Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Тематичний інтернет-навігатор (6)Наукова електронна бібліотека (41)Реферативна база даних (197)Книжкові видання та компакт-диски (246)Журнали та продовжувані видання (27)
Пошуковий запит: (<.>K=ГАЛЕРЕ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 17
Представлено документи з 1 до 17

      
1.

Радченко В.В. 
Випромінювання електромагнітних хвиль конформними сферичними антенами: Автореф. дис... канд. фіз.-мат. наук: 01.04.03 / В.В. Радченко ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2007. — 17 с. — укp.

Розглянуто задачі випромінювання хвиль конформними мікрострічковими антенами у формі сферичного ідеально провідного диску, який знаходиться на поверхні кульової основи з діелектричною підкладкою, а також задачу про поглинання енергії у двошаровій діелектричній кулі. Дані задачі досліджено методом аналітичної регуляризації, який має гарантовану збіжність і контольовану точність і не вимагає великих витрат машинного часу. Розроблено ефективні числові алгоритми та досліджено робочі характеристики антен. Виявлено, що випромінювання сферичних друкованих антен має складний резонансний характер, обумовлений резонансом основи, резонансами у просторі між сферичним диском та основою, а також резонансами хвиль "шепочущої галереї". На підставі аналізу поглинання хвиль у двошарової кулі показано можливість зниження даної величини за наявності екрана. Показано перспективність використання одержаних результатів для розробки засобів мобільного зв'язку.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: З845.4-01 +
Шифр НБУВ: РА349616

Рубрики:

      
2.

Домалега І.М. 
Жанрово-стильові особливості історичної трилогії Д.Міщенка про добу VI - VII ст. н. е.: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / І.М. Домалега ; Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В.Винниченка. — Кіровоград, 2007. — 20 с. — укp.

Здійснено системне дослідження найважливіших жанрових і стильових особливостей історико-художньої трилогії Д.Міщенка "Синьоока Тивер", "Лихі літа ойкумени", "Розплата". Розглянуто художній синтез реалізму та романтизму, епопеїчну структуру романів, специфіку поєднання історичних фактів і авторського вимислу. З'ясовано головні засоби втілення авторської ідеї, за допомогою яких Д.Міщенко синтезував неповторну художню цілісність моделювання життя стародавніх слов'ян у VI - VII ст. н. е. Проаналізовано особливості створення галереї персонажів, а саме: диференційованих образів правителів - слов'янських князів, візантійських імператорів і аварських ханів, жіночих характерів і типів; етнопсихологічних рис їх народів і родин. Досліджено сюжетотвірні (моделювання конфліктів, зачини та кінцівки, відкритий фінал) і позафабульні чинники (пейзажи, інтер'єри, портретні штрихи, історичні коментарі, фольклорні вкраплення) й особливості письменницького ідіостилю, сповненого національним колоритом праукраїнців.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-4 Міщенко, Д.О. 534 +
Шифр НБУВ: РА352114

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Чупрінова Н.Ю. 
Жіночі образи у художньому світі І.О.Гончарова: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.02 / Н.Ю. Чупрінова ; Харк. держ. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 1999. — 19 с. — укp.

Дисертація є першим цілеспрямованим монографічним дослідженням теми "Жіночі образи в художньому світі І.О.Гончарова". У ній під кутом обраної теми розглянуто романну творчість письменника, його критичні статті, листування з метою з'ясування етичних поглядів Гончарова, його морального ідеалу, що знайшло своє відображення у створених ним жіночих типах. Вперше розроблено типологію жіночих характерів у Гончарова і у відповідності з нею проаналізовано образи російських жінок у його романній трилогії: виявлено їх роль в ідейній концепції гончаровських творів, простежено традиції, на які спирався письменник у створенні жіночих типів, розкрито їх новаторський характер, значення, охарактеризовано основні засоби, за допомогою яких романіст змалював галерею яскравих, індивідуалізованих жіночих образів у своїх романах.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)5-4 Гончаров 534

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
4.

Буняєв С.О. 
Квазіоптичні діелектричні резонатори з локалізацією мікрофильового поля біля провідної площини: автореф. дис... канд. фіз.-мат. наук: 01.04.03 / С.О. Буняєв ; Ін-т радіофізики та електрон. ім. О.Я.Усикова НАН України. — Х., 2009. — 16 с. — укp.

Висвітлено електродинамічні характеристики квазіоптичних діелектричних резонаторів з локалізацією мікрохвильового поля біля провідної площини й обгрунтування можливості вимірювання поверхневого опору тонких плівок високотемпературних надпровідників (ВТНП) у міліметровому діапазоні довжини хвиль з використанням зазначених резонаторів. Визначено частковий спектр і енергетичні характеристики квазіоптичних діелектричних резонаторів (КДР) у формі півкулі та зрізаного конусу, виконаних з ізотропних і анізатропних діелектриків, з провідною стінкою, уздовж якої поширюються моди шепочучої галереї (ШГ).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: З845.74-01 +
Шифр НБУВ: РА366386

Рубрики:

      
5.

Губін О.І. 
Мікрохвильовий відгук надпровідників при ковзних кутах падіння хвилі: автореф. дис... канд. фіз.-мат. наук: 01.04.03 / О.І. Губін ; НАН України. Ін-т радіофізики та електроніки ім. О.Я.Усикова. — Х., 2007. — 16 с. — укp.

Обгрунтовано можливості дослідження комплексної провідності надпровідників за допомогою вимірювання коефіцієнта відбиття паралельно поляризованої хвилі за ковзних кутів падіння. Досліджено електродинамічні властивості хвилеводних секцій 6 мм діапазону довжин хвиль, що реалізують падіння під ковзними кутами. Вивчено характерні особливості даних секцій, зокрема максимум на температурній залежності поглинання в секції з похилою короткозамикальною площиною об'ємного зразка YBCO за наявності мікроканалу. З метою підтвердження достовірності проведено дослідження кількох зразків методом вимірювання коефіцієнта відбиття за ковзних кутів падіння та за допомогою застосування квазіоптичного діелектричного резонатора з хвилями шепочучої галереї, які дають задовільну відповідність даних у межах похибок обох методів. Досліджено об'ємні властивості текстурованого зразка YBCO і показано кореляцію властивостей у нормальному стані у площині, що містить вісь c та площині ab з властивостями у надпровідному стані в площині c, що свідчить про можливіть тестування зразка за результатами вимірювання за кімнатної температури. Досліджено провідність плівки YBCO методом вимірювання коефіцієнта відбиття за ковзних кутів падіння паралельно поляризованої хвилі у нормальному стані у широкому температурному діапазоні. Знайдено наявність парапровідності в діапазоні температур 92 - 115 К. Виявлено, що дані про парапровідність відповідають відомій моделі 2D флуктуаційної провідності в інтервалі температур від 115 К до критичної температури переходу, за якої зв'язок між надпровідними шарами плівки зростає і провідність трансформується у тривимірну.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: В368.31,022 + В368.2,022 +
Шифр НБУВ: РА352798

Рубрики:

      
6.

Шайдюк Є.О. 
Оптичні властивості та структура гетерогенних нанокомпозитів на основі органомодифікованих алюмосилікатів: автореф. дис... канд. фіз.-мат. наук: 01.04.05 / Є.О. Шайдюк ; Ін-т фізики НАН України. — К., 2008. — 21 с. — укp.

Як модифікатори використано поверхневоактивні речовини (ПАР): октадецилбензилдиметиламоній хлорид і диоктадецилдиметиламоній хлорид. Для з'ясування характеристик композитів, що обумовлюють їх електрооптичні властивості, вивчено особливості структуроутворення за допомогою методів рентгеноструктурного аналізу, диференційної скануючої калориметрії, поляризаційної й атомно-силової мікроскопії та міжмолекулярні взаємодії у композитах (ІЧ-спектроскопія). Встановлено залежності оптичних властивостей від хімічної природи поверхні наночастинок. Виявлено два типи пакування поверхневоактивних речовин (ПАР) у галереях ММТ. Обгрунтовано можливість зміни температури фазового переходу від концентрації наночастинок. Методом ІЧ-спектроскопії вивчено характер і ступінь міжмолекулярних взаємодій у наносистемах 5СВ з наночастинками органоглин. Встановлено, що у композитах хімічні реакції не відбуваються, утворення водневих і координаційних зв'язків не зафіксовано. З'ясовано, що усі взаємодії відбуваються за рахунок ван-дер-ваальсівських сил. Виявлено, що у композитах має місце взаємний вплив компонентів на межі розділу фаз, що проявляється в упорядкуванні приповерхневих шарів органічних і неорганічних складових гетеросистем. Доведено, що у нанокомпозитах з наночастинками органоглини, модифікованої октадецилбензилдіметиламоній хлоридом, сила взаємодії більша завдяки наявності у молекулах ПАР бензольного кільця. Встановлено, що для даного типу гетеросистем хімічна природа поверхні алюмосилікатів впливає на ступінь взаємодії їх з молекулами рідкого кристала 5СВ, яка визначає структуроутворення й електрооптичні властивості композитів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: В372.35,022 + В374,022 +
Шифр НБУВ: РА360145

Рубрики:

      
7.

Прокопенко Ю.В. 
Поля та спектральні характеристики неоднорідних квазіоптичних резонаторів міліметрового діапазону: Автореф. дис... д-ра фіз.-мат. наук: 01.04.03 / Ю.В. Прокопенко ; НАН України. Ін-т радіофізики та електроніки ім. О.Я.Усикова. — Х., 2006. — 37 с. — укp.

Удосконалено електродинамічну теорію неоднорідних квазіоптичних резонаторів. Обгрунтовано шляхи вирішення проблеми визначення електрофізичних параметрів речовин у разі використання таких резонатрів з коливаннями "шепочучої галереї". Вивчено власні та вимушені (збуджені радіальним магнітним диполем в діелектричній півкулі, розміщеної на ідеально провідній площині) коливання в неоднорідних квазіоптичних резонаторах з циліндричними та сферичними поверхнями. Досліджено розподіл їх електромагнітних полів. Розглянуто фізику взаємодії полів з речовинами. Удосконалено теорію власних коливань циліндричних діелектричних резонаторів (ЦДР) та радіально двошарових ЦДР з провідними торцевими поверхнями, в яких всі прошарки, зокрема навколишнє середовище, є анізотропними. Досліджено власні коливання радіально тришарового ЦДР та напівпровідної кулі. Проведено електродинамічний аналіз різних видів резонатора: півциліндричного діелектричного з аксіально-однорідними модами за наявності у ньому циліндричної діелектричної або металевої неоднорідності, анізотропного кульового діелектричного з азимутально-неоднорідними коливаннями, ізотропного сфероїдального діелектричного, гіротропного циліндричного діелектричного з ідеально провідними торцевими поверхнями та гіротропного кульового з азимутально-однорідними коливаннями. Вивчено власні аксіально-однорідні коливання ЦДР з взаємно ортогональними напрямками осі анізотропії та його поздовжньої вісі. Вирішено проблему визначення електрофізичних параметрів речовин на основі експериментально встановлених спектральних та енергетичних характеристик неоднорідних квазіоптичних резонаторів. Обгрунтовано широкодіапазонні резонансні методи визначення проникностей діелектриків, зокрема рідин або газів, та поверхневих опорів провідників і надпровідників. Удосконалено підхід щодо визначення компонент тензора діелектричної проникності з використанням анізотропних ЦДР або радіально двошарового ЦДР.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: З845.7-01 +
Шифр НБУВ: РА346210

Рубрики:

      
8.

Решетуха С.А. 
Проза Олекси Стороженка: жанрово-стильові особливості: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / С.А. Решетуха ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2007. — 20 с. — укp.

Досліджено проблему жанрово-стильової своєрідності прози О.Стороженка. Визначено жанрову специфіку малої прози письменника. Проаналізовано сюжетно-композиційні структури, наративні та ситуативні особливості, образні системи. Здійснено детальний аналіз роману "Братья-близнецы". З'ясовано вплив уснопоетичної та літературної традиції на творення сюжетів, характерів персонажів. Розкрито близнюковий міф, архетип вічного священика, галерею соціальних типів. Значну увагу приділено готичним творам, їх специфіці. Проведено паралелі з "химерною" прозою XX ст. Доведено вплив О.Стороженка на розвиток цього літературного явища. У романі "Марко Проклятий" розкрито міфологічний, релігійний і національно-історичний коди у аспекті морально-етичного кодексу українця, архетипу Вічного Жида у контексті аналогів у світовій літературі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)5-4 Стороженко, О. 534 + Ш5(4УКР)5-4 Стороженко, О. 534
Шифр НБУВ: РА350977

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
9.

Чабанович Л.Б. 
Розробка енергозберігаючого та екологічно-безпечного обладнання і систем для компресорних станцій магістральних газопроводів: Автореф. дис... канд. техн. наук: 21.06.01 / Л.Б. Чабанович ; Івано-Франків. нац. техн. ун-т нафти і газу. — Івано-Франківськ, 2004. — 19 с. — укp.

Розроблено нову концепцію та методику створення систем повітряного опалення приміщень різних категорій вибухопожежонебезпечності від одного джерела теплого повітря. Досліджено та розроблено енерегоощадливі та екологонебезпечні системи повітряного опалення машинних залів та галерей нагнітачів газу компресорних цехів з електроприводними і газотурбінними газоперекачуючими агрегатами. Створено енергетично високоефективну з оптимальними масогабаритними характеристиками теплоутилізаційну установку для імпортних агрегатів типу ГТК-101, "Кобера-182". З метою дослідження основних технічних характеристик даної установки розроблено та реалізовано у вигляді програми для ЕОМ модифіковану математичну модель, що дає змогу проводити проектно-перевірочні розрахунки теплообмінників з гладкотрубними та оребреними поверхнями нагріву. Розроблено та досліджено простий у конструктивному виконанні компактний іскрогасник як протипожежний засіб за використання теплого повітря розімкненого циклу охолодження електродвигунів СТД-12500 у системах повітряного опалення компресорних цехів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О76-082.02-4 +
Шифр НБУВ: РА333761

Рубрики:

      
10.

Плавуцька І.Р. 
Суспільно-політична сатира І.Франка та В.Теккерея: типологічні відповідності: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.05 / І.Р. Плавуцька ; Терноп. нац. пед. ун-т ім. В.Гнатюка. — Т., 2007. — 20 с. — укp.

Досліджено проблему типологічних відповідностей у тектсах І.Франка та В.Теккерея, що класифікуються як сатиричні суспільно-політичні твори. Систематизовано теоретичні підходи щодо визначення сатири як модусу літературноїтворчості, показано специфіку його концептуалізації українським та англійським письменниками. Основну увагу приділено виявленню типологічних збігів і невідповідностей, аналогій, а також потенційно можливих генетичних контактів на різних рівнях художньої структури текстів І.Франка та В.Теккерея (моделюванні галереї соціальних і політичних типів та окремих сфер соціального буття). Досліджено особливості використання українським та англійським письменниками поетичного арсеналу сатири, а також вживання та сатиричні функції метафори, портретної характеристики, "промовистих" імен. Як ефективні засоби сатиричного моделювання дійсності вивчено метаобраз та використання карнавальної поетики. На підставі виявлених характерних збігів та аналогій у способі організації художнього матеріалу, мікропоетики тексту, а також окремих авторських свідчень обгрунтовано гіпотезу про можливість існування (опосередкованого) контактно-генетичного зв'язку між сатиричними творами В.Теккерея ("Ярмарок Суєти") та І.Франка.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)5-4 Франко, І.Я. 537 + Ш5(4ВЕЛ)-4 Теккерей, В. 537 +
Шифр НБУВ: РА349697

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Дормідонтов А. В. 
Взаємодія заряджених частинок і електромагнітних хвиль в циліндричних твердотільних структурах / А. В. Дормідонтов. — Б.м., 2019 — укp.

Об'єкт – процеси взаємодії рухомих заряджених частинок і електромагнітних полів в електродинамічних системах з циліндричними твердотільними структурами. Мета дослідження – встановлення фізичних явищ і закономірностей, які проявляються при реакціях полів заряджених частинок, що рухаються поблизу поверхонь циліндричних твердотільних структур. Методи дослідження базуються на загальній теорії електромагнітного поля і апараті математичної фізики для розв'язання крайових задач. Експериментальні дослідження було проведено на сильнострумовому електронному прискорювачі "Темп-А" ННЦ «ХФТІ».Наукова новизна полягає в подальшому розвитку теорії поля власних і вимушених коливань квазіоптичних циліндричних твердотільних структур, а також у розв'язанні задачі побудови джерел електромагнітного випромінювання міліметрового діапазону з використанням високодобротних циліндричних діелектричних резонаторів. В роботі було проаналізовано механізми збудження власних електромагнітних хвиль в таких системах в умовах черенковського і магнітогальмівного резонансів. Отримано вирази для втрат енергії заряду, що рухається по спіральній траєкторії у зовнішньому магнітному полі, за допомогою яких можна визначити втрати енергії при обертальному і при поступальному русі частинки або зарядженого кільця, що охоплює циліндр. Отримано умови збудження власних поверхневих та об'ємно-поверхневих хвиль у твердотільному циліндрі. Вперше знайдено ефект невзаємності збудження власних хвиль 3D+2D плазмового циліндра з ідентичною структурою розподілу полів, але з різними напрямками поширення за азимутальною координатою. Вперше показано та експериментально обгрунтовано можливість збудження хвиль «шепочучої галереї» та селекції робочої моди в циліндричному діелектричному резонаторі за допомогою азимутально-періодичного електронного пучка. Галузь використання – радіофізика, фізична електроніка і теоретична фізика.^UThe object is the processes of the interaction between moving charged particles and electromagnetic fields in electrodynamic systems with cylindrical solid-state structures.The research purpose is to establish physical phenomena and physical laws that occur when the field reactions of charged particles moving nearby surfaces of the cylindrical solid-state structures.The research methods are based on the general theory of the electromagnetic field and the apparatus of the mathematical physics for solution of the boundary-value problems. Experimental investigations were executed at the high-current electron accelerator “Temp-A” of NSC KIPT.The scientific novelty is a further development of field theory of eigenmodes and forced oscillations in the quasi-optical cylindrical solid-state structures and solution of construction problem of the electromagnetic millimeter range radiation source using the high quality factor cylindrical dielectric resonators. The mechanisms of an excitation of an electromagnetic eigenwaves in conditions of Cherenkov and gyrosynchrotron resonances in such systems have been analyzed in the work. Expressions for the energy loss by a charge moving along a spiral trajectory in an external magnetic field have been obtained and it is shown that they are multi-purposes. They allow to determine the energy loss by both a rotational particle and a translational motion particle, as well as by a charged ring that surrounds a cylinder. The conditions for the excitation of surface and bulk-surface eigenwaves of solid-state cylinder have been obtained. For the first time the nonreciprocity effect for an excitation of 3D+2D plasma (3D plasma) cylinder eigenwaves with identical field distribution, but with different propagation directions along the azimuthal coordinate has been found. First, a possibility of an exciting of the whispering gallery waves and a selection of the operating mode in the cylindrical dielectric resonator by an azimuthal-periodic electron beam was demonstrated and validated. The field of application is radiophysics, physical electronics and theoretical physics.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Баранник О. А. 
Квазіоптичні діелектричні резонатори з елементами незвичайних надпровідників / О. А. Баранник. — Б.м., 2020 — укp.

Об'єкт дослідження – коливальні процеси в квазіоптичних діелектричних резонаторах (КДР) з незвичайними надпровідниками та взаємодія електромагнітного поля мод шепочучої галереї з незвичайними надпровідниками в міліметровому діапазоні довжин хвиль. Метою дослідження є розвиток основ електродинаміки КДР з елементами незвичайних надпровідників в мм діапазоні хвиль, обґрунтування можливості дослідження фізичних властивостей плівок і монокристалів незвичайних надпровідників з використанням мікрохвильового відгуку КДР і встановлення властивостей поверхневого імпедансу низки незвичайних надпровідників, які містять залізо. У роботі використовуються радіофізичні методи дослідження відгуку квазіоптичних діелектричних резонаторів з елементами незвичайних надпровідників. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що в роботі вперше проведено дослідження спектральних та енергетичних характеристик низки КДР з елементами незвичайних надпровідників, а саме напівсферичного, конічного і асферичного резонаторів. На цій основі обґрунтовано можливість та проведено дослідження індивідуальних мікрохвильових імпедансних характеристик плівок незвичайних надпровідників (YBaCuO). Також обґрунтовано можливість та проведено дослідження фізичних властивостей незвичайних надпровідників малих розмірів (пніктиди і халькогеніди). Галузь використання– радіофізика і фізика надпровідності.^UThe object of study is oscillation processes in quasi-optical dielectric resonators (QDR) with unusual superconductors and the interaction of the electromagnetic field of the whispering gallery modes with unusual superconductors in the millimeter wavelength range. The aim of the study is to develop the fundamentals of the electrodynamics of QDR with elements of unusual superconductors in the mm wavelength range, to substantiate the possibility of studying the physical properties of films and single crystals of unusual superconductors using the microwave response of the QDR, and to establish the surface impedance properties of a number of unusual superconductors containing iron. The radiophysical research methods are used in this work for studying the response of QDRs with unusual superconductor elements. The scientific novelty of the study lies in the fact that, for the first time, a study was made of the spectral and energy characteristics of a number of QDRs with elements of unusual superconductors, namely hemispherical, conical, and aspherical resonators. On this basis, the possibility was substantiated and the individual microwave impedance characteristics of films of unusual superconductors (YBaCuO) were studied. The possibility was substantiated and the physical properties of unusual small size superconductors (pnictides and chalcogenides) were studied too. The field of application is radiophysics and physics of superconductivity.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Доля Р. С. 
Планарні діелектричні резонатори в режимі збудження мод шепочучої галереї / Р. С. Доля. — Б.м., 2021 — укp.

Мета роботи - розробка та дослідження надтонких, у порівнянні з робочою довжиною хвилі, планарних діелектричних резонаторів на робочих модах шепочучої галереї та їх використання в малогабаритних активних пристроях міліметрового діапазону довжин хвиль. Об'єкт досліджень – планарні (набагато тонкіші за робочу довжину хвилі) діелектричні резонатори в режимі збудження мод шепочучої галареї. Теоретичні та практичні результати. Підвищено електродинамічні характеристики планарних резонаторів. У планарному діелектричному резонаторі при введенні двох симетричних зазорів власна добротність може бути збільшена більш ніж у 4,5 раза і досягає 6000. Завдяки використанню планарного ДР у схемі стабілізації частоти твердотільного генератора хвилевідно-коаксіальної конструкції короткочасна нестабільність генератора не гірше, ніж 10-5. При використанні схеми індивідуального живлення діодів Гана досягається коефіцієнт підсумовування потужностей окремих діодів, що дорівнює 0,91. Новизна наукових результатів. Вперше експериментально та методом комп'ютерного моделювання показано можливість збудження мод шепочучої галереї в планарних діелектричних дискових резонаторах. На основі таких резонаторів побудовано діючий експериментальний зразок суматора потужності та схему стабілізації частоти генератора електромагнітних хвиль на основі діода Гана.Методи досліджень. Експериментальні характеристики вимірювались за допомогою аналізатора ланцюгів Pna-L N5230a 10MHz ÷ 40GHz Agilent Technologies та панорамного вимірювача КСХН Р2-65. Комп'ютерне моделювання здійснювалось за допомогою стандартного пакета програмного забезпечення CST Microwave Studio 2013, наданого Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ступінь упровадження. Результати роботи можна рекомендувати для проведення наукових досліджень різноманітних планарних діелектричних структур. Сфера використання. Розроблені в дисертаційній роботі діючій експериментальний зразок суматора потужності на основі планарного діелектричного резонатора та схему стабілізації частоти генератора на основі діоді Гана,можна використовувати в різноманітних пристроях як джерела електромагнітного випромінювання.^UGoal of the work -The aim of the work is to develop and study (in comparison with the working wavelength) of planar dielectric resonators in the operating modes of the whispering gallery and their use in small active devices of the millimeter wavelength range. Object of research - Planar (much thinner than the working wavelength) dielectric resonators in the mode of excitation of the whispering gallery modes. Theoretical and practical results. The electrodynamic characteristics of planar resonators are improved. In a planar dielectric resonator with the introduction of two symmetrical gaps, the intrinsic quality factor can be increased more than 4.5 times and reaches 6000. Due to the use of planar DR in the frequency stabilization circuit of a solid-state generator of waveguide-coaxial design. Short-term instability of the generator is not worse than 10-5. When using the scheme of individual charging of Gunn diodes, the power summation factor of individual diodes is equal to 0.91. Novelty of scientific results. First, the possibility of excitation of whispering gallery modes in planar dielectric disk resonators was shown experimentally and by the method of computer modeling. On the basis of such resonators the operating experimental sample of the power adder and the scheme of stabilization of frequency of the generator of electromagnetic waves on the basis of the Gunn diode is constructed. Research methods. The experimental characteristics were measured using a Pna-L circuit analyzer N5230a 10MHz ÷ 40GHz Agilent Technologies and a panoramic SWR R2-65 meter. Computer simulation was performed using the standard CST Microwave Studio 2013 software package provided by Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Degree of implementation. The results can be recommended for research of various planar dielectric structures. Scope of use. The current experimental sample of a power adder based on a planar dielectric resonator and a frequency stabilization circuit based on a Gunn diode developed in the dissertation can be used in various devices as a source of electromagnetic radiation.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Бабченко Я. Ю. 
Образна презентація інформації у сучасному медіапросторі культури / Я. Ю. Бабченко. — Б.м., 2021 — укp.

Дослідження присвячене розгляду сучасних медіатехнологій як чинникарозвитку культурно-мистецького середовища, образної презентації інформації вмедіакультурі. Проаналізовано взаємодію медіатехнологій і мистецтва уграфічному дизайні, виставковій діяльності музеїв і галерей, особливостіартпростору естради і шоу-бізнесу, а також образних презентацій під часфестивальних заходів. Визначено й охарактеризовано тенденції у взаємодіїмистецтва й медіатехнологій на рівні універсальних і локальних артефактів таструктурно-функціональних ознак комунікації, розкрито жанрові і видовіособливості синтезу мистецтв і медіатехнологій у виставковій діяльності музеїві галерей, у графічному дизайні, в шоу-бізнесі, сценічних артпрезентаціях.Охарактеризовано форми образної презентації інформації як ігрову реальність;визначено основні концепти образних комунікацій в середовищі сучасногоміста; показано вплив інсталяцій, образних презентацій інформації наформування віртуального простору. Медійні технології утворюютькомунікативне поле, в якому поєднуються комунікації і сценічний простіробразної презентації інформації, насичений візуальними ефектами,танцювальними, пластичними мізансценами.Ключові слова: медіапростір, мистецтво, синтез мистецтв та інформаційно-комунікативних технологій, імагінація, естрада, шоу-бізнес.^UThe study is devoted to the consideration of modern media technologies asa factor in the development of the cultural and artistic environment, in particularthe figurative presentation of information in media culture. Figurative presentationsare still little studied in terms of game communication, artistic synthesis ofinformation messages. The purpose of the study is to identify trends in thedevelopment of figurative presentation in the modern information environment. Thisdetermines its tasks: to identify trends in the interaction of art and media technologiesat the level of universal and local artefacts and structural and functional features ofcommunication; to consider the synthesis of arts and media technologies in theexhibition activities of museums and galleries, in graphic design, in show business,stage art presentations. The object of research is modern media technologies as afactor in the development of the cultural and artistic environment, the subject is thefigurative presentation of information in media culture as an artistic whole.Theoretical and methodological principles of analysis of modern media technologiesare substantiated taking into account the dialogue of cultures, in particular, figurativeforms of information's presentation in exhibition activities of museums, galleries,archives and libraries, graphic design, pop and show business, design and fashion.The figurative integrity of the cultural space of a modern city is characterized, whichincludes artistic and information technologies reveals the presentation peculiarities ofthe world of things in mass culture.It is emphasized that in the field of exhibition activities, figurative presentations of information are based on a combination of traditional and non-traditionalforms of communicative communication. The gallery business has developed. Key words: art, synthesis of arts and information and communicationtechnologies, imagination, design, variety, show business.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Бегаль Т. О. 
Становлення та розвиток музейної експозиції: історико-культурний підхід / Т. О. Бегаль. — Б.м., 2022 — укp.

Наукова новизна дослідження полягає у виявленні етапів розвитку музейної експозиції в умовах культурних, історичних, політичних, цивілізаційних трансформацій та соціокультурних змін; аналізі еволюції експозиційного середовища музею від найдавніших часів до сьогодення; з'ясуванні місця музейної експозиції в системі культурного та музейного простору; висвітленні розвитку принципів та методів побудови музейної експозиції; узагальненні вітчизняного та зарубіжного досвіду організації експозиційного середовища в умовах цифровізації.Розглянуто актуальні наукові підходи до дослідження музейної експозиції, серед яких філософський, комунікаційний, технологічний культурологічний, науково-художній. Виявлено відсутність єдиного визначення поняття музейної експозиції в академічному середовищі, що пояснюється синкретичною та поліструктурною природою музейної експозиції. Дослідження музейної експозицій із використанням комплексного та історико-логічного підходу до її осмислення відсутні, що актуалізує тему дисертаційної роботи.Встановлено, що музейна експозиція пройшла тривалий шлях розвитку. Починаючи з храмових зібрань давньої Греції, пишних колекцій римських патриціїв, вона набула форми галереї, кабінету, антикваріуму чи студіоло та ознак концептуально обґрунтованого публічного предметно-експозиційного простору в ренесансній культурі, науково-освітнього середовища в епоху Просвітництва та національно осмисленого явища в культурі доби Романтизму, яке з розвитком цифрових технологій та ресурсів активно перетворюється у віртуальне середовище.Виявлено етапи становлення та розвитку музейної експозиції та розкрито їх специфіку:- класичний ( ХV – ХVIIІ ст.) – характеризується становленням музейної експозиції як окремого явища, що еволюціонувало від протоекспозиційних форм – галерея, кабінет, антикварій, студіоло, натуралії, пінакотеки, гардеробні до предметно-експозиційного середовища, що організоване відповідно до концепції експозиції та внутрішнього просторового оздоблення – архітектури, розписів приміщення, в якій організовується експозиція;- модерний (ХІХ – ХХ ст.) – музейна експозиція виступає як науково-освітнє середовище і характеризується утвердженням нових наукових методів і принципів організації – систематичного, тематичного історико-художнього, колекційного, ансамблевого, а також появою художніх методів її організації – ілюстративно-тематичного, музейно-образного, образно-сюжетного методу, методу інсталяції та білого клубу.- постмодерний (кінець ХХ – перша чверть ХХІ ст.) – визначається активним впровадженням до експозиційної практики цифрових технологій та ресурсів, які перетворюються музейну експозицію на явище віртуальне та прискорюють динаміку її розвитку.З'ясовано місце музейної експозиції в системі культурного та музейного простору. Окреслено межі конгруентності культурного та музейного просторів, що дало змогу з'ясувати дефініції термінів дослідження  «культурний простір», «музейний простір», «музейне середовище», «музейна експозиція», «музейна виставка» (тимчасова експозиція). «Культурний простір» у цій роботі виступає середовищем формування ціннісних орієнтацій людства – матеріальних цінностей культури та духовних. Музейний простір розглядається нами як явище культури, що входить до структури культурного простору і формується шляхом індивідуального осмислення. Системна цілісність або простір, який транслює ідеї, погляди, традиції, вірування окремого народу чи етносу специфічними музейними засобами.Уточнено поняття музейної експозиції, яка розглядається нами як штучно створена предметно-просторова систему, що відзначається поліструктурністю елементів та об'єднує в собі архітектуру, музейні предмети, колекції, науково-допоміжні матеріали, тексти, цифрові ресурси, що організовані відповідно до ідеї чи концепції просторової організації експозиційного середовища. Музейна виставка (тимчасова експозиція) виступає як процес розміщення предметів показу у середовищі музею на нетривалий час та в обмеженому просторі, відповідно до певного ідейного задуму. Музейна експозиція, на відміну від виставки є більш статичною, її природа зумовлена зміною соціокультурного та історичного середовища.У контексті аналізу поліструктурної природи музейної експозиції, виокремлено чотири основних аспекти розвитку музейної експозиції як предметно-просторої системи та її структури  експансія, інтенсифікація, реорганізація та віртуалізація (створення віртуальних екскурсій, використання інтернет-порталів, які дозволяють оглянути експонати широкому колу відвідувачів).^UThe scientific novelty of the study is in identifying stages of development ofthe museum exhibition in terms of cultural, historical, political, civilizationaltransformations and socio-cultural changes; analysis of the evolution of themuseum exposition environment from ancient times to the present; finding out theplace of the museum exposition in the system of cultural and museum space;highlighting the development of principles and methods of building a museumexhibition; generalization of domestic and foreign experience in the organizationof the exhibition environment in the context of digitalization.Current scientific approaches to the study of museum expositions areconsidered, including philosophical, communication, technological, culturological,7scientific and artistic ones. The lack of a single definition of the concept ofmuseum exposition in the academic environment is revealed, which is explainedby the syncretic and polystructural nature of the museum exposition. There are nostudies of museum expositions using a complex and historical-logical approach toits understanding, which actualizes the theme of the dissertation.It is established that the museum exposition has come a long way. Startingfrom the temple collections of ancient Greece, the magnificent collections ofRoman patricians, it took the form of a gallery, office, antiquarium or studiolo andthe signs of conceptually sound public subject-exhibition space in Renaissanceculture, scientific and educational environment in the Enlightenment and anationally meaningful phenomenon in the culture of the Romantic era, which withthe development of digital technologies and resources is actively transformed intoa virtual environment.The stages of formation and development of the museum exposition andtheir specifics are revealed:- classical (XV - XVIII centuries) is characterized by the formation of themuseum exhibition as a separate phenomenon that has evolved from protoexhibition forms - gallery, office, antiquarium, studiolo, naturalia, pinacoteca,cloakroom, to the subject-exhibition environment, organized according to theconcept of exhibition and interior spatial decoration - architecture, paintings of theroom in which the exhibition is organized;- modern (XIX - XX centuries) - the museum exposition acts as a scientificand educational environment and is characterized by the adoption of new scientificmethods and principles of organization - systematic, thematic historical andartistic, collection, ensemble, as well as the emergence of artistic methods of itsorganization - illustrative and thematic, museum-image, image-plot method,installation method and white club;- postmodern (end of the XX - first quarter of the XXI century) - isdetermined by the active introduction into the exhibition practice of digital


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Луговська А. Е. 
Інституції сучасного мистецтва у виставковій практиці України (початку 1990-х – 2020 років): автореферат дис. ... д.філософ : 023 / А. Е. Луговська. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертація присвячена історії становлення нової системи мистецьких інституцій в Україні в період політичних трансформацій наприкінці 1980-х – на початку 1990-х років, що ілюструє появу мистецької системи західного типу на руїнах соціалістичної. Дослідження охоплює період трьох десятиліть незалежності країни, а саме 1990-ті – 2020 роки. Автор умовно поділяє цей період на три етапи розвитку інституційної діяльності, які супроводжувалися значними соціальними змінами і сприяли інтеграції української артсистеми у міжнародну.Для аналізу обрано чотири українські міста – Київ, Одесу, Львів та Харків. Акцент саме на них не означає, що в інших містах України не існувало галерей, центрів сучасного мистецтва та музеїв, проте у межах цього дослідження, задля виявлення найважливіших аспектів становлення мистецької системи, було обрано міста з найчисленнішими і найбільш активними осередками.Наприкінці 1980-х років в Україні відбулися докорінні соціокультурні зміни: послаблення тотального державного контролю, а далі розпад СРСР, демократизація суспільно-політичного життя, трансформація ціннісних орієнтирів, лібералізація економіки, формування ринкових відносин та приватного сектора. Всі ці процеси призвели до значних інституційних змін в українській культурі. Це був час формування принципово нової системи, коли мистецтво позбулося не тільки тотального державного впливу, але й фінансової підтримки держави. Тому інституційна активність 1990-х років була викликана також необхідністю створити нову інфраструктуру задля функціонування і розвитку мистецтва.Перше десятиліття незалежності продемонструвало певну недієздатність існуючої моделі державної політики щодо культури, яка тривалий час була пов’язана з ідеологією. Це пояснювалося тим, що підтримка й фінансування з боку держави були спрямовані лише на окремі складові мистецької системи – зокрема, й надалі підтримувалась діяльність Спілки художників України, державних музеїв, державних мистецьких навчальних закладів тощо. Водночас сучасне мистецтво, разом з новоутвореною інституційною інфраструктурою, розвивалися самостійно і не мали розвинутого механізму співпраці з державними інституціями.Мистецькі трансформації, з одного боку, збіглися в часі з періодом стагнації глобального артринку, а з іншого – з інституційним бумом, що дістав свій прояв у появі великої кількості галерей, центрів сучасного мистецтва та бієнале у всьому світі. Артінституції, як інструмент розвитку економіки, почали відігравати ще більшу роль. Зростало їхнє значення як у суспільному, так і в політичному житті країни, зокрема вони часто брали на себе відповідальність за культурну дипломатію і сприяли розвиткові туризму. Процес інституалізації мистецтва, що відбувався на заході поступово, на теренах України, як і в інших пострадянських країнах, проходив дуже стрімко. Він мав свої етапи й особливості.Більшість ініціатив початку 1990-х, зокрема, художніх об’єднань та перших галерей, зникли протягом першого ж десятиліття свого існування, і це спричинило певний спад на початку 2000-х років. Водночас, вже друга половина нульових років стала свідком появи інфраструктури нового типу – великих приватних і державних установ, що суттєво вплинули на загальноукраїнський мистецький контекст. На сцену вийшло нове покоління художників та галеристів. Були засновані інституції, що продовжували активно працювати і в наступному десятилітті. З’явилися такі великі «гравці», як PinchukArtCentre, а дещо пізніше – Мистецький Арсенал. Завдяки їхній діяльності сучасне мистецтво наприкінці 2000-х – першій половині 2010-х стало більш затребуваним, свідченнями чого стали розширення аудиторії та збільшення масштабів державної підтримки.Паралельно відбувалась централізація всіх художніх і ринкових процесів. Якщо в 1990-х роках у Львові, Харкові та Одесі насичене художнє життя створює мало пов’язану між собою поліфонію, то вже на початку ХХІ століття погляди багатьох митців спрямовані на ті можливості, які пропонувала столиця.При певному узагальненні, можна стверджувати, що українська артсистема з її інституціями розвивалася автономно, спираючись на приватний сектор, паралельно до державних процесів, аж до середини 2010-х, коли держава вже почала системно будувати культурну політику. Це позначилося на змінах у законодавстві, зокрема в появі нової системи призначення на керівні посади у сфері культури, у заснуванні Українського культурного фонду тощо. Подібні зрушення дали діячам культури і мистецтва змогу покладатися не лише на приватні інституції та ініціативи, але й на державну допомогу. Це суттєво збільшило кількість державних проєктів у сфері культури.^UThe dissertation is devoted to the history of the formation of new art institutions in Ukraine during a period of significant political changes in the late 1980s and early 1990s, which illustrates the emergence of a capitalist art system from the ruins of a socialist one. The study covers the period of three decades of independence, namely the 1990s – 2020, which are conventionally divided among themselves, marking three stages of the development of institutional activity that were accompanied by significant social changes and contributed to the integration of Ukrainian art scene into the international system.Four Ukrainian cities – Kyiv, Odesa, Lviv and Kharkiv, are the focus of this analysis. Emphasis on them does not mean that there were no galleries, centers for contemporary art and museums in other cities, but within the scope of this study, in order to identify the most important aspects of the formation of the contemporary art scene, only the most active and concentrated centers are selected.At the end of the 20th century, fundamental socio-cultural changes took place in Ukraine: the weakening of total state control in the late 1980s and the subsequent collapse of the USSR, the democratization of social and political life, the liberalization of the economy, the transformation of societal values, the formation of market relations and the emergence of the private sector. All these processes influenced significant institutional changes in Ukrainian culture. It was the time of the formation of a fundamentally new system, in which art found itself in free conditions, including from state funding. Therefore, the incredible activities of the 1990s were also caused by the need to create a new infrastructure for the function and development of art.The first decade of independence demonstrated the absence of a dominant model of state policy on culture, which for a long time was associated with ideology. This was illustrated by the fact that support and funding from the state were directed only to certain components of the art system. In particular, the activities of the Union of Artists, state museums, state art educational institutions, etc., continued to receive state support. At the same time, contemporary art, together with the newly created institutional infrastructure, developed independently and did not have a developed mechanism of cooperation with state institutions.These cultural transformations coincided on one hand with the stagnation of the global art market, and on the other with an institutional boom, which was indicated by the emergence of a large number of galleries, contemporary art centers and biennials around the world. Art institutions, as a tool of economic development, began to play a greater role. Their importance was growing both in the social and political life of the country. In particular, they often played a major part in cultural diplomacy and the promotion of tourism development. The process of art institutionalization, which continued gradually in the West, took place rapidly in the territory of Ukraine, as well as in other post-Soviet countries. It had its stages and particular features.Most of the initiatives of the early 1990s, particularly art associations and early galleries, disappeared within the first decade, causing a certain decline in the early 2000s. At the same time, already the second half of the 2000s witnessed the appearance of a new type of infrastructure – large private and state institutions that significantly influenced the all-Ukrainian artistic culture. A new generation of artists and gallerists appeared on the scene. Institutions that continued to work actively in the next decade were founded. Big “players” such as PinchukArtCentre and later Mystetskyi Arsenal appeared. Thanks to their actions, contemporary art in the late 2000s to the first half of the 2010s became “fashionable”, which was illustrated by the expansion of the audience and the scale of state support.In parallel, there was the centralization of all artistic and market processes. If in the 1990s in Lviv, Kharkiv and Odesa, the rich artistic life created a loosely connected polyphony, then by the beginning of the 21st century, the eyes of many artists were directed to the opportunities offered by the capital Kyiv.In general terms, it can be stated that the Ukrainian art system and its institutions developed autonomously, parallel to the state processes, until the mid-2010s, when the state began to build a cultural policy systematically. This affected the changes in legislation, and in particular, the emergence of a new system of appointment to management positions in the field of culture, and the establishment of the Ukrainian Cultural Fund, etc. Such shifts have enabled cultural and artistic figures to rely not only on private institutions and initiatives, but also on state aid. This significantly increased the number of state projects in the field of culture.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Дмитренко Н. В. 
Іконографія, семантика та стиль сюжету "Таємна вечеря" у візантійському мистецтві: автореферат дис. ... д.філософ : 023 / Н. В. Дмитренко. — Б.м., 2023 — укp.

Дмитренко Н. В. Іконографія, семантика та стиль сюжету «Таємна вечеря» у візантійському мистецтві. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії зі спеціальності 023 – Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація. – Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Київ, 2022.Дисертація є першим комплексним дослідженням іконографії сюжету «Таємна вечеря» у мистецтві Візантійської імперії. Мета роботи полягає в дослідженні особливостей поетапного формування іконографії, семантики та стилю сюжету «Таємна вечеря» від зародження християнства до падіння Візантійської імперії в 1453 році, із зверненням до порівняльного аналізу зразків Західної, Східної та Південної Європи задля виявлення особливостей, притаманних кожному періоду, з урахуванням стилевих змін і впливу історичних чинників.Проведене дослідження було здійснено на основі колекцій Бібліотеки та музею Моргана (Нью-Йорк), Гессенської державної та університетської бібліотек (Дармштадт), Державної бібліотеки Бадена (Карлсруе), Британської бібліотеки (Лондон), Державного історичного музею (Москва), Інституту стародавніх рукописів імені Месропа Машоца (Єреван), Музею Конде (Шантільї), Бібліотеки Банкрофта (Каліфорнія), Колекції Думбартон Оакс (Вашингтон), Клівлендського музею мистецтв (Клівленд, Огайо), Національної бібліотеки Франції (Париж), Національної бібліотеки Шотландії (Единбург), Національного музею мистецтв «Київська картинна галерея» (Київ), Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків (Київ), Національного музею мистецтв Бразилії (Ріо-де-Жанейро), Музею Уолтерса (Балтимор), Музею Лувру (Париж), Єпархіальних музеїв (Салерно, Фрайзинг, Россано), Бібліотеки коледжу Корпус-Крісті (Кембридж), Міланської скарбниці кафедрального собору (Мілан), Музею Брешиї (Брешия), Музею Дж. П. Гетті (Лос-Анджелес), Національного музею Рима, Цифрової бібліотеки Іспанії та Центру дослідження рукописів Нового Заповіту. Віднайдено та уточнено атрибуцію сюжетів у фресковому ансамблі Гелатського монастиря (Кутаїсі, Грузія), церкви Святого Нікіти у с. Чучер (Скоп’є, Македонія) авторства Євтихія та Михаїла Атрапаса. Відфотографовано наживо та доповнено фоторяд монументального живопису церкви Панагії Форвіотісси Асіну в с. Нікітарі (Нікосія, Кіпр).Віднайдено аналоги та запозичення між ранньохристиянським мистецтвом катакомб та книжковою мініатюрою Західної Європи. Систематизовано та розглянуто пам’ятки, в яких містяться аналоги символіки, застосованої як у монументальному живописі, так і в мистецтві книжкової мініатюри, на прикладі фресок та грецьких кодексів ХІІ ст. Наукова новизна дисертації полягає у введенні до наукового обігу порівняльного аналізу іконографії творів, аналізі композиції та стилістичних особливостей пам’яток із зображенням сюжету «Таємної вечері» в мистецтві книжкової мініатюри, монументальному живописі та декоративно-прикладному мистецтві.Досліджено низку пам’яток із сюжетом «Таємної вечері» в мистецтві книжкової мініатюри, які було створено на теренах Візантійської імперії, починаючи з VI ст.; перші пам’ятки, створені після періоду іконоборства і до другої половини ХІV ст., зі зверненням до пізніших творів ХV ст., серед яких – Псалтирі, Євангелія та Кодекси. У роботі введено до наукового обігу додаткові фотографії та ілюстративний ряд монументального живопису церкви Панагії Форвіотісси Асіну в с. Нікітарі (Нікосія, Кіпр), опрацьовано типологію різних варіантів іконографії сюжету «Таємна вечеря» (Додаток В).Розкрито основні дискусійні питання, які було пов’язано із територіальними взаємовпливами між зразками латинської та грецької традицій іконографії на прикладі пам’яток книжкової мініатюри, монументального живопису та декоративно-прикладного мистецтва. Запропоновано розрізнення типології з частішим використанням різних типів іконографії із сюжетом «Таємна вечеря». Проведено візуальне дослідження та здійснено мистецтвознавчий аналіз творів із сюжетом «Таємна вечеря», визначено контекст створення пам’яток, особливості застосованої іконографії та виділено художньо-образні спільні та відмінні їхні риси.Практичне значення отриманих результатів полягає у тому, що сформульовані теоретичні здобутки надалі допоможуть каталогізувати твори мистецтва з сюжетом «Таємна вечеря». Заповнення бібліографічних лакун сприятиме подальшому ґрунтовнішому дослідженню пам’яток. Положення можуть бути використані науково-дослідними установами, навчальними закладами як матеріал для лекційного курсу з історії мистецтва Візантії, музейними установами – для інформаційного та наукового доповнення каталогів, програм спеціалізованих екскурсій і турів.Ключові слова: синтез мистецтв, стиль, реставрація, мистецтвознавчий аналіз, образотворче мистецтво, декоративно-прикладне мистецтво, Київська Русь, церква, мистецькі традиції, іконографія, образи апостолів, мистецтво, «Таємна вечеря», Візантія, мініатюра, монументальний живопис, сакральне мистецтво.^UN. V. Dmytrenko. Iconography, semantics and style of the Last Supper in Byzantine art. – Qualifying scientific work on the rights of the manuscript. The dissertation to obtain an academic degree of the Doctor of Philosophy in a specialty 023 – Fine Arts. – National Academy of Fine Arts and Architecture, Kyiv, 2022. The thesis is the first comprehensive study of the iconography of the Last Supper in the art of the Byzantine Empire. The aim of the work is to study the peculiarities of the gradual formation of the iconography, semantics and style of the Last Supper plot from the birth of Christianity to the fall of the Byzantine Empire in 1453, with reference to a comparative analysis of samples from Western, Eastern and Southern Europe to identify the peculiarities inherent in each period, taking into account stylistic changes and the influence of historical factors. The research was based on the collections of the Morgan Library and Museum (New York), Hessian State and University Libraries (Darmstadt), State Library of Baden (Karlsruhe), British Library (London), State Historical Museum (Moscow), Mesrop Mashots Institute of Ancient Manuscripts (Yerevan), Conde Museum (Chantilly), Bancroft Library (California), Dumbarton Oaks Collection (Washington), Cleveland Museum of Art (Cleveland, Ohio), Bibliothèque nationale de France (Paris), National Library of Scotland (Edinburgh), National Museum of Art "Kyiv Art Gallery" (Kyiv), National Museum of Art named after Bohdan and Varvara Khanenko (Kyiv), National Museum of Art of Brazil (Rio de Janeiro), Walters Museum (Baltimore), Louvre Museum (Paris), Diocesan Museums (Salerno, Freising, Rossano), Corpus Christi College Library (Cambridge), Treasury of the Cathedral of Milan (Milan), Museo di Brescia (Brescia), J.P. Getty Museum (Los Angeles), and the Museum of the American Art Museum (New York). P. Getty Museum (Los Angeles), the National Museum of Rome, the Digital Library of Spain, and the New Testament Manuscript Research Centre. The attribution of scenes in the fresco ensemble of the Gelati Monastery (Kutaisi, Georgia) and the Church of St Nikita in the village of Chucher (Skopje, Macedonia) by Eutychius and Michael Atrapas was found and clarified. The monumental paintings of the Church of Panagia Forviotissa Asinou in the village of Nikitari (Nicosia, Cyprus) were photographed live and supplemented with a series of photographs. Analogues and borrowings between the early Christian catacomb art and the book miniature of Western Europe are found. The monuments containing analogues of symbols used in both monumental painting and book miniature art are systematised and examined, using the example of twelfth-century frescoes and Greek codices. The scientific novelty of the dissertation is the introduction of a comparative analysis of the iconography of works, the analysis of the composition and stylistic features of monuments depicting the plot of the Last Supper in the art of book miniature, monumental painting and decorative and applied arts. The article examines a number of monuments with the "Last Supper" plot in the art of book miniature, which were created in the Byzantine Empire starting from the sixth century; the first monuments created after the period of iconoclasm and until the second half of the fourteenth century, with reference to later works of the fifteenth century, including the Psalms, Gospels and Codices. The paper introduces additional photographs and illustrative series of monumental paintings of the church of Panagia Forviotissa Asinou in the village of Nikitari (Nicosia, Cyprus), and elaborates the typology of various variants of the iconography of the Last Supper (Appendix B).The main controversial issues related to the territorial interactions between the examples of the Latin and Greek traditions of iconography are revealed on the example of monuments of book miniature, monumental painting and decorative and applied art. The author proposes a distinction of typology with a more frequent use of different types of iconography with the Last Supper plot. A visual study and an art historical analysis of the works with the "Last Supper" plot are carried out, the context of the creation of monuments, the features of the applied iconography are determined, and their artistic and figurative common and distinctive features are highlighted. The practical significance of the results obtained is that the theoretical achievements formulated will further help to catalogue works of art with the Last Supper plot. Filling in the bibliographic gaps will facilitate further in-depth research of the monuments. The provisions can be used by research institutions, educational institutions as material for a lecture course on the history of Byzantine art, and by museum institutions for informational and scientific supplementation of catalogues, programmes of specialised excursions and tours.Key words: synthesis of arts, style, restoration, art historical analysis,


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського