Бази даних


- результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>II=Ж68592/2015/19<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 34
Представлено документи з 1 до 20
...
1.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Булатова, С. О.
Археографічна спадщина вченого-реформата Станіслава Домініка Клечевського (1714–1776) у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.3-19 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Інститут рукопису НБУВ, рукописи, реформати, архів Руської провінції, автограф, Польське Просвітництво. Institute of Manuscript of VNLU, manuscripts, reformats, Russian province archive, autograph, Polish Enlightenment. Институт рукописи НБУВ, рукописи, реформаты, архив Русской провинции, автограф, Польское Просвещение

Проаналізовано рукописні джерела Станіслава Домініка Клечевського(1714–1776) – польського вченого-реформатa, що зберігаються в Iнституті рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Надано характеристику науково-творчих рукописних праць С. Клечевського у комплексній оцінці його археографічного доробку. The author has investigated the manuscripts of Stanislaw Dominik Kleczewski (1714–1776), a Polish reformat-scientist, the author of works written during Enlightenment. The analyzed manuscripts are deposited in the fonds of the Institute of Manuscript of V. Vernadsky National Library of Ukraine. Documents from the archive of the Russian province reformats and biobliographic literature helped us to reconstruct S. Kleczewski biography and evaluate his scientific activity and clerical career. We have accentuated the role of S. Kleczewski in the acceleration of the province convention libraries acquisition. We have also revealed and attributed the autographs of his works in biblical history "Diluvio universale" and "Theocratia albo wielmożność dzieł boskich…", defined their contents and archeographic features. Bibliographic sources that S. Kleczewski used and their location in the libraries of Russian province convents are defined. The manuscript version of S. Kleczewski treatise in Slavic history "Lechus historiae Polonae restitutus" is analyzed, its specifics and textological divergences in comparison with the exemplar of Olomouc edition of 1774 are defined. A large complex of previously unknown manuscript sources from the fonds of the Institute of Manuscript of VNLU is introduced. Рассмотрены рукописи Станислава Доминика Клечевского (1714–1776), польского реформатa-учёного, автора трудов эпохи Польского Просвещения, хранящиеся в фондах Института рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. На основании документов из архива реформатов Русской провинции, а также биобиблиографической литературы восстановлена биография С. Клечевского, оценивается его научное творчество и духовная карьера. Подчеркнута роль С. Клечевского в активизации комплектования конвентуальных библиотек провинции. Выявлены и атрибутированы автографы его трудов по библейской истории "Diluvio unіversale" и "Theocratia albo wielmożność dzieł boskich…", определены их содержание, состав, археографические особенности. Установлен комплекс используемых автором библиографических источников, а также их местонахождение в библиотеках конвентов Русской провинции. Проанализирована рукопись трактата С. Клечевского по славянской истории "Lechus historiae Polonaerestitutus", определены ее специфика и текстологические различия при сопоставлении с экземпляром оломоуцкого издания 1774 г. Введен обширный комплекс ранее неизвестных рукописных источников из фондов Института рукописи НБУВ

  rks_2015_19_3.pdf - 0

2.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Василюк, О. Д.
Агатангел Кримський та український правопис [Текст] / О. Д. Василюк // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.20-30 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
А. Ю. Кримський, український правопис, мовознавство. A. Krymsky, Ukrainian orthography, linguistics. А. Ю. Крымский, украинское правописание, языкознание

Здійснено спробу дослідження творчого спадку А. Ю. Кримського (1871–1942) з огляду на його мовознавчі зацікавлення, зокрема висвітлено витоки його формування як мовознавця взагалі і як дослідника української мови зокрема. На основі аналізу листування А. Ю. Кримського визначено вплив П. Г. Житецького на його становлення як дослідника українського правопису. Представлено документальні свідчення про участь А. Ю. Кримського в лінгвістичній дискусії стосовно змін у галицькому правописі. Охарактеризована науково-організаторська діяльність А. Ю. Кримського в галузі мовознавства, зокрема в Українській академії наук, її фахових комісіях та мовознавчих установах, на тлі українізації, що проводилася радянськими державними органами в 20-х роках ХХ ст. The development of Ukrainian science in general and Ukrainian linguistics in particularis associated with Agathangel Krymsky (1871–1942). The article examines his heritage in the research of sources and the development of the norms of Ukrainian orthography. It is one of the areas in which the talent of Agathangel Krymsky was realized in his early age. During his studies at Moscow Lazarev Institute of Oriental Languages Agathangel Krymsky published numerous articles in Lviv journals, as it was the only opportunity for him to publish his works in Ukrainian. At that time Agathangel Krymsky started his correspondence with such renowned Ukrainians as Ivan Franko, Borys Grinchenko, Vasyl Levitsky. The issue of Ukrainian spelling rules was constantly raised in their letters. They also held the discussion in Galician journals. Agathangel Krymsky covered the issue in his article "Our language adversity and how to settle this trouble" published in a magazine "Zoria" (1891). The academician developed Ukrainian linguistics within the system of the Ukrainian Academy of Sciences as well and took part in the development of spelling rules in 1928. He was also the first director of the Institute of the Ukrainian scientific language. С именем Агатангела Ефимовича Крымского (1871–1942) связано становление украинской науки вообще и украинского языкознания в частности. В статье исследуется его творческое наследие по изучению истоков и развития норм украинской орфографии. Это одна из тех отраслей знаний, где ещё в ранней юности проявился его талант. Во время своей учёбы в московском Лазаревском институте восточных языков он активно печатался во львовских журналах, поскольку только там мог это делать на украинском языке. В этот период Крымский начинает переписываться с выдающимися украинскими деятелями: Иваном Франко, Борисом Гринченко, Василием Левицким. Тема правил украинской орфографии поднималась ними постоянно. Заочная дискуссия велась и на страницах галицких журналов. Крымский посвятил этому вопросу свою статью "Наша язикова скрута та спосіб зарадити лихові" в журнале "Зоря" (1891). В системе Украинской академии наук академик Крымский также развивал украинское языкознание, участвовал в разработке правил правописания 1928 г. Был первым директором Института украинского научного языка

  rks_2015_19_4.pdf - 0

3.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Сукало, А. М.
Життєпис Олександра Богомазова (за документами особового фонду ЦДАМЛМ України) [Текст] / А. М. Сукало // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.31-49 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, особовий фонд, архів, митець, мистецтво, колекція, живопис, авангард, начерк, ескіз. Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine, personal fond, archive, artist, art, collection, painting, avant-garde, sketch, draft. Центральный государственный архив-музей литературы и искусства Украины, личный фонд, архив, художник, искусство, коллекция, живопись, авангард, набросок, эскиз

На основі аналізу документів особового фонду О. К. Богомазова, який зберігається в ЦДАМЛМ України, представлені етапи його життя, живописна та літературна спадщина майстра, матеріали службової діяльності та ін. Охарактеризована структура особового фонду, окреслені основні розділи та підрозділи. Based on the documents from the personal fond of a Ukrainian artist A. K. Bogomazov, deposited in the Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine, we have presented the main periods of his life, his artistic and literary heritage, materials of his official activities etc. We have described the history of A. K. Bogomazov’s archive accession to the Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine, motivated the personal fond structure, specified the composition and content of the documental complex main sections and subsections, defined its value for A. K. Bogomazov heritage fundamental research. В статье, на основе документов личного фонда украинского художника А. К. Богомазова, который хранится в Центральном государственном архиве-музее литературы и искусства Украины, представлены основные этапы его жизни, живописное и литературное наследие мастера, материалы служебной деятельности и др. Описана история поступления архива А. К. Богомазова в фонды ЦГАМЛИ Украины, мотивирована структура личного фонда, обозначены состав и содержание основных разделов и подразделов документального комплекса, определена его значимость для углублённого изучения творчества А. К. Богомазова

  rks_2015_19_5.pdf - 0

4.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Корчемна, І. С.
Архів письменника, поета О. Д. Розумієнка у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / І. С. Корчемна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.50-55 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Інститут рукопису НБУВ, особовий архівний фонд, Омелян Дмитрович Розумієнко, література, поезія, публіцистика. Institute of Manuscript of VNLU, personal archival fond, Omelian Dmytrovych Rozumienko, literature, poetry, journalism. Институт рукописи НБУВ, личный архивный фонд, Емельян Дмитриевич Розумиенко, литература, поэзия, публицистика.

За матеріалами особового архівного фонду українського письменника, поета та журналіста Омеляна Дмитровича Розумієнка висвітлено його життєвий та творчий шлях; проаналізовано склад та зміст документів його особового архівного фонду; визначено коло спілкування митця. In the article we have attempted to dispose the life path of a Ukrainian writer, poet and journalist Omelian Rozumienko, whose original works are practically unknown to the general public. Based on the fond documents, systematized, explored and accepted for state record at the Institute of Manuscript of V. Vernadsky National Library of Ukraine, we managed to reconstruct O. Rozumienko’s biography and his creative achievements. Presented to science are his poetic and narrative works, as well as the acute and urgent publicistic writings. В статье предпринята попытка восстановить жизненный путь украинского писателя, поэта и журналиста Емельяна Дмитриевича Розумиенко, самобытное творчество которого является практически неизвестным широкой общественности. На основании документов фонда, систематизированных, изученных и принятых на государственный учёт в Институте рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, удалось реконструировать биографию Е. Д. Розумиенко и его творческие достижения. В научный оборот включены поэтические и повествовательные произведения деятеля, его острая и злободневная публицистика.

  rks_2015_19_6.pdf - 0

5.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Шаповал, А. І.
Документальна спадщина академіка НАН України П. Т. Тронька [Текст] / А. І. Шаповал, Ю. В. Булгаков // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.56-68 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Інститут архівознавства НБУВ, П. Т. Тронько, архівний фонд, документ, НАН України, краєзнавство, культурна спадщина. Institute of Archival Science of VNLU, P. T. Tronko, archival fond, document, the NAS of Ukraine, local studies, cultural heritage. Институт архивоведения НБУВ, П. Т. Тронько, архивный фонд, документ, НАН Украины, краеведение, культурное наследие

Розглянуто структуру та здійснено загальний огляд документів особового архівного фонду українського вченого-історика, академіка НАН України П. Т. Тронька, який зберігається в Інституті архівознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. The article describes the structure and documentary composition of the personal archival fond of the outstanding Ukrainian scientist, historian, the NAS of Ukraine academician P. T. Tronko, deposited at the Institute of Archival Studies of V. Vernadsky National Library of Ukraine. The article analyzes P. T. Tronko’s biographical documents, scientific works, documents on his activities, correspondence, photographic documents and his collected documents, which are a source base for the research of life, activities and creative heritage of the scientist. Particular attention is paid to the documents highlighting P. T. Tronko’s contribution to the development of local lore movement and protection of cultural heritage in Ukraine, in particular, the activities of the scientist as a head of the Ukrainian Society for Protection of Historical and Cultural Monuments and the All-Ukrainian Society of Local Studies. В статье рассмотрены структура и документальный состав личного архивного фонда известного украинского учёного-историка, академика НАН Украины П. Т. Тронько, который хранится в Институте архивоведения Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. В публикации проанализированы биографические документы, научные труды, документы о деятельности, переписка, фотодокументы П. Т. Тронько и собранные им документы, которые являются источниковой базой исследования жизни, деятельности и творческого наследия учёного. Особое внимание уделено документам, которые освещают вклад П. Т. Тронько в развитие краеведческого движения и охрану культурного наследия в Украине, в частности, деятельность учёного как руководителя Украинского общества охраны памятников истории и культуры и Всеукраинского общества краеведов

  rks_2015_19_7.pdf - 0

6.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Герасімова, Т. В.
Шевченкознавчі документи в архіві Миколи Шудрі (за матеріалами з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Т. В. Герасімова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.69-75 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Інститут рукопису НБУВ, М. А. Шудря, Т. Г. Шевченко, особовий архівний фонд, Шевченкіана, пошукова журналістика. Institute of Manuscript of VNLU, M. A. Shudria, T. H. Shevchenko, personal archival fond, Shevchenko Studies, research journalism. Институт рукописи НБУВ, Н. А. Шудря, Т. Г. Шевченко, личный архивный фонд, Шевченкиана, исследовательская журналистика

Розглянуто Шевченкіану, сформовану з наукових та творчих матеріалів з особового архівного фонду М. А. Шудрі. Особливу увагу зосереджено на документах, що доповнюють дослідження родоводу та життєпису Т. Г. Шевченка, зокрема представлено генеалогічні таблиці роду Шевченків, укладені М. А. Шудрею, визначено джерелознавче наповнення його повісті "Верховіть черещатго дуба", проаналізовано публіцистику М. А. Шудрі, присвячену шевченківським місцям України. In the paper the author analyzes Shevchenkian documents deposited in the personal archival fond of a Ukrainian journalist Mykola Shudria, which comprises the fond 299 of the Institute of Manuscript of VNLU. These documents represent both Mykola Shudria’s Shevchenko research heritage and his collection of Shevchenkian studies of other investigators. The article revealed that Mykola Shudria’s attention in Shevchenko Studies had mostly been centered on Kobzar’s biography and origin, Ukrainian areas associated with the personality of Taras Shevchenko, his poems and paintings. The most prominent works of Mykola Shudria reviewed in the article are a novel "The head of the pedunculate oak" revealing Taras Shevchenko’s genealogy and his Shevchenkian publicistic writings. В статье проанализирован комплекс шевченковедческих документов из личного архивного фонда украинского журналиста Николая Шудри (ф. 299), хранящегося в Институте рукописи НБУВ. Документы отображают как собственное наследие Николая Шудри в области шевченковедения, так и коллекцию шевченковедческих трудов других авторов. Показано, что исследования Николая Шудри касались преимущественно биографии и генеалогии Кобзаря, мест в Украине, связанных с личностью Тараса Шевченко, его поэтическими и живописными произведениями. Наиболее известными работами Николая Шудри, представленными в статье, являются повесть "Верхушка черешчатого дуба" и публицистика, посвящённая Тарасу Шевченку

  rks_2015_19_8.pdf - 0

7.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Філіпович, М. А.
Особовий архів О. С. Компан у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: склад та інформаційний потенціал [Текст] / М. А. Філіпович // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.76-85 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Інститут рукопису НБУВ, особовий архівний фонд,наукове описування, Олена Станіславівна Компан, історія України, історіософія, політичні репресії, дисиденти, Інститут історії АН УРСР. Institute of Manuscript of VNLU, personal archival fond, scientific description, O. Kompan, history of Ukraine, historiosophy, political repressions, dissidents, Institute of History of the AS of USSR. Институт рукописи НБУВ, личный архивный фонд, научное описание, Е. С. Компан, история Украины, историософия, политические репрессии, диссиденты, Институт истории АН УССР

Висвітлено історію надходження комплексу документів українського історика Олени Станіславівни Компан до фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, проаналізовано процес формування особового архівного фонду вченої, обґрунтовано його структуру, охарактеризовано склад та зміст та визначено інформаційну наповненість розділів фонду. The article describes the history of acquisition, structure and documental composition of the personal archival fond of the Ukrainian historian Olena Kompan (1816–1986). She was a researcher of the history of Ukraine in the late Middle Ages and the early Modern Era, a scientist with an active social position keeping in touch with the movement of the "sixtiers". The article covers O. Kompan’s biography, outlines her life as a researcher. The author analyzes the structural documental groups of O. Kompan’s personal archive, which were specificated as a result of the fond scientific processing. Particular attention is paid to the section "Scientific and Creative Materials" representing broad scientific interests of O. Kompan as a historian and a historiosopher. A group of documents "Materials of the Fond Creator Relatives", containing the researcher’s husband documents, is of great interest. Her husband was a famous Ukrainian writer – Ivan Senchenko. Another noteworthy category is "Materials of other People" including the documents of the former political prisoners – Ukrainian scientists Pavlo Fedorenko (1880–1962) and Yevhen Stashevsky (1884–1938). В статье рассмотрены история поступления, структура и документальный состав личного архивного фонда украинского историка Елены Станиславовны Компан (1816–1986) – исследователя истории Украины эпохи позднего Средневековья и раннего Нового времени, учёной с активной общественной позицией, поддерживающей связь с движением "шестидесятников". Освещена биография учёной, очерчен её исследовательский путь. Проанализированы структурные группы документов личного архива Е. Компан, выделенные в результате научной обработки фонда. Особое внимание уделено рубрике "Научные и творческие материалы", которая представляет широкие научные интересы Е. Компан как историка и историософа. Значительный интерес представляет группа документов "Материалы родственников фондообразователя", которая содержит документы мужа исследовательницы, известного украинского писателя Ивана Ефимовича Сенченко, а также категория "Материалы других лиц", среди материалов которой документы репрессированных украинских учёных – Павла Константиновича Федоренко (1880–1962) и Евгения Дмитриевича Сташевского (1884–1938)

  rks_2015_19_9.pdf - 0

8.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Горєва, В. В.
Особовий архів Ольги Іванівни Сорокіної (1892–1988): структура та склад фонду [Текст] / В. В. Горєва // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.86-99 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Інститут рукопису НБУВ, О. І. Сорокіна, особовий архівний фонд, архівні документи, декабристи, наукове описання. O. I. Sorokina, personal archival fond, archival documents, Decembrists, scientific description. О. И. Сорокина, личный архивный фонд, архивные документы, декабристы, научное описание

Розглянуто склад та зміст особового архівного фонду декабристознавця О. І. Сорокіної, проаналізовано інформаційну наповненість та надано характеристику структурних груп документів. Особливу увагу приділено розділу "Листування". До статті додано переліки зібраних О. І. Сорокіною портретів декабристів та фотографії їхніх могил, надгробних плит, пам’ятників. The article covers the structure and contents of the personal archive of Decembrists researcher O. I. Sorokina, renders her biography and outlines the journey of her research. We analyzed the archive contents and characterized the structural groups of documents distinguished in the process of scientific and technical processing of the fond. Particular attention is paid to the documents group "Scientific and creative materials", which consists mainly in a rich illustration collection covering the Decembrists’ life and activity. Of considerable interest is the section "Correspondence" encompassing the fond creator’s correspondence with the Decembrists’ descendants, in particular her correspondence with M. V. Trubetska. The article has annexes containing lists of O. I. Sorokina collection of Decembrists portraits and the photographs of their monuments, graves, tombstones. В статье рассмотрены структура и содержание личного архивного фонда декабристоведа О. И. Сорокиной, представлена ее биография, очерчен исследовательский путь. Проанализирована информационная наполненность и охарактеризованы структурные группы документов, выделенные в результате научно-технической обработки фонда. Особое внимание уделено группе документов "Научные и творческие материалы", которая состоит в своем большинстве из богатой иллюстративной коллекции из жизни и деятельности декабристов. Значительный интерес представляет раздел "Переписка", вмещающий эпистолярий фондообразователя с потомками декабристов, в частности с М. В. Трубецкой. К статье приложены перечни собранных О. И. Сорокиной портретов декабристов и фотографийих памятников, могил, надгробных плит

  rks_2015_19_10.pdf - 0

9.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Горбач, Т. С.
Науковий шлях С. З. Заремби (за матеріалами особового фонду Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Т. С. Горбач // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.100-107 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Інститут рукопису НБУВ, Сергій Захарович Заремба, особовий архівний фонд, історична хронологія, пам’яткознавство. Institute of Manuscript of VNLU, Serhii Zaremba, personal archival fond, historical chronology, monument studies. Институт рукописи НБУВ, Сергей Захарович Заремба, личный архивный фонд, историческая хронология, памятниковедение

Проаналізовано документальний склад та інформаційне наповнення особового архівного фонду відомого українського історика і пам’яткознавця Сергія Захаровича Заремби. На основі документів фонду визначено основні етапи наукового шляху вченого. The article reviews the documents of the personal archive of S. Zaremba, the famous Ukrainian historian and regional ethnographer, director of the Center for monument studies of the NAS of Ukraine and the Ukrainian Society for Protection of Historical and Cultural Monuments. The archive is deposited in the fonds of the Institute of Manuscript of V. Vernadsky National Library of Ukraine. Based on the documents, the main stages of the researcher’s scientific activity are covered. Special attention is paid to the scientist’s works, unpublished due to various circumstances of life. It is noted that S. Zaremba was occupied with the active protection and study of monuments of cultural and historical heritage of Ukraine, both within the country and abroad. Представлен обзор документов личного архива известного украинского историка и краеведа, директора Центра памятниковедения НАН Украины и Украинского общества охраны памятников истории и культуры С. З. Зарембы. Архив хранится в фондах Института рукописи НБУВ. На основании документов освещены основные этапы научной деятельности исследователя. Особое внимание уделено неизданным, в силу различных обстоятельств, трудам учёного. Отмечено, что С. З. Заремба осуществлял активную деятельность по охране и исследованию памятников культурно-исторического наследия Украины – как в пределах страны, так и за рубежом

  rks_2015_19_11.pdf - 0

10.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Ціборовська-Римарович, І. О.
Агіографічна література у книгозбірнях католицьких монастирів Луцької/Луцько-Житомирської діецезії ХVІІ–ХІХ ст.: репертуар видань та їх роль у формуванні духовності чернечих осередків [Текст] / І. О. Ціборовська-Римарович // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.108-117 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
монастирські бібліотеки, історичне бібліотекознавство, агіографія, Луцько-Житомирська діецезія. monastic libraries, historical library science, hagiographical literature, Lutsk-Zhytomyr diecese. монастырские библиотеки, историческое библиотековедение, агиографическая литература, Луцко-Житомирская диецезия

На основі джерел зібрано інформацію про агіографічну літературу в бібліотеках одинадцяти римо-католицьких монастирів Луцької/Луцько-Житомирської діецезії, подано її узагальнюючу характеристику і окреслено її роль як одного із засобів формування духовності чернечих осередків та використання у місійній діяльності. The article covers the factual material about the hagiographical literature in the libraries of 11 roman-catholic friaries on the territory of Lutsk/Lutsk-Zhytomyr diecese in the XVII–XIX centuries: Berestia, Kremenets, Lutsk and Ostroh Jesuit Colleges, Berdychiv and Vyshnivets friaries of barefooted Carmelites, Berestechko, Lutsk and Teofipol Trinitarian friaries, Dederkaly and Kremenets friaries of Franciscan reformats. It rests upon the original sources: old-printed books from the named libraries, manuscript catalogues of the Berdychiv Carmelites’ library and the Volyn orthodox ecclesiastical seminary’s library, the manuscript inventory of the Lutsk Jesuit College. The general survey of the editions about the lives of the saints, ascetics and clergy men of the Christian Church from the libraries’ fonds has been done. This literature played an important role in the formation of the spirituality of monastic communities and was used for individual reading, divine service, sermons preparation, in iconography and painting. The information about hagiographical editions is accompanied by historical and bibliographical commentaries. В статье представлен фактографический материал об агиографической литературе в фондах библиотек одиннадцати католических монастырей Луцкой/Луцко-Житомирской диецезии: Брестского, Кременецкого, Луцкого, Острожского иезуитских коллегиумов, Бердичевского и Вишневецкого монастырей босых кармелитов, Берестецкого, Луцкого и Теофипольского тринитарских монастырей, Дедеркальского и Кременецкого монастырей отцов реформатов. Источниковедческой базой публикации являются старопечатные издания из фондов названных библиотек, два рукописных каталога – библиотеки Бердичевского монастыря босых кармелитов и Волынской православной духовной семинарии и инвентарь библиотеки Луцкого иезуитского коллегиума. Собранная информация свидетельствует о том, что житийный репертуар достаточно широко представлен в монастырских библиотеках, хотя количественно не был доминирующим в библиотечных фондах. Агиографическая литература использовалась для индивидуального чтения, при богослужениях, при подготовке проповедей, в иконографии и живописи

  rks_2015_19_12.pdf - 0

11.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Дзира, О. І.
Мініатюрні книжки як вид бібліофільських видань (на прикладі колекції відділу стародруків та рідкісних видань Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. І. Дзира // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.118-126 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
мініатюрні книги, колекція відділу стародруків та рідкісних видань, опис фонду. miniature books, collection of the Department of Old Printed Books and Rare Editions, fond description. миниатюрные книги, коллекция отдела старопечатных книг и редких изданий, описание фонда

У статті систематизовано та охарактеризовано мініатюрні видання ХХ–ХХІ ст., що складають окрему колекцію відділу стародруків та рідкісних видань Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Проанонсовано опис фонду, з класифікацією змісту мініатюрних книг, їхніх розмірів, місця видання та художнього оформлення. In the article the miniature books of the 20th–21st centuries are systematized and characterized as a kind of bibliophilic editions, which make up a separate collection of the Department of Old Printed Books and Rare Editions of V. Vernadsky National Library of Ukraine. The conducted research provides the fond description with the classification of miniature books contents, sizes, forms, places, dates, editions languages and art design. The subjects’ specifics of the miniature books, associated with the time of their publication, are indicated. Selected are bright examples of book art in miniature editions distinguishing them from the other printed editions. Along with the books’ general characteristics, their informative and artistic significance, both for professional bibliographers, cultural experts and for bibliophiles and wide range of readers are shown. В статье систематизированы и охарактеризованы как вид библиофильского издания миниатюрные книги ХХ–ХХІ вв., составляющие отдельную коллекцию отдела старопечатных книг и редких изданий Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. В проведённом исследовании представлено описание фонда, с классификацией содержания миниатюрных книг, их размеров, формы, места, датировки и языка издания, художественного оформления. Указаны особенности тематики миниатюрных книг, связанные со временем их выхода в свет. Выбраны яркие примеры книжного искусства в миниатюрных изданиях, которые отличают их от других печатных изданий. Наряду с общей характеристикой книг, показано их информативную и художественную значимость как для специалистов-книговедов, культурологов, так и для библиофилов и широких читательских кругов

  rks_2015_19_13.pdf - 0

12.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Заболотна, Н. В.
Побутування почаївських кириличних стародруків у ХVІІІ–ХІХ ст. на Холмщині та Підляшші (за даними фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Н. В. Заболотна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.127-145 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
стародруки, марґіналії, видання друкарні Почаївського Успенського монастиря, Холмщина і Підляшшя. old printed books, marginal notes, editions of Pochaiv Assumption Monastery printing house, Kholm and Podlasie regions. старопечатные издания, маргиналии, издания типографии Почаевского Успенского монастыря, Холмщина и Подляшье

Простежено побутування почаївських кириличних стародруків на Холмщині та Підляшші у ХVІІІ–ХІХ ст. за маргінальними записами на примірниках книг з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Процитовано в оригінальному написанні всі записи, що стосуються побутування примірників. До статті додано покажчик географічних назв та алфавітний покажчик досліджених стародруків. The article presents the investigation of Pochaiv old printed Cyrillic books existence in Kholm and Podlasie regions in the 18–19th centuries, based on the marginal notes in the copies of these books from V. Vernadsky National Library of Ukraine fonds. All notes relating to the books existence are quoted according to their original spelling. The article has two appendices: an index of geographic names and an alphabetical index of investigated old printed books. Most discovered copies from Kholm and Podlasie regions were liturgical literature. One edition is published in Ukrainian, the rest – in the Ukrainian variant of Church Slavonic. Marginal notes that contain information about the existence place of these books are an additional evidence of the fact that in the 18–19th centuries a significant part of the population of Kholm and Podlasie regions were Ukrainians, who professed Greek Catholicism and later – Orthodoxy. Прослежено бытование почаевских кириллических старопечатных изданий на Холмщине и Подляшье в ХVІІІ–ХІХ вв. по маргинальным записям на экземплярах этих книг из фондов Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. Процитированы все записи, относящиеся к бытованию экземпляров. К статье приложены указатель географических названий с локализацией по современному административно-территориальному делению и алфавитный указатель исследованных старопечатных книг. Большинство обнаруженных экземпляров с территорий Холмщины и Подляшья составляет литургическая литература. Одно издание напечатано на украинском языке, остальные – на церковнославянском языке украинской редакции. Маргинальные записи с информацией о месте бытования этих книг выступают дополнительным свидетельством того, что в период, который охватывают эти записи (XVIII–ХІХ ст.), существенную часть населения Холмщины и Подляшья составляли украинцы, исповедовавшие греко-католицизм, а позднее – православие

  rks_2015_19_14.pdf - 0

13.

Історія книжкових колекцій та зібрань, History of Book Collections and Gatherings


Курганова, О. Ю.
Художня структура українських видань доби бароко [Текст] / О. Ю. Курганова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.146-157 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
художня структура книги, українські стародруки кінця XVI – першої половини XVIII ст., стиль бароко. artistic structure of a book, Ukrainian old printed editions of the late 16th – the first half of the 18th centuries, baroque style. художественная структура книги, украинские старопечатные издания конца XVI – первой половины XVIII вв., стиль барокко

Присвячено розгляду основних елементів художньої структури українських видань доби бароко, що містяться на титульних аркушах, у присвятах, передмовах та текстових частинах кириличних стародруків кінця XVI – першої половини XVIII ст. Матеріалом дослідження стали книжкові пам’ятки з фондів відділу стародруків та рідкісних видань Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, в змісті та художньому оформленні яких присутні риси стилю бароко. The article considers distinctive elements of Ukrainian Baroque editions artistic structure, featured on title pages, in dedications, forewords and text parts of Cyrillic old printed editions of the late 16th – the first part of the 18th centuries. The research was based on books from the fonds of the Department of Old Printed Books and Rare Editions of V. Vernadsky National library of Ukraine, which have baroque style features in their content and artistic decoration. Main attention is paid to the interaction of an edition artistic structure with an artistic structure of a baroque text. Structure-forming elements of horizontal and vertical structure of a baroque text are specified. These elements make an edition cohesive and coherent. For instance, central allegoric images, reflected in book graphics and poetical word, which summarize, interpret and amplify the content of an edition, are analyzed. Structure-forming role of dedications to divine and human patrons of editions are revised as well. The dedications are presented in a form of heraldic compositions and descriptive epigrams, poetical introductions and conclusions with appellations to the reader, prayers to God and Virgin Mary with thanks for the help in work on the edition and requests for prosperity of editors and their readers. Specified structure-forming elements are common for the structure of both religious and secular editions. В статье рассматриваются характерные элементы художественной структуры украинских изданий эпохи барокко, которые нашли отображение на титульных листах, в посвящениях, предисловиях и текстовой части кириллических старопечатных изданий конца XVI – первой половины XVIII в. Материалом исследования стали книжные памятники из фондов отдела старопечатных книг и редких изданий Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского, в содержании и художественном оформлении которых выделяются черты стиля барокко. Основное внимание сосредоточено на взаимодействии художественной структуры издания со структурой бароккового текста. Выделены структурообразующие элементы горизонтальной и вертикальной структуры бароккового текста, которые обуславливают связность и целостность издания. В частности, рассмотрены сквозные аллегорические образы, которые воплощаются в книжной графике и поэтическом слове, обобщая, интерпретируя и дополняя новыми элементами содержание издания. Также рассмотрена структурообразующая функция посвящений небесному покровителю и меценату издания, выраженных в форме геральдических композиций и дескриптивных эпиграмм, поэтических предисловий и заключительных обращений к читателю, благодарственных молитв Богу и Богородице, в которых высказано благодарность за помощь в работе над изданием, молитвы-просьбы о земных и небесных благах для издателей книг и их читателей. Выделенные элементы характерны для структуры как религиозных, так и светских изданий

  rks_2015_19_15.pdf - 0

14.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Рудакова, Ю. К.
Латиношрифтні видання творів Іоаникія Галятовського у фонді Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: історико-книгознавче дослідження примірників [Текст] / Ю. К. Рудакова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.158-181 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
українські латиношрифтні стародруки, полемічна література, художнє оформлення видання, оправа, провенієнція. Ukrainian old printed books in Latin script, polemic literature, artistic decoration of an edition, binding, provenience. украинские латиношрифтные старопечатные книги, полемическая литература, художественное оформление издания, переплёт, провениенция

Розглядаються 46 примірників шести видань польськомовних творів Іоаникія Галятовського та примірника ще одного приписуваного йому твору з фонду Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. Аналізується художнє оформлення, особливості пагінації видань, дефектність, оправи та провенієнції примірників. In the article we have investigated 46 exemplars of six editions of works written in Polish language by the most prominent representative of Ukrainian baroque literature Ioanikii Galiatovsky, and also one exemplar of the work, which was mistakenly supposed to be written by him. These works are mostly polemic anti-Catholic and anti-Muslim treatises printed in the typography of Kyiv-Pechersk Lavra and the typographies of archbishop Lazar Baranovych in Novgorod-Siversky and Chernihiv. We have provided bibliographic descriptions of the editions, fully stating each work title, signatures, fingerprint and bibliographies. We have analyzed the exemplars, artistic decoration, pagination specifics, defectiveness, bindings and proveniences. We have emphasized that the works of Ioanikii Galiatovsky were commonly present in the libraries of Ukrainian monasteries, educational institutions and those of famous secular and religious people, which is proved by the inscriptions and stamps in the investigated exemplars. В статье рассматриваются 46 экземпляров из фонда НБУВ шести изданий польскоязычных произведений одного из наиболее ярких представителей украинской литературы эпохи барокко Иоанникия Галятовского, а также один экземпляр приписываемого ему произведения. В основном это полемические трактаты антикатолической и антимусульманской направленности, напечатанные в типографиях Киево-Печерской лавры и архиепископа Лазаря Барановича в Новгороде-Северском и Чернигове. Приводятся библиографические описания изданий с полным названием каждого произведения, сигнатурами, фингерпринтом, библиографией. Анализируется художественное оформление, особенности пагинации изданий, дефектность, переплёты и провениенции экземпляров. Отмечается широкое распространение произведений Иоанникия Галятовского в библиотеках украинских монастырей, учебных заведений, известных светских и духовных лиц, о чем свидетельствуют надписи и печати в анализированных экземплярах

  rks_2015_19_16.pdf - 0

15.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Гутник, Л. М.
Портретні зображення акторів в українському кіноплакаті 1920-х – початку 1990-х років (за матеріалами зібрання українського кіноплаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.182-204 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, композиція кіноплаката, портретні зображення, плакат-портрет, зібрання українського кіноплаката, історія кіно, кіномистецтво, плакатна графіка, колаж, графічні зображення. cinema poster, composition of a cinema poster, portrait pictures, portrait poster, collection of Ukrainian cinema posters, history of cinema, cinema art, poster graphics, collage, graphic pictures. киноплакат, композиция киноплаката, портретные изображения, плакат-портрет, собрание украинского киноплаката, история кино, киноискусство, плакатная графика, коллаж, графические изображения

На матеріалах зібрання українського кіноплаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського розглянуто кіноплакат як джерело візуальної інформації; проаналізовано композиційні плакати з портретними зображеннями акторів українського та світового кіномистецтва; охарактеризовано підходи, якими керувалися художники під час роботи над створенням плакатних аркушів; висвітлено основні художньо-стилістичні особливості плакатів із зображеннями акторів, охарактеризовано творчу манеру окремих майстрів кіноплаката; відзначено особливу цінність плакатів до кінострічок, що не збереглися до сьогодні. The author examines cinema posters as a source of visual information. Based on the materials of Ukrainian cinema posters collection of V. Vernadsky National Library of Ukraine, the article analyzes posters, the compositions of which contain portrait pictures of Ukrainian and world cinema actors. It characterizes approaches which were used by the artists during their work of posters creaton in order to present the cinema activity of the actors through the creation of cinema images in graphics or collage technique. The author traces main stylistic peculiarities of the posters with portrait pictures and creative style of certain poster artists. It is worth acknowledging that nowadays unique posters to some films of 1920–1930s which have not been preserved up to the present are of special value as important artistic documents in the history of cinema. Despite the fact that the period of the first third of the twentieth century was an age of silent black-and-white films in the history of cinema, all the posters that accompanied the films release were colored, and together they became a bright and unique page in the history of Ukrainian graphic art and cinema advertising. Киноплакат рассматривается как источник визуальной информации. На материалах собрания украинского киноплаката из фондов Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского проанализированы плакаты, композиции которых составляют портретные изображения актёров украинского и мирового киноискусства. Охарактеризованы подходы, которыми руководствовались художники во время работы по созданию плакатных листов, на которых сквозь призму воспроизведённых графически или способом коллажа кинообразов представлен творческий путь актёров кино. Указаны основные художественно-стилистические особенности плакатов, которые содержат изображения актёров, дана характеристика творческой манеры некоторых мастеров киноплаката. Указано, что особенную ценность весомого изобразительного документа приобретают сегодня уникальные плакаты к отдельным фильмам 1920–1930-х гг., которые не сохранились. Несмотря на то, что период первой трети ХХ в. был в истории кинематографа эпохой немого черно-белого кино, все плакаты, сопровождавшие выход этих фильмов на экраны, были цветными, а в совокупности они стали яркой и самобытной страницей истории отечественного искусства графики и кинорекламы

  rks_2015_19_17.pdf - 0

16.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Донець, О. М.
Український друкований плакат другої половини 1960-х – початку 1980-х років з фондів НБУВ: тематика, художні особливості [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.205-228 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
український плакат, радянський агітпроп, тоталітаризм, брежнєвський застій, ідеологічна зброя. Ukrainian cinema poster, Soviet agitprop, totalitarianism, Brezhnev stagnation, ideological weapon. украинский плакат, советский агитпроп, тоталитаризм, брежневский застой, идеологическое оружие

Висвітлено склад зібрання українського плаката ХХ ст. з фондів відділу образотворчих мистецтв НБУВ, зокрема періоду другої половини 1960 – початку 1980-х років; проаналізовано ідеологічне навантаження українського друкованого плаката в умовах тоталітаризму; наведено приклади візуальних втілень відомих плакатних гасел; окреслено основні тенденції розвитку тематики та художніх особливостей українського друкованого плаката брежнєвських часів. The article concentrates on the research of Ukrainian printed posters of the second half of the 1960s – early 1980s from the collection of the 20th century Ukrainian cinema posters at Fine Arts Department of V. Vernadsky National Library of Ukraine. The author considers a poster as an ideological weapon, able to create within a totalitarian system a "parallel reality" required for the formation of mass political consciousness and the distraction of society from real social problems. The article brings examples of new visual embodiments of well-known poster mottos. Besides that, the author sketches main tendencies in the development of topics and artistic peculiarities of the Ukrainian printed posters of Brezhnev times. In particular, emphasized is one of the main features of printed posters, which is the use of visual artistic clichés, exaggerated monumentality and generalization, relevant to the propagandistic tendencies of those times, namely creation of convenient ideological stereotypes which would conduce demolishing of individuality. Статья посвящена изучению украинского печатного плаката второй половины 1960 – начала 1980-х годов из собрания украинского плаката ХХ века из фондов отдела изобразительных искусств Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. Автор рассматривает плакат как идеологическое оружие, способное в условиях тоталитарной системы создавать "параллельную реальность", необходимую для формирования политического сознания масс и отвлечения от решения реальных общественных проблем. Автор приводит примеры новых визуальных воплощений известных плакатных лозунгов, а также определяет основные тенденции развития тематики и художественных особенностей украинского печатного плаката брежневских времен, в частности акцентирует внимание на одной из его основных черт – использовании визуальных художественных штампов, тяготении к монументальности и обобщениям, что соответствовало тогдашней пропагандистской тенденции – созданию удобных идеологических стереотипов, способствующих нивелированию личности

  rks_2015_19_18.pdf - 0

17.

Кодикологія та кодикографія. Codicology and Codicography


Чернухин, Е. К.
Евангелия караманлийского письма ХVІІІ в. из Северного Причерноморья в фондах Института рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского [Текст] / Е. К. Чернухин, Е. М. Гальченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.229-253 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
уруми, караманлійське письмо, переклади Нового Завіту, Крим, Приазов’я. Urums, Karamanlidika, New Testament translations, Crimea, Azov sea region. урумы, караманлийское письмо, перевoды Нового Завета, Крым, Приазовье

Стаття присвячена унікальним пам’яткам писемності урумів – тюркомовних греків українського Приазов’я. Представлено описи двох кодексів літургійного вжитку з церков Криму та Приазов’я ХVIII–XIX ст. Рукописи за своєю структурою – типові для грецької церкви Євангелістарії з суботньо-недільними читаннями з Нового Завіту, перекладені на урумську мову, виконані караманлійським письмом. The paper treats a number of unique relics of the literature of the Urums – Turkish speaking Greeks settled in the Ukrainian part of the Azov sea region since 1780. Detailed archeographic descriptions of two codices, used in liturgical service in the Greek churches of Crimea and Azov sea region during the 18th–19th centuries, are presented. The structure of both manuscripts is typical for the Greek Church Evagelistarions with Saturday-Sunday Gospel lessons, in this case in Urum dialect, written in Karamanlidika script. The first Gospel was written in 1743 in a Greek settlement Karakuba of Crimea. At the beginning of the 19th century it was placed into a luxurious binding and was used in the churches of Mariupol. The second codex was written after the migration of the Greeks to the Azov sea region. Its texts are practically identical to those of the Gospel dated to 1743, but they are based on a different phonetic approach, have another structure, and the memory recollections to the Saints are absent. Besides, the codex includes some additional lectures, if compared to the Gospel compiled in 1743. Статья посвящена нескольким уникальным памятникам письменности урумов – тюркоязычной части греков, проживающих в украинском Приазовье. Представлены подробные археографические описания двух кодексов, находившихся в литургическом употреблении в греческих церквях Крыма и Приазовья на протяжении ХVIII–ХІХ вв. По своей структуре обе рукописи являются типичными для греческой церкви Евангелистариями с субботне-воскресными чтениями Нового Завета в переводе на урумский язык, выполненные караманлийским письмом. Первое Евангелие написано в 1743 г. в Крыму, в греческом селении Каракуба. В начале ХІХ в. оно было помещено в богатый переплёт и использовалось в церквях г. Мариуполя. Второе Евангелие написано после 1780 г. в Приазовье. Его тексты практически идентичны текстам Евангелия 1743 г., но выполнены в несколько иной фонетической редакции, иначе структурированы, в частности отсутствуют чтения святым. Вместе с тем, кодекс содержит отдельные чтения, отсутствующие в Евангелии 1743 г

  rks_2015_19_19.pdf - 0

18.

Кодикологія та кодикографія. Codicology and Codicography


Зінченко, С. В.
Малярська оправа: спроба класифікації [Текст] / С. В. Зінченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.254-282 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
інтролігаторство, кришки оправи, малярська оправа, оправа, пергамент, мініатюра. bibliopegy, binding covers, pictorial binding, book binding, parchment, miniature. переплётное дело, крышки переплёта, живописный переплёт, книжный переплёт, пергамент, миниатюра

Присвячено унікальному виду шкіряних оправ І–ХІХ ст. – т. зв. малярським оправам, для яких характерною є незвична для інтролігаторства техніка енкаустики, темперного і олійного живопису, графічного малюнка. Запропоновано класифікацію цього виду оправ за матеріалом покриття та технікою виконання оздоблення. Репрезентовано невідомі західноєвропейським дослідникам малярські оправи XV–XIX ст. східнослов’янського походження. The article is devoted to the classification of bindings of the 1–19th centuries with a unique and untypical book binding decoration technique (encaustic, tempera and oil paintings). Analysis of design features, materials and techniques of art decoration made it possible to identify them as a separate type – pictorial bindings and divide them into four groups. The first group consists of Coptic bindings, decorated with icon-painting images in encaustic technique. The second group is made up of leather Western bindings of the 13–14th centuries, which have the decoration and technique of ornamentation close to iconography. The third group involves parchment bindings, ornamentation technique of which is closer to the miniature. The last group comprises bindings of East Slavic origin of the 15–19th centuries, decorated with icon-painting pictures made in the technique of tempera or oil painting. The proposed classification requires further basic research as several specific kinds of bindings have not yet been investigated. Статья посвящена классификации переплётов І–ХІХ вв. с уникальной и нетипичной для книжных переплётов техникой художественного оформления (энкаустика, темперная и масляная живопись). Анализ конструктивных особенностей, материалов и техники художественного украшения позволил выделить их в отдельный вид – живописные переплёты и разделить на четыре большие группы: 1) коптские переплёты, украшенные иконописными энкаустическими изображениями; 2) кожаные западноевропейские переплёты XIII–XIV вв., оформление и техника украшения которых близка к иконописи; 3) пергаментные переплёты, техника украшения которых ближе к миниатюре, чем к иконописи или станковой живописи; 4) переплёты восточнославянского происхождения XV–XIX вв., украшенные иконописными изображениями в технике темперной или масляной живописи. Предложенная классификация требует дальнейших фундаментальных исследований, поскольку без внимания остались еще несколько специфических разновидностей переплётов

  rks_2015_19_20.pdf - 0

19.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Special Historical Disciplines


Бондар, Н. П.
Філіграні примірників "Гербарія" М. Сєнніка 1568 р. як джерело дослідження краківського паперу кінця 60-х років ХVІ ст. [Текст] / Н. П. Бондар // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.283-298 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
філіграні стародруків, водяні знаки стародруків, папір, краківські видання другої половини ХVІ ст., "Гербарій" Мартіна Сєнніка 1568 р. filigrees of old printed editions, watermarks of old printed editions, paper, Krakow editions of the second half of the 16th century, “Herbarium” of Martin Siennik of 1568. филиграни старопечатных изданий, водяные знаки старопечатных изданий, бумага, краковские издания второй половины ХVІ в., "Гербарий" Мартина Сенника 1568 г.

Проаналізовано папір п’яти примірників краківського видання "Гербарія" Мартіна Сєнніка 1568 р. зі збірки НБУВ. Встановлено кількісне та відсоткове співвідношення філіграней, частотність їх представлення та динаміку зміни впродовж видання, місцеве походження паперу, виявлено однорідність паперу в усіх примірниках, зафіксовано факти додруку окремих аркушів наприкінці ХVІ ст. та в ХІХ ст. The article addresses the filigrees on the paper of Krakow edition of Martin Siennik’s "Herbarium" of 1568 printed in the typography of N. Scharfenberg, five exemplars of which were found in the collection of VNLU. We have determined the filigrees quantity and percentage ratios, frequency of their detection, dynamics of paper change in a book and paper similarity in all the exemplars. Paper analysis of "Herbarium" exemplars proved that they were printed only on Krakow paper with the filigrees of local mills. It has also allowed us to ascertain the time of additional printing of two exemplars pages. Extra pages for one exemplar were printed in the late 16th century, for the other – in the 19th century. The first additional printing was conducted in the typography of N. Scharfenberg, the other, probably, was initiated by the book owner, a scientist and a bibliophile, the Duke Montresor. The filigrees study of Martin Siennik’s “Herbarium” demonstrated that they were printed on the paper similar to that of the Cyrillic edition of the Evangel of 1569 printed in Zabludow by Ivan Fedorov and Pavlo Mstyslavets. Therefore, most of the paper of the second edition was of Krakow origin. В статье рассматриваются филиграни бумаги краковского издания "Гербария" Мартина Сенника 1568 г. типографии Н. Шарфенберга, выявленного в пяти экземплярах в собрании НБУВ. Установлено количественное и процентное соотношение филиграней, частотность их выявления и динамику смены бумаги на протяжении книги, однородность бумаги во всех экземплярах. Анализ бумаги экземпляров "Гербария" 1568 г. засвидетельствовал использование для его печатания сугубо краковской бумаги с филигранями местных мельниц, позволил установить время допечатки отдельных листов одного из экземпляров в конце ХVІ в., второго – в ХІХ в. Первая из допечаток конца ХVІ в. была осуществлена, вероятно, в типографии Н. Шарфенберга, вторая, ХІХ в., судя по всему, по инициативе владельца книжки – учёного и библиофила графа В. Монтрезора. Исследование филиграней экземпляров "Гербария" Мартина Сенника 1568 г. продемонстрировало близость бумаги, на которой они напечатаны, с бумагой кириллического издания заблудовского Евангелия 1569 г. печати И. Федорова и П. Мстиславца, и, таким образом, краковское происхождение большей части использованной для второго издания бумаги

  rks_2015_19_21.pdf - 0

20.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Special Historical Disciplines


Міщук, С. М.
Документи О. А. Фотинського у фондах Інституту рукопису НБУВ та їхня джерелознавча роль у дослідженнях з біографістики та бібліографістики Волині [Текст] / С. М. Міщук, Г. А. Міщук // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.299-317 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
рукописи, архів, О. Фотинський, археографія, пам’ятки історії, Волинь, біографістика, бібліографістика. manuscripts, archive, O. Fotynsky, archeography, historical artifacts, Volyn, biography studies, bibliography studies. рукописи, архив, О. Фотинский, археография, памятники истории, Волынь, биографистика, библиографистика

Проаналізовано архівний комплекс волинського історика-краєзнавця О. А. Фотинського (1862–1931), що зберігається у фондах Інституту рукопису Нaціональної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Введено до наукового обігу та визначено інформаційне значення документів для розвитку біографічних та біобібліографічних регіональних досліджень України. In the article we analyzed the archival heritage of O. A. Fotynsky (1861–1931), Volyn historian, local studies specialist, educator and Volyn eparchial antiquarium initiator. The documents are studied according to their role as a source for Ukrainian biography studies. Revealed for science are hand-written documents of 1888–1923, deposited in the Institute of Manuscript of VNLU. Documental data serve as a source for the clarification and specification of the facts of O. A. Fotynsky biography and scientific work in the context of Volyn regional biography studies. The documents have also enabled us to update his scientific bibliography and expand the circle of his professional contacts, and more specifically, to define the subjects and specifics of O. Fotynsky correspondence with the eminent personalia of Ukrainian science and culture D. Bogdashevsky, V. Antonovych, N. Beliashevsky, D. Bagalii in the context of Ukrainian biography studies. Проанализировано архивное наследие О. А. Фотинского (1861–1931) – волынского историка, краеведа, педагога, инициатора учреждения Волынского епархиального древлехранилища, в контексте исследований украинской биографистики. Выявлены и введены в научный оборот рукописные документы 1888–1923 гг., хранящиеся в Институте рукописи Нaциональной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского. На основе документальных данных уточняются и конкретизируются факты биографии и научного творчества О. А. Фотинского в контексте исследований региональной биографистики Волыни, дополнена его научная библиография, расширен круг профессиональных контактов, в частности, определена тематика и специфика переписки О. Фотинского с известными деятелями украинской науки и культуры Д. Богдашевским, В. Антоновичем, Н. Беляшевским, Д. Багалеем в контексте иследований украинской биографистики

  rks_2015_19_22.pdf - 0

...
 
Інститут рукопису
Імідж-каталоги

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського