Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (295)Книжкові видання та компакт-диски (410)Журнали та продовжувані видання (562)
Пошуковий запит: (<.>U=Ч421.331.1$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 74
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Іванчук М.Г. 
Психолого-педагогічні основи виховання особистості молодшого школяра в умовах інтегрованого підходу до навчання: Автореф. дис... д-ра психол. наук: 19.00.07 / М.Г. Іванчук ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2005. — 41 с. — укp.

Обгрунтовано засади сучасного виховного процесу у навчально-пізнавальній діяльності молодшого школяра. Висвітлено аспект психологічних резервів особистісного розвитку учня у даному процесі на підставі аналізу інноваційних підходів до його організації, зокрема, інтеграції. Розглянуто види виховуючої діяльності. Виявлено виховний особистісно-розвивальний потенціал інтегрованого підходу до навчання. Розкрито суть інтеграції як наукового пізнання у контексті психолого-педагогічних положень. З'ясовано закономірності виховання за умов даного підходу. Розроблено й експериментально апробовано модель виховання особистості молодшого школяра, яка базується на механізмі суб'єкт-об'єктних взаємин. Модель передбачає здійснення діагностики сформованості особистісних якостей молодшого школяра, на підставі результатів якої є можливими визначення виховної спрямованості дидактичного процесу, розробка засобів прямого й опосередкованого впливу та здійснення аналізу показників реалізації виховної функції навчання. Обгрунтовано психологічний і методичний аспект інтегрованих уроків у контексті реалізації завдань виховання особистості молодшого школяра.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.72 + Ю983.402.1 + Ч421.331.1 +
Шифр НБУВ: РА338873

Рубрики:

      
2.

Ілійчук Л.В. 
Організаційно-педагогічні засади природоохоронної діяльності учнів молодших класів на західноукраїнських землях (1919 - 1939 рр.): автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Л.В. Ілійчук ; Прикарп. нац. ун-т ім. В.Стефаника. — Івано-Франківськ, 2007. — 20 с. — укp.

Визначено сутність поняття "природоохоронна діяльність", виокремлено й охарактеризовано її структурні компоненти. Проаналізовано стан освітньої практики західного регіону досліджуваної доби у сфері підготовки учнів молодшого шкільного віку до природоохоронної діяльності. Визначено зміст, форми та методи організації практичної діяльності молодших школярів у галузі охорони природи на західноукраїнських землях в урочний та позаурочний час. Проаналізовано матеріали тогочасних підручників (букварі та читанки) та дитячі періодичні видання. Показано вплив творів художньої літератури на стимулювання природоохоронної діяльності школярів. Охарактеризовано сучасний стан практичної діяльності у галузі охорони довкілля, що здійснюється учнями початкової школи. Обгрунтовано перспективи творчого використання історичного позитивного досвіду організації природоохоронної діяльності учнів молодших класів на західноукраїнських землях у міжвоєнний період в сучасній загальноосвітній школі першого ступеня.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч33(4УКР3)61 + Ч421.352.27 + Ч421.331.1 +
Шифр НБУВ: РА353104

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
3.

Білецька 
Теоретико-методичне обгрунтування тестування фізичної підготовленості молодших школярів у процесі фізичного виховання: автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Вікторія Вікторівна Білецька ; Національний ун-т фізичного виховання і спорту України. — К., 2008. — 20 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч511.143 + Ч421.354 + Ч421.331.1
Шифр НБУВ: РА359246

Рубрики:

      
4.

Басюк Н.А. 
Формування почуття відповідальності у молодших школярів: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Н.А. Басюк ; Ін-т пробл. виховання АПН України. — К., 2005. — 21 с. — укp.

Теоретично обгрунтовано й експериментально доведено структуру почуття відповідальності у молодших школярів, основним складниками якого є когнітивний, емоційно-ціннісний і поведінковий компоненти. Визначено й експериментально відображено процес і результати експериментального дослідження формування цього почуття, педагогічними умовами якого є спрямованість виховного процесу на розвиток особистісних цінностей, що зумовлюють відповідальну поведінку; насичення виховувального середовища за умов його емоційного фону доброзичливості, взаєморозуміння та співробітництва; достатнє осмислення дітьми молодшого шкільного віку знань, норм і правил поведінки, оволодіння прийомами планування, оцінювання, аналізу вчинків і ситуацій, які характеризують моральний обов'язок особистості; розвиток емоційної сфери, внутрішньої мотивації; включення молодших школярів до різноманітних видів діяльності (навчально-пізнавальної, предметно-перетворювальної, комунікативної, оцінно-орієнтаційної, доброчинної) з урахуванням індивідуальних інтересів і здібностей; координація життя та діяльності школярів органами учнівського самоврядування; поетапний розвиток почуття відповідальності дітей з систематичним діагностуванням і корекцією негативного досвіду; єдність зусиль батьків і педагогів у вихованні даного почуття.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352 + Ч421.331.1 +
Шифр НБУВ: РА340387

Рубрики:

      
5.

Безверхий О.С. 
Розвиток моральної саморегуляції у молодшому шкільному віці: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / О.С. Безверхий ; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М.Коцюбинського. — Вінниця, 2001. — 19 с. — укp.

Розкрито психологічний зміст розвитку моральної саморегуляції в молодшому шкільному віці у зв'язку з попередніми та наступними віковими періодами. Розглянуто будову та типологію моральної саморегуляції. Встановлено, що тип моральної саморегуляції має значну стійкість і зберігається, починаючи з молодшого шкільного віку, в переважної більшості людей. Розроблено експериментальні методики діагностики моральної саморегуляції молодшого школяра - методику тематичної проекції внутрішніх станів молодшого школяра у процесі здійснення морального вчинку та методику рангування соціальних ситуацій. З використанням цих методик побудовано науково обгрунтовану типологію моральної саморегуляції. Модифіковано й апробовано метод символдрами, як засіб корекції моральної саморегуляції молодшого школяра. З'ясовано особистісні передумови успішності психокорекції.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2-734с27 + Ю771.23 + Ч421.331.1
Шифр НБУВ: РА316858 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
6.

Бекірова А. Р. 
Формування основ громадянської культури молодших школярів у позаурочній діяльності загальноосвітніх шкіл Автономної Республіки Крим: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / А. Р. Бекірова ; Ін-т пробл. виховання НАПН України. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Розкрито сутність поняття "формування основ громадянської культури молодших школярів". Проаналізовано особливості формування основ громадянської культури в загапьноосвітніх школах І ступеня Автономної Республіки Крим. Визначено критерії та показники сформованості основ громадянської культури молодших школярів: когнітивний, емоційно-ціннісний, діяльнісно-поведінковий. Встановлено низький, середній, високий рівні сформованості основ громадянської культури молодших школярів. Розроблено технологію формування основ громадянської культури молодших школярів у позаурочний час. Визначено дієвість педагогічних умов та ефективність форм і методів формування основ громадянської культури молодших школярів у позаурочний час.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352.13 + Ч421.38 + Ч421.331.1
Шифр НБУВ: РА375897 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
7.

Бондарева Г. І. 
Виховання соціальної усталеності особистості старшокласника в навчально-виховному процесі: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / Г. І. Бондарева ; Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. — Луганськ, 2011. — 20 с.: табл. — укp.

Розглянуто теоретичні та практичні аспекти проблеми виховання соціальної усталеності особистості старшокласника в навчально-виховному процесі. Розкрито сутність, зміст і структуру феномена "соціальна усталеність особистості", психолого-педагогічні умови її виховання й особливості прояву у сучасних старшокласників. Розроблено критерії оцінювання визначення рівнів і складено їх типологічні характеристики. Запропоновано й апробовано технологію виховання соціальної усталеності особистості старшокласника в навчально-виховному процесі сучасної загальноосвітньої школи, технічного ліцею та ліцею з посиленою військовою та фізичною підготовкою. Обгрунтовано динаміку змін в особистості старшокласників до та після експериментальної роботи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.350.0 + Ч421.331.1 + Ю951.14
Шифр НБУВ: РА384890 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
8.

Будзей С. В. 
Управління процесом формування моральних якостей учнів початкових класів: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.06 / С. В. Будзей ; Луган. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — Луганськ, 2010. — 20 с. — укp.

Проаналізовано стан дослідженості проблеми формування моральних якостей молодших школярів (ФМЯ) у психолого-педагогічній літературі та педагогічній практиці. Розроблено систему управління процесом ФМЯ учнів початкових класів, обгрунтовано її зміст та організаційні форми. Розкрито педагогічні, психологічні, кадрові й організаційні умови, що забезпечують реалізацію системи управління процесом ФМЯ у дітей молодшого шкільного віку. Визначено критерії діагностики ефективності системи управління процесом ФМЯ учнів початкових класів. Експериментально перевірено й узагальнено результати дослідження ефективності системи управління процесом ФМЯ учнів початкових класів у ЗНЗ.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352 + Ч421.331.1
Шифр НБУВ: РА377254 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
9.

Булка Н.І. 
Розвиток креативності у молодших школярів із порушеними соціальними зв'язками: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Н.І. Булка ; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д.Ушинського (м. Одеса). — О., 2005. — 19 с. — укp.

Досліджено проблему застосування розвитку творчого потенціалу у психологічній реабілітації дітей молодшого шкільного віку з порушеними соціальними зв'язками. Здійснено аналіз змісту, структури та умов розвитку креативності у цих дітей. Проаналізовано поняття порушених соціальних зв'язків, детермінанти їх виникнення, форми прояву та методи реабілітації у різних психологічних напрямках. Розроблено теоретико-методологічні засади та програму розвитку креативності для сприяння поновленню порушених соціальних зв'язків. Установлено, що ці зв'язки зумовлені дією комплексу взаємопов'язаних зовнішніх і внутрішніх факторів та можуть бути відновлені на основі розвитку креативності як здатності до творчості, що є інтегральною властивістю особистості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.513.16 + Ю948.2 + Ч421.331.1 +
Шифр НБУВ: РА340522

Рубрики:

      
10.

Варяниця Л.О. 
Дитяча субкультура як фактор соціалізації молодшого школяра в навчально-виховному процесі: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.05 / Л.О. Варяниця ; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т.Шевченка. — Луганськ, 2006. — 20 с. — укp.

Вперше визначено особливості впливу дитячої субкультури на процес соціалізації молодшого школяра. Досліджено умови формування соціальної компетентності дітей шести-семи років у просторі дитячої субкультури. З'ясовано сутність та зміст поняття "дитяча субкультура молодших школярів". Удосконалено й доповнено теорію та методику соціально-педагогічної роботи з молодшими школярами щодо забезпечення опосередкованого впливу на збагачення дитячої субкультури.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч312.1 + Ч421.331.1 + С5*671.1*423.121 +
Шифр НБУВ: РА343230

Рубрики:

      
11.

Василенко І.А. 
Психологічні особливості емоційності і товаристкості дітей молодшого шкільного віку: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / І.А. Василенко ; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д.Ушинського. — О., 2005. — 19 с. — укp.

Досліджено психологічні особливості емоційності та товариськості дітей молодшого шкільного віку. Встановлено вплив стійкої схильності до переживань емоцій певної модальності на специфіку товариськості дітей молодшого шкільного віку. На підставі результатів проведених досліджень доведено відносну стабільність якісних особливостей емоційності у дітей 7 - 10 років. Досліджено динаміку емоційності й товариськості та їх показників, встановлено стійкий характер зв'язків між ними. Показано, що у родинах з однаковим типом батьківського ставлення у дітей спостерігаються різні емоційні диспозиції. Розроблено та стандартизовано методики діагностики якісних параметрів емоційності та формально-динамічних показників товариськості у дітей молодшого шкільного віку.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.725-43 + Ю983.402.1 + Ч421.331.1 +
Шифр НБУВ: РА335202

Рубрики:

      
12.

Васильченко Л.Л. 
Формування основ духовності у молодших школярів у процесі навчання образотворчого мистецтва: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.09 / Л.Л. Васильченко ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 2007. — 19 с. — укp.

Проведено теоретико-експериментальне дослідження проблеми формування духовності молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва. Розкрито сутність і структуру поняття духовності особистості, визначено особливості формування даної якості в учнів молодшої школи. Науково обгрунтовано педагогічні умови, реалізація яких сприяє формуванню духовності молодших школярів у процесі навчання образотворчого мистецтва. Зокрема, обгрунтовано доцільність структурування змісту навчання з образотворчого мистецтва на духовно-смислових засадах і встановлено пріоритетне значення емоційно-почуттєвої сфери молодших школярів у структурі їх духовності, що обумовлює необхідність її використання як базової у процесі навчання. Здійснено експериментальне дослідження ефективності запропонованих педагогічних умов. Доведено, що їх реалізація сприяє суттєвому зростанню гуманістичної спрямованості образу світу в молодших школярів, посиленню моральності їх вчинків та адекватності самооцінки учнями особистісних якостей.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352 + Ч421.331.1 + Щ10 р(4УКР)2 +
Шифр НБУВ: РА352948

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
13.

Волошинb 
Виховання громадянськості молодших школярів у процесі вивчення предметів гуманітарного циклу: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07 / Волошинb ; Ін-т пробл. виховання АПН України. — К., 2010. — 21 с. — укp.

Розкрито теоретико-методологічні засади виховання громадянськості молодших школярів (ГМШ) як складного особистісного утворення, у змісті якого цілісно поєднуються емоційні, інтелектуальні, ціннісні та практичні аспекти життєдіяльності, спрямованої на позитивне ставлення до держави, Батьківщини, інших людей та самого себе як громадянина держави. Визначено змістовий аспект структурних компонентів ГМШ як єдність когнітивного, аксіологічного та праксеологічного компонентів і громадянський потенціал підручників гуманітарного циклу (ГЦ). Розроблено критерії, показники, досліджено рівні сформованості ГМШ. Обгрунтовано психолого-педагогічні умови, спрямовані на підвищення рівня громадянськості та педагогічну модель виховання ГМШ, а також зміст, форми та методи її виховання у процесі вивчення предметів ГЦ, єдність урочної і позакласної діяльності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352.13 + Ч421.331.1
Шифр НБУВ: РА370629 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
14.

Гаврилюк А. П. 
Організація фізичної культури учнів молодшого шкільного віку в групах продовженого дня: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / А. П. Гаврилюк ; Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки. — Луцьк, 2010. — 20 с. — укp.

Викладено проблему оптимізації "Годин фізичної культури" в групах продовженого дня на основі врахування динаміки фізичної працездатності молодших школярів протягом тижня в різні періоди року. Зазначено, що об'єктом дослідження є процес оздоровчого впливу занять фізичними вправами на організм школярів на "Годинах фізичної культури" в групах продовженого дня, а предметом дослідження - засоби та методи фізичної культури відповідно до динаміки тижневої та сезонної працездатності молодших школярів у режимі продовженого дня. Визначено мету дослідження, яка полягає в обгрунтуванні методики організації й особливостей проведення "Годин фізичної культури" в системі оздоровчої роботи груп продовженого дня з урахуванням динаміки тижневої та сезонної працездатності учнів молодшого шкільного віку для покращання їх фізичного стану. Обгрунтовано зміст, спрямування, обсяг та інтенсивність фізичних навантажень програми "Години фізичної культури" в групах продовженого дня.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.354 + Ч421.331.1
Шифр НБУВ: РА375589 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
15.

Гаряча С.А. 
Виховання основ етичної культури молодших школярів у навчально-виховному процесі: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / С.А. Гаряча ; Ін-т пробл. виховання АПН України. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Уточнено сутність і структуру основ етичної культури (ОЕК), розглянуто базові етичні цінності, які є визначальними у вихованні ОЕК у молодших школярів. Розроблено критерії та показники, виявлено рівні вихованості ОЕК молодших школярів у навчально-виховному процесі. Визначено педагогічні умови оптимізації виховання ОЕК молодших школярів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352.25 + Ч421.331.1
Шифр НБУВ: РА372419 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
16.

Герлянд Т.М. 
Соціальний розвиток молодших школярів у групах подовженого дня: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Т.М. Герлянд ; АПН України. Ін-т пробл. виховання. — К., 2007. — 20 с. — укp.

Досліджено теоретичні та практичні питання соціального розвитку молодшого школяра у групах подовженого дня. Розкрито суть поняття "соціальний розвиток особистості", уточнено його зміст щодо молодших школярів та запропоновано структуру. Висвітлено історичний аспект становлення та розвитку мережі груп подовженого дня за кордоном та в Україні. Проаналізовано нормативно-законодавчу базу, специфіку функціонування даних груп, стан, функції та потенційні можливості у соціальному розвитку. Розроблено критерії та визначено рівні даного розвитку сучасних молодших школярів. Створено та впроваджено методику його оптимізації за умов груп подовженого дня. Обгрунтовано динаміку змін рівнів соціального розвитку протягом експериментального дослідження.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.341 + Ч421.350.0 + Ч421.331.1 + Ю952.2-734 +
Шифр НБУВ: РА354579

Рубрики:

      
17.

Гордійчук 
Моральне виховання молодших школярів засобами етнопедагогіки: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Оксана Євгенівна Гордійчук ; Тернопільський національний педагогічний ун-т ім. Володимира Гнатюка. — Т., 2008. — 20 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352 + Ч421.331.1 + Ч313(4УКР)
Шифр НБУВ: РА359186

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
18.

Грошовенко О.П. 
Формування у молодших школярів дбайливого ставлення до природи у позаурочній виховній роботі: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / О.П. Грошовенко ; Ін-т пробл. виховання АПН України. — К., 2007. — 16 с. — укp.

Виокремлено, теоретично обгрунтовано й експериментально апробовано педагогічні умови формування у молодших школярів дбайливого ставлення до природи за умов позаурочної виховної роботи. Розроблено відповідну організаційно-педагогічну модель і запропоновано методику її реалізації. Доведено, що успішне формування дбайливого ставлення молодших школярів до природи у процесі позаурочної виховної роботи можливе за умов системного набуття учнями еколого-природничих знань, забезпечення емоційно-ціннісного підгрунтя взаємодії дітей з природою, залучення учнів до добродійних вчинків.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352.27 + Ч421.385.2 + Ч421.331.1 +
Шифр НБУВ: РА354512

Рубрики:

      
19.

Груша Л.О. 
Педагогічні умови виховання емоційної культури дітей молодшого шкільного віку: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Л.О. Груша ; Акад. пед. наук України. — К., 2009. — 22 с. — укp.

Вперше визначено педагогічні умови виховання у дітей молодшого шкільного віку емоційної культури. Визначено зміст емоційної культури дітей молодшого шкільного віку, під якою розуміємо особистісне утворення, що репрезентується осмисленістю емоцій, ареалом переживань, усталеною орієнтацією особистості в процесі індивідуальної життєдіяльності на загальноприйняті способи їх вираження, і її структурні компоненти. Визначено критерії та показники сформованості емоційної культури дітей. Встановлено низький, середній, високий рівні сформованості структурних компонентів даної культури дітей молодшого шкільного віку. Охарактеризовано виявлені типи емоційної культури ("незбалансовано-індиферентний", "збалансовано-ситуативний", "незбалансовано-стійкий", "незбалансовано-ситуативний", "збалансовано-стійкий"). З'ясовано роль вчителів початкових класів і батьків молодших школярів у процесі виховання емоційної культури. Розроблено модель виховання у дітей молодшого шкільного віку емоційної культури. Визначено та перевірено дієвість педагогічних умов та ефективність форм і методів виховання у дітей молодшого шкільного віку.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352.25 + Ч421.331.1 + Ю983.521 +
Шифр НБУВ: РА368636

Рубрики:

      
20.

Гуменникова Т. Р. 
Теоретико-методичні засади підготовки майбутнього педагога до особистісно орієнтованого виховання молодших школярів в умовах ступеневої освіти: автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 / Т. Р. Гуменникова ; Ін-т вищ. освіти НАПН України. — К., 2011. — 36 с.: рис., табл. — укp.

Визначено основні тенденції, які впливають на процес підготовки майбутнього педагога початкової школи до виховної діяльності. У контексті компетентнісного, суб'єктно-діяльнісного та системного підходів комплексно досліджено процес підготовки майбутніх педагогів у підсистемі "бакалавр - спеціаліст - магістр". Розкрито теоретичні засади професійної підготовки майбутніх педагогів до особистісно орієнтованого виховання молодших школярів. Визначено ступінь готовності майбутніх учителів до особистісно орієнтованого виховання і встановлено його критерії, показники, ознаки виявлення та рівневу характеристику. Репрезентовано навчально-методичний супровід ступеневої підготовки майбутнього педагога до особистісно орієнтованого виховання молодших школярів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч489.518.3 + Ч421.331.1
Шифр НБУВ: РА381498 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського