Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>A=Shevtsova G$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

      
Категорія:    
1.

Shevtsova G. 
Genesis of Ukrainian wooden church: world context and originality = Генеза української дерев'яної церкви: світовий контекст і самобутність / G. Shevtsova // Architectural studies. - 2018. - 4, № 1. - С. 77-88. - Бібліогр.: 16 назв. - англ.

Наведено теоретичне узагальнення та нове рішення наукової проблеми генези української дерев'яної церкви (її витоків і принципів архітектурного формування). Наукові результати досягнуто завдяки аналізу основних архітектурно-генетичних характеристик української дерев'яної церкви, таких як її композиція і просторова конструкція. Аналіз проведено з огляду розвитку світової сакральної архітектури. Основні архітектурно-генетичні характеристики української дерев'яної церкви - її композиція і просторова конструкція є виключно консервативними (сформованими не пізніше XVI ст.) і загальновживаними на українських землях ознаками, що залишаються переважальною основою архітектури українських дерев'яних храмів незалежно від їх часу зведення та місця розташування. Простежено генезу п'яти негомогенних за походженням базових типів конструктивно-просторової форми верхів українських дерев'яних церков (підвищений накат, намет, залом, восьмерик на четверику, конструктивне поєднання залому і восьмерика на четверику), що можуть комбінаторно поєднуватися в архітектурі однієї будівлі. Виявлено 2 базових типи пов'язаної з інтер'єром просторової композиції українських дерев'яних церков. Ними є центрично-підпорядкований (з одним центральним верхом) і незалежно-комбінований (центрично-симетричний багатоверхий) типи, що кореспондуються з основними архетиповими композиційними моделями східного храмобудівництва: центральноазійською (зороастрійською) та південноазійською (індуїстською) відповідно. Це, у поєднанні з іншими ознаками, свідчить про генетичний зв'язок архітектури української дерев'яної церкви з традиціями культового зодчества східно-політеїстичного типу. Процес формування української дерев'яної церкви відбувався різкими революційними стрибками, що було обумовлено унікальними географічними, культурними та історичними умовами регіону. Відправною точкою є нетипові передумови формування української дерев'яної культової архітектури в зоні територіального межування світових ареалів каркасного і зрубного дерев'яного будівництва, східних і західних культурних архетипів. Надалі процес формування двічі змінював напрямок. Ключовими зламами характеру розвитку були: примусове поширення християнства на Русі, що призвело до змішування архітектурних традицій місцевого анімізму та візантійського християнства, а також монголо-татарська навала, яка викликала послаблення християнського впливу та зумовила перевагу дохристиянських будівельних традицій. Саме це, вочевидь, ініціювало формування комбінаторної структури і багатоверхість українських дерев'яних церков. На підставі наведеного вище розроблено теорію генези української дерев'яної церкви, яку можна описати п'ятьма базовими принципами: принципом самостійності та синкретичності генези, консервативності базових форм, тектоніки та центричності структури, комбінаторності шляху формотворення, революційності характеру розвитку. Самостійність генези української дерев'яної церкви розуміється як автентичність її архітектури, що має декілька принципово унікальних рис. Найбільш значущими з них є шлях формування у монотеїстичну будівлю суто політеїстичним шляхом комбінаторного поєднання автономних архітектурних одиниць (є чинним лише для випадку незалежно-комбінованого типу композиції). Також унікальною є ідея багатоступінчатого поєднання зрубних заломів у верхах, що надає можливість створювати високі та стабільно-міцні, відкриті в інтер'єрі тектонічні архітектурні простори. Під синкретичністю генези мається на увазі наявність декількох принципово різних прототипів (дохристиянський і християнський, східний і західний, тощо) її просторово-конструктивної форми і композиції. Висновки дослідження стверджують автентичність, самобутність і всесвітньо культурне значення архітектурного феномену української дерев'яної церкви, що є рідкісним випадком європейського монотеїстичного храму, який зберігає зв'язок із духовними традиціями нації з анімістичних часів.


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ117.166.5(4УКР) + Щ110.5(4УКР)

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж44045 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського