РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком виданнявидом документа
 Знайдено в інших БД:Журнали та продовжувані видання (1)Наукова періодика України (1)
«Журнал Министерства народного просвещения» - важливе джерело дослідження розвитку шкільної приватної освіти
Пошуковий запит: (<.>I=Ж73286<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 760
Представлено документи з 1 до 20
...

Роєнко, С. О.

«Журнал Министерства народного просвещения» - важливе джерело дослідження розвитку шкільної приватної освіти


Увагу приділено дослідженню проблеми висвітлення розвитку шкільної приватної освіти на сторінках проурядового «Журнала Министерства народного просвещения» (1834 - 1917 рр.). Окремо розглянуто звіти міністрів народної освіти та попечителів навчальних округів. Їх аналіз надав можливість простежити розвиток шкільної приватної освіти в досліджуваний період та з’ясувати позицію уряду щодо приватних закладів. Серед матеріалів на увагу заслуговують «Сравнительные ведомости о состоянии учебных заведений министерства народного просвещения … » та «Приложения ко всеподданнейшему отчёту Министра народного провещения», які надали можливість на основі статистичних відомостей простежити динаміку розвитку мережі навчальних закладів різних типів. У контексті дослідження розглянуто публікацію «Вопрос о положении наших частных учебных заведений», в якій відтворено ситуацію в галузі приватної освіти за досить тривалий період.


Рассмотрены проблемы освещения развития школьного частного образования на страницах «Журнала Министерства народного просвещения» (1834 - 1917 гг.). Отдельное внимание уделено обработке отчётов Министров народного просвещения и попечителей учебных округов. Их анализ позволил проследить развитие школьного частного образования в исследуемый период и выяснить позицию правительства относительно частных учреждений. Среди материалов внимания заслуживают «Сравнительные ведомости о состоянии учебных заведений министерства народного просвещения ...» и «Приложения ко всеподданнейшему отчёту Министра народного провещения», которые позволили на основе статистических сведений проследить динамику развития сети учебных заведений различных типов. В контексте исследования рассмотрена также публикация «Вопрос о положении наших частных учебных заведений», в которой воспроизведена ситуация в области частного образования за достаточно длительный период.


The article presents the attempt to consider the problem of covering the private school education development on pages of «The Journal of Ministry of Public Education» (1834 - 1917). Special attention is paid to studing the reports issued by Ministers of Public Education and guardians of educational districts. Their analysis allowed to trace back the development of private school education during the observable period, and to find out the governmental policy concerning private institutions. Among the documents «The comparative statements about the condition of educational institutions of the Ministry of Public Education ...» and «The supplement to the nation-wide report of the Minister of Public Education» deserve special attention as they give an opportunity to trace the development dynamics of the network of educational establishments of different types on the basis of statistical statements. The published work «The issue on the state of our private educational institutions» which presents the situation in the sphere of private education during a long period of time is examined in the context of the research.



НАДХОДЖЕННЯ:
Іван Франко про етновиховання української молоді

Будник, О. Б.

Іван Франко про етновиховання української молоді


Охарактеризовано провідні ідеї концепції етновиховання української молоді І. Франка на тлі сучасних глобалізаційних процесів. Увагу приділено питанням формування національної самосвідомості особистості, підготовки зростаючого покоління до участі в державотворчих процесах на засадах гуманізму та свободи.


Охарактеризованы ведущие идеи концепции этновоспитания украинской молодежи в творчестве И. Франко на фоне современных глобализационных процессов. Внимание уделено вопросам формирования национального самосознания личности, подготовки подрастающего поколения к построению государственности на принципах гуманизма и свободы.


The article gives characteristics of main ideas of concept of ethnic education of Ukrainian youth by Ivan Franko during the processes of globalization. Much attention is given to formation of national consciousness of personality, readiness of young people for the participation in state creation processes on the basis of humanism and freedom.



НАДХОДЖЕННЯ:
Ігрове моделювання у процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи

Марчій-Дмитраш, Т. М.

Ігрове моделювання у процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи


Обгрунтовано зміст ігрового моделювання і його значення для ефективної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Проаналізовано труднощі, які виникають у процесі його використання. Актуалізовано проблему самореалізації особистості й охарактеризовано ознаки творчого вчителя. Висвітлено зміст самостійної роботи студенів.


Обосновано содержание игрового моделирования и его значение для эффективной подготовки будущих учителей начальной школы. Проанализированы трудности, которые возникают в процессе его использования. Актуализировано проблему самореализации личности и охарактеризованы признаки творческого учителя. Отражено содержание самостоятельной работы студентов.


The content of playing model and its value for effective future primary school teachers’ training is substantiated in the article. The difficulties that arise up in the process of its usage are analyzed. The problem of self-realization of personality is actualized and the qualities of creative teacher are described. The content of independent students’ work is reflected.



НАДХОДЖЕННЯ:
Ідеї Василя Сухомлинського щодо морального виховання особистості

Бабій, І. В.

Ідеї Василя Сухомлинського щодо морального виховання особистості / І. В. Бабій

Загл., сост. каталогизатором:

Идеи Василия Сухомлинского относительно нравственного воспитания личности

Загл., сост. каталогизатором:

Ideas of Vasiliy Sukhomlyns’kyi Moral Education of Personality


Проаналізовано педагогічні погляди Василя Сухомлинського щодо морального виховання особистості.


Проанализированы педагогические взгляды Василия Сухомлинского относительно морального воспитания личности.


The pedagogical views of Vasiliy Sukhomlyns’kyi have been analyzed considering to moral education of personality in the article.



НАДХОДЖЕННЯ:
Ідеї морального та патріотичного виховання в українській педагогічній культурі XVI-XVII ст.

Гапченко, О. В.

Ідеї морального та патріотичного виховання в українській педагогічній культурі XVI-XVII ст. / О. В. Гапченко

Загл., сост. каталогизатором:

Идеи морального и патриотического воспитания в украинской педагогической культуре XVI-XVII вв

Загл., сост. каталогизатором:

Ideas of Moral and Patriotic Education in the Ukrainian Pedagogical Culture of XVI - XVII Centuries


Розглянуто характер і зміст процесу виховання особистості в українській педагогічній культурі XVI - XVII ст. Акцентовано увагу на тому, що однією з головних її засад було формування моральної, духовної людини з розвинутим почуттям любові до своєї землі та поваги до національної духовної спадщини. Особливого значення виховання особистості набуло в період культурно-національного відродження XVI - XVII ст.


Рассмотрены характер и содержание процесса воспитания личности в украинской педагогической культуре XVI - XVII вв. Акцентировано внимание на том, что одной из главных ее основ было формирование морального, духовного человека с развитым чувством любви к своей родной земле и уважения к национальному духовному наследию. Особенное значение воспитание личности имело в период культурно-национального возрождения XVI - XVII вв.


The article deals with the research of the character and content of the process of education of personality in Ukrainian pedagogical culture of XVI - XVII centuries. Attention is accented on the fact that one of its main bases was forming of moral, spiritual man with the developed sense of love to the native land and respect to national spiritual heritage. The special importance education of personality had during the period of cultural and national revival of XVI - XVII centuries.



НАДХОДЖЕННЯ:
Ідеї статеворольової соціалізації дитини у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського

Петренко, О. Б.

Ідеї статеворольової соціалізації дитини у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського / О. Б. Петренко

Загл., сост. каталогизатором:

Идеи полоролевой социализации ребенка в педагогическом наследии Василия Сухомлинского

Загл., сост. каталогизатором:

Ideas of Gender-Role Socialization of a Child in the Pedagogical Heritage of Vasyl’ Sukhomlyns’kyi


Проаналізовано погляди видатного українського педагога В. Сухомлинського на проблему статеворольової соціалізації дитини, зокрема молодшого шкільного віку, у контексті соціокультурних особливостей життя радянського суспільства 1950 - 1970-х рр.


Проанализированы взгляды выдающегося украинского педагога В. Сухомлинского на проблему полоролевой социализации ребенка, в частности младшего школьного возраста, в контексте социокультурных особенностей жизни советского общества 1950 - 1970-х гг.


In the article the views of the prominent Ukrainian teacher V. O. Sukhomlyns’kyi to the problem of sociosexual socialization of child, in particular midchildhood, in the context of sociocultural features of life of soviet society 50 - 70th XX age are analyzed.



НАДХОДЖЕННЯ:
Ідея організації шкільної освіти на засадах індивідуалізації та диференціації у діяльності Наркомосу УСРР на початку 20–х років ХХ ст.

Березівська, Л. Д.

Ідея організації шкільної освіти на засадах індивідуалізації та диференціації у діяльності Наркомосу УСРР на початку 20–х років ХХ ст. / Л. Д. Березівська

Загл., сост. каталогизатором:

Идея организации школьного образования на основании индивидуализации и дифференциации в деятельности Наркомпросвещения УССР вначале 20–х годов ХХ в

Загл., сост. каталогизатором:

The Idea of School Education Organization on the Basis of Individualization and Differentiation in Activity of the Ussr People’s Commissariat of Education in The Early 1920s of the Twentieth Century


Висвітлено організаційно-змістові характеристики диференціації як форми реалізації принципу індивідуалізації навчання у шкільній політиці Народного комісаріату освіти (Наркомосу) УСРР на початку 1920–х рр.


Раскрыты организационно-содержательные характеристики дифференциации как формы реализации принципа индивидуализации обучения в школьной политике Народного комиссариата просвещения (Наркомпросвещения) УССР в начале 1920–х гг.


Article covers organizational-conceptual characteristics of differentiation as a form of implementation of a training individualization principle in school policy of the USSR People’s Commissariat of Education in the early 1920s of the twentieth century.



НАДХОДЖЕННЯ:
ІКТ у професійній підготовці майбутніх учителів у Російській Федерації, країнах Балтії та у Японії

Осадчий, В. В.

ІКТ у професійній підготовці майбутніх учителів у Російській Федерації, країнах Балтії та у Японії / В. В. Осадчий

Загл., сост. каталогизатором:

ИКТ в профессиональной подготовке будущих учителей в Российской Федерации, странах Балтии и в Японии

Загл., сост. каталогизатором:

ICT in Professional Training of the Future Teachers in the Russian Federation, the Baltic Countries and in Japan


Проаналізовано досвід Російської Федерації, країн Балтії та Японії з впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у професійну підготовку майбутніх учителів. Висвітлено позитивні аспекти та досягнення цих країн в інформатизації професійної педагогічної освіти.


Проанализировано опыт Российской Федерации, стран Балтии и Японии по внедрению информационно-коммуникационных технологий в профессиональную подготовку будущих учителей. Освещены позитивные аспекты и достижения этих стран в информатизации профессионального педагогического образования.


The article examines the experience of the Russian Federation, the Baltic countries and Japan on the issue of implementation of ICT in professional training of the future teachers, highlighting the positive aspects and achievements of these countries in informatization of professional pedagogical education.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інженерна підготовка майбутніх учителів трудового навчання у ВНЗ: реалії та перспективи

Курок, В.

Інженерна підготовка майбутніх учителів трудового навчання у ВНЗ: реалії та перспективи


Обгрунтовано необхідність удосконалення інженерної підготовки майбутніх учителів трудового навчання, що викликане формуванням умінь адаптуватись до змін у галузі техніки та технології виробництва, творчо виконувати професійні завдання. Зазначено, що інженерна підготовка надає змогу майбутнім фахівцям орієнтуватися в загальних закономірностях будови і застосування техніки, пізнати історію та перспективні шляхи її подальшого розвитку. Констатовано, що донині існує тенденція викладати інженерні дисципліни за зразком технічних ВНЗ, хоч мета та завдання їх опанування докорінно відрізняється від тих, що мають реалізувати майбутні інженери. Підкреслено необхідність взаємозв’зку інженерної підготовки вчителів з методичною і загальнопедагогічною підготовкою, оскільки вони мають бути спроможними перетворювати здобуті у ВНЗ інженерні знання для передавання їх учням. Цілісна педагогічна діяльність учителя трудового навчання втілює основні, тісно взаємопов’язані аспекти: педагогічний, психологічний і технічний (або інженерний). Одним зі шляхів оптимізації інженерної підготовки фахівців виокремлено використання історичного навчального матеріалу та запропоновано можливості його опанування в ході викладання технічних дисциплін. Піднято питання про підготовку вчителя, який би не тільки був наділений знаннями з психолого-педагогічних наук і своєї спеціальності, але й глибоко усвідомлював сутність педагогічної творчості, мав якості вчителя-дослідника, чітко уявляв процес формування технічного мислення в результаті засвоєння і застосування інженерних знань, умінь і навичок.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інноваційне лідерство в контексті зарубіжних моделей керівництва

Листопад, О. В.

Інноваційне лідерство в контексті зарубіжних моделей керівництва / О. В. Листопад

Загл., сост. каталогизатором:

Инновационное лидерство в контексте зарубежных моделей руководства

Загл., сост. каталогизатором:

Innovative Leadership within the Context of Foreign Models of Managament


Конкретизовано роль керівництва й управління в інноваційній діяльності організації. Систематизовано й охарактеризовано зарубіжні моделі керівництва, встановлено сутнісні ознаки інноваційного лідерства. Визначено можливості використання положень зарубіжної теорії управління в інноваційній діяльності вітчизняних освітніх установ.


Конкретизирована роль руководства и управления в обеспечении инновационной деятельности организации. Систематизированы и охарактеризованы зарубежные модели руководства, определены ключевые признаки инновационного лидерства. Представлены возможности эффективного использования положений зарубежной теории управления в инновационной деятельности отечественных образовательных учреждений.


The role of guidance and management in securing innovative activity of an organization is concretized in the article, foreign models of management are systematized and characterized, key indicators of innovative leadership are determined, possibilities of effective usage of regulations of foreign theory of management in innovative activity of home educational institutions are offered.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інноваційне мислення як необхідна складова при формуванні майбутнього професіонала

Стрілець, С. І.

Інноваційне мислення як необхідна складова при формуванні майбутнього професіонала / С. І. Стрілець

Загл., сост. каталогизатором:

Инновационное мышление как необходимая составляющая при формировании будущего профессионала

Загл., сост. каталогизатором:

Innovative Thinking as a Necessary Component in the Formation of Future Professional


Зазначено, що на сьогодні спостерігаються значні зміни в організації освіти, виборі змісту, форм і методів навчання. Інноваційна діяльність та інші креативні процеси обумовили посилену увагу до інноваційного мислення, властивого тільки творчій свідомості. Зроблено спробу розібратися, навіщо потрібно формувати інноваційне мислення студента. Висунуто припущення, що воно необхідне для будь-якого фахівця, оскільки допоможе знаходити нові, оригінальні рішення професійних завдань.


Отмечено, что сегодня наблюдаются значительные изменения в организации образования, выборе содержания, форм и методов обучения. Инновационная деятельность и другие креативные процессы обусловили повышенное внимание к инновационному мышлению, свойственному только творческому сознанию. Предпринята попытка разобраться, зачем нужно формировать инновационное мышление студента. Выдвинуто предположение, что оно необходимо для любого специалиста, поскольку поможет находить новые, оригинальные решения профессиональных задач.


It is mentioned in the article that today we can observe significant changes in organization of education, choice of content, forms and methods. Innovative activities and other creative processes led to increased attention to innovative thinking, unique to the creative mind. An attempt to understand why it is needed to build innovative thinking student was made. The assumption that it is necessary for any specialist as it helps to find new, original solutions of professional problems was put forward.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інтегративний підхід до професійної підготовки майбутніх економістів-міжнародників

Максимчук, Л. В.

Інтегративний підхід до професійної підготовки майбутніх економістів-міжнародників


Розкрито сутність інтегративного підходу в професійній підготовці майбутніх економістів-міжнародників. Виявлено можливості вдосконалення навчальних програм з гуманітарних дисциплін у напрямі їх професійного спрямування. Подано алгоритм конструювання заняття для професійно-орієнтованого навчання майбутніх фахівців зовнішньоекономічної сфери. Наведено приклади використання засобів інтерактивних технологій у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін з метою формування важливих професійних якостей майбутніх економістів-міжнародників.


Раскрытa сущность интегративного подхода в профессиональной подготовке будущих экономистов-международников. Установлена возможность усовершенствования учебных программ гуманитарных дисциплин в их профессиональном направлении. Представлен алгоритм конструирования занятия для профессионально-ориентированного обучения будущих специалистов внешнеэкономической сферы. Приведены примеры использования средств интерактивных технологий в процессе изучения психолого-педагогических дисциплин с целью формирования важных профессиональных качеств будущих экономистов-международников.


The article explores the essence of integrative approach to training future international economists. The possibilities of improving the curriculum of humanities toward their professional area. Presented algorithm design classes for professional-oriented education of future professionals of foreign sphere. Examples of the use of interactive technologies in the study of psychological and educational courses to form important professional qualities of future international economists.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інтелектуальні об’єднання як чинник формування загальноєвропейського культурно-освітнього простору (XVI – XVII ст.)

Гапченко, О.

Інтелектуальні об’єднання як чинник формування загальноєвропейського культурно-освітнього простору (XVI – XVII ст.)


Досліджено місце і роль інтелектуальних об’єднань у творенні єдиного європейського культурно-освітнього простору, в розвитку форм освітньої діяльності, що формують особистість. Підкреслено, що завдяки дотриманню українською інтелігенцією XVI – XVII ст. гуманістичних традицій відбувалася трансляція цінностей європейського духовного життя на український грунт, утверджувалися європейські зразки шкільної та університетської освіти, формувався досвід ставлення до суб’єкта освітньо-виховного процесу як до неповторної особистості, носія високих моральних якостей.


Исследованы место и роль интеллектуальных объединений в создании единого европейского культурно-образовательного пространства, в развитии форм образовательной деятельности, формируют личность. Подчеркнуто, что благодаря соблюдению украинской интеллигенцией XVI - XVII вв. гуманистических традиций происходила трансляция ценностей европейской духовной жизни на украинскую почву, утверждались европейские образцы школьного и университетского образования, формировался опыт отношения к субъекту образовательно-воспитательного процесса как к неповторимой личности, носителя высоких моральных качеств.


The place and role of intellectual associations in creation of single European cultural and educational space, in the development of forms of educational activity that form personality have been studied in the article. It is underlined that due to the efforts of following by Ukrainian intelligentsia of XVI – XVII centuries humanistic traditions, the translation of values of European spiritual life onto the Ukrainian soil took place, the European standards of school and university education became firmly established, experience of attitude was formed toward the subject of educational process as to unique personality, carrier of high moral qualities.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інформатичні компетентності: генезис поняття

Барановська, В. М.

Інформатичні компетентності: генезис поняття


Простежено на основі аналізу наукових публікацій сутність поняття «інформатичні компетентості». Виокремлено основні аспекти трактування таких понять, як «компетентність», «компетенція», «професійна компетентність», «інформатичні компетентості». Беручи до уваги результати досліджень, визначено, що інформатичні компетентності фахівця повинні розглядатись як система і, насамперед, вони виявляються у процесі їх набуття на всіх рівнях удосконалення.


На основе анализа научных публикаций раскрыта сущность понятия «информатические компетентости». Выделены основные аспекты таких понятий, как «компетентность», «компетенция», «профессиональная компетентность», «информатические компетентности». Принимая во внимание результаты исследований, определено, что информатические компетентности специалиста должны рассматриваться как система и, в первую очередь, они проявляются в процессе их приобретения на всех уровнях усовершенствования.


On this basis of analysis of scientific publications we can see the essence of «informatic competencies» in the article. Singled out the main aspects of the interpretation of concepts such as «competencies», «competence», «professional competencies», «informatic competencies». Taking into account the results of research by the author, it was determined that informatic competencies of specialist must be looked as a system and first of all they appear in the process of their acquisition on all levels of improvement.



НАДХОДЖЕННЯ:
Історіографії проблеми профільної диференціації середньої школи протягом ІІ половини ХІХ століття

Кушнір, В. М.

Історіографії проблеми профільної диференціації середньої школи протягом ІІ половини ХІХ століття


Розглянуто історіографію імперського періоду проблеми впровадження профільної диференціації у середній школі Російської імперії протягом другої половини ХІХ ст. Охарактеризовано роботи загального характеру з історії розвитку шкільної освіти, в яких висвітлено окреслену проблему та низку праць сучасників тих змін, їх позицію у протистоянні між класичною та реальною освітою. Визначено, що історіографія заявленого періоду є важливим джерелом глибоких різнобічних знань з означеної теми. Однак, вона ще не створила необхідної сукупності знань для узагальнень проблеми впровадження профільної диференціації у середній школі Російської імперії протягом другої половини ХІХ ст., її механізмів реалізації та прийняття тогочасним суспільством цих освітніх змін.


Рассмотрена историография царского периода проблемы внедрения профильной дифференциации в средней школе Российской империи на протяжении второй половины XIX века. Охарактеризованы работы общего характера по истории развития школьного образования, в которых отражена обозначеная проблема и ряд работ современников тех изменений, их позицию в противостоянии между классическим и реальным образованием. Определено, что историография заявленного периода является важным источником глубоких разносторонних знаний по этой теме. Однако, она еще не создала необходимой совокупности знаний для обобщений проблемы внедрения профильной дифференциации в средней школе Российской империи на протяжении второй половины XIX в., ее механизмов реализации и принятия тогдашним обществом этих образовательных изменений.


The article deals with the problem of historiography of imperial period, the introduction of profession-oriented differentiation in secondary schools of the Russian Empire during the second half of the 19th century. The works on the history of the school of a general character which highlighted the problem and a number of works of the contemporaries of those changes, their positions in the confrontation between classical and real education are characterized. It has been determined that the historiography of the specified period is an important source of deep diverse knowledge of that sphere. However, it has not created the necessary body of knowledge for generalization of the problem of implementation of profession-oriented differentiation in secondary schools of the Russian Empire during the second half of 19th century, the implementation mechanisms and the adoption of educational changes by the society of that period.



НАДХОДЖЕННЯ:
Історіографічні дослідження процесу ліквідації неписьменності (20–30 роки ХХ ст.)

Бойко, О. М.

Історіографічні дослідження процесу ліквідації неписьменності (20–30 роки ХХ ст.)


Здійснено історіографічний аналіз процесу ліквідації неписьменності на території України у 1920 - 1930 рр. ХХ століття, виділено та схарактеризовано три періоди історіографічних досліджень. Особливу увагу зосереджено на дослідженні друкованих праць дослідників минулих років та доробок сучасних науковців з вивчення процесу ліквідації неписьменності на території України 1920 -1930 рр. Представлено історію ліквідації неписьменності як цілісного феномену з точки зору історіографії. Проведено систематизацію, класифікацію та узагальнення нагромадженого знання через історіографічний аналіз відповідних джерел.


Осуществлен историографический анализ процесса ликвидации неграмотности на территории Украины в 1920 - 1930 гг., выделены три периода историографических исследований. Особенное внимание сосредоточенно на исследовании печатных трудов исследователей прошлых лет и наработок современных научных работников по изучению процесса ликвидации неграмотности на территории Украины в 1920 - 1930 гг. Представлена история ликвидации неграмотности как целостного феномена с точки зрения историографии. Проведена систематизация, классификация и обобщение накопленного знания через историографический анализ соответствующих источников.


Historiographic analysis of the process of illiteracy liquidation on the territory of Ukraine in 1920-1930-s has been done in the article, three periods of historiographic researches have been selected. The author carries out the analysis of scientific works, devoted to the research of this problem. Special attention is concentrated on the research of printing works of the scientists of the past and the works of the modern research workers fas for the study of the process of illiteracy liquidation on the territory of Ukraine in 1920-1930-s. The history of illiteracy liquidation as the integral phenomenon from the point of view of historiography has been offered in the article. Systematization, classification and generalization of the accumulated knowledge, has been conducted through the historiographic analysis of the proper sources.



НАДХОДЖЕННЯ:
Історіографічна основа дослідження «школи дії» В. А. Лая

Веремюк, Л. Л.

Історіографічна основа дослідження «школи дії» В. А. Лая


Розглянуто основні ідеї педагогіки дії, основоположником якої є німецький педагог-реформатор В.А. Лай. Висвітлено історіографію педагогічної проблеми «школа дії», яка представлена працями вітчизняних учених, періодичними вітчизняними виданнями кінця ХІХ – початку ХХ ст., дослідженнями педагогічної спадщини В. Лая, якими займались П. Дудек , Т. Кесерлінг Е. Хайнекен та сучасні науковці Німеччини: К. Гопф, М. Депаеп, У. Карле, Г. Флатх.


Раскрыты основные идеи педагогики действия, основателем которой является немецкий педагог-реформатор В. А. Лай. Исследуется историография педагогической проблемы «школа действия», которая представлена трудами отечественных ученых, периодическими отечественными изданиями конца XIX – начала ХХ в. Отмечено, что исследованиями педагогического наследия В. А. Лая занимались П. Дудек, Т. Кесерлинг, Е. Хайнекен и современные ученые Германии (К. Гопф, М. Депаеп, У. Карле, Г. Флатх.)


The author reveals the main ideas of action pedagogics, whose founder is a German pedagogue-reformer W.A.Lay. Studies historiography of the pedagogical problem «school of action», which is represented in the works of Ukrainian scientists, Ukrainian periodical editions of the end of the XIX – beginning of the XX century, scientific works of of W. A. Lay’s pedagogical heritage written by P. Dudek, T. Kesserling, E. Heineken and the works of modern German scientists C. Hopf, M. Depaepe, U. Carl, H. Flath.



НАДХОДЖЕННЯ:
Історіографічна основа досліджень процесу адаптації особистості у працях вітчизняних учених-психологів (80 - 90 рр. ХХ ст.)

Галус, О. М.

Історіографічна основа досліджень процесу адаптації особистості у працях вітчизняних учених-психологів (80 - 90 рр. ХХ ст.)


Проаналізовано в історіографічному контексті дослідження процесу адаптації особистості у працях вітчизняних учених-психологів (1980 - 1990 рр.). Акцентовано увагу на трактуванні понять «адаптація», «психологічна адаптація», видах адаптації. Подано інформацію щодо досліджень проблем психологічної адаптації особистості у працях вітчизняних учених-психологів означеного періоду. Окремо проаналізовано концепцію персоналізації особистості А. В. Петровського та концепцію системного розгляду процесу адаптації у взаємозв’язку із визначеними компонентами (енергетичним, середовищним, соціальним, діяльнісним, професійним, індивідуально-особистісним) В. А. Семиченко.


Проанализированы в историографическом контексте исследования процесса адаптации личности в трудах отечественных ученых-психологов (1980 - 1990 гг.). Акцентировано внимание на трактовке понятий «адаптация», «психологическая адаптация», видах адаптации. Представлена информация по исследованиям проблем психологической адаптации личности в трудах отечественных ученых-психологов выделенного периода. Отдельно проанализированы концепция персонализации личности А. В. Петровского и концепция системного рассмотрения процесса адаптации во взаимосвязи с выделенными компонентами (энергетическим, средовым, социальным, деятельностным, профессиональным, индивидуально- личностным) В. А. Семиченко.


In the context of historiographic study of the research of the process of personality’s adaptation in the works of domestic scientists-psychologists (1980-s -1990-s) has been analyzed in the article. The attention is paid to the interpretation of the concepts «adaptation», «psychological adaptation», and types of adaptation. The information on the research problems of psychological adaptation of the personality in the works of domestic scientists-psychologists of the mentioned period has been offered. Separately the concept of personalization of A. V. Petrovskyi, and the concept of the system study of the process of adaptation in connection with specific components (energetical, environmental, social, active, professional, individual and personal) of V. A. Semychenko have been analyzed.



НАДХОДЖЕННЯ:
Історіографічна та джерельна основа вивчення громадських ініціатив в галузі фізичного виховання учнівської молоді у ХIХ−на початку ХХ ст.

Приходько, Г. І.

Історіографічна та джерельна основа вивчення громадських ініціатив в галузі фізичного виховання учнівської молоді у ХIХ−на початку ХХ ст.


Здійснено аналітичний огляд джерельної основи дослідження проблеми розвитку громадських ініціатив в галузі фізичного виховання учнівської молоді у ХIХ − на початку ХХ ст. Охарактеризовано пласт архівних документів, фотодокументів, друкованих видань: законодавчих та публічно-правових актів, матеріалів діловодства, внутрішньої документації освітніх установ, фізкультурних організацій, виховних позашкільних осередків, статистичних матеріалів, книжкової літератури, педагогічної та спеціальної періодики тощо.


Представлен аналитический обзор источниковой базы исследования проблемы развития общественных инициатив в области физического воспитания учащейся молодежи в ХIХ − начале ХХ вв. Охарактеризован пласт архивных документов, фотодокументов, печатных изданий: законодательных и публично-правовых актов, материалов делопроизводства, внутренней документации учреждений образования, воспитательных внешкольных организаций, статистических материалов, книжной литературы, педагогической и специальной периодики и др.


Analytical review of the literature and document basis of the problem of public initiatives development in the field of youth physical education in the XIX – the beginning of XX century has been carried out in the article. Stratum of archives documents, photo documents, published materials have been characterized: legislative and official statements, facts of record keeping; internal documentation of education institutions, pedagogical out-of-school organizations; statistical data; books literature; pedagogical and special periodicals etc.



НАДХОДЖЕННЯ:
Історіографічне висвітлення педагогічної діяльності П. Каптерєва до 1917 року

Герасименко, Л. В.

Історіографічне висвітлення педагогічної діяльності П. Каптерєва до 1917 року


Запропоновано історіографічний аналіз педагогічного спадку П. Каптерєва дореволюційного періоду. Розглянуто основні напрями наукової діяльності видатного вченого: дидактика, педагогічна психологія, сімейна педагогіка, історія педагогіки. Проаналізовано маловідомі відгуки на його публічні виступи, вивчено рецензії на праці, опубліковані за життя видатного педагога, що дозволило сформувати об'єктивний погляд на його особистість та педагогічний спадок у контексті розвитку педагогіки та освітнього процесу другої половини ХІХ – початку ХХ ст.


Представлен историографический анализ педагогического наследства П. Каптерева дореволюционного периода. Рассмотрены основные направления научной деятельности выдающегося ученого: дидактика, педагогическая психология, семейная педагогика, история педагогики. Проанализированы малоизвестные отзывы на его публичные выступления, изучены рецензии на работы, опубликованные при жизни выдающегося педагога, что позволило сформировать объективный взгляд на его личность и педагогическую деятельность в контексте развития педагогики и образовательного процесса второй половины ХІХ – начала ХХ в.


The historiographical analysis of pedagogical legacy of P.Kapteryev of prerevolutionary period has been offered in the article. The main directions of scientific activity of the outstanding scientist: didactics, pedagogical psychology, family pedagogy, history of pedagogy have been studied. Little-known reviews of his public speeches have been analyzed, reviews of the works, published during the lifetime of the outstanding teacher have been studied, thus forming an objective view of his personality and teaching activities in the context of development of pedagogics and educational process of the second half of the XIX – beginning of the XX century.



НАДХОДЖЕННЯ:
...
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського