Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (15)Реферативна база даних (37)Книжкові видання та компакт-диски (6)Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>K=PACE<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 43
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Пижик О. А. 
Гармонізація системи технічного регулювання України в процесі реалізації економічної політики євроінтеграції / О. А. Пижик. — Б.м., 2019 — укp.

Об'єкт – система технічного регулювання країни.Мета – теоретико-методологічне обґрунтування політики гармонізації систем технічного регулювання України та Європейського Союзу і розробка прикладних рекомендацій щодо стимулювання експорту продукції України в контексті економічної політики євроінтеграції.Методи – наукової абстракції; загальнонаукові: узагальнення і порівняння узагальнення і порівняння; системний підхід; абстрактно-логічний, контент-аналізу, SWOT-аналізу; соціологічного інтерв'ю.Результати одержаних досліджень полягають у поглибленні теоретичних і розробці прикладних підходів щодо вдосконалення системи технічного регулювання України в контексті реалізації нею економічної політики євроінтеграції.Новизна полягає у такому: сформульовано модель нової концепції економічної політики євроінтеграції України із виокремленням її блоків: «зростання і процвітання економіки», «покращення ділового середовища внутрішнього ринку», «гармонізація системи технічного регулювання», «стимулювання координації, партнерства, взаємодії на ринках ЄС»; уточнено визначення системи технічного регулювання країни, під якою варто розуміти набір ключових блоків – концептуального, законодавчого, інфраструктурного та інституційного; уточнено поняття «економічна політика євроінтеграції країни»; розвинуто аналітичні підходи до формування дорожньої карти гармонізації національної системи технічного регулювання до вимог ЄС з визначенням семи кроків для її реалізації, що охоплюють економічні, юридичні та комунікативні аспекти; сформовано модель інфраструктури підтримки національних експортерів через обґрунтування створення центрів комплексного сприяння експортерам та інвесторам; розвинуто концептуальні засади економічної політики країн в контексті євроінтеграції, яка базується на дослідженні законодавчого підґрунтя, виявленні пріоритетів розвитку економіки країни, врахуванні умов формування зовнішньоекономічної політики, аналізі динаміки та структури експорту товарів і послуг, контент-аналізі позицій країни у низці міжнародних економічних рейтингах; визначено стратегію гармонізації системи технічного регулювання України до вимог ЄС з урахуванням темпів соціально-економічного росту та формату взаємин між Україною та окремими країнами ЄС.Впроваджено у діяльність Тернопільської торгово-промислової палати, ТзОВ «ОСП Корпорація ВАТРА», Управління стратегічного розвитку міста Тернопільської міської ради, Управління міжнародного співробітництва та фандрайзингу Тернопільської обласної державної адміністрації, Державного підприємства «Львівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації», Тернопільського національного економічного університету. Сфера використання – діяльність Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Комітету з питань європейської інтеграції Верховної Ради України.^UThe object of research is system of technical regulation of the country.The aim is theoretical and methodological substantiation of the policy of harmonization of technical regulation systems of Ukraine and the European Union and development of applied recommendations on stimulation of Ukraine's export of products in the context of economic policy of European integration.The methods of scientific abstraction; general science: generalization and comparison of generalization and comparison; system approach; abstract-logical, content analysis, SWOT-analysis; sociological interview.The novelty of research is as follows: the model of the new conception of the economic policy of Ukraine's European integration with the identification of its blocs: "growth and prosperity of the economy", "improvement of the internal business environment", "harmonization of the technical regulation system", "stimulation of coordination, partnership, interaction on the EU markets" »; The definition of the system of technical regulation of the country is clarified, under which one should understand the set of key blocks - conceptual, legislative, infrastructural and institutional; the notion "economic policy of European integration of the country" is specified; developed analytical approaches to the formation of a road map for the harmonization of the national technical regulation system with the requirements of the EU with the definition of seven steps for its implementation covering economic, legal and communicative aspects; the model of support infrastructure of national exporters has been formed due to the substantiation of the establishment of centers for integrated assistance to exporters and investors; the conceptual foundations of the economic policy of the countries in the context of European integration are developed, based on the study of the legislative basis, the identification of the priorities of the country's economic development, taking into account the conditions for the formation of foreign economic policy, analysis of the dynamics and structure of exports of goods and services, content analysis of the country's position in a number of international economic ratings; the strategy of harmonization of the system of technical regulation of Ukraine to the requirements of the EU is determined taking into account the pace of socio-economic growth and the format of relations between Ukraine and individual EU countries..The findings of the research were implemented into practical activity of the Ternopil Chamber of Commerce and Industry, LLC "OSB Corporation of WATRA", Ternopil City Council's Strategic Development Office, International Cooperation and Fundraising Department of Ternopil Regional State Administration, the State Enterprise “Lviv Scientific and Production Center for Standardization, Metrology and Certification”, and Ternopil National Economic University.Their area of application is the respective activity of the Ministry of Economic Development and Trade of Ukrainе, Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on issues of the European integration.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Кришовська О. О. 
Соціально-психологічні умови міжособистісного взаєморозуміння в інтернет-спілкуванні / О. О. Кришовська. — Б.м., 2019 — укp.

Дослідження присвячено вивченню соціально-психологічних умов синхронного текстового діалогічного комп'ютерно-опосередкованого спілкування, що мають вплив на виникнення та підтримання взаєморозуміння між співрозмовниками. Побудовано концептуальну модель психологічних умов взаєморозуміння в інтернет-спілкуванні, в якій представлено мотиваційні, темпоральні, стилістичні і процесуальні умови, умови емоційного обміну, а також онлайн-активність особистості та визначено їхній соціально-психологічний зміст. Виявлені основні ознаки взаєморозуміння в синхронному діалогічному текстовому онлайн-спілкуванні Встановлено зв'язки між рівнем взаєморозуміння і характеристиками мотивації співрозмовників до онлайн-спілкування, досвідом користування інтернетом, комунікативної компетентністю та особливостями взаємодії з партнером по спілкуванню, а також різними аспектами онлайн-активності комунікантів – створенням і розповсюдженням творчих медіапродуктів, досвідом онлайн-комунікації, вибірковістю і критичністю споживання інформації у віртуальному просторі. Запропоновано тренінгову програму для підвищення взаєморозуміння в онлайн-спілкуванні молоді в інтернеті.^UThe research is devoted to the study of the socio-psychological conditions of synchronous textual dialogical computer-mediated communication that have an influence on the emergence and maintenance of mutual understanding between the interlocutors. The main groups of psychological conditions of mutual understanding in the Internet communication are identified and applied in the conceptual model (motivational, temporal, stylistic and procedural conditions, conditions of emotional exchange as well as personal online-activity).The concept of mutual understanding is investigated theoretically and empirically, and through the prism of the views of ordinary Internet users is defined as the ability of the interlocutors to listen and hear the views of each other, respond adequately to it, and eventually generate a common view in the process of communication.The main side characteristics of the existence of mutual understanding in the synchronous dialogical textual online communication are detected: belief that the task was fulfilled and the purpose of communication has been achieved; there is no desire to change anything in a created product; the feeling of completeness of the conversation; a pleasant impression of the process of communication and its outcome; a desire to continue communication with a partner; rather fast pace of conversation; lack of awareness of the flow of time; immersion in the process of communication; a feeling that the partner is attentive; high evaluation of knowledge of the partner and respect for him.It is determined that the time characteristics of an online conversation between two interlocutors are related to the impression of the participants of the conversation from this conversation and the evaluation of its results. In particular, the shorter average length of the pause between the replica of the communicant and the reaction from their interlocutor is due to a higher appreciation of the mutual understanding in the dialogue, the results of communication and a more pleasant impression of the content of dialogue and communication with the partner. Contrarywise, the feedback with the mutual understanding is inherent in the actions of the interlocutors where there are consciousness of talk time and time checking. A low level of mutual understanding is inherent in dialogues in which the interlocutors firstly seek to convince each other in their correctness, allow long pauses between replicas, have a limited time to discuss the desired topics, and have lower appreciation of each other's competence.Personal characteristics of the communicants – a broad outlook, sensitivity to the emotions of the interlocutor as well as their subjective positive attitude towards the competence and reliability of the interlocutors – are the conditions that promote mutual understanding in online communication. The high level of Internet activity of the person involved in the dialogic online communication contributes to a better mutual understanding, especially with regards to components related to the application of critical thinking and the experience of communication in the virtual space. Based on the characteristics of their motivation to online communication, the experience of using the computer and the Internet, communicative competence and the features of interaction with the communication partner, there are four types of online-communicators in social networks: "harmonious", "non-motivated", "migrants from off-line" and "self-confident".For the formation of personal qualities and communicative skills among students, a training program "Training of smart online-communication" was developed. It contains information and exercises that can be used in programs aimed at increasing media-literacy and communicative competence among students. Participation in the training contributes to the reduction in the number of negative emotions that participants experience during Internet communication due to the difficulty in perception of the personal image, behavior and emotions of the interlocutor and the content of their messages, which leads to false attempts to identify the reasons for misunderstanding between the partners, as well as the decreased effectiveness of communication. The development of skills and realization of practices, related to cognitive, creative, communicative and contact aspects of online activity, promotes mutual understanding in online dialogues. This communication is two-way, in a sense of gaining experience in effective online communication that is characterized by mutual understanding between the interlocutors, also contributes to increasing the online activity of the communicator.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Чупріна О. В. 
Методика розвитку мовлення учнів початкових класів із застосуванням мультимедійних засобів / О. В. Чупріна. — Б.м., 2019 — укp.

Робота є теоретико -експериментальним дослідженням експериментальним дослідженням проблеми розвитку мовлення учнів початкових класів із застосуванням мультимедійних засобів. У дослідженні обгрунтовано теоретико-методичні засади розвитку мовлення учнів початкових класів із застосуванням мультимедійних засобів; обгрунтовано психологічні та психолінгвістичні засади мовленнєвого розвитку учнів початкових класів, схарактеризовано базові поняття дослідження та уточнено зміст поняття "розвиток мовлення учнів початкових класів". Визначено педагогічні передумови розвитку мовлення учнів, зокрема схарактеризовано наукові підходи: компетентнісний, особисто орієнтований, комунікативно-діяльнісний, системно-описовий, текстовий, функціонально-стилістичний. З-поміж принципів 1) загальнодидактичних обрано такі: наочності, посильності, активності, систематичності, послідовності, перспективності і наступності, гуманізації; 2) лінгводидатичних: увага до матерії мови, до розвитку мовленнєвих органів; розуміння мовних значень; оцінки виразності мовлення; розвитку чуття мови; координації усного і писемного мовленя; пришвидшення темпу навчання. Узагальнено вітчизняний та зарубіжний досвід використання мультимедійних технологій у початкових класах; визначено критерії (інформаційно-змістовий, мовно-структурний, емоційно-ціннісний, поведінково-регулятивний) з відповідними показниками й рівні розвитку мовлення учнів. Схарактеризовано мультимедійні засоби у системі форм, методів та прийомів роботи з розвитку мовлення учнів початкових класів; розроблено методику розвитку мовлення учнів початкових класів із застосуванням мультимедійних засобів, яка представлена системою підготовчих, текстових і ситуаційних вправ із мультимедійною підтримкою на основі апаратних та програмних засобів ( мультимедійні презентації, мультимедійні видання). Результати експерименту підтвердили ефективнфсть пропонованої методики розвитку мовлення учнів початкових класів із застосуванням мультимедійних засобів. Ключові слова: мовлення, розвиток мовлення, методика розвитку мовлення, мультимедійні засоби, розвиток мовлення із застосуванням мультимедійих засобів, система вправ для розвитку мовлення учнів початкових класів з мультимедійною підтримкою.^UThe study is a theoretical-and-experimental research on the issue of developing primary school pupils' speech using multimedia tools. In the thesis, theoretical and methodological foundations for the development of primary school pupils' speech using multimedia tools are considered; psychological and psycholinguistic foundations for developing primary school pupils' speech; the basic notions of the research are described and the content of the notion “the development of primary school pupils' speech” is clarified. In the study, it is construed as a priority principle for teaching Ukrainian specifying the system of work aiming at enrichment the learners' vocabulary, enhancement of the grammatical system of their speech; acquisition of the literary Ukrainian language norms; formation of perception skills, reproduction and production of oral and written utterances pursuant to the purpose and environment of the communication.The educational preconditions for the development of primary school pupils' speech are defined, namely, the the scientific approaches such as competence-based, student-based, communicative-and-activity, systemic-and-description, text-based and functional-and-stylistic are specified. From among the principles, notably 1) general didactic, the following ones are selected: the use of visual aids, feasibility, activity, regularity and consistence, viability and succession, humanization; 2) linguodidactic: focusing on the matter of the language and the development of the organs of speech; understanding of the linguistic meaning; feedback on the expressiveness of speech, fostering the linguistic flair; co-ordination of oral and written speech; increasing the pace of training. A natural combination of the aforementioned approaches and principles determined the choice of efficient methods, forms and tools for the development of primary school pupils' speech. The national and foreign experiences of implementing multimedia technologies in the primary school is generalized; the criteria (informational-and-content, speech-and-structural, emotional-and value, behavioural-and-regulative) with the respective indicators and levels of the learners' speech development (high, sufficient, medium, primary) are defined. Multimedia tools and aids are specified as related to the system of forms, methods and techniques of the activities aiming at the development of primary school pupils' speech; the methodology for the development of primary school pupils' speech using multimedia tools represented with a system of preparatory, textual and situational exercises with the multimedia support basing on hardware (computer, projector and smart-board) and software (multimedia presentations, multimedia publications) tools is elaborated.The results of the experiment proved the efficiency of the presented methodology for the development of primary school pupils' speech using multimedia tools.Keywords: speech, speech development, methodology for speech development, multimedia tools, speech development using multimedia tools, system of exercises for the development of primary school pupils' speech with multimedia support.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Сунь К. .. 
«Традиції європейського реалістичного мистецтва у китайському живописі ХХ — початку ХХІ століття» / К. .. Сунь. — Б.м., 2019 — укp.

У праці досліджується китайський олійний живопис від ранніх етапів становлення до кінця ХХ – початку ХХІ століття. Розкриваючи сутність впливу традицій європейського реалістичного мистецтва на китайський живопис, задля розкриття закономірностей процесу трансформації мистецтва Китаю у ХХ – початку ХХІ століть, у праці проаналізовані наявні літературні джерела, що стосуються обраної проблематики, внаслідок чого подається характеристика культурно-історичних передумов виникнення олійного живопису в Китаї; простежується роль європейських впливів на трансформацію концепцій і пошук художніх форм у китайському живописі від ранніх етапів його становлення до початку діяльності художніх вишів; на знакових прикладах показані ключові особливості трансформацій в китайському олійному живописі після 1949 року, розкривається їхнє значення для подальшого становлення мистецтва Китаю; аналізуються особливості художніх процесів кінця ХХ – початку ХХІ століття у китайському олійному живописі, наочно продемонстровані подібності та відмінності перетворень, що відбулися в періоди «культурної революції» і початку політики реформ та відкритості; обґрунтовуються виявлені головні тенденції появи і становлення стильових особливостей, притаманних сучасному китайському живописові; досліджується і систематизується жанрове розмаїття творчості китайських художників ХХ – початку ХХІ століть; визначаються техніки, технології, матеріали, що використовувалися в китайському живописі досліджуваного періоду, простежується взаємозв'язок між впровадженням нового інструментарію в роботу художників і зовнішніми впливами на мистецтво Китаю.^UThe study examines Chinese oil painting from the early stages of formation to the end of the XX — the beginning of the XXI century. Despite the constant interest of art historians and scientists in the question of oil painting of China, it remains insufficiently studied.The need for a generalization study on this topic is urgent in Eastern European countries, which in the process of internal transformation in the political, social and cultural spheres make the most of their efforts to study their own arts history, while the world experience, in particular Chinese one, is very important for the formation of the national art science science.To clarify the essence of the influence of the European realistic art traditions on Chinese painting, in order to reveal the rules of the transformation of Chinese art in the XXth - the beginning of the XXIst century the dissertation research includes the following parts:analysis of the published sources on the chosen subject, which resulted in comprehensive description of the cultural and historical background of the emergence of oil painting in China; revealing of the role of European influences on the transformation of concepts and the search for artistic forms in Chinese painting from the early stages of its emergence to the establishing of artistic higher education institutions; the discovery of key features of the transformations in Chinese oil painting after 1949 by the most illustrative examples, the disclosure of significance of these features for the further development of Chinese art; the analysis of peculiarities of artistic processes in the late XXth — the beginning XXIst century in Chinese oil painting, demonstration of the similarities and differences of the transformations that took place during the periods of the Cultural Revolution and the beginning of the reform and openness period; substantiation of the main trends found in the emergence and development of the stylistic peculiarities inherent in contemporary Chinese painting; research and systematization of the genre variety of the work of Chinese artists of the XXth - the early XXIst century; identification of techniques, technologies, materials used in Chinese painting of the studied period, tracing of the relationship between the introduction of new tools into the artist's practice and the external influences on Chinese art.The dissertation is a comprehensive detailed study of the influence of European art traditions on the Chinese ones, given that new persons, facts, documentary materials were introduced into scientific discourse, and their influence on the painting of China of the studied period was evidences. The work of the artists who went to study abroad at the beginning of the twentieth century to develop and raise the cultural level of their homeland is explored in this thesis Finding the new artistic styles, examples of western painting, adoption of advanced Western technologies and ideas became for old China the necessary steps in its struggle to keep pace with the progress in the global artistic culture. The important role of the emergence of artistic educational institutions for establishment of modern Chinese art is described in the thesis.Both negative and positive factors of the influence of Soviet art on Chinese art have been analyzed by the examples of creativity of artists and educational activities of professors, those from China and invitees from the USSR. The advantages of the Soviet model of academic artistic education for the formation of Chinese oil painting school have also been revealed. The influence of the above model on the development of Chinese art in general has been analyzed. The peculiarities of the Chinese variant of socialist realism have been studied and reviewed in the thesis.The changes in techniques and stylistics of oil painting during the period of the Cultural Revolution are revealed. A striking feature of that period was the new artistic ideal, the romanticism and heroization of both the communist elite and ordinary people in the plot of the class struggle, the construction of a new communist society, etc. First of all, it was the result of political pressure, which led to the disfigured beauty and nobility in the pictures, and rather monotonous scenes and techniques.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Коваленко Б. В. 
Юридична природа стандартів як джерел екологічного права / Б. В. Коваленко. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено комплексному дослідженню правової природи екологічних стандартів, їхньому впливу на розвиток природоохоронного законодавства. На підставі аналізу норм міжнародного, європейського та національного законодавства України, а також положень загальнотеоретичної та спеціально-юридичної літератури визначено місце стандартів у системі джерел екологічного права України.Обґрунтовано необхідність включати до джерел екологічного права нормативно-технічні документи, а саме державні, міжнародні та європейські екологічні стандарти як такі, що містять еколого-правові ідеї, а їхні положення, в сукупності з актами законодавства, задають темп та напрям розвитку галузі екологічного права. Екологічні стандарти і правові норми є частиною єдиного механізму регулювання правовідносин і діють тільки сукупно для досягнення єдиної мети – забезпечення безпеки навколишнього природного середовища. Проаналізовано наукові та законодавчі підходи до розуміння стандартів як джерел екологічного права України, розкрито їхні поняття та юридичні ознаки. Досліджено та систематизовано історичний шлях розвитку екологічних стандартів як необхідного кроку для масштабного розвитку промисловості та одночасного збереження належної якості навколишнього природного середовища. Зіставлено напрями розвитку стандартизації на територій СРСР та ЄС. Розглянуто сучасну систему екологічних стандартів, види та особливості правового регулювання їх розроблення та затвердження. Досліджено міжнародні та європейські екологічні стандарти та їхній вплив на розвиток законодавства, національних стандартів та екологічного права України в цілому. Відображено організаційно-правовий механізм розроблення міжнародних та європейських екологічних стандартів, порядок їх реалізації в Україні. З'ясовано проблеми та перспективи впливу міжнародних і європейських стандартів на подальше формування екологічного законодавства України. Проаналізовано зміни в законодавстві щодо встановлення добровільного застосування положень державних екологічних стандартів в Україні.^UThe dissertation is devoted to the complex study of the legal nature of environmental standards, their impact on the development of environmental legislation, is an independent scientific work, which covers by author's ideas and developments. Based on the analysis of the norms of international, European and national legislation of Ukraine, as well as the provisions of general theoretical and special legal literature, the place of standards in the system of sources of environmental law of Ukraine is determined. The necessity to include normative and technical documents in the sources of environmental law, namely, state, international and European environmentalstandards as containing ecological and legal ideas, is grounded, and their provisions, in combination with legislative acts, specify the pace and direction of development of the field of environmental law. Environmental standards and legal norms are part of a single mechanism for regulating legal relationships and act only together to achieve a single goal – to ensure the safety of the environment. The scientific and legislative approaches to the understanding of standards as sources of environmental law of Ukraine are analyzed, their concepts and legal features are revealed. The historical way of development of ecological standards as a necessary step for the large-scale development of industry while simultaneously maintaining the proper quality of the environment is investigated and systematized. The trends of standardization on the territory of the USSR and the EU are compared, the modern system of ecological standards, types and features of legal regulation of their development and approval are considered. The international and European ecological standards and their influence on thedevelopment of legislation, national standards and environmental law of Ukraine as a whole are researched. The organizational and legal mechanism of development of international and European environmental standards and the procedure for their implementation in Ukraine is shown. The problems and perspectives of the influence of international and European standards on improvement of the environmental legislation of Ukraine are revealed. It is substantiated the inadmissibility of cancellation, the obligatory adherence to environmental standards and the voluntary application of their application.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Король О. М. 
Формування інформатичної компетентності майбутніх бакалаврів освіти на засадах диференційованого підходу / О. М. Король. — Б.м., 2019 — укp.

Об'єкт: процес професійної підготовки майбутніх бакалаврів освіти в закладах вищої освіти. Мета полягає у теоретичному обґрунтуванні й експериментальній перевірці моделі формування інформатичної компетентності майбутніх бакалаврів освіти на засадах диференційованого підходу. Наукова новизна полягає у тому, що: вперше розроблено і науково обґрунтовано модель формування інформатичної компетентності майбутніх бакалаврів освіти на засадах диференційованого підходу, яка: 1) базується на загальнодидактичних принципах системності, науковості, систематичності і послідовності, активності і самостійності, використання міжпредметних зв'язків, міцності знань та специфічних принципах студентоцентризму, гуманізації, позитивної мотивації, когнітивної візуалізації, створення цифрового освітнього середовища, використання професійно-спрямованих завдань; 2) передбачає диференціацію щодо змісту (загальний і спеціалізований), форм (індивідуальна, парна, групова; очна, самостійна, дистанційна), методів (репродуктивний, частково-пошуковий, евристичний, проблемний, інтерактивні, комп'ютерно-орієнтовані), засобів (програмні, апаратні, технічні, електронні освітні ресурси) навчання; 3) ураховує вертикальну (за рівнем складності) та горизонтальну (за обсягом, темпом, часом, місцем, рівнем самостійності, профілем) диференціацію; 4) має результатом сформовану інформатичну компетентність у майбутніх бакалаврів освіти; уточнено сутність поняття «інформатична компетентність майбутніх бакалаврів освіти» (складова їх професійної компетентності й така інтегральна характеристика якостей особистості, яка поєднує спеціальні інформатичні знання, уміння та навички використовувати ІТ для вирішення професійних завдань, ціннісні установки й прагнення до саморозвитку й розвитку суб'єктів учіння в галузі ІТ) і його структуру (мотиваційний, когнітивний, технологічний і особистісний компоненти); визначено критерії (ціннісний, знаннєвий, діяльнісний і рефлексивний), показники (мотивація використовувати ІТ, обсяг знань з ІТ, уміння використовувати ІТ, рефлексія щодо ІТ), рівні сформованості інформатичної компетентності майбутніх бакалаврів освіти (репродуктивний, частково-пошуковий і креативний).^UObject is: the process of professional training of future bachelors in higher educational establishments. The aim is to theoretically substantiate and experimentally test the model of formation of IT competence of future bachelors of education on the basis of differentiated approach. The scientific novelty consists in the fact that: for the first time a model of formation of IT competence of future bachelors of education on the basis of differentiated approach. The model: 1) is based on the general didactic principles of systemicity, scientificity, systematicity and consistency, activity and independence, use of cross-curricular relations, strength of knowledge and specificity of the principles of student-centeredness, humanization, positive motivation, cognitive visualization, digital learning environment, use of specialty oriented tasks. 2) provides for differentiation in content (general and specialized), forms (individual, paired, group; full-time, independent, remote), methods (reproductive, partially-search, heuristic, problematic, interactive, computer-oriented), means (software, hardware, technical, electronic educational resources) of training; 3) takes into account the vertical (in terms of complexity) and horizontal (in volume, pace, time, place, level of independence, profile) differentiation; 4) has the result of the generated IT competence of future bachelors of education; clarifies the essence of the concept of "IT competence of future bachelors of education" (a component of their professional competence and such an integral characteristic of personality traits, which combines special informative knowledge, skills and skills to use IT to solve professional tasks, values and aspirations for self-development and development of the subject of training in IT) and its structure (motivational, cognitive, technological and personal components); defined criteria (value, knowledge, activity and reflective), indicators (motivation to use IT, the amount of knowledge in IT, ability to use IT, reflection on IT), levels of IT competence of future bachelors of education (reproductive, partially-search and creative).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Костюк М. Г. 
Управління процесами ресурсозбереження на машинобудівних підприємствах / М. Г. Костюк. — Б.м., 2020 — укp.

У дисертації наведено результати вирішення науково-прикладного завдання щодо обґрунтування методологічної бази й методичних підходів до формування та реалізації стратегії підвищення рівня використання виробничих потужностей машинобудівних підприємств України на основі об'єктно-орієнтованого підходу; розроблено практичні рекомендації в цій сфері.Виокремлено методичні підходи до формування структури виробничих потужностей підприємства, що враховують взаємозв'язок елементів внутрішнього й зовнішнього середовища на основі системотвірних факторів, які зумовлюють необхідність оцінки синергетичного ефекту, що виникає в системі управління процесами ресурсозбереження.Запропоновано методичний підхід до комплексного оцінювання організаційно-економічної ефективності управління виробничою діяльністю машинобудівного підприємства в області ресурсозбереження.Обґрунтовано індикатори ефективності ресурсозбереження на основі застосування інформаційних технологій. Проаналізовано можливість використання різних автоматизованих систем інформаційного забезпечення управління машинобудівними підприємствами.^UThe dissertation presents the results of solving the scientifically applied problem of substantiation of the methodological base and methodological approaches for the formation and realization of the strategy of increasing the level of utilization of the production potential of machine-building enterprises of Ukraine based on object-oriented approach, as well as the development of practical recommendations in this sphere.During research came to conclusion that the decrease in the level of utilization of production potential of enterprises and low rates of its updating are the causes of the depressed state of machine building in Ukraine. In such circumstances, problems and factors that impede the development of production capacity are not local in nature, but are a system consisting of many interdependent and interdependent elements.It is determined that the current economic situation in Ukraine is characterized by increased instability of the business environment and deepening technological backwardness of the economy, which is largely due to the deterioration of the financial and economic situation in the machine-building complex of the national economy.The methodological approaches to the formation of the structure of production potential of the enterprise taking into account the interconnection of elements of the internal and external environment based on system-forming factors, which determine the need to assess the synergistic effect arising in the system of management of processes of resource conservation, are distinguished. A methodological platform has formed the assess the level of utilization of the production potential of a machine-building enterprise, based on the application of an object-oriented approach and includes the calculation of private, group, integral and total indicators.A methodical approach to a comprehensive assessment of the organizational and economic efficiency of managing the production activity of a machine-building enterprise in the field of resource conservation has been formed. Based on the results of complex diagnostics of the existing potential, it became possible to predict trends in the development of the resource potential, identify promising strategic directions for efficient use of the resource potential and sources of its growth.The conceptual apparatus in terms of interpretation of «informatization of production processes» is improved, which, unlike the existing approaches, is investigated in the context of substantiation of the decision-making process by an economic entity on the basis of use of the latest information technologies, cybernetic methods and means for solving problems of processing of operational information. Planning and management of monitoring, forecasting of changes in production indicators, especially those related to resource-saving technologies.The research methodology that is fundamental for the formation and implementation of a strategy for increasing the level of utilization of the production potential of mechanical engineering enterprises has been developed.Resource efficiency indicators based on the use of information technologies have been formed. The possibility of using various automated systems of information support of machine-building enterprises management is analyzed.Emphasizes the need to carry out a strategic maneuver, focused on the transition of the domestic machine-building complex at a pre-emptive pace to the path of intensive development, which raises the need to solve the whole complex of problems that have accumulated in the legislative, financial, socio-economic, scientific and technical, personnel and personnel.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Азьмук Н. А. 
Стратегічні напрями збалансування розвитку національного ринку праці та цифрової економіки / Н. А. Азьмук. — Б.м., 2020 — укp.

Актуальність теми обумовлена відставанням засобів, інструментів регулювання ринку праці від темпів розвитку цифрової економіки тазначними дисбалансами між ними, що потребує розробки стратегічних напрямів збалансування розвитку національного ринку праці та цифрової економіки.Метою дослідження є вдосконалення теоретико-методологічних положень, розробка науково-методичних підходів і практичних рекомендацій щодо збалансованого регулювання ринку праці в умовах поширення використання цифрових технологій у національній економіці й посилення глобальної конкуренції за високопрофесійні, інтелектуальні та креативні трудові ресурси.Наукова новизна одержаних результатів полягає у теоретичному обґрунтуванні та науковому розв'язанні проблеми стратегічного забезпечення збалансування національного ринку праці з розвитком технологій при переході до цифрової економіки.Одержані результати та рекомендації є методологічною базою регулювання ринку праці та визначення напрямів його збалансування з розвитком цифрової економіки.Узагальнено теоретико-методологічні засади дослідження трансформації ринку праці, зайнятості в контексті переходу до цифрової економіки. Виявлено зв'язок між зміною технологічних укладів, трансформацією концепцій ринку праці, інструментів його регулювання та появою нових форм зайнятості. Розроблено концепцію цифрового ринку праці, обґрунтовано його понятійно-категоріальний апарат. Сформовано теоретичне підґрунтя для розуміння трансформації місця і ролі людини та штучного інтелекту під впливом цифрових технологій і можливостей їхньої взаємодії у процесі праці. Удосконалено методологію діагностики ринку праці в умовах цифрової економіки за параметрами гнучкості та соціального захисту, згідно з якою виконано оцінку національного ринку праці. Запропоновано концепцію екосистеми національного ринку праці, здійснено оцінювання її ефективності. Визначено основні ризики національної екосистеми ринку праці та запропоновано шляхи їх мінімізації, що дозволить збалансувати людський і технологічний розвиток. Розроблено стратегічні напрями збалансування ринку праці та цифрової економіки.Ключові слова: цифрова економіка, ринок праці, регулювання ринку праці, цифрові інструменти регулювання, нестандартна зайнятість,цифрова зайнятість, екосистема ринку праці.^UThe topicality of the issue lies in the fact that means and tools of labor market regulation do not keep pace with digital economy development and there exist significant imbalances between them, which leads to the necessity of developing strategic directions for balancing the development of the national labor market and digital economy.The purpose of the research is to improve theoretical and methodological provisions, develop scientific and methodological approaches and practical recommendations for balanced regulation of the labor market in the widespread use of digital technologies in the national economy and strengthen global competition for highly professional, intellectual and creative labor resources.The research novelty lies in theoretical substantiation and scientific solution of the problem concerning strategic support of balancing the national labor market with the development of technologies in the transition to digital economy.The obtained results and recommendations serve as a methodological basis for regulating labor market and determining areas for balancing it with the development of digital economy.Theoretical and methodological bases of research of labor market transformation, employment in the context of transition to digital economy are generalized. The connection between the change of technological systems, the transformation of labor market concepts, tools for its regulation and the emergence of new forms of employment is revealed. The concept of the digital labor market is developed, its conceptual and categorical apparatus is substantiated. The theoretical basis for understanding the transformation of the place and role of man and artificial intelligence under the influence of digital technologies and the possibilities of their interaction in the process of work is formed. The methodology of diagnostics of the labor market in the conditions of digital economy on the parameters of flexibility and social protection has been improved, according to which the assessment of the national labor market has been performed. The concept of the ecosystem of the national labor market is offered, its efficiency is estimated. The main risks of the national ecosystem of the labor market are identified and ways to minimize them are proposed, which will allow to balance human and technological development. Strategic directions for balancing the labor market and the digital economy have been developed.Keywords: digital economy, labor market, labor market regulation, digital regulation tools, non-standard employment, digital employment, labormarket ecosystem.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Супонєв В. М. 
Методологічні основи та практика створення мінімальноенергоємних робочих органів для формування комунікаційних порожнин в грунті / В. М. Супонєв. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертацію присвячено вирішенню актуальної науково-прикладної проблеми забезпечення більш ефективного та керованого формування горизонтальних свердловин для безтраншейного прокладання розподільних підземних комунікацій шляхом узагальнення наукових основ створення установок і обладнання, обґрунтування їх раціональних конструктивних параметрів та створення силового типоряду установок, розширення області використання та технологічних можливостей статичних методів формування комунікаційних порожнин в ґрунті. В роботі обґрунтовано актуальність теми, сформульовано об'єкт, предмет, мету і завдання дослідження, описано методи дослідження, а також визначено зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами; надано інформацію про апробацію та публікації результатів дисертаційного дослідження. Наукова новизна отриманих результатів полягає у розробленні узагальнених теоретичних залежностей, які вперше отримані на основі закону рівності мас ґрунту до і після його руйнування та нормативних фізико-механічних властивостей ґрунтів, що сприяють створенню спеціальних високоефективних установок для безтраншейного прокладання інженерних підземних комунікацій на базі встановлених закономірностей взаємодії їх робочих органів з ґрунтовим середовищем методами статичного проколу ґрунту, його продавлювання та їх комбінації. Результати наукових досліджень дисертаційної роботи полягають в обґрунтуванні вибору високоефективних методів статичного формування свердловин для безтраншейного прокладання інженерних комунікацій в залежності від її параметрів і ґрунтових умов та в створенні алгоритму визначення раціональних параметрів робочих органів для розробки ґрунту в кожному випадку. На основі розроблених рекомендацій та отриманих інженерних розрахунків було складено технічне завдання на створення типоряду установок, які були прийняті до сумісного виробництва підприємствами ТОВ «НВП «Газтехніка ЛТД» та ТОВ «СКТБ «Гідромодуль». Для їх впровадження було розроблено технологічні карти виконання робіт по безтраншейному прокладанню комунікацій методами статичного проколу, продавлюванню ґрунту та їх комбінації. Практичне використання при будівництві переходів установки отримали в цілому ряді спеціалізованих та будівельних компаніях.В роботі аналітичним шляхом встановлено закономірність процесів розробки ґрунту різними наконечниками на основі закону зміни щільності ґрунту при ущільнені, що визначається компресійним модулем деформації ґрунту, який залежить від фізико-механічних властивостей ґрунтів, що дає можливість отримати закономірності розподілення нормального тиску ґрунту на робочі поверхні виконавчих інструментів на основі закону збереження ґрунтової маси до та після його ущільнення (без проведення експериментальних досліджень).Отримані математичні залежності які дозволили обґрунтувати можливість зниження сил опору ґрунту проколу до 26 % за рахунок виступаючої конічної кромки над циліндричною частиною проколюючої головки, який в супіску буде рівним 1,08 від діаметру циліндричної частини (фактично свердловини), в глині 1,22 та в суглинку 1,31, та встановити оптимальні розміри ефективного проколу ґрунту конічно-циліндричним наконечником, які дорівнюють: для суглинку – 236 мм, для глини – 295 мм та для супіску – 444 мм, що відповідають двом оптимальним діаметрам. Якщо діаметр свердловини більший за максимально-граничного, то прокладання підземних комунікацій необхідно здійснювати не проколом, а іншими способами, наприклад, продавлюванням або комбінованими методами.Порівнянням розрахунків опору ґрунту вдавлюванню трубчастих наконечників було встановлено, що наконечник з зовнішнім конічним загостренням ріжучої кромки на 25–30 % менша ніж з двоконусним загостренням за рахунок створення додаткового опору від деформування ґрунту внутрішнім конусом.Встановлені закономірності утворювання зон деформування ґрунту при просуванні робочих органів та визначені їх розміри. Сформульовано підходи до визначення параметрів робочого органу у вигляді зрізаного циліндра та їх вплив на траєкторію руху головки в ґрунті, встановлено мінімальний та максимальний кут його зрізу в залежності від ґрунтового середовища та жорсткості штанг. Розроблено методологію та алгоритм вибору методів та розрахунку робочого обладнання для створення комунікаційних порожнин відповідно до їх параметрів та умов проходки в різних типах ґрунтів. Обґрунтовано типоряд силових установок та параметри їх робочих органів.^UThe thesis deals with solving the urgent scientific and applied problem of providing more efficient and controlled forming the horizontal wells for trenchless laying of distributing underground utilities by summarizing the scientific foundations for creating some installations and equipment, substantiating their rational design parameters and creating a sample set of power installations, expanding the scope of use and engineering capabilities of static methods of forming utility cavities in the soil.The relevance of the topic is substantiated in the work, the object, the subject, the aim and the objectives of the study are formulated, the research methods are described, as well as connection of the work with scientific programs, plans, themes is determined; information on the dissertation result testing and publishing is provided.The scientific novelty of the obtained results is to develop the generalized theoretical dependences, first obtained on the basis of the law of equality of soil masses before and after soil destruction and the standard physical and mechanical properties of soils, contributing to the creation of special highly efficient installations for trenchless laying of underground engineering utilities based on established patterns of interaction between their actuators with the soil ground by methods of soil static puncturing, pressing and their combinations. The thesis results involve substantiating the selection of highly efficient methods for static forming the wells for trenchless laying of engineering utilities depending on their parameters and soil grounds and in creating the algorithm for determining the rational parameters of actuators for soil excavation in each case. Technical requirements, based on the developed recommendations and the obtained engineering calculations, to create a sample set of installations have been done.The analysis of existing approaches to improving the efficiency of trenchless laying of underground utilities has shown that the main constraining factors for extending the use of highly efficient installations of static action for creating horizontal wells in the soil when laying underground utilities are slow pace of excavation, significant energy intensity of the processes, especially close to the surface, or to the adjacent utilities and low accuracy of boring the soil-puncturing head in the soil.Developing the methodological foundations for creating utility cavities in the soil, the analytical pattern of soil excavation with various tips has been determined for each case. That was done on the basis of the law of changes in soil density when compacted, determined by the compression module of soil deformation dependant on the physical and mechanical properties of soils. There was the possibility of obtaining the patterns of distributing the usual soil pressure on the working surfaces of actuating tools based on the law of soil mass conservation before and after compaction (without experimental studies).Obtained mathematical dependences allowed to substantiate the possibility of reducing the resistance forces to soil puncturing up to 26% by means of using a protruding conical edge above the cylindrical part of the puncturing head, that equals to 1.08 of the diameter of the cylindrical part (in fact, the well) in sandy loam, 1.22 in clay, and 1.31 in loam and establish the optimal dimensions for effective soil puncturing with a cone-cylindrical tip, that are equal to: 236 mm for loam, 295 mm for clay and 444 mm for sandy loam corresponding to two optimal diameters. If the diameter of the well is bigger than the maximum limit, then the laying of underground utilities must be done not by puncturing, but by other methods, for example, by pressing or combined methods.By comparing the calculations of soil resistance to tubular tip punching it has been found out that a tip with an external conical sharpening of the cutting edge is 25–30 % less than a two-conical sharpening due to the creation of additional resistance from soil deformation by the inner cone.The rules of forming soil deformation zones while boring by actuators have been established and their sizes have been determined. The approaches to determining the parameters of the actuator in the form of a sheared cylinder and their influence on the motion trajectory of the head in the soil have been formulated, the minimum and maximum angles of its shear has been defined depending on the soil ground and the rod rigidity.The methodology and the algorithm for selecting methods and calculating working equipment for creating utility cavities in accordance with their parameters and boring conditions in various soils have been developed. The sample set of power installations and the parameters of their actuators have been justified.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Москальов І. О. 
Психологічні особливості розвитку практичного мислення офіцерів-артилеристів / І. О. Москальов. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертацію присвячено вирішенню наукового завдання щодо з'ясування психологічних особливостей розвитку практичного мислення офіцерів-артилеристів тактичної ланки управління у ході реалізації ними провідного виду діяльності – виконання вогневих завдань. Актуальність завдання зумовлена сучасними тенденціями ведення збройної боротьби, постійним збільшенням темпу бойових дій, високим рівнем автономності артилерійських підрозділів, гібридним та асиметричним характером ведення бойових дій, а також збільшенням частки артилерії у загальній системі вогневого ураження противника. Набутий бойовий досвід, сучасні вимоги до засад підготовки та застосування військ (сил) на основі принципів і стандартів НАТО, бойової та спеціальної підготовки персоналу, підвищення його фахової майстерності вказують на те, що нагальним завданням сьогодення є розвиток практичного мислення офіцерів-артилеристів.Аналіз та узагальнення теоретичних джерел, у яких розглянуто проблему психологічного забезпечення професійної діяльності військових фахівців, дали підстави констатувати, що психологічне забезпечення розвитку їх фахової компетентності є недостатньо науково обґрунтованим, а щодо фахової діяльності саме офіцерів-артилеристів таких досліджень немає взагалі. Доведено, що поняття «практичне мислення» є психологічною категорією з чітким методологічним і теоретичним підґрунтям, психологічними закономірностями, механізмами, особливостями функціонування та перебігу, а також власним психічним змістом. З'ясовано, що практичне мислення фахівців у психологічній науці було досліджено в кілька етапів: на першому етапі основну увагу звернуто на наочно-дійове мислення і практичний інтелект; на другому – закладено методологічні та теоретичні засади розуміння його природи; на третьому – сучасному – відбувається конкретизація досліджень і з'ясування психічних механізмів практичного мислення, особливостей його розвитку та функціонування у різних фахівців. Водночас визначено, що проблема практичного мислення військових фахівців, у тому числі офіцерів-артилеристів, залишається практично не дослідженою. Доведено, що перспективними методологічними підходами, на основі провідних принципів і вимог яких доцільно досліджувати та розвивати практичне мислення офіцерів-артилеристів як суб'єктів специфічного виду військово-професійної діяльності є суб'єктно-діяльнісний і контекстний. Надано ґрунтовну психологічну характеристику, визначено зміст, суперечності, закономірності, функції та психологічні особливості функціонування і перебігу практичного мислення офіцерів-артилеристів.^UThe thesis is devoted to solution of scientific task for clarification of psychological peculiarities of practical thinking development of artillery officers of the tactical level of management throughout their main activity – fire missions performance. The relevance of task is caused by the modern trends of the armed struggle maintenance, the constant increase in pace of warfare, the high level of autonomy of artillery units, the hybrid and asymmetric character of the conduct of hostilities as well as the increase in the number of artillery in the general system of fire defeat of the enemy. The analysis and generalisation of combat experience, the modern demands to training and combat emoloyment of troops (forces), based on the NATO principles and standards, the combat and special training of personnel, improvement of their professional competence indicate that the pressing challenge now is to develop practical thinking of artillery officers. The analysis and generalisation of theoretical sources concerning the problem of psychological support of the professional activity of military professionals has made it possible to state that the psychological support of development of their professional competence is insufficiently scientifically sustained, and there is no researches on the professional activity of artillery officers.It was found out, that the definition «practical thinking» is a psychological category with methodological and theoretical foundations, psychological regularities, mechanisms, peculiarities of function and development, as well as its own psychological content. It was defined, that the practical thinking of professionals in the psychological science was studied in several stages: the main attention was focused on visual active thinking and practical intelligence at the first stage; methodological and theoretical foundations of understanding its nature were sustained at the second stage; during the third stage, psychological mechnisms of practical thinking, features of its development and functioning of professionals in various fields were found out . It was determined that the problem of practical thinking of military professionals, including artillery officers, remains virtually unexplored.It was proved that promising methodological approaches, based on the guiding principles and requirements on which the practical thinking of artillery officers as subjects of specific kind of military and professional activity schoud be studied and developed, are subject active and contextual.The substantial psychological characteristics is given, the content, contradictions, regularities, functions and psychological features of functioning and development of artillery officers' practical thinking are determined.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Фомиця О. Л. 
Психоакустичний вплив на масову свідомість у соціокомунікаційній системі суспільства / О. Л. Фомиця. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертація розв'язує комплексну проблему щодо визначення й аналізу форм, ознак та особливостей використання атрибутів психоакустичного впливу на свідомість, настрої та поведінку мас у соціокомунікаційній системі. Проаналізовано дикторські голоси, психоакустичну структуру телевізійних ток-шоу, висловлювання «від першої особи», музичне оформлення теле- і радіопрограм як засоби психоакустичного впливу на масову свідомість. Психоакустичні прийоми, діючи паралельно з мовним, духовним та психологічним маніпулюванням людською свідомістю, зі спрямуванням масових інформаційних потоків у певне річище, із грою на почуттях реципієнта й експлуатацією загальнолюдських якостей, із невербальною сугестією тощо, значно посилюють емоційний вплив на споживача інформації і є однією з маніпулятивно-пропагандистських технологій. Головними атрибутивними ознаками психоакустичного впливу є висота, сила, тембр звуку; важливий вплив на емоційне сприйняття слухача має частотне й динамічне оброблення голосів різноманітними пристроями.^UThe dissertation addresses the complex problem of defining and analyzing the forms, characteristics and features of using the attributes of psychoacoustic influence on consciousness, mood and behavior of the masses in the social communication system.Comprehensive elaboration of this question allows studying the features, components and characteristics of modern manipulative propaganda technologies based on techniques of psychoacoustic influence. The relevance of the research is also due to the lack of scientific knowledge on the psychoacoustic influence on the mass consciousness during the organization and use of manipulative propaganda influences by means of television and radio broadcasting.Based on the analysis of the known to the modern science concepts of psychoacoustics, influence, sound and their types known to modern science, the following author's definition is presented: psychoacoustic influence is a purposeful activity in the system of manipulative propaganda technologies with the use of sound methods of influence on the consciousness of an individual, a group of people and the population in general, carried out by changing the pitch, timbre, volume, voice intonation, pace of speech, etc. with the purpose to change behaviour and outlook of an individual and the masses.The goals of psychoacoustic influence are assisted by pitch, volume and timbre of sound, operation of intonations and pace of speech, pauses, introduction of increased emotional tones and interjections, involvement of methods of sound processing of a signal, use of music for propaganda influence and binaural rhythms with alpha-wave frequency, as well as the method of «amplitude masking», «Hemi-Sync technology», adjusting the parameters of light and sound signals and more.When choosing a speaker, attention is paid to certain professional skills: articulation, constancy, clarity of voice, speed of reading, acting skills, persuasiveness. Important features for influencing the recipient are the register – the pitch, and the timbre – the tone colour. The analysed image audio clips are dominated by masculine low male voices, which are perceived by the consumer as dominant. Texts for informational audio clips are mostly read by men with high voices.Television talk shows of Ukraine, the Russian Federation and the USA differ in the level of aggressive behaviour and emotional tension of the dialogue between the participants. Increased aggressiveness stands out primarily in Russian programs. The use of the methods of psychoacoustic influence is carried out in approximately the same way: during the telecast they operate with intonations, the pace of the anchor man and guests' speech, the applause of the public at the right moment; interrupting the opponent; highlighting the specific anchor man's words by the pauses; the sound stream is dominated by heightened emotional tones, hysterical shouts, and so on. All this creates the necessary emotional colouring and is an element of psychoacoustic influence.The anchor speeches in information and analytical programs sound moderately, clearly, without emotional outbursts; the manner of giving the audio material is official, and at the same time quite free, without tension. The anchor man sends the voice together with the look, so successful eye contact is accompanied by voice contact. To enhance the sound effect with the purpose of psychoacoustic effects, gestures are used.One of the methods of manipulative propaganda effect is music distributed in all types of audio programs and advertising. Music works as the instrument of mass influence through such traits as the individuality choice of listening, the element of attention and emotional saturation of information, the formation of aesthetic tastes and moral principles, etc.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Огородник І. М. 
Біотехнічна система для неінвазійного діагностування та корекції функціонального стану людини / І. М. Огородник. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена питанням підвищення ефективності функціонування біотехнічної системи для неінвазивного діагностування та корекції функціонального стану біологічно-го об'єкта шляхом розроблення методу, моделей та інноваційного апаратного комплексу, що використовує явища зміни фізичних параметрів біологічного об'єкта під впливом ін-формаційних маркерів та мікрохвильового впливу дециметрового діапазону. Визначено і конкретизовано загальні структурні та параметричні моделі для побудови апаратного комплексу з різними рівнями технізації (механізації, автоматизації, інтелектуалізації). Здійснено синтез загальних структур варіантів комплексу та виконано їхню параметриза-цію. Виявлені методи управління рівнями достовірності діагностики та тривалості діагно-стично-оздоровчого циклу (продуктивності) комплексу. Проведено експериментальні дослідження і визначено характеристики достовірності діагностики та ефективності дії розробленого комплексу.^UThe dissertation presents the results of a study of existing methods and tools for diagnosing and correcting a person's functional state, reveals their significant shortcomings in functionality and technical level. The development of an improved biotechnological system was carried out, which provides an increase in pace by 1.5 – 2 times, reliability – by 1.3 times and the effectiveness of the correction of the functional state with a reduction in the normalization time to 5–10 days instead of 2–4 months. The expediency of applying the method using the phenomenon of changes in the electrical resistance (impedance) of human skin under the influence of information markers is revealed. It provides the opportunity to create diagnostic hardware systems with different technical levels, as well as their extended (up to 3 times) functionality due to the ability to determine an effective frequency range, the timing of normalization of the state and the number of required correction cycles.The developed hardware complex using biofeedback is a computerized system containing blocks (modules) that allows for highly accurate diagnosis and effective correction of the physiological condition of people disturbed by various factors. Such a system can be implemented on the basis of various components for the conditions used in the conditions of both stationary health centers and in everyday life.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Реграгі А. А. 
Підвищення ефективності монарних газопарових технологій / А. А. Реграгі. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено розробленню основних положень підвищення ефективності МГПУ шляхом їх термодинамічного форсування за рахунок збільшення відносної витрати водяної пари, що подається у газопаровий тракт установки, а також часткового заміщення природного газу альтернативними паливами на основі використання двопаливних схем. Виконано комплекс досліджень щодо ефектів впливу на характеристики МГПУ рівня подачі водяної пари. Визначено граничні можливості форсування монарної газопарової технології циклу «ВОДОЛІЙ», що відповідають максимально допустимій подачі водяної пари в тракт газопарової турбіни.Розроблено нові високоефективні схеми двопаливної МГПУ з форкотлом, який працює на альтернативних паливах низької і середньої калорійності. Виконано аналіз термодинамічних процесів у топковому просторі і парогенеруючому контурі форкотла двопаливної МГПУ при експлуатації її теплоутилізаційного контуру в режимі підігріву живильної води і в режимі її підігріву та випаровування. Одержано дані термодинамічного моделювання процесів у вказаній установці при різних режимах роботи її теплоутилізаційного контуру та на цій основі визначено техніко-економічні показники даної установки у порівнянні з установкою «ВОДОЛІЙ» та ГТУ простої схеми. Обґрунтовано високу ефективність нового ентальпійно-ентропійного підходу до термодинамічного моделювання процесів у газотурбінних і комбінованих на їх основі енергоустановках.^UThe thesis is devoted to the development of the main prositions for increasing the efficiency of monary gas vapor plants by means of their thermodynamic forcing due to an increase in the relative flow rate of water vapor supplied to the gas-steam path of the plant, as well as partial replacement of natural gas with alternative fuels based on the use of dual-fuel schemes. A complex of studies has been carried out for studying of the features of the influence of the water vapor supply level on the characteristics of the monary gas vapor plants. The limiting possibilities of forcing the monarygas-steam technology of the "VODOLEI" cycle are determined, corresponding to the maximum allowable supply of water vapor in to the gas-steam turbine path.New high-efficiency schemes of dual-fuel monary gas vapor plants with a preboiler have been developed, which operate on alternative fuels of low and medium calorific value. The analysis of thermodynamic processes in the furnaces pace and the steam-generating circuit of the preboiler of a dual-fuel monary gas vapor plants is carried out during the operation of its heat recovery circuit in the feedwater heating mode and in its heating and evaporation. The data of thermodynamic modeling of the processes of the specified plant under various operating modes of its heat recovery circuit were obtained and on this basis the technical and economic indicators of this plant were determined in comparison with the " VODOLEI" plant and a simple gas turbine unit. The high efficiency of the new enthalpy-entropy approach to thermodynamic modeling of processes in gas turbine and combined power plants on their basis has been substantiated.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Марушка М. М. 
Розвиток хореографічної освіти у Галичині (1919–1939 рр.) / М. М. Марушка. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертаційному дослідженні здійснено комплексний аналіз розвитку теорії і практики хореографічної освіти в Галичині 1919–1939 рр.; досліджено й класифіковано історіографію проблеми і джерельну базу, визначено найбільш оптимальні методологічні підходи до розв'язання проблеми; проаналізовано тенденції розвитку педагогічних ідей і досвіду діяльності хореографів Галичини 1919–1939 рр.; виявлено особливості діяльності шкіл товариських танців у Галичині зазначеного періоду; визначено внесок хореографів Галичини у розвиток вітчизняної педагогічної думки досліджуваного періоду; виявлено й узагальнено сутність і зміст принципів навчання та виховання, що реалізовувалося у кількох напрямах – модерному танці, українському національному танці та товариських танцях; проаналізовано низку архівних документів, пов'язаних із проблемою розвитку хореографічної освіти Галичини 1919–1939 рр., які не розглядалися в українських історико-педагогічних працях.Ключові слова: хореографія, хореографічна освіта, хореографічна культура, танець модерн, ритмопластичний танець, виразний танець, український національний танець, товариський танець, школа танців.^UIn the thesis the complex analysis of development of the theory and practice of choreographic education in Galicia of 1919–1939 is carried out; the socio-political, socio-cultural preconditions for the development of the theory and practice of choreographic teaching are determined and the directions of choreographic education and upbringing in Galicia of the studied period are analyzed; the educational principles of choreographic education of interwar Galicia were actualized into modern educational practice.The theoretical significance of the obtained results lies in the fact that for the first time a comprehensive analysis of the formation and development of choreographic education in Galicia in 1919–1939 is conducted holistically and systematically in domestic pedagogical science, namely: the historiography of the problem and the source base approaches to solving the problem; the tendencies of development of pedagogical ideas and experience of activity of choreographers of Galicia 1919–1939 are researched; features of activity of schools of friendly dances in Galicia of the specified period are revealed; the contribution of Galician choreographers to the development of domestic pedagogical thought of the studied period is determined; the essence and content of the principles of teaching and education, which was implemented in several areas – modern dance, Ukrainian national dance and social dances are identified and generalized; a number of archival documents related to the development of choreographic education in Galicia in 1919–1939 are studied (archival documents DALO: Fund 110, description 4, case № 648; Fund 1, description 54, case № 2028; Fund 1, description 54, case № 7035, etc., archival documents of the CDIA in Lviv Fund 179, description 4, case № 2606).Scientific definitions of such concepts as "stage choreographic culture", "choreographic education", "choreographic education", "cultural and educational life", "dance schools" are specified; the contribution of domestic scientists to the development of the theory and practice of choreographic education in Galicia is clarified.Ukrainian historiography of the history of education and pedagogical thought, pedagogical personology, historical and pedagogical source studies in the context of covering the creative activity of Galician teachers and dancers, who contributed to the development of choreographic education in Galicia, are further developed.New facts, theoretical ideas and approaches to the study of choreographic education in Galicia in 1919–1939, based on historical, scientific and pedagogical literature, etc enriched pedagogical theory with scientific knowledge about the trends of choreographic education and the activities of cultural, educational, sports societies in the interwar period, the introduction of innovative methods, forms and means of dance teaching in the Galician practice of the period under study.It is determined that the choreographic education of Galicia in 1919–1939 kept pace with world and European trends in the development of choreographic culture of its era, while preserving the national, cultural and historical traditions of the Ukrainian people. The interwar period in Galicia was marked by the true flourishing of sociable (salon) dance schools, which popularized the best European and world traditions of the dance movement of the 20s and 30s.Formed by various factors of socio-cultural and socio-political order, the process of formation of choreographic education in Galicia in 1919–1939 is a complex, multifaceted phenomenon, which is a separate bright page in the history of Ukrainian pedagogy and art history. Due to the integration of the powerful potential of European and domestic choreographers, we consider it as a unique productive component of the development of national pedagogical thought in Ukraine.Key words: choreography, choreographic education, choreographic culture, modern dance, rhythmoplastic dance, expressive dance, Ukrainian national dance, sociable dance, dance school.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Руденко С. Б. 
Соціокультурне призначення та інституційна специфіка музею / С. Б. Руденко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена проблемі оптимального соціокультурного призначення музею з огляду на його інституційну специфіку. В ході дослідження встановлено, що оптимальне соціокультурне призначення музею базується на його лабораторній специфіці (побудованій на симбіозі науки і мистецтва у кураторській роботі), і полягає у накопиченні соціокультурного досвіду (у вигляді пам'яток, що відображають наслідки стихійного соціокультурного експерименту та цілеспрямованої соціокультурної інженерії), соціокультурному проектуванні (верифікованому емпіричними даними, втіленими у музейних зібраннях), попередній апробації інноваційних соціокультурних технологій (інтегрованих у зміст музейних репрезентацій), фіксації зворотного зв'язку за результатами впровадження соціокультурних інновацій (синхронна музеєфікація як фактор поелементної соціокультурної інженерії). Завдяки цьому стихійний соціокультурний експеримент стає контрольованим. Музей також створює технології для адаптації соціокультурної системи в умовах постійного зростання швидкості розвитку суспільства. Крім цього, музей упорядковує процес примноження культурного капіталу.Ключові слова: музей як соціокультурний інститут, соціокультурне призначення музею, інституційна специфіка музею, кураторство, культурологічне музейництво, соціокультурна технологія.^UThis scientific work devoted to museum as sociocultural institution. In modern conditions, culture is considered one of the main factors in solving social problems. As a result, the role of cultural institutions is growing. Among them, a special place is occupied by museums that embody culture and society in all their diversity. Museumification becomes an important component of the development of a particular sociocultural branch. It consists in the accumulation and rethinking of institutional and technological experience, preservation and improvement of traditions. The core of the museum's work – historical and cultural values. But the aim of museum work is not only collecting values, but also the multiplication and preparation for effective social use. In today's globalization, when material and intangible weal are unevenly distributed and civilizational gaps are deepening, it is necessary to look for untapped resources for innovative progress. This resource is cultural capital based on historical and cultural values. If provided effective institutional use, cultural capital becomes is a means of overcoming backwardness, or a source of strengthening global advantage. Thus, relevance of investigation of museum as institution of producing cultural capital increases.The scientific problem of the thesis is that there is knowledge based on the description of empirical data on the variability of the sociocultural purpose of the museum, but there is no theoretically substantiated knowledge about which of it is optimal related to positive sociocultural development and specifics of this institution. There are no complex studies in the field of cultural theory on the effectiveness of the museum and about adequacy of public expectations placed on this institution in various areas of sociocultural development. It is not clear whether the main versions of the sociocultural purpose of the museum contain internal logical contradictions related to the research and educational functionality of this institution. It is not revealed which sociocultural applications of the museum are harmful to the institution and society as a whole, and which are not. The meta-problem is caused by the fact that the empirical question of choosing the best strategy for the functioning of the museum was not brought to the theoretical level. There are only particular scientific discourses that have not passed the procedure of scientific criticism and logical-deductive testing. Thus, the scientific problem of the sociocultural purpose of the museum in view of its institutional specifics can be solved by formulating scientific theories that correspond to particular directions of empirical use of the museum, which determines the relevance of the study.The result of research is that the optimal sociocultural purpose of museum is based on its laboratory specifics (built on the symbiosis of science and art in the curatorial work), and is to accumulate sociocultural experience (in the form of artefacts embodied spontaneous sociocultural experiment and purposeful sociocultural engineering), sociocultural design (verified by empirical data – result of investigation of museum collections), preliminary testing of innovative sociocultural technologies (integrated into the content of museum representations), fixation of feedback on the results of socio-cultural innovations (synchronous museum collecting as factor piecemeal sociocultural engineering). Due to this, the spontaneous sociocultural experiment becomes controlled. The museum also creates technologies for the adaptation of the sociocultural system in a constantly growing pace of development of society. In addition, the museum streamlines the process of increasing cultural capital, increasing its efficiency.Thus, summarizing the results of the study, the scientific significance of the work lies in the fact that it managed to develop the direction of theoretical culturology, associated with the development of new configurations of the museum for the most effective solution of socio-cultural problems. This area needs further development – the subject of research will be new aspects of the museum and other sociocultural institutions. The practical significance of the work is manifested in the synchronization of scientific and empirical research of sociocultural purpose of museums in view of its institutional specifics. These institutions, from now on, have clear guidelines for practical activities. Obtained scientific results can be used for formulation of mission of museums, development of programs of activity, creation of concepts of research and exposition work, acquisition of museum collections.Key words: museum as a sociocultural institution, the sociocultural purpose of the museum, the institutional specifics of the museum, curatorship, culturological museum, socio-cultural technology.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Глотов С. В. 
Жуки-стафілініди підродини Aleocharinae (Coleoptera, Staphylinidae) південного сходу України (фауна, морфологічні особливості, систематика) / С. В. Глотов. — Б.м., 2021 — укp.

Подано характеристику Aleocharinae сучасної фауни південного сходу України; в регіоні дослідження виявлено 157 видів, що належать до 40 родів та 13 триб. Вперше для фауни південного сходу України наводиться 148 видів з 40 родів, з них в Україні вперше зареєстровано 20 видів з 11 родів (Aleochara roubali, Atheta aquatica, A. aquatilis, A. ermischi, A. ravilla, A. macrocera, A. marcida, A. ganglbaueri, A. excisa, A. subtilis, Brundinia marina, Philhygra parca, P. volans, Alevonota rufotestacea, Gyrophaena pseudonana, Pella similis, Calodera cochlearis, Ocalea latipennis, Oxypoda longipes, O. nigricornis, O. vittata, O. vicina, Gnypeta brinki); ще 3 види вперше відзначено для України з інших регіонів. Наведено огляд підтриби Gyrophaenina фауни Україні, уточнено та суттєво доповнено видовий склад: виявлено 24 види з 4 родів (Agaricochara – 1 вид, Brachida – 1 вид, Encephalus – 1 вид, Gyrophaena – 21 вид), серед яких 7 видів вперше наведено для фауни України. Ревізія групи видів Gyrophaena fusicornis з та залучення матеріалу з інших районів Палеарктики дозволили описати раніше невідомий вид Gyrophaena plutenkoi Glotov, 2014 і встановити синонімію Brachida exigua (Heer, 1839) = Encephalus kraatzii Hochhuth, 1872, Gyrophaena triquetra Weise, 1877 = Gyrophaena sunanica Paśnik, 2000 = Gyrophaena flammula Pace, 2007.Складено визначник підродини Aleocharinae південного сходу України; ключі для визначення триб, підтриб, родів, підродів та видів доповнено з урахуванням отриманих відомостей про морфологію генітальних структур та узагальнення всіх літературні відомостей.^UThe subfamily Aleocharinae is represented in the fauna of the studied region by 157 of 40 genera belonging to 13 tribes. Of them, 148 species of 40 genera are recorded here for the first time, among them 20 species of 11 genera (Aleochara roubali, Atheta aquatica, A. aquatilis, A. ermischi, A. ravilla, A. macrocera, A. marcida, A. ganglbaueri, A. excisa, A. subtilis, Brundinia marina, Philhygra parca, P. volans, Alevonota rufotestacea, Gyrophaena pseudonana, Pella similis, Calodera cochlearis, Ocalea latipennis, Oxypoda longipes, O. nigricornis, O. vittata, O. vicina, Gnypeta brinki) are recorded for the fist time from Ukraine, additional 3 species were recorded for the first time from Ukraine by the author from other parts of the country. Distribution of the species among main natural and anthropogenic habitats and microhabitats in the South East of Ukraine, including most of protected areas (nature reserves, national parks, regional landscape parks, etc.) is analyzed.Comprehensive keys to species, genera and tribes of the Aleocharinae occurring in the South East of Ukraine are provided involving new data on morphology of some genital characters along with annotated list and compilation of all the published data.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Веретюк С. М. 
Підвищення ефективності управління життєвим циклом інформаційно-комунікаційних технологій / С. М. Веретюк. — Б.м., 2021 — укp.

Розроблено модель управління життєвим циклом ІКТ, в основу якої покладено функціонал відповідності між поточною потребою та можливостями технології, що дало можливість сформулювати цільову функцію управління життєвим циклом. Розвинуто модель прийняття рішень щодо управління життєвим циклом ІКТ на основі врахування процесів ентропійно-інформаційного обміну в ІКТ, і на основі якої запропоновано практичні рекомендації щодо зменшення невизначеності при впровадженні ІКТ. Розроблено математичну модель технологічного розриву між двома об'єктами впровадження ІКТ на основі нелінійного диференціального рівняння еволюції системи, яка функціонує в умовах обмежених ресурсів. Розроблено модель динамічної системи, яка описує співвідношення темпів накопичення знань та технологічного прогресу. Формалізовано зміст наукової категорії «процес інфляції знань». Розроблено метод по визначенню технологічного (цифрового) розриву на основі статистичного аналізу інтегральних показників розвитку цифрової економіки. Розроблено метод формування сигналу управління на об'єкт впровадження ІКТ на основі вирішення задачі оптимізації з скорочення технологічного розриву.^UIt is demonstrated that imperfect management of ICT life cycles leads to negative phenomena - social and economic stratification (digital divide) as a result of heterogeneous implementation; loss of user subjectivity as a result of partial virtualization of life processes; the paradox of ICT productivity (mismatch between the efficiency of technology implementation and invested resources), as a result of the technology implementation regardless of the physical processes and business processes of the enterprise.The thesis compares the life cycle models, points to the universality of this concept, which was borrowed from the biological sciences, but this concept adequately describes the development of non-biological objects, as the formation of technology is accompanied by evolutionary processes of selection, competition, diversity, adaptation, mutation, extinction. The generalized scheme of the technology life cycle management is proposed, which provides an analysis of the compliance of the service as a form of the technology implementation, and the need that evolves over time. The functionality of the control model is defined as additive convolution of partial derivatives of the vector function, which describes the state of the digital service, by the components of the vector function, which characterizes the need. As a target control function, it is proposed to use the time constancy of the specified functionality.The decision-making model for ICT life cycle management based on the empirical Gartner Hype Cycle model has been developed, taking into account the processes of entropy-information exchange in ICT, on the basis of which practical recommendations for reducing uncertainty in ICT implementation are proposed. The paper develops a mathematical model of the technological gap between two objects of ICT implementation based on the nonlinear differential equation of evolution of a system operating in conditions of limited resources, which allows to formalize the technological gap between such objects under conditions of heterogeneous innovation flows. The evolution of the technological gap under the influence of the flow of innovation in the form of two models: Poisson flow of events with independent positive increments distributed according to the normal law (linear model); with an exponentially increasing coefficient of influence (exponential model). The functional dependence of the change in time on the magnitude of the technological gap was defined on the parameters of the flow of innovations (intensity of implementation and the magnitude of innovation potential) and on the internal characteristics of the system as the ability to perceive the innovative impact.The influence of life cycle reduction on the depreciation of practical knowledge and skills has been studied. A model of a dynamic system is developed, which describes the ratio of the rates of knowledge accumulation and technological progress, the nature of stationary points in the phase space is determined, the presence of two conditional regions of the phase space is demonstrated. Based on the analysis of the nature of knowledge accumulation behavior and technology development, the content of the scientific category "knowledge inflation process" is determined, which means a constant increase in the general level of information / knowledge about new technologies /means of production. Thus, the previously obtained amount of knowledge over time loses its value due to the reduction of relevance to the changed technological environment. The mathematical model of the process of inflation of practical knowledge in the field of ICT has been developed, which takes into account the relationship between the pace of technology development and knowledge accumulation as a nonlinear process and allows to formalize the inflation of knowledge in terms of shortening the ICT life cycle. The paper offers practical recommendations for increasing the updating of knowledge and skills in the rapid emergence of new technologies.The actual technological gap between Ukraine as an object of ICT implementation and EU countries is determined. The possibility of adequate describing the dynamics of lagging on the basis of the main provisions of the developed model of the technological gap is demonstrated. In the thesis the method of increasing the efficiency of a technology life cycle management is developed on the basis of definition of the components of a technological gap. It is determined that the application of the method allows to reduce the digital gap by 10% in relation to the predicted values. In addition, a model and prototype of software for improving the efficiency of ICT lifecycle management was developed. The prototype of an information system for decision making support to improve the efficiency of ICT lifecycle management was created based on the developed method of improving the efficiency of ICT lifecycle management.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Запривода А. А. 
Стратегічний аудит інноваційних проектів розвитку організацій в умовах невизначеності / А. А. Запривода. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертаційній роботі вирішується проблема створення ефективних моделей, методів та засобів стратегічного аудиту проектів та програм розвитку організацій в умовах невизначеності. Глобальні тренди розвитку організацій доводять що світ трансформується з пришвидшенням. Життєвий цикл знань, та технологій управління складними проектами та програмами суттєво скорочується. Технічна та технологічна складність проектів розвитку організацій збільшується за рахунок інновацій. Ці тренди формують суттєві виклики у розвитку систем управління проектами та програмами. Особливо це стосується проектів та програм в умовах невизначеності очікування глобальної кризи.Стратегічний аудит - це перевірка і оцінка якості роботи підрозділів організації, проекту або програми в яких ведеться стратегічне управління. Такий аудит може бути або всеосяжним, тобто зачіпати етапи процесу стратегічного управління, або спрямованим - зачіпати лише частину процесів. Стратегічний аудит це експертиза процесу досягнення цілей проектів розвитку організацій в умовах невизначеності. При проведенні стратегічного аудита аудитор оцінює результати проведеного в організації стратегічного аналізу, здійснений стратегічний вибір і реалізацію стратегії, а також контроль за її реалізацією. При цьому якісні показники цілепокладання та ціледосягнення стають домінуючими, особливо на рівнях аудиту ефективності та стратегічного аудиту. Це вимагає розробки відповідних методів і підходів при проведенні аудиту. Стратегічний аудит проектів виявляє ступінь зв'язку політики зі специфікою проекту і зовнішніми умовами його реалізації. Кожна з частин стратегічного аудиту базується на відповідній галузі стратегічного обліку і стратегічного аналізу, все це зливається в сукупності в обліково-аналітичне забезпечення прийняття стратегічних рішень, які в поєднанні зі стратегією розвитку проекту підлягають стратегічного аудиту.Допомога проекту розвитку організації у сформованій стратегії з подальшим аудиторським контролем за її виконанням дозволять оперативно реагувати на постійно мінливий вплив зовнішніх і внутрішніх факторів і тим самим домогтися стабільного розвитку організацій, що працюють в умовах турбулентності.Таким чином, аудит стратегії розвитку організації в сучасних умовах набуває важливого значення, а проблеми визначення його цілей, структури і моделей та методів є актуальними.Метою дослідження є вивчення змісту та процесів проведення стратегічного аудиту як напряму аудиторської діяльності проектів розвитку організацій в умовах невизначеності внутрішнього та зовнішнього оточення. Для досягнення поставленої мети автором вирішені наступні задачі. Визначено взаємозв'язок понять "стратегія розвитку організації" і "стратегічний аудит проектів та програм". Обґрунтовані підходи до аудиторської оцінки здатності реагування системи управління проектами на фактори невизначеності, зміни зовнішнього середовища і ступеня адекватності організаційно-економічних елементів системи управління, що забезпечують досягнення стратегічних цілей.Об'єктом дослідження є – системи стратегічного аудиту проектів та програм в умовах невизначеності та критичних впливів зовнішнього середовища.Предметом дослідження виступають антикризові управлінські інструменти, структури і механізми, що забезпечують сталий розвиток міжнародної компанії з урахуванням міграції цінностей і динаміки оточення.Автор в процесі досліджень використав наступні методи. При визначенні мети, задач і проблем. При створення моделей та методів стратегічного аудиту проектів та програм в умовах невизначеності використовувалися методи теорії систем, системного аналізу, ризиків та управляння проектами, портфелями проектів та програмами. При проведенні теоретичних досліджень використовувалися методи логічного та порівняльного аналізу, математичного моделювання, теорії ймовірності.Роботу виконано на кафедрі управління проектами Київського національного університету будівництва і архітектури. Дисертація відповідає тематичному спрямуванню науково-дослідної роботи кафедри управління проектами «Управління проектами розвитку інформаційних ресурсів і технологій проектно-орієнтованих підприємств» (державний реєстраційний номер №6117U000942).Практична реалізація розроблених у цій дисертаційній роботі моделей, методів і алгоритмів показала їх результативність і ефективність, що підтверджене відповідними довідками щодо впровадження результатів цієї дисертаційної роботи – у Київському національному університеті будівництва і архітектури та Астана ИТ університеті, Казахстан, Нур-Султан в аудиті стратегій розвитку та в учбовому процесі.^UThe dissertation deals with the problem of creating effective models, methods and tools for strategic auditing of projects and programs of organizational development under uncertainty. Global trends in the development of organizations are proving that the world is transforming at an accelerated pace. The lifecycle of knowledge and technology for managing complex projects and programs is greatly reduced. The technical and technological complexity of organizational development projects is enhanced by innovation. These trends pose significant challenges in the development of project and program management systems. This is especially true of projects and programs in the face of uncertainty about the anticipation of the global crisis.Strategic audit is the review and evaluation of the quality of work of units of the organization, project or program in which strategic management is conducted. Such an audit can either be comprehensive, ie affect the steps of the strategic management process, or targeted - affect only part of the process. A strategic audit is an examination of the process of achieving the goals of an organization's development projects under uncertainty. During the strategic audit, the auditor evaluates the results of the strategic analysis conducted in the organization, the strategic choice and implementation of the strategy, as well as the control over its implementation. In doing so, quality targeting and goal-setting are becoming dominant, especially at the performance audit and strategic audit levels. This requires the development of appropriate audit methods and approaches.The strategic audit of projects reveals the degree of connection of the policy with the specifics of the project and the external conditions of its implementation. Each part of the strategic audit is based on the relevant area of strategic accounting and strategic analysis, all of which merge into accounting and analytical support for making strategic decisions that, in combination with the project development strategy, are subject to strategic audit.Assistance to the project of organization development in the formed strategy with the subsequent audit control over its implementation will allow to respond promptly to the constantly changing influence of external and internal factors and thereby to achieve stable development of organizations operating in turbulent conditions. Thus, the audit of the development strategy of the organization in modern conditions is important, and the problems of defining its goals, structure and models and methods are relevant.The purpose of the study is to study the content and processes of strategic audit as a direction of audit activity of development projects of organizations in conditions of uncertainty of internal and external environment.To achieve this goal the author has solved the following problems. The relationship between the concepts of "organizational development strategy" and "strategic audit of projects and programs" is defined. Approaches to the audit assessment of the ability of the project management system to respond to uncertainties, changes in the external environment and the degree of adequacy of the organizational and economic elements of the management system ensuring the achievement of strategic goals are substantiated. The object of the study is - systems of strategic audit of projects and programs in the conditions of uncertainty and critical environmental influences. The subject of the study is anti-crisis management tools, structures and mechanisms that ensure the sustainable development of an international company, taking into account the migration of values and the dynamics of the environment.The author used the following methods in the research process. When defining goals, objectives and problems. When creating models and methods for strategic auditing of projects and programs under uncertainty, the methods of systems theory, system analysis, risk management and project management, project portfolios and programs were used. In the course of theoretical studies, methods of logical and comparative analysis, mathematical modeling, probability theory were used.The work was performed at the project management department of the Kyiv National University of Civil Engineering and Architecture. The dissertation corresponds to the thematic direction of research work of the department of project management "Management of projects of development of information resources and technologies of project-oriented enterprises" (state registration number 6117U000942).The practical implementation of the models, methods and algorithms developed in this dissertation showed their effectiveness and efficiency, which is confirmed by the relevant references for the implementation of the results of this dissertation - in the Astana IT University and Kyiv National University of Civil Engineering and Architecture in the audit development program and educational process.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Верітов О. І. 
Теоретичні і методичні засади формування підприємницької культури майбутніх бакалаврів з фізичної культури та спорту / О. І. Верітов. — Б.м., 2021 — укp.

У роботі викладено теоретичні й методичні засади формування підприємницької культури майбутніх бакалаврів з фізичної культури та спорту.Порушено складну проблему, вирішення якої є перспективним науковим завданням і передбачає подолання низки суперечностей, зокрема, підприємницький стиль побудови професійної кар в підвищенні статусу та поваги до людини-підприємця й відсутністю сформованої культури підприємницької діяльності як цільової характеристики підготовки майбутніх фахівців галузі фізичної культури та спорту.Авторська концепція спирається на унікальні перспективи та самоактуалізаційний потенціал підприємницької діяльності у сфері фізичної культури та спорту, що має стати смислотворчою основою навчальної цілеспрямованості та усвідомленого пошуку студентом варіантів організації власної справи, яка стане логічним продовженням післяспортивної кар'єри в складних і важкопрогнозованих умовах ринкової економіки постіндустріального суспільства.Виділено основні корегувальні чинники традиційного педагогічного процесу в закладах вищої освіти спортивно-фізкультурного профілю: використання специфічних принципів (диджиталізації, варіативності освітніх траєкторій, ступеневості та кризовості, професійно-підприємницької контекстності); необхідних і достатніх педагогічних умов; персоналізованого навчально-методичного забезпечення; програмних (модельних) алгоритмів його поступової екстраполяції в практику індивідуального застосування.Експліковано педагогічні умови формування підприємницької культури: нарощення індивідуальних IT-звичок та IT-присутності в освітньому, спортивно-фізкультурному, підприємницькому та соціальному середовищі; формування ціннісних установок на задоволення потреб інших людей у логіці усвідомленого контролю за альтруїстичними та комерційними мотивами; культивування практики прийняття рішень на основі інноваційних управлінських технологій (тайм-менеджмент, SMART тощо) засобами проблемного навчання; стимулювання розвитку підприємницького мислення, мотивації досягнення успіху та толерантності до ризиків засобами інтерактивних педагогічних технологій; насичення науково-дослідної роботи студентів підприємницьким змістом; забезпечення зустрічі з професійною позицією успішних підприємців у сфері фізичної культури і спорту та включення здобувачів освіти в соціальні (волонтерські) практики підприємництва; реалізація взаємодоповнюваних методик контролю та рефлексії динаміки розвитку підприємницьких якостей студентів^UThe author's view on theoretical and methodical basis for formation of business culture of future bachelors in physical culture and sports is covered in the work.It is shown that despite its complexity it is a promising scientific task, by resolving which a number contradictions will be overcome, in particular, the one between the objective need of the current Ukrainian society to improve the status and respect for an entrepreneur and lack of business culture as a target characteristic of training of future professionals in physical culture and sports.The author's concept is based on unique perspectives and self-actualizing potential of entrepreneurial activity in the field of physical culture and sports, which should become a meaningful basis for educational purposefulness as well as students' conscious search for business initiatives to set up their own business, which will be a logical continuation of post-sports career in difficult market economy society.The main corrective factors for the traditional pedagogical process in higher education institutions of sports and physical education profile are highlighted, these are the use of specific principles, such as digitalization, variability of educational trajectories, gradation and crisis, professional and business context); necessary and sufficient pedagogical conditions; personalized educational and methodical support; software (model) algorithms for its gradual extrapolation into the practice of individual application.The pedagogical conditions of formation of entrepreneurial culture have been explained among them the crucial are an increase of individual IT-habits and IT-presence in educational, sports-physical culture, entrepreneurial and social environment; formation of values to meet the needs of others in the logic of conscious control over altruistic and commercial motives; cultivating the practice of decision-making on the basis of innovative management technologies (time management, SMART, etc.) by means of problem-based learning; stimulating the development of entrepreneurial thinking, motivation to achieve success and risk tolerance by means of interactive pedagogical technologies; saturation of research work of students with entrepreneurial content; ensuring a meeting with the professional position of successful entrepreneurs in the field of physical culture and sports and the inclusion of students in social (volunteer) business practices; implementation of complementary methods of control and reflection on the dynamics of development of entrepreneurial qualities of students.It is shown that the key difference in the implementation of the simulated system is to increase the degree of personalization and interest of teachers and students in building qualitative, competitive, consumer-attractive, visually and meaningfully appropriate architecture of disciplines and individual learning modules as important tools for organizing and facilitating independent work. culture and sports (at the first level of higher education), which improve the image and influence the professional rating of teachers, provide a much wider range of options for adapting students to cognitive and psychological and emotional characteristics of their perception of information, motives, strengths and weaknesses, interests and, most importantly, personalized pace of learning.It is stated that the creation of authentic, student-centered syllabi of disciplines, methodical recommendations for course research, creative didactic tasks, provide a freer and more conscious choice of forms of learning (full-time, part-time, distance, network, dual) through asynchronous and synchronous means of distance communication, increase the value of personal meetings, consultations and other forms of classroom contact.The pedagogical experiment implemented a number of additional innovations in the methodological and organizational plane of the educational process, which included:– adaptation of group, individual, interactive, contextual, problem-solving teaching methods in the practice of online teaching (through Zoom, GoogleMeet, Webex tools);– better internalization of the content of lectures and practical classes (in text, video, audio, real or broadcast mode), performance of educational, quasi-professional, educational and professional tasks with the use of photo-, audio-, video-recordings that identify their author), advisory, research and tutoring support in synchronous and asynchronous mode, automated or personal control;– involvement of stakeholders (coaches, managers of health clubs, owners of sports and sports business, entrepreneurs in the industry, etc.) in the educational process on the basis of part-time or temporary employment agreements, etc


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Григоров В. О. 
Стінописи та мозаїки Києва другої половини ХХ століття: трансформація образно-пластичної системи / В. О. Григоров. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація поглиблено досліджує зміни образно-пластичної мови стінопису та мозаїки другої половини ХХ століття у спорудах м. Києва. Особлива увага приділяється 1960–1980-им рр., періоду стрімкого зростання популярності монументального живопису в міському просторі та кристалізації специфічних стильових рис.Актуальність роботи обумовлена неоднозначністю процесів навколо монументального спадку другої половини ХХ ст., зокрема проблемою їхнього руйнування в теперішній час у силу багатьох факторів. Метою дослідження є уточнення та деталізація процесу трансформацій образно-пластичної системи стінопису та мозаїки протягом 1950–2000-х років, визначення іконографічних та стилістичних особливостей для кожного етапу, на основі мистецтвознавчого аналізу класифікувати твори стінопису визначеного періоду.Важливим підґрунтям для дослідження є попередні напрацювання, які головним чином охоплюють київську практику в загальному контексті розвитку галузі на теренах України. Джерельна база дисертації складається безпосередньо з самих пам'яток, архівних документів та свідчень авторів. Проведене візуальне обстеження творів показало переважно незадовільний стан їх збереження. Для цілісного висвітлення первинного авторського задуму та зв'язку об'єкту з оточенням, було залучено світлини, зроблені одразу, або за кілька років після виконання твору. Значна частина фотоматеріалу Центрального державного архіву-музею літератури та мистецтва України була опублікована у відповідних фахових виданнях, каталогах та довідниках. Свіжий матеріал виявлено серед архівних фотографій художнього комбінату, які нині зберігаються у секції монументально-декоративного мистецтва Київської організації Національної спілки художників України. Там же було знайдено фотографії цілої низки раніше невідомих панно, що значно розширили список залучених об'єктів у роботі.У процесі дослідження впливу соціокультурних явищ на київський монументальний живопис було проведено роботу з протоколами секції монументально-декоративного мистецтва, офіційними листуваннями між керівництвом Спілки художників України та Міністерством культури, особовими справами художників у ЦДАМЛМ України. Документація Республіканської комісії з монументально-декоративного мистецтва стала у нагоді для уточнення атрибуції ряду творів, створених у проміжку між 1970–1980-ми рр. В рамках дослідження фахової освіти як важливої складової формування художньої школи було залучено архівні документи тодішнього КХІ (нині НАОМА), які нині знаходяться у Державному архіві міста Києва. Головним чином, робота була сфокусована на періоді відновлення навчально-творчої майстерні монументального живопису. Майстерня займає провідне місце у розвитку монументалістики Києва 1970–1980-х рр. На основі задіяного матеріалу вдалось уточнити періодизацію головних етапів розвитку другої половини ХХ ст. й виокремити специфічні засади образно-пластичної мови кожного з них. Перший етап – післявоєнний (1950-ті рр.), пов'язаний з неокласичною архітектурною стилістикою. Наступний етап розквіту охоплює найдовший часовий відрізок (1960–1980-ті рр.) і несе в собі активну трансформацію та пошук нових виразних образно-пластичних рішень. Становлення художньої мови припадає на пер. пол. 1960-х рр. і пов'язане з відмовою від художніх прийомів післявоєнного періоду. З середини десятиліття вагомим досягненням стає переосмислення професійними митцями народного мистецтва. Слід відміти різні експерименти із впровадження індустріальних методів для монументального оформлення типових будівель. Шукаючи виразні композиційні та образні рішення, наприкінці 1960-х рр. відбувається ускладнення образно-пластичної системи, з'являються концепції цілісного монументального оформлення вулиць. Поступово митці знаходять та привносять у мозаїки та стінописи Києва впізнаванні авторські риси. В 1970-х – на поч. 1980-х рр. київська монументалістика досягає найактивніших темпів розвитку. Перехідний період визначається кін. 1980-х – пер. пол. 1990-х рр. Відбувається спад у створенні нових об'єктів, а у тих, що виконуються тією чи іншою мірою прослідковуються художні риси, напрацьовані у минулих кількох десятиліттях. У роки незалежності монументальне мистецтво Києва розділяється на два центральні напрями за сферами застосування – релігійне та світське. Якщо розвиток стінопису та мозаїки у громадських спорудах 1990-х рр. перебував у стані стагнації, то поступове відновлення православної традиції Києва призвело до активних процесів відродження сакрального мистецтва наприкінці 1990-х – поч. 2000-х рр. Тоді ж відбувається державна опіка проектами реставрації та реконструкції київських пам'яток із залученням монументального оформлення, що позначилось на художній стилістиці. В останні роки активно популяризується новітня урбаністична тенденція стріт-арту, яка є репрезентована іншим колом художників, фактично ніяк непов'язаним з осередком київських монументалістів.Ключові слова: мозаїка, стінопис, друга половина ХХ ст., образно-пластична мова, Київ.^UDissertation looks into changes of figurative-plastic language in murals and mosaics on Kyiv city buildings during the second half of the XX century. It focuses on the 1960s–1980s when rapid popularity of monumental painting in the urban space started to grow and crystallize its specific stylistic features. Issues of the research are relevant due to ambiguous monumental heritage of the second half of XX century, especially considering their destruction nowadays caused by many factors. The study purpose is to specify and detail the process of figurative-plastic system transformation of murals and mosaics within 1950–2000s and to define iconographic and stylistic features for each stage. The murals classification is based on art analysis.Preliminary studies are important scientific ground for the research, which mainly comprise Kyiv practice in general development context of this sphere in Ukraine. Dissertation source base consists directly from the monuments themselves, archival documents and testimonies of authors. Conducted visual examination showed mainly unsatisfactory condition of their preservation. As a result photos made immediately or some years later after creation of monumental artwork were used for a holistic coverage of the original author's intention and for the connection between the object and environment. Most materials have been stored in the Central State Archive-Museum of literature and art of Ukraine. Yet most of them were already published in relevant professional publication, catalogues and directories. New materials have been found among archival photos of the art community, stored nowadays in the Section of monumental and decorative art of Kyiv organization of the National Union of Artists of Ukraine. Photos of a number of previously unknown panels were also found there, that in turn have broadened the list of objects involved in the work.During the research of influence of socio-cultural phenomena on Kyiv monumental painting the protocols of the Section of monumental and decorative art, official correspondence between leadership of the Union of Artists of Ukraine and Ministry of Culture, personal artists facts were analyzed.Republican Committee documentation of monumental and decorative art became beneficial for specification of the attribution of a number of works, created between the 1970s and 1980s.Archival documentation of Kyiv Art Institute (nowadays the National Academy of Fine Arts and Achitecture) was used, chiefly, to explore the revival of educational and creative studio of monumental painting. The studio takes the leading position in the monumental art development of Kyiv in the 1970–1980s. The research succeeded to specify periodization of the development of the Kyiv murals and mosaics of the second half of the XX century and to point out specific grounds of figurative-plastic language in them. The first post-war (the 1950s) stage is associated with neoclassical architectural style. The next stage of development covers the longest period of time (the 1960s–1980s) and actively transforms and searches new expressive figurative and plastic solutions. The artistic language formation dates back to the first half of the 1960s and is associated with the rejection of artistic methods of postwar period. Since the middle of the decade, the introduction and rethinking of folk art by professional artists becomes a significant achievement. Various experiments with the introduction of industrial methods for the monumental design of typical buildings should be noted. Complications of the figurative-plastic system appeared in search for expressive compositional and figurative solutions in the late 1960s. The concepts of holistic monumental design of the streets took place. Gradually, artists found and brought to the mosaics and murals of Kyiv recognizable author's features. In the 1970s and early 1980s, Kyiv monumental art reached its most active pace of development. The transition period is determined by the late 1980s – early 1990s. The performed objects, to some extent, followed artistic features earned in the past few decades. During the years of independence, Kyiv monumental art is divided into two central directions– religious and secular. If the development of murals and mosaics in the public buildings during the 1990s was in a state of stagnation, the gradual re-establishment of Kyiv Orthodox tradition led to the active process of sacred art revival in the late 1990s – early 2000s. At the same time, the state takes care of restoration and reconstruction projects of Kyiv monuments with the monumental decoration involvement, which affected the art stylistics. In the recent years, the new urban trend of Street-Art has become actively popularized, represented by another community of painters, in fact, not connected with the center of Kyiv monumental artists.Key words: mosaics, murals, second half of the XX century, figurative-plastic language, Kyiv.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського