Бази даних


- результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
 Знайдено в інших БД:КОДЕКС (Рукописні книги) (2)Дослідження рукописних та архівних фондів (103)
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>K=АЛЬМАНАХ$<.>+<.>K=«ГРОНО»$<.>+<.>K=ЛІТЕРАТУРНО$<.>+<.>K=МИСТЕЦЬК$<.>+<.>K=ГРУП$<.>+<.>K=ПОЛІЩУК$<.>+<.>K=МИСТЕЦТВ$<.>+<.>K=THE$<.>+<.>K=“GRONO”$<.>+<.>K=ALMANACH$<.>+<.>K=LITERARY$<.>+<.>K=AND$<.>+<.>K=ART$<.>+<.>K=GROUP$<.>+<.>K=POLISHTSCHUK$<.>+<.>K=ART$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 26
Представлено документи з 1 до 20
...
1.

Публікація документів


Клименко, І. В.
Альманах "Гроно" - видання літературно-мистецької групи "Гроно" [Текст] / І. В. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2010. - Вип. 14 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
альманах «Гроно», літературно-мистецька група, В. Поліщук, мистецтво. the “Grono” almanach, literary and art group, V. Polishtschuk, art.

Висвітлено складні умови створення літературно-мистецької групи "Гроно", розглядається тематична спрямованість видання групи - альманаху "Гроно", показано роль українських письменників і художників у становленні національної преси. In the proposed article the author sets forth the complicated conditions of the formation of the "Grono" literary and art group. The subject area of the publication of the group - the "Grono"almanach - is investigated, the role of the Ukrainian writers and artists in the establishment of the national press is ascertained.

  rks_2010_14_21.pdf - 0

2.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Козак, Сергій (Інститут літератури імені Т. Шевченка НАН України, Україна, Київ).
Архів часопису "Українські вісті" (Німеччина, 1945—1950) як джерело з історії діяльності Мистецького українського руху [Текст] / С. Б. Козак // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2024. - № 2. - С.117-129 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
архів часопису "Українські вісті", Мистецький український рух, еміграція, література, рубрика, автор, псевдонім. newspaper archive, Ukrainian Artistic Movement (UAM), "Ukrainian News", emigration, literature, rubric, author.

Мета статті полягає в аналізі складу та змісту документів з архіву часопису "Українські вісті" (Німеччина, 1945—1950) як джерела з історії письменницького об’єднання української еміграції — Мистецького українського руху задля визначення основних проблемно-тематичних напрямів літературної й видавничої діяльності організації та поглиблення відомостей про її культурно-мистецьке життя. Методологія дослідження ґрунтується на використанні методів історико-наукового аналізу, систематизації, хронологічного, біографічного, а також джерелознавчого та текстологічного методів вивчення архівних документів, що надало можливість визначити їхній видовий склад та інформаційний потенціал. Наукова новизна. Серед матеріалів редакційного архіву часопису "Українські вісті" виявлено невідомі раніше документи з історії Мистецького українського руху, зокрема твори різних літературних жанрів, відомості про низку культурно-мистецьких подій, які становлять нову джерельну базу стосовно функціонування цієї організації. Систематизовано основні тематичні напрями діяльності часопису "Українські вісті". Уперше підготовлено покажчик літературних подій Мистецького українського руху. Висновки. На підставі аналізу редакційного архіву часопису "Українські вісті" вдалося відтворити малознані факти з історії Мистецького українського руху як головного учасника не лише літературного, а й загалом культурно-мистецького життя українців у Західній Європі після Другої світової війни (1945—1950); здійснити систематизацію матеріалів часопису "Українські вісті" (хронологія створення і діяльності Мистецького українського руху; творчість його членів на сторінках видання; тематика книжок, журналів, збірників і альманахів, виданих під маркою цього об’єднання літераторів; псевдоніми письменників діаспори); визначити роль і місце літераторів у процесі національно-культурного самовираження і самозбереження, зокрема у книжковому русі. The goal of the research is to analyze the composition and content of documents from the archive of the newspaper "Ukrainian News" (Germany, 1945-1950) as a source from the history of the Ukrainian emigration writer’s association - the Ukrainian Artistic Movement in order to determine the main problem-thematic directions of the organization’s literary and publishing activities and deepening of information about its cultural and artistic life. The research methodology is based on the author’s use of the methods of historical-scientific analysis, systematization, chronological, biographical, as well as source and textual methods of source analysis, which made it possible to determine its form composition and information potential. Scientific novelty. Among the materials of the editorial archive of the newspaper "Ukrainian News", we discovered previously unknown documents from the history of the 129 Ukrainian Artistic Movement, in particular works of various literary genres, information about a number of cultural and artistic events, which constitute a new source base regarding the functioning of this organization. The main thematic areas of activity of the newspaper "Ukrainian News" have been systematized. An index of literary events of the Ukrainian Artistic Movement was prepared for the first time. Conclusions. On the basis of the editorial archive of the newspaper "Ukrainian News" it was possible to reproduce little-known facts of the history of the Ukrainian Artistic Movement as the main participant not only of the literary, but also of the cultural and artistic life of Ukrainians in general in the Western Europe after the Second World War (1945-1950), to systematize the materials of the newspaper "Ukrainian News" (chronology of the creation and activity of the Ukrainian Artistic Movement; works of its members on the pages of the publication; topics of books, magazines, anthologies and almanacs published under the brand of this association of writers; pseudonyms of writers of the diaspora); to determine the role and place of writers in the process of national and cultural self-expression and self-preservation, in particular in the book movement.

  rks_2024_2_10.pdf - 0

3.

Публікація документів. Publication of Documents


Клименко, І. В. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Бібліографічний покажчик "Друковані праці Б. С. Бутника-Сіверського" як джерело до вивчення наукової діяльності українського мистецтвознавця [Текст] / І. В. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2016. - Вип. 20. - С.469-477 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Б. С. Бутник-Сіверський, бібліографічний покажчик, публікація. B. S. Butnyk-Siversky, bibliographic index, publication. Б. С. Бутник-Сиверский, библиографический указатель, публикация

До публікації запропонований документ з особового архівного фонду українського мистецтвознавця, історика та етнографа Б. С. Бутника-Сіверського. Це – бібліографічний покажчик наукових праць, створених ученим протягом майже 60-ти років. Укладений за тематичним принципом покажчик містить важливу інформацію про науковий спадок Б. С. Бутника-Сіверського. The publication is devoted to the archival heritage of B. S. Butnyk-Siversky, a well-known Ukrainian art critic, historian, ethnographer and researcher of the history of Ukrainian art, decorative folk art poster, Shevchenko studies, art criticism and children’s creativity. In connection with the development process of the revival of Ukrainian art in social and cultural aspect in Ukraine, through the prism of the biography and achievements of the scientist, through the introduction to science of archival documents of the personal fond of B. S. Butnyk-Siversky we have the expansion of the source base dedicated to the history of Ukrainian art criticism and bright illumination of the scientific and esthetic picture of society of different periods of the history of the 20th century. The publication “Systematic index of publications of B. S. Butnyk-Siversky” highlightshis diversified scientific heritage of the studies of Ukrainian history of science and culture, opens to the wide range of researchers the figure of the man of broad scientific interests, who was disposed to the search for new events and facts, and whose materials were submitted with completeness and reliability. К публикации предложен документ из личного архивного фонда украинского искусствоведа, историка и этнографа Б. С. Бутника-Сиверского. Рукопись научно-справочного характера "Друковані праці Б. С. Бутніка-Сіверського. Систематичний покажчик станом на 10 вересня 1972 р." – это составленная ученым библиография собственных печатных трудов. Указатель охватывает период деятельности Б. С. Бутника-Сиверского почти за 60 лет активной научно-творческой работы. Он составлен по тематическим подразделам, представляющим основные профессиональные интересы ученого. В частности, это – "Шевченковедение", "Народное искусство", "Профессиональноеизобразительное искусство" и "Другие отрасли науки и искусства (история, археология, этнография, языковедение, литературоведение, архитектура, эстетическое воспитание". Документ является авторизованной машинописью с правками автора

  rks_2016_20_31.pdf - 0

4.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Колодезєва, С. П.
Біобібліографічні матеріали з історії мистецтва в особовому архіві О. П. Новицького в Інституті рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. П. Колодезєва // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2000. - Вип. 6. - С.3-10 .

Публікації випуска

  rks_2000_6_1.pdf - 0

5.

Розділ 7. Повідомлення. Messages


Галькевич, Тетяна Анатоліївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Вільгельм Котарбінський на світлинах Відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (до 170-річчя від дня народження) [Текст] / Т. А. Галькевич, О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 23. - С.324-334 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
атрибуція, Вільгельм Котарбінський, художник, фотодокументи, біографія, відділ образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. attribution, Wilhelm O. Kotarbinskyi, artist, documentary photography artifacts, biography, Department of Fine Arts of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. атрибуция, Вильгельм Котарбинский, художник, фотодокументы, биография, отдел изобразительных искусств Института книговедения Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, мастерская художника.

Метою роботи є атрибуція фотодокументів, що зберігаються у відділі образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського й безпосередньо стосуються життя та творчості видатного художника ХІХ – початку ХХ століття Вільгельма Олександровича Котарбінського, поляка за походженням, життя і творчість якого тісно пов’язані з Україною; а також виправлення помилок у біографічних відомостях, що містяться в роботах дослідників творчості майстра. Методологія дослідження. Для розв’язання поставленого завдання залучено як загальнонаукові методи, так і методи спеціальних історичних дисциплін, зокрема метод джерелознавчого аналізу та прийоми й засоби порівняльно-історичного методу. Зазначений методологічний підхід дозволив опрацювати інформацію, проаналізувати та атрибутувати світлини, уточнити географічне місцезнаходження майстерні художника, що на них зафіксована. Наукова новизна. Протягом двох останніх десятиліть зросла зацікавленість творчістю В. О. Котарбінського, що передовсім пов’язане з його непересічною роллю в «європеїзації» українського мистецтва, а також із його вагомим творчим внеском у художнє життя Києва в ХІХ столітті. За даними періодичних зарубіжних і вітчизняних видань, інформацією з інтернет-ресурсів та мемуарно-історичною літературою вперше атрибутовані два фотодокументи з фондів відділу образотворчих мистецтв НБУВ, а саме: встановлено особу художника та місцезнаходження зображеного на світлинах об’єкту – майстерні художника у власному маєтку в Кальську. Висновки. Фотодокументи, що зберігаються у фондах відділу, висвітлюють малодосліджений «білоруський» період творчості митця, а також є важливим джерелом для подання достовірної інформації стосовно фактів з біографії художника. The aim of the research is to attribute the artifacts of documentary photography stored at the Department of Fine Arts of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine to Wilhelm O. Kotarbinskyi, a prominent artist of Polish origin, who had been living and working in Ukraine in 19th – early 20th cc. The paper is also aimed at correction of inaccurate biographical data in previous studies of the artist’s creative heritage. The methodology of the research. There were applied various methods of the research including general scientific methods and specifically historical ones such as source analysis and method of historical comparison. Such methodological approach provided solid foundation for analysis and attribution of photographs, and specification of geographic location of the artist’s studio presented therein. The scietific novelty of the research. The last two decades showed that there is a considerable increase of public interest in creative heritage of W. Kotarbinskyi due to his great influence on «Europeanisation» of Ukrainian Art and outstanding contribution to cultural and artistic life of Kyiv in 19th c. for the first time two photo artifacts stored at the Department of Fine Arts of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine are attributed on the basis of the analysis of foreign and national periodicals, internet resources, memoirs: the artist is identified and the setting of the photos is located as the artist’s studio in his mansion in Kalsk. Conclusions. The documentary photography artifacts stored at the Department of Fine Arts of VNLU highlight the Kotarbinskyi’s «Belarusian period» that is yet to be explored and therefore constitute essential source for the artist’s biography further research. Целью работы является атрибуция фотодокументов, которые хранятся в отделе изобразительных искусств Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского и непосредственно касаются жизни и творчества выдающегося художника ХIХ– начала ХХ веков Вильгельма Котарбинского, поляка по происхождению, жизнь и творчество которого тесно связаны с Украиной; исправление ошибок в биографических сведениях, которые содержатся в работах исследователей творчества мастера. Методология исследования. Для решения поставленной задачи были использованы как общенаучные методы, так и методы специальных исторических дисциплин, в частности метод источниковедческого анализа, а также приемы и средства сравнительно-исторического метода. Данный методологический подход позволил проанализировать и атрибутировать фотографии, уточнить географическое местонахождение мастерской художника, запечатленной на фотографиях. Научная новизна. По данным периодических зарубежных и отечественных изданий, информации интернет-ресурсов и мемуарно- исторической литературы впервые атрибутированы два фотодокумента из фондов отдела изобразительных искусств НБУВ, а именно: установлена личность художника и местонахождение изображенного на фотографиях объекта – мастерской художника в собственном имении в Кальске. Выводы. Фотодокументы, которые хранятся в фондах отдела, освещают малоисследованный «белорусский» период творчества художника, а также являются важным источником для предоставления достоверной информации , касающейся фактов из его биографии.

  rks_2019_23_20.pdf - 0

6.

Розділ 5. Публікація документів. Publication of Documents


Сторчай, Оксана Вікторівна (Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України).
Генії українського мистецтва: листи Олени Кульчицької до Степана Таранушенка (квітень – вересень 1957 року) [Текст] / О. В. Сторчай // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 23. - С.268-313 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Олена Кульчицька, Стефан Таранушенко, епістолярій, творча співпраця. Olena Kulchytska, Stefan Taranushenko, collection of letters, artistic collaboration. Елена Кульчицкая, Стефан Таранушенко, эпистолярий, творческое сотрудничество.

Метою роботи є публікація та аналіз епістолярію Олени Кульчицької, а також залучення його до наукового обігу, що дасть можливість дослідникам заповнити лакуни у творчому життєписі художниці. Методологія представлених студій полягає у використанні методів історичного і мистецтвознавчого аналізу та методів емпіричного пізнання. Наукова новизна. Вперше до публікації запропоновано листи талановитої української мисткині Олени Львівни Кульчицької до відомого мистецтвознавця Стефана Андрійовича Таранушенка за квітень–вересень 1957 року, що супроводжуються вступною статтею, коментарем та ілюстраціями. В дослідженні вперше визначено основну тематику листів Олени Кульчицької, що стосується творчих і робочих подробиць із підготовки альбомів «Гуцульщина», «Народне будівництво Західних областей України», «Народний одяг Західних областей України», ілюстрацій до «Байок», екслібриса для домашньої бібліотеки С. Таранушенка тощо. Вперше проілюстровано факт творчої співпраці цих двох масштабних для української культури і науки постатей та актуалізований шляхетний вчинок, що їх об’єднує, – це передання своєї творчої спадщини до музеїв, бібліотек та архівів. Здійснено спробу охарактеризувати 1950-ті роки як період визнання та розуміння таланту О. Кульчицької, коли в наявності вже була її велика художня спадщина, що тоді почала активно популяризуватися через виставки, широке репродукування творів, публікацію монографій і статей, присвячених мисткині. Висновки. Ознайомлення із запропонованим до публікації епістолярієм Олени Кульчицької дає можливість розширити наше уявлення про її творчість 1957 року, задуми, що були втілені діячкою згодом, та її особистість. Окрім 16 листів художниці, було віднайдено і підготовлено до публікації архівні матеріали стосовно співпраці О. Кульчицької і С. Таранушенка кінця 1950-х років, які є істотним доповненням до її епістолярію. The aim of the research is to publish and analyze the collection of letters by Olena Kulchytska as well as its introduction to scientific circulation, which would make it possible for researchers to fill in the lacunae in the biography of the artist. The methodology of the research includes the use of art criticism, historical method, and the methods of empirical knowledge. The scientific novelty of the research. The letters of the talented Ukrainian artist Olena Lvivna Kulchytska to the famous art critic Stefan Andriiovych Taranushenko throughout the period from April to September of 1957 are published for the first time. The collection of letters is accompanied by the introductory article, commentary, and illustrations. The main themes of Olena Kulchytska’s letters are defined for the first time. The themes include artistic and working details regarding the preparation of various albums («Hutsulshchyna», «National building in the Western regions of Ukraine», «Folk clothes of the Western regions of Ukraine»), illustrations to «Tales», ex-libris for S. Taranushenko’s home library, etc. The fact of artistic collaboration between these two prominent personalities within Ukrainian culture and science is illustrated for the first time. The research also points out the noble action, that unites them both – the transfer of their artistic works to museums, libraries, and archives. An attempt is made to characterize the 1950s as the era of recognition and understanding of O. Kulchytska’s talent. By this time, she had accumulated a massive artistic legacy, which had already been popularized through exhibitions, wide reproduction of her works, publication of monographs and articles, dedicated to the artist. Conclusions. Familiarization with the collection of Olena Kulchytska’s letters gives an opportunity to broaden our views on her activity in 1957 as well as her ideas, which were realized by the artist during subsequent periods, and her personality. Along with 16 letters, some archival materials concerning collaboration between O. Kulchytska and S. Taranushenko in the late 1950s are given, thus providing a significant addendum to the collection of letters. Целью работы является публикация и анализ эпистолярия Елены Кульчицкой, а также введение его в научный оборот, что сделает возможным для научных сотрудников заполнение лакун в творческом жизнеописании художницы. Методология исследования заключается в использовании методов исторического и искусствоведческого анализа и методов эмпирического познания. Научная новизна. Впервые к публикации предложены письма талантливой украинской художницы Елены Львовны Кульчицкой к известному искусствоведу Стефану Андреевичу Таранушенко за апрель – сентябрь 1957 года, которые сопровождаются вступительной статьей, комментарием и иллюстрациями. В исследовании впервые определено основную тематику писем Елены Кульчицкой, которая касается творческих и робочих подробностей относительно подготовки альбомов «Гуцульщина», «Народне будівництво Західних областей України», «Народний одяг Західних областей України», иллюстраций к «Байкам», экслибриса для домашней библиотеки С. Таранушенко и др. Впервые проиллюстрирован факт творческого содружества этих двух масштабных для украинской культуры и науки личностей и актуализован благородный поступок, который их объединяет, – это передача своих творческих работ в музеи, библиотеки и архивы. Осуществлена попытка охарактеризовать 1950-е годы как период признания и понимания таланта Е. Кульчицкой, когда уже существовало ее большое художественное наследие, которое тогда активно популяризировалось через выставки, широкое репродуцирование произведений, публикацию монографий и статей, посвященных деятельнице. Выводы. Ознакомление с предложенным к публикации эпистолярием Елены Кульчицкой дает возможность расширить наше представление о ее творчестве 1957 года, замыслах, которые были воплощены художницей в последующие периоды, и ее личности. Кроме 16 писем, было найдено и подготовлено к публикации архивные материалы относительно сотрудничества Е. Кульчицкой и С. Таранушенко конца 1950-х годов, которые являются существенным дополнением к ее эпистолярию.

  rks_2019_23_18.pdf - 0

7.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Донець, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Гендерні аспекти візуалізації жінки в українському радянському плакаті 1940–1980 рр. (на основі зібрання українського друкованого плаката ХХ ст. відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства НБУВ) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.194-201 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
український радянський друкований плакат 1940–1980 рр., образ жінки, гендерний аспект, відділ образотворчих мистецтв НБУВ. Ukrainian Soviet printed poster of the 1940–1980s, woman image, gender aspect, Fine Arts Department of VNLU. украинский советский печатный плакат 1940–1980 гг., образ женщины, гендерный аспект, отдел изобразительных искусств НБУВ.

Аналіз репрезентації візуальних жіночих образів в українському друкованому плакаті 1940–1980 рр. дозволив авторові дійти висновку, що соціальна роль жінки в радянському суспільстві зазначеного періоду обумовлена певними ідеологічними вимогами та що візуальне втілення образу жінки трансформується відповідно до них. Про це свідчать матеріали зібрання українського друкованого плаката ХХ ст. відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. The article is devoted to the critical review of representation of visual women’s images in Ukrainian printed posters of the period of the 1940–1980s, when a woman’s social role in the Soviet society was conditioned by specific ideological requirements. Ukrainian printed posters distinctively and immediately created a legitimate example of a perfect “socially beneficial” Soviet woman. Although in different social political moments of the country’s history meaningful accents shifted toward current events. Thus, during the World War II in the compositional space center there were placed three women’s figures representing the wide-scale heroism of female workers, female combats and female peasants. On Ukrainian posters of the 1970s women were depicted joyful and happy, which had an ideological implicative denoting a visual demonstration of Soviet people life improvement. Still women always had secondary positions in the compositions also depicting men, which secured a non-priority role for women in the Soviet social hierarchy. Статья посвящена критическому рассмотрению репрезентации визуальных женских образов в украинском печатном плакате 1940–1980 гг., периоде, когда социальная роль женщины в советском обществе была обусловлена определенными идеологическими требованиями. Украинский печатный плакат ярко и оперативно создавал легитимный образец идеальной «общественно-полезной» советской женщины. Однако в разные социально-политические моменты истории страны содержательные акценты смещались в сторону происходящих событий. Так, во время Второй мировой войны в центр композиционного пространства помещаются три женские фигуры, олицетворяющие массовый героизм женщин-работниц, женщин-фронтовичек и женщин-крестьянок. На украинских плакатах 1970-х годов женщины изображаются радостными, счастливыми, что имело идеологический подтекст, обозначая визуальную демонстрацию улучшения жизни советских людей. И все же в композициях рядом с мужчинами женским образам всегда отводилось второстепенное место, что закрепляло за женщиной неприоритетную роль в советской социальной иерархии.

  rks_2017_21_16.pdf - 0

8.

Публікація документів. Publication of Documents


Філіпович, М. А. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
До питання про ідеологічну політику в українській історичній науці в 1970-х роках (стенограма засідання відділу історії феодалізму Інституту історії АН УРСР стосовно рецензії О. С. Компан на видання "Історія українського мистецтва") [Текст] / М. А. Філіпович // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2016. - Вип. 20. - С.440-456 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
О. С. Компан, відділ історії феодалізму Інституту історії АН УРСР, "Історія українського мистецтва", рецензія. O. S. Kompan, Feudalism History Department of the AS of Ukrainian SSR, history of Ukrainian art, review. Е. С. Компан, рецензия, отдел истории феодализма Института истории АН УССР, "История украинского искусства"

Висвітлено історію рецензійної статті "Український Ренесанс. Роздуми історика над проблемами мистецтвознавства" відомої української вченої, доктора історичних наук Олени Станіславівни Компан, надрукованої в 1967 р. в газеті "Літературна Україна". До публікації пропонується протокол засідання відділу історії феодалізму Інституту історії АН УРСР, скликаного з метою засудити статтю О. С. Компан через ідейні та ідеологічні хиби. In the publication the author presents a meeting protocol of the Feudalism History Department of the AS of Ukrainian SSR of November 15, 1967). The Department meeting was held in order to discuss (practically, to denounce) an article of a Senior Research Fellow, Doctor of Historical Sciences Olena Kompan. The article entitled "UkrainianRenaissance. The historian’s refl ections on the issues of Art Studies", published in the newspaper "Literary Ukraine" (October 17, 1967) was a review of the first two volumes of the "History of Ukrainian Art". The article indeed was discussed on the meeting, however it was not crucified, as most of the meeting participants supported the reviewer. The colleagues of Olena Kompan, M. Braichevsky, O. Apanovych, K. Stetsiuk and D. Myshko expressed their opinions concerning her article. The publication preface contains the history of Olena Kompan’s article-review, main conclusions and provisions, as well as the feedback the article received from numerous readers, colleagues and party’s "academicians". К публикации представлена стенограмма заседания отдела истории феодализма Института истории АН УССР (от 15.11.1967 г.). Заседание отдела было собрано с целью обсуждения (фактически – осуждения) статьи старшего научного сотрудника, доктора исторических наук Елены Станиславовны Компан "Украинский Ренессанс. Размышления историка над проблемами искусствоведения". Статья, напечатанная в газете "Литературная Украина" (1967. – 17 октября), была рецензией на первые два тома "Истории украинского искусства". Формально обсуждение статьи на заседании отдела состоялось, но ожидаемого "разгрома" не было: большинство участников поддержали рецензентку. Свое мнение о статье высказали коллеги Елены Компан – М. Брайчевский, Е. Апанович, К. Стецюк и Д. Мишко.В предисловии к публикации освещается история статьи-рецензии Е. Компан, основные выводы и положения, а также реакция на статью широкого круга читателей, коллег и партийных "академиков"

  rks_2016_20_29.pdf - 0

9.

Публікація документів


Клименко, І. В.
Документ з історії літературного об’єднання "Плуг” (1922–1932 рр.) [Текст] / І. В. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2007. - Вип. 11. - С.291–299 .

Публікації випуска

  rks_2007_11_21.pdf - 0

10.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Козакевич, Олена Романівна (Інститут народознавства НАН України, Україна, Львів).
Документальна спадщина музею Товариства "Лемківщина" в архіві Історичного музею в Сяноці: огляд формування мистецької колекції [Текст] / О. Р. Козакевич, 0001403642 0001403642 // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 30. - С.76-96 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
музей Товариства "Лемківщина", Історичний музей у Сяноці, архів, українські музеї, колекція, музейництво, лемківська культура, церковне мистецтво, народне мистецтво, українська культурна спадщина. “Lemkivshchyna” Society Museum, Archive of the Historical Museum in Sanok, Ukrainian museums, collection, museum work, Lemko culture, church art, folk art, Ukrainian culture heritage.

Мета роботи. Аналіз рукописних і друкованих матеріалів, пов’язаних зі створенням та діяльністю музею Товариства "Лемківщина", які зберігаються в архіві Історичного музею в Сяноці (Польща). Вивчення етапів формування мистецької музейної колекції (1931–1944) в контексті соціо-культурних чинників та її значення для української культурної спадщини. Методологія. У процесі дослідження було застосовано історико-порівняльний та історико-хронологічний методи для систематизації архівних документів, що уможливило їхню класифікацію відповідно до тематичних блоків. Це дозволило окреслити передумови створення музею та його структури, основні віхи діяльності, типологію та особливості колекції, співпрацю з іншими інституціями тощо. Наукова новизна. Здійснено комплексний аналіз архіву музею "Лемківщина" (листування, звіти, інвентарні книги, відгуки в періодиці та ін.), який зберігається в Історичному музеї в Сяноці. Основну увагу зосереджено на особливостях шляхів набуття експонатів і формування музейної колекції, її унікальності та значенні для українського культурного середовища в історичному вимірі. Виявлено, що об’єкти поповнювали збірку завдяки активній збирацькій діяльності музейників, зокрема ідейного сподвижника й директора Лева Ґеца, у співпраці з представниками лемківських громад. Висновки. Матеріали архіву музею Товариства "Лемківщина" майже невідомі в українських гуманітарних студіях. Необхідною є публікація власне оригінальних, не інтерпретованих документів, які є важливим підґрунтям для вивчення діяльності українських музеїв упродовж 1920 – початку1940-х років. Насамперед це фактологічні джерела, які дозволяють максимально об’єктивно охарактеризувати діяльність музею в контексті соціокультурних чинників та проаналізувати його зібрання, творів мистецтва зокрема. Документи дають можливість простежити історію колекції та її подальшу долю після ліквідації музею "Лемківщина", правонаступником якої став Історичний музей у Сяноці. The goal of the research. Work purpose consists of the handwritten and printed materials analysis related to the “Lemkivshchyna” Society Museum activities, which are stored in the Archive of the Historical Museum in Sanok (Poland) as well as the study of the formative stages of the art museum collection (1931―1944) in the context of socio-cultural factors and its importance for Ukrainian cultural heritage. Methodology. In the research process, historical-comparative and historical-chronological methods were used to systematize archival documents, which helped to classify them according to thematic blocks. This facilitated to outline of the prerequisites for the creation of the museum and its structure, the main milestones of activity, the typology of the art collection, cooperation with other institutions, etc. Scientific novelty. The comprehensive analysis of the “Lemkivshchyna” archive (correspondence, reports, inventory books, reviews in periodicals, etc.), which is stored in the Historical Museum in Sanok was carried out. Special attention is given to features of exhibits acquisition and the art collection formation, its uniqueness, and significance for the Ukrainian cultural environment in the historical dimension. It was revealed that the objects were added to the collection thanks to the collecting activities of the museum staff, in particular, the director Lev Gets, in cooperation with representatives of the Lemko`s communities. The process was determined by the urgent need to preserve local material culture. Conclusions. The “Lemkivshchyna” Society Archive materials are almost unknown in Ukrainian humanitarian studies. It is necessary to publish original, uninterpreted documents, which are an important source for studying the activities of Ukrainian museums during the 1920s and early 1940s. First of all, these are factual sources that allow us to characterize the activities of the museum as objectively as possible and to analyze its artwork collection. In particular, the archive makes it possible to partially trace the subsequent history of the collection after the liquidation of the “Lemkivshchyna” museum, which was partly succeeded by the Historical Museum in Sanok.

  rks_2023_30_7.pdf - 0

11.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Лощинська, Наталія Василівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Журнал "Червоний шлях" як джерело з вивчення літературної дискусії про форму і зміст твору [Текст] / Н. В. Лощинська, 0001403642 0001403642 // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 30. - С.346-357 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
джерелознавство, літературно-мистецька періодика, журнал "Червоний шлях", соціологічний метод. source studies, literary and artistic periodicals, magazine “Chervonyі shliakh”, sociological method.

Мета роботи. З’ясувати стан вивчення літератури як соціокультурної реальності в рамках окремо взятого періодичного органу – журналу "Червоний шлях"; дослідити характерні особливості, методи, жанрові різновиди полемічної літератури на терені літературознавства в 20-ті роки ХХ ст. – періоді загальнонаціонального піднесення і культурного відродження в Україні. Методологія. У процесі здійснення наукового дослідження публікацій літературознавчого спрямування було використано комплекс дослідницьких методів: порівняльно-історичний, узагальнення, описово-аналітичний, культурологічний, що дало можливість автору максимально виконати поставлені завдання. Наукова новизна. Завдяки ґрунтовному аналізу публікацій, присвячених ролі змісту і форми в художній літературі, розкрито основні вектори і пріоритети редакційної політики журналу "Червоний шлях"; опосередковано показано загальну атмосферу творчої розкутості, плюралізму, боротьби за свободу слова, притаманну періоду так званого Розстріляного відродження. Висновки. Роки бурхливого розквіту літератури в Україні супроводжувалися не менш активним розвитком літературознавчих досліджень. Справжня злива дискусійних матеріалів захопила шпальти періодики. Тенденції всеукраїнської літературної дискусії про роль змісту і форми в художньому тексті дістали розвитку і цілком по-новому розкрилися на сторінках "Червоного шляху". Завдяки активній громадянській позиції та високій кваліфікації членів редколегії до журналу потрапляли матеріали, що яскраво репрезентують найрізноманітніші дискусійні розгалуження. The goal of the research. Investigate the characteristics, methods, genres of polemical literature in the field of literary criticism in the 20s of the 20th century – the period of national upsurge and cultural revival in Ukraine; to find out the state of studying literature as a socio-cultural reality within the framework of a separate periodical body – the magazine "Chervonyi shliakh". Methodology. In the process of scientific research of literary publications a set of research methods was used: comparative-historical, generalization, descriptive-analytical, culturological, which allowed the author to perform the tasks as much as possible. Scientific novelty. Due to a thorough analysis of publications on the role of content and form in fiction, the main vectors and priorities of the editorial policy of the magazine "Chervonyishliakh" are revealed; indirectly shows the general atmosphere of creative looseness, pluralism, the struggle for freedom of speech, inherent in the period of the so-called Shot Revival. Conclusions. The years of rapid flourishing of literature in Ukraine were accompanied by no less active development of literary studies. A real down pour of discussion materials captured the columns of periodicals. The tendencies of the all-Ukrainian literary discussion about the role of content and form in the literary text have found their development and have been revealed in a completely new way on the pages of the "Chervonyi shliakh". Due to the active civic position and high qualification of the editorial staff, the journal received materials that vividly represent a variety of discussion branches.

  rks_2023_30_19.pdf - 0

12.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Скрипник, Петро Ількович (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Зібрання плакатів сільськогосподарського виробництва з фондів відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Text] / P. Skrypnyk // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 28. - P.116-145 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
плакат, зібрання плакатів, візуалізація наукових досліджень, плакати сільськогосподарського виробництва. poster, poster collection, visualization of scientific studies, agricultural production posters.

Метою роботи є висвітлення процесів сільськогосподарського виробництва за допомогою візуальних засобів інформації, зокрема плакатів. На противагу переважній більшості дослідників, які вбачали у плакатах ефективний засіб ідеологізації суспільства, автор вважає, що вони також відіграли суттєву роль у розвитку продуктивних сил країни, особливо сільськогосподарського виробництва. З певними застереженнями їх можна розглядати як документи-свідки, які надають візуальну інформацію з історії України 20-х років ХХ ст. Методологія дослідження базується на використанні методу порівняльного аналізу у представленні соціально-політичних процесів в Україні в зазначений період. Наукова новизна роботи полягає в перегляді основних положень радянської історіографії 20-х років ХХ ст. за допомогою візуальних джерел інформації, зокрема плакатів. Точка зору, що українські громадяни під впливом агітації більшовицьких пропагандистів одностайно взялися до будівництва нового суспільства, не відповідає дійсності. Не заперечуючи впливу пропаганди в суспільному житті, треба більш виважено підходити до тих процесів, які відбувались у поворотні моменти історії України. Зокрема, слід звернути увагу на репресивні заходи впливу радянського керівництва стосовно переважної більшості населення України. Ця робота є альтернативним напрямом у висвітленні соціально-політичної історії України 20-х років ХХ ст. Висновки. Аналіз досліджуваних плакатів показав, що плакати виробничого призначення відіграли не меншу, якщо не більшу роль у зростанні самосвідомості українського селянина в порівнянні з політичними плакатами. Репрезентовані ними нові технологічні ідеї та методи їх упровадження, а не набір комуністичних гасел, відіграли вирішальну роль у підйомі сільськогосподарського виробництва в Україні. Грамотно скомпоновані й майстерно виконані, вони, з одного боку, стали витвором образотворчого мистецтва, з іншого, – ідеальним засобом комунікації в середовищі малограмотного населення, а також суттєвим доповненням до текстової історії сільського господарства України 20-х років ХХ ст. The aim of the research . The article displays the processes of agricultural production in Ukraineas reflected in visual media, posters in particular. In contrast with the vast majority of researchers who viewed posters as an effective means of indoctrinating the society, the author states that they also playedan essential role in the development of country’s productive forces. With certain reservations, these can beconsidered as poster witnesses providing the visual evidence of the Ukrainian history of the 1920-ies. The research methodology is based on the method of comparative analysis in the presentation of socio-political processes in Ukraine in the period mentioned. Scientific novelty of the research consists in re-considering the principal postulates of the Soviet historiography of the 1920-ies with reliance on posters as visual information sources. The viewpoint that under the influence of Bolshevik propaganda the Ukrainian citizens unanimously started building a new society is contrary to actual facts. Without denyingthe effect of propaganda on social life, the author stresses the necessity of a more balanced approach to the processes that took place in the critical periods of Ukrainian history. In particular, attention should bedrawn to the repressive measures of Soviet authorities against the prevailing majority of Ukraine’s population. This research is carried out in an alternative direction of studying the socio-political history of Ukraine in the 1920-ies. Conclusions. The analysis of the posters examined has shown that those concerned with agricultural production played not a marginal, but, probably, even a major part in the growth of Ukrainian peasants’ self-consciousness as compared with political posters. New technological ideas and the methods of their implementation, which posters presented, rather than a stock of stereotype communist slogans, played the decisive role in the rise of agricultural production in Ukraine. Skillfully composed and masterfully made, they, on the one hand, became the pieces of figurative art and, on the other, – an ideal means of communication in the milieu of semi-literate rural citizens. They also are an essential supplement to the textual history of the Ukrainian agriculture of the 1920-ies.

  rks_2022_28_10.pdf - 0

13.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Цинковська, І. І.
Мідні гравійовані дошки Аверкія Козачковського з колекції Відділу образотворчих мистецтв НБУВ [Текст] / І. І. Цинковська, Г. М. Юхимець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2009. - Вип. 13. - С.103–126 .

Публікації випуска


На основі проведеної наукової атрибуції проаналізовано твори відомого українського гравера XVIII століття Аверкія Козачковського, що зберігаються в колекції мідних гравірованих дощок Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Розкрито сюжети творів та особливості їх образно-художнього втілення, показано прагнення художника наблизити зображені ним релігійні сюжети до сучасного йому реального життя, визначено стилістичні особливості, техніку гравірування, характер об’ємно-просторової композиційної будови, притаманні Аверкію Козачковському як типовому представнику мистецтва доби українського бароко. On the basis of the performed scientific attribution the works of the famous Ukraininan engraver of 18 century Averky Cosachkovsky are analyzed, which are preserved in the collection of the copper engraved boards of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. The author retails the subjects of the works and studies the specificities of their artistic implementation, strives to bring closer the depicted religious subjects to the real life contemporary to him. The stylistical changes, techniques of engraving, the character of the space compositional structure peculiar to A. Kosachkovsky as the typical representative of the Ukrainian barocco art are determined.

  rks_2009_13_8.pdf - 0

14.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Гутник, Л. М.
Майстри вітчизняної графіки в мистецтві кіноплаката (на матеріалах зібрання українського кіноплаката ХХ ст. з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.250-269 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, зібрання кіноплаката, художники-графіки, плакатна графіка, рекламна графіка, сюжетна композиція, колорит, творча манера. cinematographic poster, cinematographic posters collection, artists-graphics, poster graphics, advertisement graphics, plot composition, coloring, creative manner. киноплакат, собрание киноплаката, художники-графики, плакатная графика, рекламная графика, сюжетная композиция, колорит, творческая манера.

Висвітлено один з головних аспектів дослідження зібрання українського тиражного кіноплаката ХХ ст. із фондів Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського - вивчення діяльності майстрів вітчизняного образотворчого мистецтва в даному різновиді плакатної графіки, проаналізовано творчість провідних українських художників, які працювали в галузі реклами кіномистецтва. The article covers one of the main aspects of the study of the XXth century Ukrainian cinematographic printed posters collection kept in the funds of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine - the study of the Ukrainian fine arts masters activity in this type of poster graphics. The author analyzes the works of the leading Ukrainian artists who worked in the cinema advertisement industry. Освещён один из главных аспектов исследования собрания Украинского тиражного киноплаката ХХ в. из фондов Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского - изучение деятельности мастеров отечественного изобразительного искусства в данной разновидности плакатной графики, проанализированы творчество ведущих украинских художников, которые работали в области рекламы киноискусства.

  rks_2013_17_16.pdf - 0

15.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Запаско, Я. П.
Нотатки з історії українського рукописного мистецтва [Текст] / Я. П. Запаско // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1998. - Вип. 4. - С.100-112 .

Публікації випуска

  rks_1998_4_8.pdf - 0

16.

Історія Національної академії наук України та Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського


Варава, Т. В.
Основні етапи діяльності "Постійної комісії для складання словника українських діячів науки, історії, мистецтва та громадського руху" (1918–1933) [Текст] / Т. В. Варава // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2000. - Вип. 5. - С.130-138 .

Публікації випуска

  rks_2000_5_10.pdf - 0

17.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Ткаченко, І. В.
Особливості видання і редакційна робота в "Літературно-науковому віснику" київського періоду у листуванні М. Грушевського зі співробітниками журналу [Текст] / І. В. Ткаченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.65-79 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
«Літературно-науковий вістник» (ЛНВ), М. Грушевський, листування, редакційна та видавнича робота. correspondence of M. Hrushevsky, editorial work in LSH, technical workers of the editorial staff, preparation of the magazine to edition. «Литературно-научный вестник» (ЛНВ), М. Грушевский, переписка, редакционная и издательская работа.

Проаналізовано листування М. Грушевського зі співробітниками редакції журналу «Літературно-науковий вістник» і висвітлено особливості виходу в світ та редакційну роботу ЛНВ київського періоду, зокрема стосунки М. Грушевського з працівниками редакції. In the article the specialties of publishing and editorial work in LSH of Kyiv period, represented in M. Hrushevsky’s correspondence with the magazine’s editorial staff, are taken up. It was shown, with a help of epistles, in what way M. Hrushevskyi cooperated with the technical workers of the editorial staff during the process of magazine’s edition. Проанализированы переписки М. Грушевского с сотрудниками редакции журнала «Литературно-научный вестник» и освещены особенности выхода в свет и редакционную работу ЛНВ киевского периода, в частности отношения М. Грушевского с работниками редакции.

  rks_2013_17_6.pdf - 0

18.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Исследования в отрасли специальных исторических дисциплин


Опришко, Т. С. (Київський університет імені Бориса Грінченка).
Періодичні видання "Бюлетень" та "Мистецькі матеріали" (1928–1929 рр.) літературної групи "Авангард": розвиток ідей конструктивного динамізму [Текст] / Т. С. Опришко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.526-534 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
"Авангард", періодичні видання, "Бюлетень "Авангарду", "Мистецькі матеріали "Авангарду", В. Поліщук, конструктивний динамізм. "Avangard", periodical editions, "Bulletin of "Avangard", "ArtMaterials of "Avangard", V. Polishchuk, constructive dynamism. "Авангард", периодические издания, "Бюллетень "Авангарда", "Художественные материалы "Авангарда", В. Полищук, конструктивный динамизм.

Висвітлено історію періодичних видань літературної групи «Авангард», здійснено їхній статистичний аналіз, з’ясовано причини еволюційних процесів, надано характеристику змін у тематико-типологічному складі та жанрових особливостях періодичних видань. Визначено специфіку «Бюлетеню «Авангарду» та «Мистецьких матеріалів «Авангарду» як видань одного з лівих напрямів української літератури доби культурного ренесансу 20-х років ХХ ст. – конструктивного динамізму, їхнє місце і роль у системі ідеологічної та соціокультурної комунікації в УСРР 1928–1929 рр. In the article we highlight the history of periodical editions of the literary group «Avangard», submit their statistical analysis, investigate the causes of evolutionary processes, characterize the changes in thematic-typological content and genre features of the periodicals. We have defined the features of «Avangard» Bulletin» and «Avangard»Art Materials» as the editions of one of the leftist directions of Ukrainian literature of cultural renaissance of the 20’s. The group «Avangard» declared the loyalty to the October Revolution ideas, argued against the underdevelopment and petty bourgeoisie, strived to struggle for «actual modern Europeanism in art technique». The main art style of the revolutionary epoch the «Avangard» group members defined as a «constructive dynamism», which based on achievements of science and technique. In the article we have attempted to characterize the place and role of the group periodical editions in the system of ideological and socio-cultural communication in USSR in 1928–1929. В статье освещается история периодических изданий литературной группы «Авангард», подаётся их статистический анализ, выясняются причины эволюционных процессов, характеризуются изменения в тематико-типологическом составе и жанровых особенностях периодических изданий. Определена специфика «Бюллетеня «Авангарда» и «Художественных материалов «Авангарда» как изданий одного из левых направлений украинской литературы эпохи культурного ренессанса 20-х годов. Группа «Авангард» провозглашала верность идеям октябрьской революции, выступала против отсталости и мещанства, стремилась бороться за «действительный современный европеизм в художественной технике». Основным художественным стилем революционной эпохи члены группы «Авангард» считали «конструктивный динамизм», который базировался на достижениях науки и техники. В статье предпринята попытка охарактеризовать место и роль периодических изданий группы в системе идеологической и социокультурной коммуникации в УССР 1928–1929 гг.

  rks_2014_18_37.pdf - 0

19.

Дослідження архівних та книжкових фондів


Юхимець, Г. М.
Пересопницьке євангеліє - шедевр мистецтва української рукописної книжності [Текст] / Г. М. Юхимець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2010. - Вип. 14 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Пересопницьке Євангеліє, мініатюра, іконографія. Peresopnytsya Gospel, miniature, iconography.

Вперше здійснено спробу схарактеризувати іконографічний аспект зображення Євангелістів у мініатюрах Пересопницького Євангелія, наведено приклади різних іконографічних схем у зображенні євангелістів з VII ст. у монументальному живописі, мініатюрі та іконописі, запропоновано порівняльний аналіз зображення окремих, характерних лише для пересопницьких мініатюр, деталей з малюнками на берегах сторінок Київського Псалтиря (1397), зображеннями євангелістів у Євангелії середини XVI ст. з Волині, мініатюрами волинського художника середини XVI ст. Андрійчини, іконами волинського походження XV - XVI ст. For the first time in the art studies a characterization of the iconographical aspect of depiction of the Evangelists in the miniatures of Peresopnytsya Gospel is attempted. The author provides examples of different iconographic definitions that organize portrayals of the Evangelists in mural painting, mininatures and iconography since VII cent., suggests a comparative analysis of the depiction of some details peculiar to the Peresopnytsya miniatures with the marginal pictures in Kyiv Psalter (1397), the portrayals of the Evangelists in the XVI cent. Gospel from Volyn, the miniatures of a Volyn painter Andriychyna (mid. XVI cent.), XV - XVI icons of Volyn provenance.

  rks_2010_14_1.pdf - 0

20.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Донець, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Плакати видавництва "Книгоспілка": проблеми дослідження (за матеріалами фондів відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.116-141 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
український плакат 1920-х років; видавництво «Книгоспілка». Ukrainian poster of the 1920s; Knyhospilka publishing house.

Метою статті є презентація українських друкованих плакатів, що побачили світ протягом 1920-х років у видавництві «Книгоспілка», із зібрання українського друкованого плаката ХХ ст., що зберігається у фондах відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Методологія дослідження визначається специфікою українського друкованого плаката як комплексного візуально-історичного джерела і характеризується поєднанням загальнонаукового принципу достовірності, аналітичних і синтетичних методів. Залучено також мистецтвознавчий та історичний аналіз, порівняльний метод і методику зіставлення опосередкованих документальних свідчень та фактів. Наукова новизна полягає в уведенні до суспільного обігу маловідомих широкому загалові плакатів всеукраїнського видавництва «Книгоспілка», які до цього часу не стали предметом окремих наукових розвідок, а також у презентації плаката як одного з недостатньо вивчених інформаційно-візуальних джерел для дослідження кооперативного руху в Україні. Стаття розкриває маловідомі сторінки творчості українських художників, які співпрацювали з видавництвом «Книгоспілка» протягом 1920-х років. Висновки. Дослідження зібрання українського друкованого плаката з фондів відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського дозволило визначити специфіку плакатів видавництва «Книгоспілка», яка зумовлена, по-перше, спрямованістю діяльності видавництва на просування ідей кооперативного руху, розрахованого винятково на мешканців українського села, по-друге, залученням до виготовлення плакатів кращих мистецьких кадрів. Аналіз матеріалів зібрання дозволив висвітлити співпрацю із «Книгоспілкою» художників різних творчих мистецьких напрямів та визначити, що саме в цей період – найбільш продуктивний у діяльності видавництва – їх об'єднувало прагнення до освоєння нових творчих методів та пошук особистого шляху в мистецтві. The purpose of the article is to present Ukrainian posters published during the 1920s by the Knyhospilka publishing house, from the 20th century Ukrainian posters collection stored in the fonds of the Fine Arts Department of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The research methodology is determined by the specific features of a Ukrainian poster as a complex visual-historical source that is characterized by a combination of the general scientific principle of reliability, analytical, and synthetic methods. Art and historical analysis, comparative method and method of comparing indirect documentary evidence and facts are also involved. The scientific novelty is the introduction into public circulation of lesser-known posters of the All-Ukrainian Knyhospilka publishing house which have not been studied so far, as well as the presentation of the poster as one of the insufficiently studied visual information sources for the study of the cooperative movement in Ukraine. The article opens the little-known pages of the works of Ukrainian artists who collaborated with the Knyhospilka publishing house during the 1920s and 1930s. Conclusions. The study of the collection of Ukrainian posters of the Fine Arts Department of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine allowed to distinguish the specific characteristics of posters of the Knyhospilka publishing house, which are determined by, firstly, the publishing house›s activities to promote the cooperative movement; secondly, involving the best artists in the production of posters. The analysis of the materials of the collection allowed to highlight the cooperation of artists of different creative arts with the Knyhospilka, and to determine that it is during that period – the most productive in the publishing house's history – they were united by the desire to learn new creative methods and to find a personal path in art.

  rks_2020_26_10.pdf - 0

...
 
Інститут рукопису
Імідж-каталоги

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського