РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
у знайденому
 Знайдено в інших БД:Журнали та продовжувані видання (1)Наукова періодика України (1)
Проблема входження української університетської освіти в європейський освітній простір
Пошуковий запит: (<.>I=Ж22469<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1370
Представлено документи з 1 до 20
...

Андрущенко, В.

Проблема входження української університетської освіти в європейський освітній простір / В. Андрущенко, І. Гамерська

Загл., сост. каталогизатором:

Проблема вхождения украинского университетского образования в европейское образовательное пространство

Загл., сост. каталогизатором:

Problem of entering of Ukrainian university education into European educational space


Розглянуто питання щодо шляхів розвитку вищої школи, застосування європейського інноваційного досвіду та налагодження ефективної міжнародної академічної співпраці. Зокрема, названо такі кроки розвитку співробітництва, як: створення міждержавних університетських науково-дослідних центрів, де працюватимуть працівники вченого корпусу з різних країн світу; запозичення української методики зарубіжними ВНЗ-партнерами; відкритий доступ до будь-якої інформації, на основі якої здійснюється навчання в університетах тощо. Зосереджено увагу на впровадженні інформаційних технологій та використанні мережевої освіти. Запропоновано комплексний підхід до створення єдиного інформаційного простору, який вже на початкових стадіях надасть змогу підготувати базис для вдосконалення інформаційної підтримки та підвищення якості управління освітою. Наголошено на потребі вдосконалення мовної підготовки студентів. Зазначено, що мовна освіта в Україні у майбутньому повинна рухатись таким шляхом: вивчення рідної (української) та іноземних мов, що є передумовою успішної інтеграції України у європейський освітній, культурний, науковий, економічний, соціальний простір; залучення ІКТ та проектної роботи для вивчення іноземних мов; активне вивчення іноземних мов, що сприяє розвитку міжнародного обміну студентів; поступовий перехід до вивчення двох іноземних мов кожним студентом; усвідомлення соціальної, економічної та культурної складових мов, що вивчаються.


Рассмотрены вопросы о путях развития высшей школы, применения европейского инновационного опыта и налаживания эффективного международного академического сотрудничества. В частности, названы такие шаги развития сотрудничества, как: создание межгосударственных университетских научно-исследовательских центров, где будут работать сотрудники ученого корпуса из разных стран мира; заимствование украинской методики зарубежными вузами-партнерами; открытый доступ к любой информации, на основе которой осуществляется обучение в университетах и т.д. Сосредоточено внимание на внедрении информационных технологий и использовании сетевого образования. Предложен комплексный подход к созданию единого информационного пространства, который уже на начальных стадиях позволит подготовить базис для совершенствования информационной поддержки и повышения качества управления образованием. Указано на потребность совершенствования языковой подготовки студентов. Отмечено, что языковое образование в Украине в будущем должно осуществляться таким путем: изучение родного (украинского) и иностранных языков, что является предпосылкой успешной интеграции Украины в европейское образовательное, культурное, научное, экономическое, социальное пространство, привлечение ИКТ и проектной работы для изучения иностранных языков; активное изучение иностранных языков, что способствует развитию международного обмена студентов; постепенный переход к изучению двух иностранных языков каждым студентом; осознание социальной, экономической и культурной составляющих изучаемых языков.


The article deals with ways of development of higher school, use of European innovative experience and establishment of effective international academic cooperation. Special attention is paid to implementation of information technologies and creation of common educational informational space. The need of improvement of linguistic training of students, which is a prere?quisite of successful integration of Ukraine into European educational space is emphasized.



НАДХОДЖЕННЯ:
Духовні цінності як надбання особистості

Бех, І.

Духовні цінності як надбання особистості / І. Бех

Загл., сост. каталогизатором:

Духовные ценности как достояние личности

Загл., сост. каталогизатором:

Spiritual values as a property of personality


Розкрито сутність психологічних механізмів свідомості та самосвідомості, на основі яких формуються духовні цінності особистості. Проаналізовано особистісну рефлексію, яка пов'язується зі смисло-ціннісною самосвідомістю суб'єкта, з його "Я"-духовним. Охарактеризовано у зв'язку з цим чотири типи особистісної рефлексії: регулятивну, визначальну, синтезувальну та створювальну, які розглянуто у контексті вищих психологічних механізмів виховання духовних цінностей особистості. Виокремлено складові системно-структурного механізму самосвідомості: двохетапний механізм рефлексивно-довільної інтенції (спрямованості); механізм цілісної "Я" - "Ти"-детермінації як альтернатива цілісної его-детермінації; механізм позитивного емоційного самопідкріплення "Я"-духовного. Констатовано, що логіці функціонування механізму свідомості відповідає логіка формування когнітивного компонента, а логіці функціонування механізму самосвідомості - логіка формування емоційно-ціннісного та поведінково-діяльнісного компонентів як поетапних моментів генезису духовної цінності.


Раскрыта сущность психологических механизмов сознания и самосознания, на основе которых формируются духовные ценности личности. Проанализирована личностная рефлексия, которая связывается со смысло-ценностным самосознанием субъекта, с его "Я"-духовным. Дана характеристика в связи с этим четырех типов личностной рефлексии: регулятивной, определяющей, синтезирующей и созидательной, которые рассмотрены в контексте высших психологических механизмов воспитания духовных ценностей личности. Выделены составляющие системно-структурного механизма самосознания: двухэтапный механизм рефлексивно-произвольной интенции (направленности); механизм целостной "Я" - "Ты"-детерминации как альтернатива целостной эго-детерминации; механизм положительного эмоционального самоподкрепления "Я"-духовного. Констатировано, что логике функционирования механизма сознания соответствует логика формирования когнитивного компонента, а логике функционирования механизма самосознания - логика формирования эмоционально-ценностного и поведенчески-деятельностного компонентов как поэтапных моментов генезиса духовной ценности.


The article deals with essence of the psychological mechanisms of consciousness and self-consciousness on basis of which spiritual values of personality are formed. In this connection identified types of personal reflection such as regulating, determinative, synthesized and generating.



НАДХОДЖЕННЯ:
Теоретико-методичні засади особистісно-орієнтованого навчання предметів природничого циклу

Топузов, О.

Теоретико-методичні засади особистісно-орієнтованого навчання предметів природничого циклу / О. Топузов

Загл., сост. каталогизатором:

Теоретико-методические основы личностно-ориентированного обучения предметам природоведческого цикла

Загл., сост. каталогизатором:

Theoretical and methodological foundations of individual-oriented learning the subjects of natural cycle


Наголошено на необхідності оптимізації впровадження вимог принципу гуманізації в освітньо-виховний процес у цілому й навчання географії на основі особистісно орієнтованого підходу зокрема. Зазначено умови, за яких можлива успішна реалізація особистісно орієнтованого підходу, а саме: зміни у меті й завданнях освіти, у змісті освіти та технологіях. Розкрито роль і завдання вчителя на кожному етапі особистісно орієнтованого навчання. Обгрунтовано теоретико-методичні засади особистісно орієнтованого підходу до організації навчально-виховного процесу під час вивчення предметів природничого циклу. Виокремлено й охарактеризовано питання формування предметної й загальної компетентності; формування змісту природознавчих знань як уявлення про територіальну (просторову) організацію певного соціуму на рівні "територія – час – людина"; урахування нового смислового наповнення особистісно орієнтованого підручника в контексті сучасної системи освіти й виховання особистості; виклад навчального матеріалу відповідно до алгоритму розв’язання проблемних задач різних типів.


Акцентировано внимание на необходимости оптимизации внедрения требований принципа гуманизации в образовательно-воспитательный процесс в целом и обучения географии на основе личностно ориентированного подхода в частности. Указаны условия, при которых возможна успешная реализация личностно ориентированного подхода, а именно: изменения в цели и задачах образования, в содержании образования и технологиях. Раскрыта роль и задачи учителя на каждом этапе личностно ориентированного обучения. Обоснованы теоретико-методические принципы личностно ориентированного подхода к организации учебно-воспитательного процесса при изучении предметов природоведческого цикла. Выделены и охарактеризованы вопросы формирования предметной и общей компетентности; формирования содержания природоведческих знаний как представления о территориальной (пространственной) организации определенного социума на уровне "территория - время - человек"; учета нового смыслового наполнения личностно ориентированного учебника в контексте современной системы образования и воспитания личности; изложения учебного материала в соответствии с алгоритмом решения проблемных задач различных типов.


The article emphasizes the need to optimize the implementation of the requirements of the principle of humanization in education and training process in general and teaching of geography on the basis of individual-oriented approach in particular. Justified by theoretical and methodological foundations of individual-oriented approach to organizing the educational process at the time of the study the subjects of natural cycle.



НАДХОДЖЕННЯ:
Стандарти фахової підготовки у системі вищої освіти України: напрями вдосконалення

Стрілець, С.

Стандарти фахової підготовки у системі вищої освіти України: напрями вдосконалення / С. Стрілець

Загл., сост. каталогизатором:

Стандарты профессиональной подготовки в системе высшего образования Украины: направления совершенствования

Загл., сост. каталогизатором:

Standards of professional training in higher education in Ukraine: directions of improvement


Розглянуто актуальні зміни в системі освітніх стандартів вищої школи України, зумовлені процесами реформування вищої освіти в контексті реалізації принципів Болонської концепції. Насамперед, ідеться про збільшення мобільності студентів та викладачів у зв’язку зі стандартизацією ступенів вищої освіти; збільшення гнучкості системи освіти, розвиток міждисциплінарності, оскільки двоциклічна система надає можливість студенту стати бакалавром з однієї спеціальності, а магістратуру закінчити – з іншої. Висвітлено своєрідність гуманістично спрямованих освітніх стандартів нового покоління в Україні. Зазначено, що стандарти вищої освіти є основою для оцінювання якості вищої освіти за певними освітньо-професійними (освітньо-науковими) програмами відповідних освітньо-кваліфікаційних (освітньо-наукових) рівнів, а також якості освітньої діяльності ВНЗ усіх типів незалежно від їх упорядкування і форм власності. Окреслено проблеми стандартизації у сфері освіти, зокрема пов’язані зі збереженням українських традицій на шляху до європейського освітнього простору. Зокрема, виокремлено питання кредитно-модульної системи навчання, перегляду системи оцінювання знань, усунення розбіжностей у трактуванні таких визначальних понять, як "освітня кваліфікація" та "вчений (науковий) ступінь". Визначено невідкладні завдання реформування української системи освіти.


Рассмотрены актуальные изменения в системе образовательных стандартов высшей школы Украины, обусловленные процессами реформирования высшего образования в контексте реализации принципов Болонской концепции. Прежде всего, речь идет об увеличении мобильности студентов и преподавателей в связи со стандартизацией степеней высшего образования, увеличение гибкости системы образования, развитие междисциплинарности, так как двухцикличная система позволяет студенту стать бакалавром по одной специальности, а магистратуру закончить - по другой. Освещено своеобразие гуманистически направленных образовательных стандартов нового поколения в Украине. Отмечено, что стандарты высшего образования является основой для оценки качества высшего образования по определенным образовательно-профессиональным (образовательно-научным) программам и соответствующих образовательно-квалификационных (образовательно-научных) уровней, а также качества образовательной деятельности ВУЗ всех типов, независимо от их организации и форм собственности. Определены проблемы стандартизации в сфере образования, в том числе связанные с сохранением украинских традиций на пути к европейскому образовательному пространству. В частности, выделены вопросы кредитно-модульной системы обучения, пересмотра системы оценки знаний, устранения разногласий в трактовке таких определяющих понятий, как "образовательная квалификация" и "ученая (научная) степень". Определены неотложные задачи реформирования украинской системы образования.


The article deals with actual changes in the system of educational standards of higher school of Ukraine, due the processes of reforming higher education in the context of realization of the principles of the Bologna Convention. It covers the featuresof the new generation of educational standards and outlines the problems of standardization in education, particularly related to the preservation of Ukrainian traditions on the way to towards the European educational space.



НАДХОДЖЕННЯ:
Мотивація викладача іноземних мов технічного ВНЗ до професійної самореалізації

Абсалямова, Я.

Мотивація викладача іноземних мов технічного ВНЗ до професійної самореалізації / Я. Абсалямова

Загл., сост. каталогизатором:

Мотивация преподавателя иностранных языков технического вуза к профессиональной самореализации

Загл., сост. каталогизатором:

The motivation of foreign language teacher of higher technical educational establishment to professional self-realization


Розкрито сутність та значення мотивації викладача до професійної самореалізації. З'ясовано взаємозв’язок понять "мотив" і "мотивація". Виокремлено пізнавальні та соціальні мотиви, які впливають на формування прагнення викладача до самореалізації, а саме: змістово-пізнавальні, операційно-пізнавальні, мотиви самоосвіти, широкі або вузькі соціальні чи позиційні та негативні мотиви. Констатовано, що процес самореалізації як розвитку особистості педагога відбувається відповідно до законів діалектики, у вигляді руху по спіралі і є нерозривно пов'язаним з потребами особистості та мотивацією. Прагнення викладача іноземних мов ВТНЗ до самореалізації формується багатьма мотивами, які утворюють певну ієрархічну структуру і взаємодіють між собою; мотивація професійної самореалізації має індивідуальний характер, залежно від потреб кожної конкретної особистості.


Раскрыта сущность и значение мотивации преподавателя к профессиональной самореализации. Выяснена взаимосвязь понятий "мотив" и "мотивация". Выделены познавательные и социальные мотивы, влияющие на формирование стремления преподавателя к самореализации, а именно: содержательно-познавательные, операционно-познавательные, мотивы самообразования, широкие или узкие социальные или позиционные мотивы, негативные мотивы. Констатировано, что процесс самореализации как развития личности педагога происходит в соответствии с законами диалектики, в виде движения по спирали и неразрывно связан с потребностями личности и мотивацией. Стремление преподавателя иностранных языков ВТУЗ к самореализации формируется многими мотивами, которые образуют определенную иерархическую структуру и взаимодействуют между собой; мотивация профессиональной самореализации имеет индивидуальный характер в зависимости от потребностей каждой конкретной личности.


The article explains the essence and significance of motivation of a teacher to professional self-realization. The interrelation of the concepts of „motive” and „motivation” is revealed, as well as the cognitive and social motives, which influence theformation of the aspirations of a teacher to self-realization are allocated.



НАДХОДЖЕННЯ:
Упровадження маркетингового підходу в процес підготовки майбутніх учителів до організації культурного дозвілля школярів

Флегонтова, Н.

Упровадження маркетингового підходу в процес підготовки майбутніх учителів до організації культурного дозвілля школярів / Н. Флегонтова

Загл., сост. каталогизатором:

Внедрение маркетингового подхода в процесс подготовки будущих учителей к организации культурного досуга школьников

Загл., сост. каталогизатором:

Implementation of marketing approach in the process of preparing future teachers to organize cultural leisure of schoolchildren


Розглянуто проблему підготовки майбутніх учителів до організації культурного дозвілля школярів на основі маркетингового підходу. Розкрито сутність маркетингового підходу. Обгрунтовано методику підготовки студентів до цієї діяльності. Запропоновано спеціальний курс, який заснований на принципі інтеграції педагогічних, психологічних, культурологічних і спеціальних знань, завданні щодо формування в майбутніх учителів позитивного ставлення до виховної роботи. Відповідно до мети та завдань курсу виокремлено теми лекційних занять і план їх проведення, а також теми практичної частини курсу із завданнями, які передбачають закріплення й застосування теоретичних професійних і маркетингових знань, набуття студентами вмінь з організації культурно-дозвіллєвої діяльності школярів. Зосереджено увагу на самостійній роботі студентів , яка надає змогу виявити індивідуальні організаторські здібності студентів, рівень розвитку маркетингового мислення, формування навичок самоактуалізації та самовираження. Доведено, що методика підготовки майбутніх учителів до організації культурного дозвілля школярів на основі маркетингового підходу сприяє підвищенню рівня їх професійної підготовки і є ефективною.


Рассмотрена проблема подготовки будущих учителей к организации культурного досуга школьников на основе маркетингового подхода. Раскрыта сущность маркетингового подхода. Обоснована методика подготовки студентов к этой деятельности. Предложен специальный курс, в основу содержания которого положен принцип интеграции педагогических, психологических, культурологических и специальных знаний, задачи по формированию у будущих учителей положительного отношения к воспитательной работе. Соответственно цели и задачам курса выделены темы лекционных занятий и планы их проведения, а также темы практической части курса с заданиями, которые предусматривают закрепление и применение теоретических профессиональных и маркетинговых знаний, приобретение студентами навыков по организации культурно-досуговой деятельности школьников. Сосредоточено внимание на самостоятельной работе студентов, которая позволяет выявить индивидуальные организаторские способности студентов, уровень развития маркетингового мышления, формирование навыков самоактуализации и самовыражения. Доказано, что методика подготовки будущих учителей к организации культурного досуга школьников на основе маркетингового подхода способствует повышению уровня их профессиональной подготовки и есть эффективной.


In the article reveals the essence of marketing approach in preparing future teachers to organize cultural leisure of pupils. Grounded the methodology of preparing students to the above mentioned activities, that has a positive result and is effectiv.



НАДХОДЖЕННЯ:
Організація театрально-ігрової діяльності школярів як засобу їх соціального розвитку в процесі навчання

Шахрай, В.

Організація театрально-ігрової діяльності школярів як засобу їх соціального розвитку в процесі навчання / В. Шахрай

Загл., сост. каталогизатором:

Организация театрально-игровой деятельности школьников как средства их социального развития в процессе обучения

Загл., сост. каталогизатором:

The dramatic and entertainment activity organization of schoolchildren as a method of their social development in the process of studying


Розкрито потенціал театрально-ігрової діяльності в навчальному процесі для розвитку пізнавального інтересу, поглиблення та зміцнення знань, а також соціального розвитку школярів, зокрема удосконалення їх соціально-комунікативних вмінь і навичок. Запропоновано варіанти використання театральних методів і прийомів під час вивчення предметів гуманітарного циклу: "Мистецтво", "Художня культура" (IX - XI клас), історія (V - VIII клас), українська та зарубіжна література. Окреслено найважливіші умови використання театральних методів під час вивчення навчальних дисциплін. Визначено три основні види театрально-ігрових методів, які використовуються у процесі вивчення навчальних дисциплін, а саме: театральні ігри, що наближаються, насамперед, до етюдного методу (їх можливості розкрито в соціоігровій педагогіці В. Букатова та О. Єршової); театрально-імпровізаційна гра, яка будується на ідеях спонтанності психодрами (соціограми); театралізація навчального матеріалу на основі розробленого сценарію (уроки-спектаклі, елементи театралізації на уроках, у позакласній роботі з предмета тощо). Зазначено, що театральні ігри формують волю, активність, самостійність, збагачують почуття, надають можливість пережити радість від пізнання власних сил, сприяють соціальній адаптації, підвищенню самооцінки.


Раскрыт потенциал театрально-игровой деятельности в учебном процессе для развития познавательного интереса, углубления и укрепления знаний, а также социального развития школьников, в частности совершенствование их социально-коммуникативных умений и навыков. Предложены варианты использования театральных методов и приемов при изучении предметов гуманитарного цикла: "Искусство", "Художественная культура" (IX - XI класс), история (V - VIII класс), украинская и зарубежная литература. Определены важнейшие условия использования театральных методов при изучении учебных дисциплин. Определены три основных вида театрально-игровых методов, используемых в процессе изучения учебных дисциплин, а именно: театральные игры, приближающиеся, прежде всего, к этюдному методу (их возможности раскрыты в социоигровий педагогике В. Букатова и А. Ершовой); театрально-импровизационная игра, которая строится на идеях спонтанности психодрамы (социограммы); театрализация учебного материала на основе разработанного сценария (уроки-спектакли, элементы театрализации на уроках, во внеклассной работе по предмету и т.д.). Отмечено, что театральные игры формируют волю, активность, самостоятельность, обогащают чувства, дают возможность пережить радость познания собственных сил, способствующих социальной адаптации, повышению самооценки.


The article deals with the potential of dramatic and entertainment activity in educational process for development of cognitive interest, deepening and strengthening of knowledge, and also social development of schoolchildren,in particular improvementof their social-communicative skills and abilities. Alternatives of usage of dramatic methods and techniques in studying of the humanities are suggested.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інформаційно-комп'ютерні технології на уроках музики в початковій школі

Турчин, Т.

Інформаційно-комп'ютерні технології на уроках музики в початковій школі / Т. Турчин

Загл., сост. каталогизатором:

Информационно-компьютерные технологии на уроках музыки в начальной школе

Загл., сост. каталогизатором:

Information and computer technology on the lessons of music in primary school


Розглянуто основні положення щодо використання інформаційних технологій у практиці початкової школи. Виявлено головну мету впровадження комп'ютерного навчання у системі початкової музичної освіти. Наголошено, що сучасні комп'ютерні технології у мистецькій освіті учнів мають базуватися на ідеї інтеграції з традиційними навчальними методиками. Визначено доцільність застосування програмно-педагогічних засобів на уроках музики. Розкрито значення використання комп'ютерних програм для покращання опанування школярами необхідного обсягу знань та для вчителя музичного мистецтва у процесі підготовки до вивчення певних тем, зокрема, "Музичний звук", "Знакова система фіксації музичного звука", "Метроритм", "Основи формування ладоінтонаційного мислення" тощо. Констатовано, що інформаційні технології у початковій школі впливають на розширення можливостей самостійної навчальної роботи з предмета "Музика" із забезпеченням індивідуального темпу навчання, сприяють свідомому засвоєнню навчального матеріалу, підготовці учня, здатного адаптуватися до сучасного ритму життя, самостійно працювати над розвитком особистого інтелекту та культурного рівня.


Рассмотрены основные положения по использованию информационных технологий в практике начальной школы. Выявлена главная цель внедрения компьютерного обучения в системе начального музыкального образования. Отмечено, что современные компьютерные технологии в художественном образовании учащихся должны базироваться на идее интеграции с традиционными учебными методиками. Определена целесообразность применения программно-педагогических средств на уроках музыки. Раскрыто значение использования компьютерных программ для улучшения освоения школьниками необходимого объема знаний и для учителя музыкального искусства при подготовке к изучению определенных тем, в частности, "Музыкальный звук", "Знаковая система фиксации музыкального звука", "Метроритм", "Основы формирования ладоинтонацийного мышления" и другие. Констатировано, что информационные технологии в начальной школе влияют на расширение возможностей самостоятельной учебной работы по предмету "Музыка" с обеспечением индивидуального темпа обучения, способствуют сознательному усвоению учебного материала, подготовке ученика, способного адаптироваться к современному ритму жизни, самостоятельно работать над развитием личного интеллекта и культурного уровня.


The article investigates the fundamentals of use of information technologies in the practice of primary school. It denotes the main aim of introduction of computer training in the system of primary musical education and also defines the appropriateness of use of courseware in music lessons. In is underlined that the bse of information technologies influences creative development of a child, his active attitude to studies as well as better mastering the required body of knowledge/



НАДХОДЖЕННЯ:
Створення здорового середовища навчального закладу як шлях збереження і зміцнення здоров’я учнів

Бережна, Т.

Створення здорового середовища навчального закладу як шлях збереження і зміцнення здоров’я учнів / Т. Бережна

Загл., сост. каталогизатором:

Создание здоровой среды учебного заведения как путь сохранения и укрепления здоровья учащихся

Загл., сост. каталогизатором:

Creation of the healthy environment of an educational institution as a way of preservation and strengthening of health of pupils


Проаналізовано проблему створення здорового середовища в загальноосвітньому навчальному закладі (ЗНЗ), що сприяє збереженню та зміцненню здоров’я учнів. Розглянуто комплекс заходів, яких необхідно вжити з метою забезпечення комфортних умов для самореалізаціїі розвитку учасників навчально-виховного процесу. Визначено зміст здорового освітнього середовища як сукупність компонентів, умов і чинників, які у співвідношенні між собою створюють здоровий життєдіяльний простір учнів, а саме: рівень загальної та педагогічної культури, матеріальні та побутові умови, взаємоузгодженість дій вчителів, батьків та учнів. Виокремлено позитивні результати поглибленої роботи зі створення здорового середовища на рівнях: учнів, сім’ї, класу, школи, країни. Зосереджено увагу на десяти критеріях "Школи сприяння здоров'ю", до реалізації ідеї та місії якої українські навчальні заклади долучилися з 1995 р. Констатовано, що саме в цих ЗНЗ створено здорове середовище, яке сприяє розвитку, самовдосконаленню і самовизначенню особистості на основі партнерства вчителів, учнів, батьків і громадськості, надає можливість кожній дитині здобути якісну освіту на всіх рівнях навчання, підготувати вихованців до життя за умов інформаційного суспільства.


Проанализирована проблема создания здоровой среды в общеобразовательном учебном заведении (ОУЗ), которая способствует сохранению и укреплению здоровья учащихся. Рассмотрен комплекс мер, которые необходимо принять с целью обеспечения комфортных условий для самореализации и развития участников учебно-воспитательного процесса. Определено содержание здоровой образовательной среды как совокупность компонентов, условий и факторов, которые в соотношении между собой создают здоровое жизнедеятельное пространство учащихся, а именно: уровень общей и педагогической культуры, материальные и бытовые условия, взаимосогласованность действий учителей, родителей и учеников. Выделены положительные результаты углубленной работы по созданию здоровой среды на уровнях: учащихся, семьи, класса, школы, страны. Сосредоточено внимание на десяти критериях "Школы содействия здоровью", к реализации идеи и миссии которой украинские учебные заведения присоединились с 1995 г. Констатировано, что именно в этих ОУЗ создана здоровая среда, которая способствует развитию, самосовершенствованию и самоопределению личности на основе партнерства учителей, учащихся, родителей и общественности, дает возможность каждому ребенку получить качественное образование на всех уровнях обучения, подготовить воспитанников к жизни в условиях информационного общества.


In the article the problem of creation of the healthy environment in a general educational institution which promotes preservation and strengthening of health of pupils is analyzed. The complex of the measures necessary with a view of maintenance of comfortable conditions for self-realization and development of participants of teaching and educational process is considered.



НАДХОДЖЕННЯ:
Формування освітнього простору полілінгвістичної гімназії

Ананьєва, Н.

Формування освітнього простору полілінгвістичної гімназії / Н. Ананьєва

Загл., сост. каталогизатором:

Формирование образовательного пространства полилингвистической гимназии

Загл., сост. каталогизатором:

Formation of educational space of polylingual gymnasia


Висвітлено досвід модернізації Першої міської гімназії м. Черкас як полілінгвістичного загальноосвітнього навчального закладу. Розкрито особливості діяльності полілінгвістичної гімназії, метою якої є проектування полілінгвістичного освітнього простору, що забезпечить формування полілінгвістичної і полікультурної особистості. Виокремлено чотири концепти моделі полілінгвістичного освітнього простору гімназії: діяльнісний, організаційний, змістовий і часовий. Охарактеризовано виховне середовище гімназії як складову означеної моделі. Зазначено, що з метою демократизації відносин учасників навчально-виховного й управлінського процесів розроблено рівнево-функціональну структуру управління полілігвістичною гімназією, яка має чотири рівні: перший – загально-гімназійна конференція як вищий орган громадського самоврядування; другий – рада гімназії, Центр полілінгвістичного та полікультурного розвитку особистості та міжнародного співробітництва; третій – науково-методична рада, до якої входять представники адміністрації, керівники методичних комісій, викладачі місцевих ВНЗ, психолог; четвертий – Центр дитячої дипломатії. Зосереджено увагу на складових моделі науково-методичного забезпечення діяльності означеного закладу. Констатовано, що запропоновані концепти моделі освітнього простору в загальноосвітньому навчальному закладі надають можливість у подальшому створити на основі проектно-цільового підходу дієву програму розвитку навчального закладу, де блоки моделі окреслюватимуть цілі та предметну площину розвитку закладу освіти, а вектори визначатимуть його динаміку просування від наявного до бажаного стану системи.


Освещен опыт модернизации Первой городской гимназии г. Черкасс как полилингвистического общеобразовательного учебного заведения. Раскрыты особенности деятельности полилингвистической гимназии, целью которой является проектирование полилингвистического образовательного пространства, что обеспечит формирование полилингвистической и поликультурной личности. Выделено четыре концепта модели полилингвистического образовательного пространства гимназии: деятельностный, организационный, содержательный и временной. Дана характеристика воспитательной среды гимназии как составляющей указанной модели. Отмечено, что с целью демократизации отношений участников учебно-воспитательного и управленческого процессов разработана уровнево-функциональная структура управления полилигвистической гимназией, которая имеет четыре уровня: первый - общегимназическая конференция как высший орган общественного самоуправления, второй - совет гимназии, Центр полилингвистического и поликультурного развития личности и международного сотрудничества, третий - научно-методический совет, в который входят представители администрации, руководители методических комиссий, преподаватели местных вузов, психолог, четвертый - Центр детской дипломатии. Сосредоточено внимание на составляющих модели научно-методического обеспечения деятельности указанного учреждения. Констатировано, что предложенные концепты модели образовательного пространства в общеобразовательном учебном заведении дают возможность в дальнейшем создать на основе проектно-целевого подхода действенную программу развития учебного заведения, где блоки модели определяют цели и предметную плоскость развития учебного заведения, а векторы - его динамику продвижения от существующего до желаемого состояния системы.


The article deals with the experience of modernizing of gymnasia as polyligyal general educational establishment. The peculiarities of polylingyal gymnasia functioning aimed at creating polylingual educational space are considered. This space ensures the voulding of polylingual and polycultural personality capable of living and working in a globalized polyligual community.



НАДХОДЖЕННЯ:
Відображення досягнень педагогічної науки в часописі "Советская педагогика" (1937 - 1991 роки)

Цимбал-Слатвінська, С.

Відображення досягнень педагогічної науки в часописі "Советская педагогика" (1937 - 1991 роки) / С. Цимбал-Слатвінська

Загл., сост. каталогизатором:

Отображение достижений педагогической науки в журнале "Советская педагогика" (1937-1991 годы)

Загл., сост. каталогизатором:

Display of achievements of a pedagocal science in the magazine „Sovyetskaya pedagogika” (1937 -1991 years)


Розкрито роль і значення часопису "Советская педагогика" у формуванні педагогічної думки та становленні педагогіки як науки. Розглянуто історичні етапи становлення журналу. Відповідно до статусу та підпорядкування виділено декілька етапів в історії його становлення та розвитку, а саме: 1937 – 1943 рр. – орган Наркомпросу РРФСР; 1944 – 1966 рр. – Орган Академії педагогічних наук РРФСР; 1967 – 1991 рр. – орган Академії педагогічних наук СРСР. На першому етапі виокремлено дискусію на сторінках часопису про предмет марксистської педагогіки та педагогіки як науки, про вилучення з наукового вжитку всього, що називалося педологією й рефлексологією, про заборону психотехніки, зменшення кількості досліджень особистості в теорії психології, поведінки та генетичних передумов психіки. Зазначено, що на другому етапі значно підвищився науковий рівень видання, у публікаціях зверталася увага на посилення практичної спрямованості навчального процесу в школі, зростала увага вчених-педагогів до аналізу та популяризації передового досвіду шкіл і окремих учителів. Визначалися нові пріоритети розвитку освіти на третьому етапі: формування матеріалістичного світогляду та високої моральності, забезпечення міцних знань, удосконалення навчальних планів і програм, розроблення методів навчання. Наголошено на переоцінці з 1985 р. догматичних установок, окремих педагогічних явищ, повернення "забутих імен" в історію педагогіки, посиленні критики наявної системи освіти. Констатовано, що вивчення спадщини, новаторських відкриттів представників науково-педагогічної думки і критичне осмислення досвіду означеного періоду є основою для реформування сучасної освітньої системи.


Раскрыта роль и значение журнала "Советская педагогика" в формировании педагогической мысли и становлении педагогики как науки. Рассмотрены исторические этапы становления журнала. Согласно со статусом и подчинением выделено несколько этапов в истории его становления и развития, а именно: 1937 - 1943 гг. - орган Наркомпроса РСФСР; 1944 - 1966 гг. - Орган Академии педагогических наук РСФСР; 1967 - 1991 гг. - орган Академии педагогических наук СССР. На первом этапе выделена дискуссия на страницах журнала о предмете марксистской педагогики и педагогики как науки, об изъятии из научного обихода всего, что называлось педологией и рефлексологией, о запрете психотехники, уменьшении количества исследований личности в теории психологии, поведения и генетических предпосылок психики. Отмечено, что на втором этапе значительно повышался научный уровень издания, в публикациях обращалось внимание на усиление практической направленности учебного процесса в школе, возросло внимание ученых-педагогов к анализу и популяризации передового опыта школ и отдельных учителей. Определялись новые приоритеты развития образования на третьем этапе: формирование материалистического мировоззрения и высокой нравственности, обеспечение прочных знаний, совершенствование учебных планов и программ, разработка методов обучения. Отмечена переоценка с 1985 г. догматических установок, отдельных педагогических явлений, возвращение "забытых имен" в историю педагогики, усиление критики существующей системы образования. Констатировано, что изучение наследия, новаторских открытий представителей научно-педагогической мысли и критическое осмысление опыта определенного периода является основой для реформирования современной образовательной системы.


In the article it is considered historical stages developments of the magazine „Sovyetskaya pedagogika”. Its rile and value in formation of a pedagogical idea and becoming of pedagogics sciences are revealed.



НАДХОДЖЕННЯ:
Теоретичні засади українського довкілля в творчій спадщині Наталії Лубенець

Куліш, Т.

Теоретичні засади українського довкілля в творчій спадщині Наталії Лубенець / Т. Куліш

Загл., сост. каталогизатором:

Теоретические основы украинского дошкольного воспитания в творческом наследии Наталии Лубенец

Загл., сост. каталогизатором:

Theoretical bases of the Ukrainian preschool education in Nataliya Lubenets’s creative heritage


Проаналізовано й узагальнено погляди Н. Лубенець на виховання дітей дошкільного віку. З'ясовано, що теоретичні положення, розроблені педагогом, відіграли важливу роль у становленні суспільного дошкільного виховання в Україні, окреслили перспективи його розвитку. Зосереджено увагу на поглядах Н. Лубенець щодо мети дошкільного виховання, сприяння розвитку індивідуальності дошкільника та потенційних здібностей дітей раннього віку, особливостей їх фізичного здоров'я. Наголошено, яке значення педагог надавала праці у вихованні та навчанні дошкільнят, питанню готовності дітей до навчання. Зазначено, що на відміну від багатьох педагогів, які відстоювали необхідність суспільного дошкільного виховання, але не пропонували правильного рішення щодо того, хто ж повинен створювати дитячі садки, Н. Лубенець хоч для початку і надавала важливого значення в цій діяльності благодійним товариствам, проте основну відповідальність за організацію дошкільної справи поклала на державу. Констатовано, що її прогресивні погляди на виховання дошкільників є актуальними і сьогодні.


Проанализированы и обобщены взгляды Н. Лубенец на воспитание детей дошкольного возраста. Выяснено, что теоретические положения, разработанные педагогом, сыграли важную роль в становлении общественного дошкольного воспитания в Украине, наметили перспективы его развития. Сосредоточено внимание на взглядах Н. Лубенец, касающихся цели дошкольного воспитания, содействия развитию индивидуальности дошкольника и потенциальных способностей детей раннего возраста, особенностей их физического здоровья. Отмечено, какое значение педагог придавала труду в воспитании и обучении дошкольников, вопросу готовности детей к обучению. Отмечено, что в отличие от многих педагогов, которые отстаивали необходимость общественного дошкольного воспитания, но не предлагали правильного решения относительно того, кто должен создавать детские сады, Н. Лубенец хотя для начала и придавала важное значение в этой деятельности благотворительным обществам, однако основную ответственность за организацию дошкольного дела положила на государство. Констатировано, что ее прогрессивные взгляды на воспитание дошкольников актуальны и сегодня.


Views on education of children under school age of N. Lubenets are analyzed and generalized in the article. It is found out that theoretical principles, developed by the educator, played an important role in forming the public preschool education in Ukraine and outlined the prospects for its development. It is emphasized, that her progressive views on education of chidren under school age are actual up to this time.



НАДХОДЖЕННЯ:
Основоположні принципи школи дії у педагогічній спадщині В. А. Лая

Веремюк, Л.

Основоположні принципи школи дії у педагогічній спадщині В. А. Лая / Л. Веремюк

Загл., сост. каталогизатором:

Основополагающие принципы школы действия в педагогическом наследии В. А. Лая

Загл., сост. каталогизатором:

Basic principles of school of action in W. A. Lay’s pedagogical heritage


Висвітлено педагогічні погляди німецького вченого, теоретика експериментальної педагогіки, засновника Школи дії Вільгельма Августа Лая (1862 - 1926). Розкрито зміст основних принципів його школи: соціальний та етичний, індивідуальності, асиміляції та духовного зростання, взаємовідношення (кореляції), періодичності інстинктів, творчої діяльності та самодіяльності, гігієнічний. Окреслено схему педагогічного процесу в Школі дії, де викладання поділяється на спостережувально-речове та зображально-формальне. До першого В. А. Лай відносив усе те, що пов’язане зі сприйманням: життя природи (природна історія, фізика, хімія, географія), життя людини (історія, вчення про народне господарство, мораль, філософія та педагогіка). До другого – все те, що дає, на його думку, матеріал для "вираження": зображення, експерименти, словесне зображення (мова), художнє зображення тощо. Зазначено, що Школа дії В. А. Лая забезпечує різнобічну формальну освіту, яка надається паралельно з природним розвитком, а в поєднанні з принципом реакції приводить до шкільної організації та вироблення навчальних планів і методів. Наголошено на значенні педагогічної теорії вченого та ідей реформаторської педагогіки для розроблення проблеми вивчення дитини.


Освещены педагогические взгляды немецкого ученого, теоретика экспериментальной педагогики, основателя Школы действия Вильгельма Августа Лая (1862 - 1926). Раскрыто содержание основных принципов его школы: социальный и этический, индивидуальности, ассимиляции и духовного роста, взаимоотношения (корреляции), периодичности инстинктов, творческой деятельности и самодеятельности, гигиеничеcкий. Выделена схема педагогического процесса в Школе действия, где преподавание делится на наблюдательно-вещественное и изобразительно-формальное. К первому В. А. Лай относил все, что связано с восприятием: жизнь природы (естественная история, физика, химия, география), жизнь человека (история, учение о народном хозяйстве, мораль, философия и педагогика). Ко второму - все то, что дает, по его мнению, материал для "выражения": изображение, эксперименты, словесное изображение (язык), художественное изображение и т. п. Отмечено, что Школа действия В. А. Лая обеспечивает разностороннее формальное образование, которое предоставляется параллельно с естественным развитием, а в сочетании с принципом реакции приводит к школьной организации и выработке учебных планов и методов. Подчеркнуто значение педагогической теории ученого и идей реформаторской педагогики для разработки проблемы изучения ребенка.


Pedagogical views of the German scientist, the theorist of experimental pedagogy, founder of school of action W. A. Lay are cleared up in the article. Main principles’ content of his school is opened. The value of the pedagogical thepry of the scientist and the ideas of reformed pedagogy for the development problem of the study of a child emphasized.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інноваційність і освіта

Кремень, В.

Інноваційність і освіта / В. Кремень

Загл., сост. каталогизатором:

Инновационность и образование

Загл., сост. каталогизатором:

Innovativeness and education


Зосереджено увагу на трансформаціях у різних сферах життя і діяльності людини, зокрема у освіті та педагогіці, що викликані входженням людства в інноваційний стан прогресу. Розкрито сутність поняття "інноваційна людина" - людина з новим типом мислення невід'ємним від так званої ситуації постмодернізму, і актуалізовано необхідність її підготовки до продукування та впровадження інновацій. Розглянуто відповідність освіти викликам сучасності, інформаційній реальності XXI ст., що вимагає від людини інноваційного мислення, інноваційного підходу до її розуміння. Проаналізовано можливі ризики майбутнього розвитку людства і наголошено, що захист і збереження людини залежать від дотримання концепту людиноцентризму. Констатовано, що на цій основі мають бути вироблені нова філософія, нова психологія, нова етика та нова педагогіка.


Сосредоточено внимание на трансформациях в различных сферах жизни и деятельности человека, в частности в образовании и педагогике, вызванных вхождением человечества в инновационное состояние прогресса. Раскрыта сущность понятия "инновационный человек" - человек с новым типом мышления, неотъемлемым от так называемой ситуации постмодернизма, и актуализирована необходимость его подготовки к продуцированию и внедрению инноваций. Рассмотрено соответствие образования вызовам современности, информационной реальности XXI в., требующей от человека инновационного мышления, инновационного подхода к ее пониманию. Проанализированы возможные риски будущего развития человечества и отмечено, что защита и сохранение человека зависят от соблюдения концепта человекоцентризма. Констатировано, что на этой основе должны быть выработаны новая философия, новая психология, новая этика и новая педагогика.


The article considers the problem of compliance of education to challenges of the present, information reality of the XXIth century, that requires innovative thinking, innovative approach to its understanding. Possible risks of future development of mankind are analyzed and it is emphasized that the protection and preservation of the person depends on adherence to the principles of humancentrism. On this basis should be developed a new philosophy, a new psychology, a new ethics and a new pedagogy.



НАДХОДЖЕННЯ:
"Педагогічна матриця" української освіти: її значення для України і європейського світу

Андрущенко, В.

"Педагогічна матриця" української освіти: її значення для України і європейського світу / В. Андрущенко

Загл., сост. каталогизатором:

«Педагогическая матрица» украинского образования: её значение для Украины и европейского мира

Загл., сост. каталогизатором:

«Pedagogical matrix» of Ukrainian education: its importance for Ukraine and the European world


У контексті трансформації освітніх процесів з метою підвищення якості освіти в Україні та Європі згідно з принципами Болонського процесу проаналізовано внесок видатних українських педагогів і філософів різних поколінь, які заклали аксіологічний фундамент національної освіти - "педагогічну матрицю" (своєрідний базовий пласт педагогічної думки і досвіду). Наголошено на актуальності "педагогічної матриці" української освіти, яка враховує національні особливості, для новітнього українського, європейського і світового освітнього простору, якому притаманна тенденція зближення та взаємодії освітніх систем.


В контексте трансформации образовательных процессов с целью повышения качества образования в Украине и Европе согласно принципов Болонского процесса проанализирован вклад выдающихся украинских педагогов и философов разных поколений, которые заложили аксиологический фундамент национального образования - "педагогическую матрицу" (своеобразный базовый пласт педагогической мысли и опыта). Отмечена актуальность "педагогической матрицы" украинского образования, которая учитывает национальные особенности, для новейшего украинского, европейского и мирового образовательного пространства, которому присуща тенденция сближения и взаимодействия образовательных систем.


The article analyzes the contribution of Ukrainian teachers and philosophers of different generations, who laid and successively passed on to us axiological foundation of national education (original «pedagogical matrix») relevant in the context of modern educational processes in Ukraine and Europe.



НАДХОДЖЕННЯ:
Немає педагогіки без педагога...

Зязюн, І.

Немає педагогіки без педагога... / І. Зязюн

Загл., сост. каталогизатором:

Нет педагогики без педагога

Загл., сост. каталогизатором:

There is no pedagogy without teacher


Розглянуто проблему пошуку оптимальної концепції педагогічної освіти, в якій важлива роль має належати підготовці педагога як творчої особистості, активного перетворювача дійсності, носія культурних цінностей і гуманітарних пріоритетів. Наголошено, що оновлена педагогічна освіта не повинна обмежуватися традиційною предметною підготовкою і сукупністю наукових рекомендацій, а має враховувати індивідуальну позицію майбутнього вчителя, який постійно конструюватиме педагогічну дію, адекватну певній ситуації та власним можливостям. Запропоновано цілісну інноваційну модель педагогічної освіти та охарактеризовано її основні елементи: модель побудови нового змісту, модель нової організації освітнього процесу, модель інноваційного включення роботодавців у процес підготовки вчителя, модель інтегрування науки та освіти, модель інтернаціоналізації освіти.


Рассмотрена проблема поиска оптимальной концепции педагогического образования, в которой важная роль должна принадлежать подготовке педагога как личности, активного преобразователя действительности, носителя культурных ценностей и гуманитарных приоритетов. Отмечено, что обновленное педагогическое образование не должно ограничиваться традиционной предметной подготовкой и совокупностью научных рекомендаций, а должно учитывать индивидуальную позицию учителя, который будет постоянно конструировать педагогическое воздействие, адекватное конкретной ситуации и собственным возможностям. Предложена целостная инновационная модель педагогического образования и охарактеризованы ее основные элементы: модель построения нового содержания, модель новой организации образовательного процесса, модель инновационного включения работодателей в процесс подготовки учителя, модель интегрирования науки и образования, модель интернационализации образования.


The article is devoted to the problem of finding the optimal conception of pedagogical education, in which important role is assigned to training a teacher as a creative personality, an active transducer of reality, a carrier of cultural values and humanitarian priorities. The attention is focused that the updated pedagogical education shouldn't be limited to traditional subject preparation and bringing of set of scientific recommendations but should take into account future teacher's individual position who will constantly construct pedagogical action, adequate given the situation and his own abilities.



НАДХОДЖЕННЯ:
Філософія педагогіки серця Яна Павла II

Ничкало, Н.

Філософія педагогіки серця Яна Павла II / Н. Ничкало

Загл., сост. каталогизатором:

Философия педагогики сердца Иоанна Павла II

Загл., сост. каталогизатором:

Philosophy of pedagogy of the heart of John Paul II


Розглянуто філософсько-педагогічні праці вченого Кароля Войтили - святого отця Яна Павла ІІ, його послання до всього людства та проаналізовано їх гуманістичну сутність і зміст викладених в них ідей. Підкреслено, що духовна спадщина Яна Павла ІІ - енциклопедичні історико-філософські, педагогічні та психологічні праці, його узагальнювальні оцінки й теоретично обгрунтовані положення - має велике загальнолюдське значення. Обгрунтовано висновок про те, що Папа Ян Павло II був не лише священнослужителем, духовною особою, дипломатом, філософом, теологом, істориком, соціологом, а й видатним педагогом світу.


Рассмотрены философско-педагогические труды ученого Кароля Войтылы - святого отца Иоанна Павла II, его послания ко всему человечеству и проанализирована их гуманистическая сущность и содержание изложенных в них идей. Подчеркнуто, что духовное наследие Иоанна Павла II - энциклопедические историко-философские, педагогические и психологические труды, его обобщающие оценки и теоретически обоснованные положения - имеет большое общечеловеческое значение. Обоснован вывод о том, что Папа Ян Павел II был не только священником, духовным лицом, дипломатом, философом, теологом, историком, социологом, но и выдающимся педагогом мира.


The article substantiates the conclusion that Pope John Paul II was not only a prominent cleric, spiritual person, diplomat, philosopher, theologian, historian, sociologist, but a true teacher of the world. Philosophical and pedagogical works of the scientist are considered, the humanistic essence and the content of his ideas are analyzed, universal significance of his spiritual heritage is revealed.



НАДХОДЖЕННЯ:
Підготовка педагогічних кадрів: пошук інноваційної моделі

Дем'яненко, Н.

Підготовка педагогічних кадрів: пошук інноваційної моделі / Н. Дем’яненко

Загл., сост. каталогизатором:

Подготовка педагогических кадров: поиск инновационной модели

Загл., сост. каталогизатором:

Training of teachers: an innovative model search


З метою вирішення проблем підготовки педагога для сучасного стрімко мінливого суспільства досліджено проблему конструювання контекстно-професійної моделі формування та розвитку психолого-педагогічної компетентності випускника вищого педагогічного закладу. Визначено основні напрями реалізації компетентнісного підходу у вищій педагогічній освіті та наведено пов'язані з ним функції. Охарактеризовано ключові структурні компоненти контекстно-професійної моделі підготовки педагогічних кадрів, за допомогою якої формується нове освітнє середовище. Наголошено на перспективності створення проблемно-тематичних об'єднань - наукових шкіл - для забезпечення науково-дослідної підготовки конкурентоспроможного фахівця.


С целью решения проблем подготовки педагога для современного стремительно меняющегося общества исследована проблема конструирования контекстно-профессиональной модели формирования и развития психолого-педагогической компетентности выпускника высшего педагогического заведения. Определены основные направления реализации компетентностного подхода в высшем педагогическом образовании и приведены связанные с ним функции. Охарактеризованы ключевые структурные компоненты контекстно-профессиональной модели подготовки педагогических кадров, с помощью которой формируется новая образовательная среда. Отмечена перспективность создания проблемно-тематических объединений - научных школ - для обеспечения научно-исследовательской подготовки конкурентоспособного специалиста.


The article examines the problem of designing competence and contextual model of teachers' training on the background of the restructuring of educational activities, increasing the research component, expanding the functions of pedagogical university in innovative social and economic environment.



НАДХОДЖЕННЯ:
Особливості і тенденції розвитку педагогічної науки в Україні в другій половині XX століття

Адаменко, О.

Особливості і тенденції розвитку педагогічної науки в Україні в другій половині XX століття / О. Адаменко, В. Курило

Загл., сост. каталогизатором:

Особенности и тенденции развития педагогической науки в Украине во второй половине XX века

Загл., сост. каталогизатором:

The features and trends of the development of pedagogical science in Ukraine in the second half of the XXth century


Актуалізовано необхідність дослідження педагогічної науки, її змісту, структури, рушійних сил та головних чинників розвитку. В процесі історико-педагогічного дослідження з використанням наукометричних методів у поєднанні з аналізом першоджерел виокремлено та охарактеризовано якісно відмінні етапи в розвитку української дидактики, теорії виховання й теорії управління педагогічними системами в другій половині XX ст. Виявлено головні тенденції розвитку української педагогіки досліджуваного періоду та обгрунтовано умови подальшого прогресу вітчизняної педагогічної науки. Перспективним, на думку авторів, є пошук шляхів удосконалення системи підготовки науково-педагогічних кадрів в Україні та розвитку управління та самоуправління в галузі педагогічної науки.


Актуализирована необходимость исследования педагогической науки, ее содержания, структуры, движущих сил и основных факторов развития. В процессе историко-педагогического исследования с использованием наукометрических методов в сочетании с анализом первоисточников выделены и охарактеризованы качественно отличающиеся этапы в развитии украинской дидактики, теории воспитания и теории управления педагогическими системами во второй половине XX в. Выявлены основные тенденции развития украинской педагогики исследуемого периода и обоснованы условия ее дальнейшего прогресса. Перспективным, по мнению авторов, является поиск путей совершенствования системы подготовки научно-педагогических кадров в Украине и развития управления и самоуправления в области педагогической науки.


The generalized results of the analysis of the processes of the development of pedagogical science in Ukraine during the second half of the XXth century are presented in this article. The qualitatively different stages in the evolution of basic pedagogical theories - didactics, the theory of education and the theory of management by pedagogical systems - have been identified and described. The general trends in the development of Ukrainian pedagogy of the studied period are defined. The conditions for further progress of national pedagogical science are justified.



НАДХОДЖЕННЯ:
Освітологія - науковий напрям інтегрованого дослідження сфери освіти

Огнев'юк, В.

Освітологія - науковий напрям інтегрованого дослідження сфери освіти / В. Огнев’юк, С. Сисоєва

Загл., сост. каталогизатором:

Освитология – научное направление интегрированного исследования сферы образования

Загл., сост. каталогизатором:

Osvitologia - the scientific approach to the integrated study of the sphere of education


Обгрунтовано зумовлену особливостями сучасного етапу цивілізаційного розвитку людства потребу у новому дослідницькому підході до проблем системного функціонування й розвитку освітньої галузі. Розглянуто різницю між поняттями "педагогіка" й "освіта". Розкрито сутність нового наукового напряму інтегрованого пізнання освіти - освітології; сформульовано основні положення концепції освітології; розглянуто філософські та педагогічні витоки її формування; з'ясовано завдання, які стоять перед освітологією як самостійною наукою. Визначено основні етапи розвитку освітології, напрями освітологічної підготовки та освітологічних досліджень, що спрямовані на подолання суперечностей між вимогами суспільства до сфери освіти й реальним станом її розвитку; здійснено прогноз етапів розвитку освітології.


Обоснована обусловленная особенностями современного этапа цивилизационного развития человечества потребность в новом исследовательском подходе к проблемам системного функционирования и развития образования. Рассмотрены различия между понятиями "педагогика" и "образование". Раскрыта сущность нового научного направления интегрированного познания образования - освитологии; сформулированы основные положения концепции освитологии; рассмотрены философские и педагогические истоки ее формирования; выяснены задачи, стоящие перед освитологией как самостоятельной наукой. Jпределены основные этапы развития освитологии, направления освитологической подготовки и освитологических исследований, способствующие преодолению противоречий между требованиями общества к сфере образования и реальным состоянием ее развития; осуществлен прогноз этапов развития освитологии.


The essence of the new scientific approach to the integrated study of the sphere of education - osvitologia - is disclosed in the article; the main points of the osvitologia's conception are formulated; the philosophical and pedagogical sources of itsforming are considered; the author defines the tasks the osvitologia faces as the independent science and the main stages of the osvitologia development, the areas of the osvitological training and osvitological researches, that are directed to the overcoming of the society's demands incompatibilities to the sphere of education with real condition of its development.



НАДХОДЖЕННЯ:
...
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського