Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (1)Книжкові видання та компакт-диски (8)
Пошуковий запит: (<.>A=KARYY$<.>+<.>A=SANDRA$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 16
Представлено документи з 1 до 16

      
Категорія:    
1.

Sandra Mazurczak. Mazurczak 
Assessment of exercise capacity in patients post myocardial infarction treated with coronary artery bypass procedure - a 5 year follow-up / Mazurczak. Mazurczak Sandra, Nowak. Nowak Zbigniew, Verich. Verich Georgij, Plewa. Plewa Michal // Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту. - 2005. - № 12. - С. 95-102. - Библиогр.: 14 назв. - англ.

Вивчено функціональний стан пацієнтів після перенесеного інфаркту міокарда й операції аортально-коронарного шунтування. Дослідження проведено на групі чоловіків (48 чоловік) віком від 30-ти до 69-ти років, яким після операції застосовували двоступеневі (лікарняні і санаторні) моделі реабілітації. Період спостереження (ретроспективний аналіз) охоплював 5 років. Для оцінки дієвості реабілітації, а також ефективності оперативного втручання використовано навантажувальний тест на біговій доріжці, виконаний у період 0,5; 1; 2; 3; 5 років після проведеної операції. Установлено, протягом перших двох років спостереження, застосовано програму реабілітації двохетапну, вигідно відрізнялася від загальноприйнятих поліпшенням функціонального стану хворих, про що свідчить збільшення показників тривалості тесту (хв), пройденої дистанції (метр), енерговитрат, а також зменшення кількості тестів, перерваних через патологічний стан пацієнтів. Надалі (по закінченні 2-го етапу реабілітації) не знайдено ніяких істотних змін аналізованих параметрів, в окремих випадках констатовано навіть деяке зниження показників функціонального стану, погіршення клінічного статусу й відносний ріст кількості перерваних тестів, що могло свідчити про поновлення хвороби.

Изучено функциональное состояние пациентов после перенесенного инфаркта миокарда и операции аортально-коронарного шунтирования. Исследования были проведены на группе мужчин (48 человек) в возрасте от 30-ти до 69-ти лет (ср. 49 лет), которые после операции подверглись двухступенчатой (больничной и санаторной) моделям реабилитации. Период наблюдения (анализ ретроспективный) охватывал 5 лет. Для оценки действенности реабилитации, а также эффективности оперативного вмешательства использовался нагрузочный тест на беговой дорожке, выполненный в период 0,5; 1; 2; 3; 5 года после проведённой операции. Установлено, что в течение первых двух лет наблюдения, примененная нами программа реабилитации на 1 и 2 этапе, выгодно отличалась от общепринятых улучшением функционального состояния больных, о чём свидетельствует увеличение показателей продолжительности теста (мин), пройденной дистанции (метр), энергозатрат, а также уменьшения количества тестов, прерванных из-за патологического состояния пациентов. В дальнейшем периоде наблюдения (по окончании 2 этапа реабилитации) не найдено никаких существенных изменений анализированных параметров, в отдельных случаях констатировали даже некоторое снижение показателей функционального состояния, ухудшение клинического статуса и относительный рост количества прерванных тестов, что могло свидетельствовать о возобновлении болезни.


Ключ. слова: CABG, physiotherapy, exercise capacity
Індекс рубрикатора НБУВ: Р457.365.11

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж69411 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
2.

Boyko S. B. 
The numerical investigation method for evaporated plasma / S. B. Boyko, V. V. Mischenko, G. V. Sandrakov // Журн. обчисл. та приклад. математики. - 2007. - № 2. - С. 3-12. - Библиогр.: 7 назв. - англ.

Розглянуто математичну модель процесу руху металевого тіла в прискорювачі макротіл, який описується системою рівнянь газової динаміки та рівняннями електромагнітного поля. Для числового розв'язання задачі запропоновано метод, який полягає в поєднанні методу великих частинок та ітераційного процесу розв'язання скінченно-різницевих рівнянь, які виникають у разі апроксимації рівнянь електромагнітного поля.


Індекс рубрикатора НБУВ: В192.162 + В333.6

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж23887 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
3.

Krylova A. S. 
Homogenization of spectral problem on small-periodic networks / A. S. Krylova, G. V. Sandrakov // Журн. мат. физики, анализа, геометрии. - 2012. - 8, № 4. - С. 336-356. - Библиогр.: 16 назв. - англ.

Проведено усереднення спектральної задачі на мілкоперіодичній сітці з періодичними крайовими умовами. Побудовано асимптотичне розкладення для власних функцій і відповідних власних значень задачі на сітці. Доведено теорему, яка є обгрунтуванням побудованої асимптотики для деяких власних значень і власних функцій задачі на сітці.


Індекс рубрикатора НБУВ: В161.626.53

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж14648 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
4.

Sandra Stojadinovic Jovanovic . 
Foreign direct investment outflows: new form of export / . Sandra Stojadinovic Jovanovic // Актуал. проблеми економіки. - 2012. - № 9. - С. 493-499. - Бібліогр.: с. 498-499 - англ.

Показано, что глобальная экономика характеризуется значительным объемом прямых иностранных инвестиций (ПИИ) и быстрым ростом международной торговли. Эти явления - основные факторы глобального роста экономики. ПИИ обычно анализируют с финансовой точки зрения, как одну из разновидностей инвестирования. Но в аспекте международной торговли иностранные инвестиции являются разновидностью торговых потоков. Исследована связь между потоками ПИИ и торговлей. Показано, что ПИИ являются разновидностью экспорта, рассмотрено влияние этой связи на международную торговлю.


Індекс рубрикатора НБУВ: У50-56

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж23291 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
5.

Sandra Stojadinovic Jovanovic 
A proposal for new coverage of international trade flows / Sandra Stojadinovic Jovanovic // Актуал. проблеми економіки. - 2013. - № 4. - С. 480-486. - Бібліогр.: 485 назв. - англ.

Показаны существенные изменения в международных торговых потоках за последние годы. Эти изменения заставляют изменить оценки и анализ международных торговых потоков. Описаны эти изменения и возникающая потребность в новой формулировке международных торговых потоков, представлены новые международные торговые потоки, в том числе существующие официально, а также новые торговые потоки в современной мировой торговле и возможные пути и направления в определении ценности внешней торговли отдельных стран, а также мировой торговли.


Індекс рубрикатора НБУВ: У584.30

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж23291 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
6.

Boyko S. B. 
Parameter computing of hydrodynamics processes with phase transitions = Обчислювання параметрів процесів гідродинаміки з фазовими переходами / S. B. Boyko, G. V. Sandrakov // Вісн. Київ. нац. ун-ту. Сер. Фіз.-мат. науки. - 2013. - Спец. вип. - С. 11-16. - Бібліогр.: 5 назв. - англ.

Розглянуто новий метод обчислення параметрів динаміки неоднорідної рідини з урахуванням фазових переходів графіт-алмаз. Метод грунтується на дискретизації законів збереження маси, моментів і енергії в інтегральній і диференціальній формах. Комбінація методів частинок у комірках Харлоу та методу крупних частинок Білоцерківського використовується під час числової реалізації цього методу. Наведено приклади обчислення параметрів даних процесів.


Індекс рубрикатора НБУВ: В253.32 в641

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж28079/фіз.-мат. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
7.

Karyy O. I. 
Relationship marketing of automobile transportation companies: the need of establishing mutual understanding with a client = Маркетинг взаємовідносин у діяльності автотранспортних підприємств: потреба в налагодженні взаєморозуміння з клієнтом / O. I. Karyy, H. V. Podvalna // Актуал. проблеми економіки. - 2016. - № 10. - С. 149-158. - Бібліогр.: 157 назв. - англ.

Визначено, виходячи з концепції маркетингу взаємовідносин, основні помилки при спілкуванні автотранспортних підприємств зі своїми клієнтами. Шляхом опитування автотранспортних підприємств та їх клієнтів ідентифіковано помилки сторін на різних етапах співпраці; сформульовано рекомендації з уникнення зазначених помилок.


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)373.31-211.1

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж23291 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
8.

Ugolkov I. 
The choice of languages for website of organizations in case of multilingual customers / I. Ugolkov, O. Karyy // Econ., Entrepreneurship, Management. - 2017. - 4, № 2. - С. 37-44. - Бібліогр.: 18 назв. - англ.

The paper describes the changes of potential customers' language priorities in multilingual societies at the example of Ukraine. The case of Ukraine is interesting because of sharp changes in customers' attitude to other countries. It makes huge influence on customer behavior while buying goods: customers pay much more attention on the country of product origin. That is why the hypothesis of the article was that such changes in attitude to products produced in certain countries also connected with changes in attitude to languages of these countries and that companies should take into account these changes in their internet-marketing. To check this hypothesis the survey to identify business attitude to this question on the example of websites of Ukrainian bank sector was made. This economic sector is the most vulnerable to customer loyalty. Research showed that Ukrainian language is the prior to satisfy potential clients, and Russian language is needed to avoid the incomprehension of Russian speaking population.


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4Укр)421ф

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж43975 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
9.

Karyy O. 
Strategic planning of a city development on the results of the previous strategic plan of its development / O. Karyy, N. Hlynskyy, O. Girna // Econ., Entrepreneurship, Management. - 2019. - 6, № 1. - С. 36-46. - Бібліогр.: 19 назв. - англ.

The goal of the article is to study the practice of strategic management of the development of territorial communities in Ukraine and to formulate recommendations on the principles of updating long-term and medium-term priorities of local development on this basis. According to the analytical review and the results of empirical studies, the main types of possible reactions of local authorities to change have been substantiated, among which are singled out the following ones as disregard of changes, delay of reaction, symptomatic response (reaction), partial gradual changes, radical changes. The analysis of the historical background and substantial logic of strategic planning practice transformation were carried out at the municipal level. Estimation of the current state of strategic planning of social-economic development of cities in Ukraine was conducted; the factors of influence on the formation of methodology of strategic plan development, which were implemented in local conditions, were defined. Based on the critical analysis of the methodological tools of strategic management of local development it is proved that the time for which strategic planning of city development is done, irrespective of time frames it is determined, contradicts the assumption of immutability of key environmental factors. On the basis of this, the problem of updating key categories of a strategic plan as a document that plays a formalizing role in the management of socio-economic development of the city for the long term period is particularly important. On the analysis of the case of updating strategic plan of development of town Korosten it is shown that essential political, social, economic and demographic changes in Ukraine don't allow to replicate the goals and directions of the development of self-governing territorial communities for a future period by establishing only new indicators and parameters. Consequently, it is necessary to review desirable trajectories of development as well as criteria on the basis of which evaluation of the success of this process will be made according to requirements of a changing external environment. It is found that the effectiveness of the implementation of the previously adopted strategic plan of local development is a prerequisite for awareness of the local community about the relevance of the development and adoption of a new strategic document for the next period of time. At same time it was found that the significant changes that have occurred not only in our country but the whole world for the past 5-10 years require a substantial rethinking of priorities virtually for all Ukrainian cities. It is proved that the development of a new strategic plan should be based on an assessment of the city progress on the basis of statistical indicators, on the level of achievement of planned in the previous strategic plan goals and evaluation of the city by its inhabitants and local entrepreneurs. It is simultaneously necessary pay special attention to new opportunities and threats that have emerged since the development of a previous strategic plan.


Індекс рубрикатора НБУВ: У049(4УКР)22 + У9(4УКР)441.02

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж43975 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
10.

Karyy O. 
Marketing communications as a necessary prerequisite for efficient work of a philharmony / O. Karyy, K. Protsak, O. Prosovych // Econ., Entrepreneurship, Management. - 2019. - 6, № 1. - С. 70-80. - Бібліогр.: 18 назв. - англ.

The purpose of the article is to summarize the peculiarities of marketing communications in the field of culture and arts and philharmonic in particular, to consider the financial component of the activities of the philharmonic and to propose measures for its improvement. Analyze modern creative means and tools of communication marketing and adapt them for activities of philharmonic. The article investigates that organizations of the sphere of culture and arts and philharmonic society, in particular, operate in conditions of instability, great competition and uncertainty. Their success depends directly on the number of visitors. Therefore, marketing communications play an extremely important role in the life of cultural and arts organizations and the philharmonic. In general, the marketing of organizations of the socio-cultural sphere and the philharmonic, in particular, consists of the same components - good, price, place and promotion, but in the philharmonic they have their own specific, which is that the product can be divided into the main and the additional. It is also noted that the implementation of philharmonic events non-commercial and commercial marketing leads to the same effects - a high commercial outcome. The difficulty in promoting of philharmonic arts services is due to lack of funds for such events. In order to realize marketing measures of a flexible strategy of cultural and arts organization, it is proposed to implement the latest financial technologies - fundraising and crowdfunding. Elements of scientific novelty can see in construction of an algorithm of action in the application of fundraising, as well as in generalization of modern types of marketing communications tools for the philharmonic. The practical value of this study is to elaborate on the application of four possible to promote the future of the Philharmonics concert, namely Event-Marketing, Art-Marketing, Entertainment Marketing and Guerrilla Marketing. The advantages, disadvantages and costs of each of these promotion methods are outlined. The research found that Guerrilla marketing or Art-marketing is inappropriate due to its quot; aggressive - quot; way of promoting and possible problems with obtaining permission, while Entertainment-marketing and Event marketing are recommended for use in the Philharmonic. Also the main stages of the use of Event-marketing are described in detail. It is recommended to borrow foreign experience. For the Philharmonic, it is suggested to use the experience of the world class chamber orchestra of Manchester Kamerata. This orchestra promotes its cultural product very flexible and attract the maximum number of viewers. Further research will address the more detailed study of the effectiveness of marketing activities of the cultural and arts organizations.


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)497.0-211.1 + Щ303-63л7

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж43975 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
11.

Lisovska L. 
Classification of factors determining the necessity for searching of a partner within innovative activities / L. Lisovska, O. Karyy // Econ., Entrepreneurship, Management. - 2020. - 7, № 1. - С. 84-98. - Бібліогр.: 31 назв. - англ.

In the article the authors substantiated the connection between the indicators of innovation activity efficiency and indicators of innovation cooperation in the course of innovation processes. The importance of research into the problems of forming systems of interaction in Ukraine has been proved. The advantages for the formation of systems of interaction in innovation, the goals of the formation of systems of interaction in different temporal dimensions and the principles of cooperation have been identified. The analysis of factors for the establishment of interaction, their grouping by a number of features was conducted. The authors have formed a system of factors for establishing interaction based on the concept of the value of establishing interaction. The system of factors covers the following five groups: cost property, information and communication, quality and market. Being set forth forcibly, the group of cost and property factors form the cost of interaction, while the groups of information and communications technology, quality and market factors guide the cost of interaction between the participants of the interaction system within innovative processes. The authors of the study justified the need to identify a separate new group of factors as well as the types of relationships of the selected factors with the factors grouped according to the traditional features of classification. For formation of the administrative decision concerning participation in the system of interaction in innovative processes subjects shall substantiate system of factors on functional aspects of implementation of innovative activity, define importance of each of them for achievement of the purposes of innovative process, as well as estimate power of influence of each factor on the determined criteria. Once the benefits and threats from participation in the system of interaction have been identified, the subject of innovative activity shall justify the decision regarding the innovation form. While carrying out the research, general scientific methods as well as methods of theoretical/applied innovation were used. In order to undertake the research, the authors involved general scientific and special principles, techniques and methods of scientific knowledge applied within the field of innovation management, in particular: semantic analysis, comparative analysis and method of systematization; grouping terms, factor analysis and synthesis, abstract-logic method.


Індекс рубрикатора НБУВ: У010.271.19 + У9(4УКР)0-55

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж43975 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
12.

Innovation process management in Ukraine: problems in commercialization of scientific and technical developments : monogr. / Yu. Vovk, O. Karyy, I. Kulyniak, Yo. Petrovych; ред.: Yu. Vovk, O. Karyy; Drohobych Ivan Franko state ped. univ., Lviv polytechnic nat. univ. - Lviv : Rastr-7, 2018. - 263, [1] c. - Бібліогр. в кінці розд. - англ.

The monograph examines the problems in commercialization of scientific and technical developments of innovation process management in Ukraine. The monograph uses the results of research work of the Department of Management of Organizations of Lviv Polytechnic National University - "Evaluation mechanism and efficiency improvement of innovation processes" (State Registration Number 0117U004469).


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)290-55-212.1 + У9(4УКР)0-55-212.1

Рубрики:

Шифр НБУВ: ІВ225721 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
13.

Karyy O. 
Strategic planning of a city development on the results of the previous strategic plan of its development / O. Karyy, N. Hlynskyy, O. Girna // Econ., Entrepreneurship, Management. - 2019. - 6, № 1. - С. 36-46. - Бібліогр.: 19 назв. - англ.

The goal of the article is to study the practice of strategic management of the development of territorial communities in Ukraine and to formulate recommendations on the principles of updating long-term and medium-term priorities of local development on this basis. According to the analytical review and the results of empirical studies, the main types of possible reactions of local authorities to change have been substantiated, among which are singled out the following ones as disregard of changes, delay of reaction, symptomatic response (reaction), partial gradual changes, radical changes. The analysis of the historical background and substantial logic of strategic planning practice transformation were carried out at the municipal level. Estimation of the current state of strategic planning of social-economic development of cities in Ukraine was conducted; the factors of influence on the formation of methodology of strategic plan development, which were implemented in local conditions, were defined. Based on the critical analysis of the methodological tools of strategic management of local development it is proved that the time for which strategic planning of city development is done, irrespective of time frames it is determined, contradicts the assumption of immutability of key environmental factors. On the basis of this, the problem of updating key categories of a strategic plan as a document that plays a formalizing role in the management of socio-economic development of the city for the long term period is particularly important. On the analysis of the case of updating strategic plan of development of town Korosten it is shown that essential political, social, economic and demographic changes in Ukraine don't allow to replicate the goals and directions of the development of self-governing territorial communities for a future period by establishing only new indicators and parameters. Consequently, it is necessary to review desirable trajectories of development as well as criteria on the basis of which evaluation of the success of this process will be made according to requirements of a changing external environment. It is found that the effectiveness of the implementation of the previously adopted strategic plan of local development is a prerequisite for awareness of the local community about the relevance of the development and adoption of a new strategic document for the next period of time. At same time it was found that the significant changes that have occurred not only in our country but the whole world for the past 5-10 years require a substantial rethinking of priorities virtually for all Ukrainian cities. It is proved that the development of a new strategic plan should be based on an assessment of the city progress on the basis of statistical indicators, on the level of achievement of planned in the previous strategic plan goals and evaluation of the city by its inhabitants and local entrepreneurs. It is simultaneously necessary pay special attention to new opportunities and threats that have emerged since the development of a previous strategic plan.


Індекс рубрикатора НБУВ: У049(4УКР)22 + У9(4УКР)441.02

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж43975 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
14.

Karyy O. 
Marketing communications as a necessary prerequisite for efficient work of a philharmony / O. Karyy, K. Protsak, O. Prosovych // Econ., Entrepreneurship, Management. - 2019. - 6, № 1. - С. 70-80. - Бібліогр.: 18 назв. - англ.

The purpose of the article is to summarize the peculiarities of marketing communications in the field of culture and arts and philharmonic in particular, to consider the financial component of the activities of the philharmonic and to propose measures for its improvement. Analyze modern creative means and tools of communication marketing and adapt them for activities of philharmonic. The article investigates that organizations of the sphere of culture and arts and philharmonic society, in particular, operate in conditions of instability, great competition and uncertainty. Their success depends directly on the number of visitors. Therefore, marketing communications play an extremely important role in the life of cultural and arts organizations and the philharmonic. In general, the marketing of organizations of the socio-cultural sphere and the philharmonic, in particular, consists of the same components - good, price, place and promotion, but in the philharmonic they have their own specific, which is that the product can be divided into the main and the additional. It is also noted that the implementation of philharmonic events non-commercial and commercial marketing leads to the same effects - a high commercial outcome. The difficulty in promoting of philharmonic arts services is due to lack of funds for such events. In order to realize marketing measures of a flexible strategy of cultural and arts organization, it is proposed to implement the latest financial technologies - fundraising and crowdfunding. Elements of scientific novelty can see in construction of an algorithm of action in the application of fundraising, as well as in generalization of modern types of marketing communications tools for the philharmonic. The practical value of this study is to elaborate on the application of four possible to promote the future of the Philharmonics concert, namely Event-Marketing, Art-Marketing, Entertainment Marketing and Guerrilla Marketing. The advantages, disadvantages and costs of each of these promotion methods are outlined. The research found that Guerrilla marketing or Art-marketing is inappropriate due to its quot; aggressive - quot; way of promoting and possible problems with obtaining permission, while Entertainment-marketing and Event marketing are recommended for use in the Philharmonic. Also the main stages of the use of Event-marketing are described in detail. It is recommended to borrow foreign experience. For the Philharmonic, it is suggested to use the experience of the world class chamber orchestra of Manchester Kamerata. This orchestra promotes its cultural product very flexible and attract the maximum number of viewers. Further research will address the more detailed study of the effectiveness of marketing activities of the cultural and arts organizations.


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)497.0-211.1 + Щ303-63л7

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж43975 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
15.

Lisovska L. 
Classification of factors determining the necessity for searching of a partner within innovative activities / L. Lisovska, O. Karyy // Econ., Entrepreneurship, Management. - 2020. - 7, № 1. - С. 84-98. - Бібліогр.: 31 назв. - англ.

In the article the authors substantiated the connection between the indicators of innovation activity efficiency and indicators of innovation cooperation in the course of innovation processes. The importance of research into the problems of forming systems of interaction in Ukraine has been proved. The advantages for the formation of systems of interaction in innovation, the goals of the formation of systems of interaction in different temporal dimensions and the principles of cooperation have been identified. The analysis of factors for the establishment of interaction, their grouping by a number of features was conducted. The authors have formed a system of factors for establishing interaction based on the concept of the value of establishing interaction. The system of factors covers the following five groups: cost property, information and communication, quality and market. Being set forth forcibly, the group of cost and property factors form the cost of interaction, while the groups of information and communications technology, quality and market factors guide the cost of interaction between the participants of the interaction system within innovative processes. The authors of the study justified the need to identify a separate new group of factors as well as the types of relationships of the selected factors with the factors grouped according to the traditional features of classification. For formation of the administrative decision concerning participation in the system of interaction in innovative processes subjects shall substantiate system of factors on functional aspects of implementation of innovative activity, define importance of each of them for achievement of the purposes of innovative process, as well as estimate power of influence of each factor on the determined criteria. Once the benefits and threats from participation in the system of interaction have been identified, the subject of innovative activity shall justify the decision regarding the innovation form. While carrying out the research, general scientific methods as well as methods of theoretical/applied innovation were used. In order to undertake the research, the authors involved general scientific and special principles, techniques and methods of scientific knowledge applied within the field of innovation management, in particular: semantic analysis, comparative analysis and method of systematization; grouping terms, factor analysis and synthesis, abstract-logic method.


Індекс рубрикатора НБУВ: У010.271.19 + У9(4УКР)0-55

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж43975 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Sandrakov G. 
Approximations for the optimization problem for medical microneedle systems = Апроксимації для задач оптимізації медичних систем мікроголок / G. Sandrakov // Фіз.-мат. моделювання та інформ. технології : наук. зб. - 2021. - Вип. 32. - С. 17-21. - Бібліогр.: 12 назв. - англ.

Системи мікроголок використовуються для трансдермальних (підшкірних) ін'єкцій ліків при лікуванні різних захворювань. Ефективність використання таких систем залежить істотно від розміру та параметрів мікроголок. Задача визначення таких залежностей і оптимальних параметрів розглянута як задача оптимізації взаємодії систем мікроголок з пружною поверхнею. Задачі мінімізації інтегральних функціоналів, розв'язки яких є апроксимаціями для розв'язків задачі взаємодії, отримані методами теорії осереднення. Такі задачі формулюються у вигляді класичних задач з перешкодами.


Індекс рубрикатора НБУВ: Р352,83

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж72935 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського