Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (1)
Пошуковий запит: (<.>A=Гарькава І. О.$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

      
1.

Гарькава І. О. 
Християнські ідеї та образи в українській музичній культурі кінця ΧΧ – початку ΧΧI століття / І. О. Гарькава. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавстваза спеціальністю 26.00.01 «Теорія та історія культури». – Національна академіякерівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство культури України, Київ,2019.У дисертації виявлено значимі для сучасної музичної культурихристиянські ідеї та образи, що знайшли втілення у композиторській творчості;унаочнено форми втілення християнських образів та ідей у творахГ. Гаврилець, Л. Дичко, В. Сильвестрова, М. Скорика, Є. Станковича,В. Степурка, М. Шуха, І. Щербакова, О. Щетинського; показано еволюціюсвітогляду видатного українського композитора Ю. Іщенка, розкрито значенняхристиянства для формування духовних обріїв митця; розглянуто вокально-інструментальну, хорову та симфонічну музику Ю. Іщенка з позицій втіленнякомпозитором християнських ідей та образів. Уточнено поняттєво-термінологічний апарат, необхідний для аналізу музичних творів, щорепрезентують християнську традицію на сучасному етапі, у світлі актуальнихісторико-культурних та мистецтвознавчих концепцій. Набули подальшогорозвитку підходи до вивчення християнської музичної традиції в історичнійдинаміці; проблематика, пов'язана зі способами та формами відтвореннярелігійних символів, образів, тем, ідей в художній творчості сучасних митців;питання визначення місця християнської традиції в історії української культуривід Середньовіччя до постмодерної доби.Ключові слова: постмодернізм, християнська музична традиція,християнські ідеї в музиці, християнські образи в музиці, українська музичнакультура, українські композитори, творчістьЮ. Іщенка.^UModern culture, entering into the post-Christian epoch, loses its foundationthrough the apologetics of chaos of schizoid consciousness, the blurring of thecategory of spirituality, the desacralization of the sacred and secretive, the escapefrom the search for truth, the depreciation of the ideals. In the age of PostmodernChristianity ceases to define the spiritual goals of society. At the same time, theplurality of postmodern artistic trends implies a reference to anthropological conceptsthat appeal to the categories of spiritual, sacred, transcendental.Music that appeals to the Christian tradition constantly references to the ideasand images contained in the Scriptures. In the works of leading Ukrainian composers:G. Gavrilets, L. Dychko, V. Silvestrov, M. Skoryk, E. Stankovich, V. Stepurko,M. Shukh, I. Shcherbakov, А. Shchetynsky images of repentance, misery, weeping,prayers, silence, still, gratitude, and glorification have found their individualincarnation.By the example of the analysis of important works for the Ukrainian musicalculture, among which is «Four Psalms» for solo instruments and chorus (1997) byV. Stepurko, Spiritual concert «Requiem» (in the first edition – «Funeral») for mixedchoir, soprano and tenor (1999) M. Skoryk, symphonic work for the orchestra«Glossolalia» (1989), chamber opera for soprano, piano and percussion«Annunciation» (1998) A. Shchetinsky, «Liturgy» (2003) E. Stankovich, «SolemnLiturgy» (2000-2002) L. Dychko, «Hallelujah» (2006) and «The Psalm of David»from the cycle «Two choirs» (2011) V. Silvestrov, as well as in the works ofcomposers G. Gavrilets, M. Shukh, I. Shcherbakov revealed features of theembodiment of Christian ideas and images.Till now the huge amount of spiritual works of the outstanding Ukrainiancomposer Y. Ishchenko (born 1938) is unexplored and requires studying. During theperiod of the composer's tuition at the conservatory and postgraduate study (the endof the 1950s and early 1960s), the search for his individual «I» (the «precedenceperiod»). Under the influence of the philosophical and theological works ofN. Berdyaev, V. Solovyov, S. Frank, S. Trubetskoy, P. Florensky Y.Ischenko in thesecond half of the 1960s–1970s. an interest in Christian-ethical issues is intensifying.In the 1980–1990s сomposer's work is marked by «total semanticization»(M. Kovalinas): the music of the composer rises to the level of musical philosophy,which is a natural continuation of spiritual searches not only on the basis of the worksof N. Berdyaev, V. Solovyov, S. Trubetskoy, but also of the Ukrainian philosophicalschool (G. Skovoroda, P. Yurkevich). Since the 2000s the composer has devotedhimself entirely to Christian themes: God's word became the main theme of his truemusical confession.In the «Εlegiac concert» for the male choir a cappella (1979), silence and stillis represented as the image and idea of a musical work. Silence penetrates all levelsof the musical composition, acts as the core of the logical-semantic unity and thedrama of the work. The image of weeping in the «Crying of Jeremiah» for baritoneand piano (2011) appears to be a complex macro-image, consisting of images ofrepentance and light-bearing cathartic enlightenment, which is comparable to the ideaof the Christian Transfiguration. In the compositions for choir a'capella for the textsof Old Testament Psalms (2000–2015), interpreted, as well as «Crying Jeremiah», in16the сhristian way, all the variety of images–pangyric, praiseful, repentant, prayerful -is embodied. On the example of these compositions there are marked complexes ofexpressive means by which one or another image was created, the main dramaturgicalprinciples used by Y. Ishchenko for the embodiment of Сhristian musical ideas areconsidered.In the Concert for Flute and Chamber Orchestra in 3 parts (2010), the image ofthe Favorsky Light is central. In the works «Do not turn me away during old age».Symphonic version of the choral concert by M. Berezovsky (1996), «Praise the Lordfrom heaven». Variations and Fugue on the topics of M. Berezovsky for the bigsymphony orchestra (2006), «My Soul». Symphonic variations on the theme ofA. Vedel (2011), «Cherubim». Symphonic variations and fugue on the theme ofD. Bortniansky (2012) present a whole spectrum of Christian images and ideas:images of repentance, pleading, prayers, the Favorsky light, the ideas of glorifyingGod and Transfiguration. The series of symphonic mysteries «Osanna» (2011), «TheAnnunciation» (2013), «The Resurrection» (2014), «The Ascension» (2014) is a kindof outcome of the religious and philosophical quest for the composer, where thecomposer gave his own musical interpretation to the central ideas of the Christiandoctrine–Good News, Suffering, Resurrection, Ascension of Jesus Christ.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського