия о путях реформирования местного самоуправления заложенных в этих документах. В контексте структурного анализа текстов проектов концепций муниципальной реформы автор отмечает, что большинство из них предусматривает, что муниципальная реформа не может быть самодостаточной. Представляется целесообразным рассматривать муниципальную реформу параллельно с конституционной, административной, административно-территориальной реформой, отразить ее взаимосвязь с государственной властью и другими институтами политической системы общества, которая должна обеспечить формирование не только институциональной и функциональной, но и нормативной части правовой системы Украины. Сделан вывод, что все современные концепции, будучи взяты в отдельности, не в состоянии показать положение местного самоуправления достаточно объективно и в абсолютной степени реалистично. Это объясняется, прежде всего, тем, что ни одна из концепций не разработана достаточно полно и не может с должной полнотой характеризовать институт местного самоуправления.


The article deals with the concept of national projects and local government reform of the late 1990s - early 2000s. Comparative legal analysis allowed to identify the main areas of common terms and disagreement on ways to reform local government embodied in these documents. In the context of the structural analysis of the texts of draft concepts and municipal reform, the author notes that most of them assumes that municipal reform can not be self-sufficient. It appears reasonable to consider municipal reform in parallel with the constitutional, administrative, administrative- territorial reform, show its relationship with the state government and other institutions of the political system of society, which is to ensure the formation not only of institutional and functional , but also the normative part of the legal system of Ukraine. The author conducted a comparative legal analysis of conceptual proposals, which allowed to identify the main areas of common terms and differences over the proposed ways of reforming local government embodied in these documents. It was concluded that all the modern concept of being taken separately, are not able to show the position of local government rather objectively and realistically in an absolute way . This is explained primarily by the fact that none of the concepts are not developed sufficiently and therefore can not be characterized with proper fullness Institute for Local Government.



НАДХОДЖЕННЯ:
Органи місцевого самоврядування в умовах європейської міждержавної інтеграції та муніципальної реформи

Волошин, Ю. О.

Органи місцевого самоврядування в умовах європейської міждержавної інтеграції та муніципальної реформи

Загл., сост. каталогизатором:

Органы местного самоуправления в условиях европейской межгосударственной интеграции и муниципальной реформы

Загл., сост. каталогизатором:

Local self-governments in terms of european interstate integration and municipal reform


У статті розглядається міжнародна діяльність органів місцевого самоврядування. Вивчається їх місце та роль у європейській міждержавній інтеграції. Проведено ґрунтовний аналіз законодавчої бази, яка регулює діяльність органів місцевого самоврядування та їх міжнародні зв’язки. Окрема увага приділяється дослідженню транскордонного співробітництва України та Європейського Союзу. Автором обґрунтовується необхідність та доцільність проведення в нашій державі якісної муніципальної реформи. Пропонується розробити комплексну програму щодо навчання та підготовки кваліфікованих управлінських кадрів для органів місцевого самоврядування, які могли б працювати у галузі транскордонного співробітництва.


В статье рассматривается международная деятельность органов местного самоуправления. Изучается их место и роль в европейской межгосударственной интеграции. Проведен подробный анализ законодательной базы, регулирующей деятельность органов местного самоуправления и их международные связи. Отдельное внимание уделяется исследованию трансграничного сотрудничества Украины и Европейского Союза. Автором обосновывается необходимость и целесообразность проведения в нашем государстве качественной муниципальной реформы. Предлагается разработать комплексную программу по обучению и подготовки квалифицированных управленческих кадров для органов местного самоуправления, которые могли бы работать в области трансграничного сотрудничества.


The article considers the international activities of local self-governments. It studies their place and role in the European interstate integration. The detailed analysis of the legal framework governing the activities of local self-governments and their international connections was conducted. The author notes that local self-governments through their international connections become an essential factor in the implementation of foreign policy, promote the implementation of state functions in the field of international politics. The article approves that an important role in cities cooperation play an international non-governmental organization. It emphasizes the special importance of the European Charter of Local Self-Government. It proves that local self-governments are able to implement initiatives for international cooperation, using the potential of cross-border cooperation. Special attention is paid to the investigation of cross-border cooperation between Ukraine and the European Union. Ukraine has already formed a fairly well-developed legal framework for cross-border cooperation. The author notes that cross-border cooperation between Ukraine and the EU occurs in the following forms: Euro regions' activity; Neighbourhood Programme; activities of international and regional organizations and associations; interregional cooperation; Border Cooperation Programme within European Neighbourhood and Partnership Instrument. The EU has four Neighbourhood Programme, in which Ukraine participates. The analysis of the current state of Ukraine cross-border cooperation shows that there are certain problems. The author proves the necessity and advisability of high-quality municipal reform in our country. The author proposes to develop a comprehensive program to educate and train qualified managerial staff in local authorities, which could work in the field of cross-border cooperation.



НАДХОДЖЕННЯ:
Акультурація муніципального права України

Галіахметов, І. А.

Акультурація муніципального права України

Загл., сост. каталогизатором:

Аккультурация муниципального права Украины

Загл., сост. каталогизатором:

Acculturation of municipal law of Ukraine


Дана стаття розглядає один із прийомів (методів) системного дослідження юридичної акультурації, що дозволяє розкрити змістовні і системні характеристики муніципального права України та шляхи формування його інститутів. Автор зазначає, що критерії визначення форм та результатів акультурації муніципального права залежать від методів, засобів, способів процесу міжкультурної взаємодії у сфері міжнародного співробітництва територіальних громад, органів місцевого самоврядування, організації представницькихорганів влади за територіальним принципом, децентралізації та деконсолідації державної влади. Теоретичні положення щодо акультурації муніципального права пояснюються ступенем самостійного функціонування і формами інституціоналізації громади та її жителівщодо участі в самоврядуванні (того чи іншого історичного типу місцевого самоуправління; англ. local self-governance), способом правового регулювання місцевого самоврядування.


Данная статья рассматривает один из приемов (методов) системного исследования юридической аккультурации, что позволяет раскрыть содержательные и системные характеристики муниципального права Украины и пути формирования его институтов. Автор отмечает, что критерии определения форм и результатов аккультурации муниципального права зависят от методов, средств, способов процесса межкультурного взаимодействия в сфере международного сотрудничества территориальных общин, органов местного самоуправления, организации представительных органов власти по территориальному принципу, децентрализации и деконсолидации государственной власти. Теоретические положения аккультурации муниципального права объясняются степенью самостоятельного функционирования и формами институционализации общества и его жителей об участии в самоуправлении (того или иного исторического типа местного самоуправления; англ. local self-governance), способом правового регулирования местного самоуправления.


This scientific article is devoted to research of the Ukrainian municipal law and an acculturation, as inevitable part of its reforming and development. Acculturation of municipal law is a transformation, which is tested by municipal legal system fromcontact with EU legal system, i.e. process of acculturation can be defined as the all-directed interference of law norms or the impersonation of one legal system in another. The formation of municipal acculturation is under ways: - first, in form of transparent or latent adoption; - second, in method of interplay between the theory and practice of self-government in Ukraine. It is implemented from the legal system of the Council of Europe and based on voluntary principle or as a result of compulsion; - third, by results of transformation or interference. Thus author drew a conclusion that integrated and synthetic acculturation of municipal law is a result of the adoption of the national legal system of general principle, norms and standards of international or national law of other countries, extrapolation or adaptation to the relations in the sphere of local and regional authorities. Type of municipal law acculturation provides for several stages of implementation that discussed on the pages of this article. The first stage is characterized by the study of legal experience in the sphere of organization of local self-government in other countries. The second stage is the interpretation of the mentioned experience and modelling of local self-government. The third stage involves the synthesis of new municipal norms into the legal system of Ukraine. The fourth stage is the ratification of international instruments (conventions) of Ukraine and the implementation on its territory of the European standards of local self-government.



НАДХОДЖЕННЯ:
Стратегічне забезпечення главою держави розвитку місцевого самоврядування в Україні: проблеми теорії та практики

Горащенков, О. М.

Стратегічне забезпечення главою держави розвитку місцевого самоврядування в Україні: проблеми теорії та практики

Загл., сост. каталогизатором:

Стратегическое обеспечение главой государства развития местного самоуправления в Украине: проблемы теории и практики

Загл., сост. каталогизатором:

The strategic software by the head of state of the development of local self-government in Ukraine: problems of theory and practice


Стаття присвячена дослідженню конституційно-правових особливостей стратегічного забезпечення главою держави розвитку місцевого самоврядування в Україні. Проаналізовано функції та повноваження Президента України у сфері підтримки реалізації права територіальних громад на здійснення місцевого самоврядування На підставі проведеного аналізу систематизовано форми, методи та практичні аспекти участі глави держави у забезпеченні розвитку місцевого самоврядування та удосконаленні діяльності органів місцевогосамоврядування. Наголошується, що забезпечення стандартів локальної демократії є важливим напрямком діяльності Президента України у сучасних умовах європейської міждержавної інтеграції та імплементації до українського законодавства європейських правових стандартів.


Статья посвящена исследованию конституционно-правовых особенностей стратегического обеспечения главой государства развития местного самоуправления в Украине. Проанализированы функции и полномочия Президента Украины в сфере поддержки реализации права территориальных общин на осуществление местного самоуправления. На основании проведенного анализа систематизированы формы, методы и практические аспекты участия главы государства в обеспечении развития местного самоуправления и совершенствовании деятельности органов местного самоуправления. Отмечается, что обеспечение стандартов локальной демократии является важным направлением деятельности Президента Украины в современных условиях европейской межгосударственной интеграции и имплементации в украинское законодательство европейских правовых стандартов.


The article investigates the constitutional law characteristics of the strategic software by the head of state of the development of local self-government in Ukraine. Analyzed the functions and powers of the President of Ukraine in the sphere of support of the right of local communities to exercise local self-government. Based on the analysis systematically forms, methods and practical aspects of the participation of the head of state to ensure the development of local government and improving the performance of local governments. It is noted that the provision of standards of local democracy is an important activity of the President of Ukraine in modern conditions of European interstate integration and the implementation of European legal standardsto the Ukrainian legislation.



НАДХОДЖЕННЯ:
...
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського