Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (1)Наукова електронна бібліотека (9)Реферативна база даних (55)Книжкові видання та компакт-диски (64)Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>K=РУШНИК$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 7
Представлено документи з 1 до 7

      
1.

Пуларія Т. В. 
Жіночий архетип у міфопоетичній традиції української культури (на матеріалі народної культури Середьної та Нижньої Наддніпрянщини): автореф. дис. ... канд. культурології : 26.00.01 / Т. В. Пуларія ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І. Вернадського. — Сімф., 2011. — 20 с. — укp.

Вперше предметом спеціального культурологічного дослідження на базі архетипної теорії К. Юнга постали не жіночі образи як такі, а жіночий архетип, форми його відтворення в міфопоетичній традиції української культури, його функціональне значення. Здійснено спробу дослідити регіональну актуалізацію жіночого архетипу в рамках національної культури з окресленням територіальних меж дослідження історико-етнографічними регіонами Середньої та Нижньої Наддніпрянщини та з залученням до аналізу жанрів усної народної творчості (казок, ліричних пісень) та традиційного декоративно-ужиткового мистецтва (декоративного розпису с кринь і вишивки рушників). До наукового обігу введено нові артефакти культури, якими стали весільні скрині Нижньої Наддніпрянщини кінця XIX - початку XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш3(4УКР)-694 + Ю937.31-953.6
Шифр НБУВ: РА379022 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
2.

Телеуця В.В. 
Поетика української весільної поезії Придунав'я: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.07 / В.В. Телеуця ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2006. — 19 с. — укp.

Розглянуто обряд весілля, досліджено жанрову структуру та поетику сучасної весільної поезії Придунав'я. У контексті новітніх наукових здобутків у галузі фольклорних досліджень проаналізовано зв'язки ритуалу, обряду та весільного поетичного тексту, зокрема, акцентовано увагу на обрядодіях весільного комплексу Придунав'я. Охарактеризовано жанровий склад, образну систему й особливості побутування обрядових і необрядових пісень у весільному комплексі Придунав'я. У весільних пісенних текстах виявлено архаїчні стереотипи та пізніші змістові нашарування, модифікації та новації. Встановлено регіональні відмінності функціонування весільного обряду Придунав'я. Показано поєднання загальнонаціональних рис і регіональних локальних особливостей. Простежено функціональні зміни в досліджуваному весільному пісенному фольклорі на сучасному етапі. Розкрито особливості художньої символіки весільних пісень Придунав'я у її побутуванні та розвитку (космогонічні, зоо-, антропо-, ботаноморфні образи, колористичну та числову символіку). Проаналізовано символічну функцію образів сонця, місяця, зорі, води та її похідних, світового дерева - дерева роду - дерева (дуба, тополі, берези, вишні, калини), квітів, гарбуза, вінка, рушника, хустки. Розглянуто наслідки асимілятивних процесів у поетиці української весільної пісенності та перспективу відновлення першосмислів обрядово-міфологічного мислення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш3(45УКР)-633 +
Шифр НБУВ: РА348230

      
3.

Лупій Т.Ф. 
Рушники Західного Полісся кінця ХІХ - першої половини ХХ століть (Технологія. Семантика. Художні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.06 / Т.Ф. Лупій ; М-во освіти і науки України. Львів. акад. мистец.. — Л., 2002. — 20 с. — укp.

Розглянуто історичну еволюцію народного мистецтва від обрядової реалії до мистецького вираження міфологічного світогляду. На підставі мистецтвознавчого аналізу визначено регіональні художні особливості західнополіських рушників кінця ХІХ - першої половини ХХ ст. Розкрито світоглядно-міфологічний аспект рушника як довершеної форми ритуальної тканини, його функції та семантику в традиційній культурі. Розглянуто технологію виготовлення, декорування та обрядове використання рушників у контексті традиційної культури Західного Полісся. Проаналізовано композиційну структуру вишивок, образність орнаменту, семантичний зв'язок народного мистецтва із релігійними віруваннями та традиційною обрядовістю. В науковий обіг введено велику кількість автентичних матеріалів, зібраних під час експедиції, зразків декоративно-обрядових рушників як цінних пам'яток орнаментального мистецтва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ125.33(4УКР) + Щ126.963(4УКР) + Т52(23=УКР7,31)-5 +
Шифр НБУВ: РА321842

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
4.

Андрушко Л.М. 
Український рушник - поліфункціональний сакральний твір народного мистецтва (функція, типологія, семантика і художні особливості): автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / Л.М. Андрушко ; Львів. нац. акад. мистец. — Л., 2009. — 17 с. — укp.

Досліджено український рушник як самобутнє мистецьке явище в історії української художньої культури. Визначено його як поліфункціональний сакральний твір народного мистецтва, встановлено особливості побутування народного рушника в звичаях та обрядах і його функції. Складено типологію українських рушників, розглянуто їх художні особливості. Проаналізовано композиційну структуру орнаменту, визначено основні типи та характеристики кожного типу орнаменту та його класифікацію.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(23=УКР)-5 + Щ126.963(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА366643

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
5.

Велігура Н. М. 
Традиції і новаторство в акварельному живописі у художній культурі України ХХ — початку ХХІ століття / Н. М. Велігура. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 26.00.01 «Теорія та історія культури» (мистецтвознавство). — Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство куль-тури України. Київ, 2019.Дисертація є дослідженням, що поліаспектно розглядає мистецтво аква-рельного живопису у контексті художньої культури ХХ — початку ХХІ ст., де розкрито формування традицій в акварельному живописі у хронологічно-історичній послідовності та досліджено історичну генезису новаторських тен-денцій. Простежено формування традицій і новаторства в техніках акварельного живопису як феномену художньої культури; сформульовано дефініцію «традиції в акварелі» та виявлено історико-культурні особливості феномену новації в ак-варельному живописі. Акварельні техніки розглянуто як важливу складову єди-ного творчого процесу, що суттєво впливає на кінцевий результат твору та його соціокультурне сприйняття. Уточнено методику дослідження фондових колек-цій музеїв за моделлю: «історія — колекція — особистість — автор — твір» як важливий базис для простеження еволюціонування історичної інновації, що по-ступово перетворюється на традицію. Новаторські тенденції в акварелі просте-жено як транскультурне явище, зорієнтоване на пошук митцями засобів збага-чення власного творчого арсеналу новими техніками, що уможливлює отриман-ня самобутнього авторського стилю, манери, почерку. Розроблено та експери-ментально апробовано авторську техніку фактурного акварельного зображення «Текстиль»; у контексті цієї техніки запропоновано нову термінологію для стан-кових картин: «акварельні картини-килими», «акварельні картини-панно», «ак-варельні картини-гобелени», «акварельні картини-печворк», «акварельні карти-ни-рушники»; авторські твори у техніці «Текстиль» оприлюднено на персона-льній виставці. Ключеві слова: живопис, акварель, традиція, новація.^UThe Thesis for the Degree of Candidate of Arts in specialty 26.00.01 «Theory and History of Culture». — National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts, Ministry of Culture of Ukraine. Kyiv, 2019.The dissertation represents the first comprehensive study of the art of watercolor painting in Ukraine in the context of artistic culture of the XX and early XXI centuries, where the formation of traditions in watercolor painting in a chronological historical sequence reveals and the historical genesis of innovation trends. In the work for the first time: the formation of traditions and innovations in the techniques of watercolor painting as a phenomenon of artistic culture has been traced; The historical and cultural features of the phenomenon of innovation in watercolor painting, which was considered at the same time on two levels: 1) as an innovative reception, newest technique, — for time of origin; 2) as traditional, academic subsoil of becoming of watercolor — from position of modern look; an accent is done on causal connection between innovative finds in the watercolor painting and personality of artist, in accordance with what new terminology is offered in relation to the creative credo of artist («unchained», «innovator», «creative»); comparison of musical and picturesque expressive facilities is carried out for more deep understanding of difficult watercolor technique, finding of influence of music and painting on a man and his vivid perception of work; definition of «transparent polyphony of colors» is offered in a watercolor and grounded importance of his use in research of variety color-harmonic singing-sounding in a watercolor image; it is developed and experimentally approved author technique of texture watercolor image «Tekstyl», that by sight has an effect of textile linen, the woven tapestry reminds, but it is implemented on a paper; in the context of this technique new terminology is offered for pictures: «watercolor pictures-carpets», «watercolor pictures panel», «watercolor pictures-tapestries», «watercolor picture of the pitchfork», «watercolor pictures rushnyk», author's works in a technique «Tekstyl» is promulgated on an exhibition. Clarified: method of research of fund collections of museums after a model: «history — collection — personality — author — picture».Conclusions are done, that the way of innovation in a watercolor through all history of artistic creation of artists always was orientated on the search of facilities of enriching of own creative arsenal new technicians, which will do a picture original, author. Exactly an imprint of personality of master in his works is the display of author unchained, innovation and creativity, because any real artist shows itself through work.Keywords: watercolor, watercolor painting, artistic culture of Ukraine, tradition, innovation, artist, artistic work.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Балтазюк І. В. 
«Художній символ у живописі київських митців початку ХХI cтоліття: контекст, типологія, художньо-стильові особливості»: автореферат дис. ... д.філософ : 023 / І. В. Балтазюк. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертація досліджує символьну мову художніх творів на основі методів мистецтвознавства та інших дисциплін — культурології, історії, філософії, психології, що розширюють поле інтерпретації символів у живописі художників Києва початку XXI ст. В умовах постійних змін суспільно-політичної ситуації в Україні, актуалізації культурної ідентичності вивчення передумов розвитку символьної мови, етапів, типології, художньо-стильових особливостей у творчості митців Києва набуває особливого значення.Наукове завдання дисертації полягає в розробці типології символу в живописі київських митців початку ХХІ ст., характеристиці його контексту і художньо-стильових особливостей; в аналізі візуального лексикону сучасних митців; оцінці ролі архаїчних символів та їх модифікації в сучасній творчості художників; інтерпретації християнських символів у творах митців; вияві кроскультурних тенденцій в увиразненні суті та форми символу в живописі митців; вияві етнічних ознак у змісті та формі символу як маркера ідентичності; уточненні вихідного значення поняття «символ» у контексті візуалізації буття та культурної пам’яті.Здійснено огляд наукових праць, присвячених темі дисертації, зокрема: публікації, пов’язані із загальними теоретичними концепціями символу (В. Кандинський, Е. Кассірер, С. Лангер, Р. Арнхейм, М. Мерло-Понті, Ф. Вілрайт, У. Еко, Г. Почепцов, В. Сніжко і Л. Отрошко); символу як засобу комунікації (Д. Степовик, О. Федорук, Є. Причепій, О. Петрова, М. Селівачов, С. Гатальська, О. Кашуба-Вольвач, М. Юр, С. Стоян, С. Прищенко, М. Міщенко); символу в аспекті кроскультурної взаємодії (Дж. Мердок, Д. Сідні, Дж. Кошут, Б. Гройс); символу, що формує культурний код (К. Юнг, С. Кримський, Т. Яценко, Н. Грицюта, Л. Гоц, О. Тарасенко); духовної складової символу (Ф. Шлегель, В. Кандинський, М. Бердяєв, В. Воррингер, М. Еліаде, О. Петрова).Визначено, що питання художнього символу осмислювалось у наукових працях багатьох вчених, проте, попри існуючі наукові розвідки, ступінь дослідженості означеної теми в українському мистецтвознавстві залишається недостатнім.Актуалізують тему й відмінності традиційних і новітніх інтерпретацій художнього символу в живописі сучасних київських митців, що зумовлено трансформаційними процесами переходу з радянської на сучасну методологію дослідження. У дисертації визначено роль історичної пам’яті в контексті формування символів культури, що відтворюються навколо таких стрижнів, як тривкість, усвідомлення минулого, стійкість, сталість, самобутність, життєвість, спадкоємність, самосвідомість, самоідентифікація та ін. Запропоновано типологію символу в живописі київських митців початку ХХІ ст. Аналіз творів живопису виявив нову конотацію архаїчних, християнських і кроскультурних символів в українському образотворчому мистецтві. У процесі дослідження запропоновано новий погляд на символи, що мають сакральну основу, через які новітні твори транслюють духовність у XXI ст. У рамках цього питання означено діалог київських митців із К. Малевичем, відомим художником-авангардистом українського походження, передвісником ікони нового століття. Схарактеризовано художньо-стильові особливості символу в живописі київських митців початку ХХІ ст. Визначено чинники, що впливають на інтенсивність, загальне значення і трактування іконографії символу, що визначає видимість твору в сучасному контексті. Визначено національні чинники кроскультурності як одного з ключових чинників формування сучасного актуального мистецтва в творчості українських митців. Вагоме значення в цьому процесі мають такі складові, як орнамент — голос етносу, що вплетений у сучасний контекст, переосмислення радянського минулого, споріднені проблеми суспільства, іронія. Виокремлено етнічні ознаки в змісті та формі символу, що визначають національний аспект у візуалізації символу українських митців, до яких можемо віднести орнамент (петриківський розпис, вишитий одяг, розписані українські хати, рушники, килими тощо), Трипільську культуру, іконопис, стиль бойчукізму, геральдику, звернення до архетипів, національного декоративно-прикладного мистецтва, народної творчості, міфологем, містичного і трансцендентного (ритуали та легенди). Обґрунтовано появу нової іконографії та значення символу «герой» для українського народу, що модифікувався, набувши сучасної виразності та нової української національної символіки — «герой Небесної Сотні», «Майдан», «жінка-воїн», «воїн-кіборг», «земля на Грушевського» та ін. Уточнено поняття художнього символу як вираження творчих інтенцій на прикладі живопису київських митців початку ХХІ ст.; специфіку і характер індивідуальних творчих візуальних практик, що сприяють націєтворчим процесам. Це становить перспективність вивчення змісту і форми художнього символу як важливого інструменту комунікації між поколіннями, його ролі в національно-культурній ідентифікації, трансформаційних процесах поступу держави, відчуття належності до нації.^UThe relevance of the research topic is due to the need for a contextual analysis of the symbolic language of artistic works, based on culturological, art history methods and other disciplines — history, philosophy, psychology, which expand the field of interpretation of symbols in the paintings of Kyiv artists at the beginning of the XXI century. The scientific task of the dissertation is to develop the typology of the symbol in the painting of Kyiv artists of the early XXI century, the characteristics of its context and artistic and stylistic features; in the analysis of the visual lexicon; assessment of the role of archaic symbols and their modification in the modern work of artists; interpretations of Christian symbols in the works of artists; manifestations of cross-cultural trends in the expression of the essence and form of the symbol in the painting of artists; manifestations of ethnic features in the content and form of the symbol as an identity marker; clarifying the original meaning of the concept of “symbol” in the context of visualization of existence and cultural memory.It was determined that the issue of the artistic symbol was considered in the scientific works of domestic and foreign scientists, however, despite the existing scientific research, the degree of development of this topic in Ukrainian art history remains insufficient and requires a comprehensive study of it to solve the tasks. The topic is also actualized by the contradictions between traditional and new interpretations of the artistic symbol in the painting of modern Kyiv artists. This is due to the transformation processes of the transition from the Soviet to the modern research methodology, which are reflected in the analysis of works of painting, art and culture in general. The dissertation defines the role of historical memory in the context of the formation of cultural symbols, which are reproduced around such pillars as durability, awareness of the past, stability, constancy, originality, vitality, continuity, self-awareness, self-identification, etc. The typology of the symbol in the painting of Kyiv artists of the beginning of the XXI century is proposed. The analysis of paintings revealed a new connotation of archaic, Christian and cross-cultural symbols in Ukrainian fine art. In the course of the study, a new look at symbols with a sacred basis, through which the latest works transfer spirituality into the XXI century, was proposed. As part of this issue, the dialogue of Kyiv artists with K. Malevich, the famous avant-garde artist of Ukrainian origin, the forerunner of the icon of the new century, is defined. The artistic and stylistic features of the symbol in the painting of Kyiv artists of the early XXI century are characterized. The factors affecting the intensity, general meaning, and interpretation of the iconography of the symbol, which determine the visibility of the work in the modern context, are determined. The national factors of cross-cultural interaction, which are one of the key factors in the formation of modern topical art in the creativity of Ukrainian artists, are determined. Ethnic features in the content and form of the symbol are singled out, which form the national aspect in the visualization of the symbol by Ukrainian artists, which include ornament (Petrykivka painting, embroidered clothes, painted Ukrainian houses, towels, carpets, etc.), Trypillya culture, icon painting, Boychukism style, heraldry, appeal to archetypes, national decorative and applied art, folk art, mythology, mystical and transcendent (rituals and legends). The emergence of a new iconography and the meaning of the "hero" symbol for the Ukrainian people are substantiated. The symbol that was modified, acquiring a modern expressiveness and a new Ukrainian national symbolism — “Hero of the Heavenly Hundred”, “Maidan”, “woman-warrior”, “warrior-cyborg”, “soil on Hrushevsky” and others. The concept of an artistic symbol as an expression of creative intentions is clarified on the example of the painting of Kyiv artists of the early XXI century; the specifics and character of individual creative visionary practices that contribute to nation-building processes. A complex interdisciplinary approach to the study and theoretical understanding of the artistic symbol contributed to the solution of the scientific task of the dissertation, the application of contextual and conceptual approaches in the field of art history to the analysis of the artistic symbol in painting as a form of identification in modern art, made it possible to trace the integration of universal symbols into the creative practices of modern Kyiv painters in in terms of multiculturalism and interethnic diversity, due to the peculiarities of individual creative intentions.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Шкляр Х. В. 
Обґрунтування застосування методики ремінералізуючої терапії у комплексному лікуванні початкового карієсу: автореферат дис. ... д.філософ : 221 / Х. В. Шкляр. — Б.м., 2024 — укp.

Дисертаційна робота присвячена підвищеню резистентності твердих тканин зубів у дітей, які проживають в умовах фтордефіциту в міській та сільській місцевості Тернопільщини на основі клініко-лабораторного дослідження показників гомеостазу ротової порожнини, визначення чинників ризику та обґрунтування профілактики раннього дитячого карієсу. Вперше в Тернопільській області проведене стоматологічне обстеження дітей віком 3-6 років, що проживають в міській та сільській місцевості з урахуванням стану фтордефіциту в питній воді, яку споживають мешканці міста (вміст фтору – 0,2 мг/л) та села (відсутність фтору в джерелах). Встановлено високу поширеність та інтенсивність карієсу серед дітей молодшого віку, більш виражену в сільських мешканців. Доповнені та уточнені наукові дані відносно гігієни порожнини рота, дотримання основних вимог і правил гігієнічного догляду за порожниною рота, мінералізуючих властивостей ротової рідини, структурно-функціональної кислотостійкості емалі зубів та їх впливу на виникнення та розвиток карієсу зубів у дітей молодшого віку. Доповнені дані про зміни біофізичних і біохімічних характеристик ротової рідини залежно від стоматологічного статусу дітей, віку, місця проживання та їх зв’язок із карієсом зубів, вибором та використанням предметів і засобів гігієни. Проведено аналіз раціону харчування дітей у дитячих дошкільних закладах Тернопільщини та оцінено характер харчування дітей молодшого віку, відповідність раціону харчування віку дітей, чи в повній мірі він забезпечує потреби ростучого організму. Дано оцінку екологічної безпеки умов проживання дітей Тернопільщини за інформацією із звітів санітарно-епідеміологічної служби 2020-2021 р. про макро- та мікроелементний склад питних вод і їх сольового складу та ґрунтів Тернопільської області в міській та сільській місцевості. Проаналізовано динаміку викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за даними Головного управління статистики у Тернопільській області. За даними анкетування проаналізовано біологічний анамнез дитини (перебіг вагітності матері, дотримання соціально-поведінкових детермінант здоров’я, а саме, вигодовування грудних дітей, можливість ранньої передачі карієсогенної мікрофлори дитині від батьків, наявність у дитини власних предметів особистої гігієни – зубної щітки, рушника), модель харчування, а також загально соматичні захворювання в анамнезі у дітей молодшого віку. Отримала подальший розвиток проблема діагностики, лікування і профілактики карієсу зубів у дітей, які постійно проживали на територіях із недостатністю чи відсутністю фтору в об’єктах довкілля. Запропоновано схему профілактичної роботи з дітьми та їх батьками на основі вивчення взаємозв’язку карієсу зубів у дітей молодшого віку з їх соціально-поведінковими детермінантами здоров’я.^UThe dissertation is dedicated to increasing the resistance of the hard tissues of the teeth in children living in conditions of fluorine deficiency in the urban and rural areas of the Ternopil Region based on a clinical and laboratory study of the indicators of oral cavity homeostasis, the determination of risk factors and the justification of the prevention of early childhood caries. For the first time in the Ternopil region, a dental examination of children aged 3-6 years living in urban and rural areas was carried out, taking into account the state of fluorine deficiency in drinking water consumed by residents of the city (fluorine content – 0.2 mg/l) and villages (absence of fluorine in sources). A high prevalence and intensity of caries among young children, more pronounced in rural residents, was established.Scientific data related to oral hygiene, compliance with the basic requirements and rules of oral hygiene care, mineralizing properties of oral fluid, structural and functional acid resistance of tooth enamel and their influence on the occurrence and development of dental caries in young children were supplemented and clarified. Data on changes in the biophysical and biochemical characteristics of oral fluid depending on the dental status of children, age, place of residence and their relationship with dental caries, the choice and use of hygiene items and means were supplemented. An analysis of the diet of children in children's preschool institutions of the Ternopil region was carried out and the nature of the nutrition of younger children, the conformity of the diet to the age of the children, whether it fully meets the needs of the growing organism was assessed. An assessment of the ecological safety of the living conditions of children in the Ternopil region was given based on information from the reports of the sanitary-epidemiological service of 2020-2021 on the macro- and microelement composition of drinking water and its salt composition and soils of the Ternopil region in urban and rural areas. The dynamics of pollutant emissions into the atmospheric air were analyzed according to the data of the Main Department of Statistics in the Ternopil Region. According to the questionnaire, the biological history of the child was analyzed (the course of the mother's pregnancy, compliance with social and behavioral determinants of health, namely, breastfeeding, the possibility of early transmission of cariogenic microflora to the child from the parents, the presence of the child's own personal hygiene items – a toothbrush, a towel), food model, as well as general somatic diseases in the anamnesis of younger children. The problem of diagnosis, treatment and prevention of dental caries in children who constantly lived in territories with insufficient or absent fluorine in environmental objects received further development. A scheme of preventive work with children and their parents was proposed based on the study of the relationship between dental caries in younger children and their social and behavioral determinants of health.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського