Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (46)Наукова електронна бібліотека (93)Реферативна база даних (255)Книжкові видання та компакт-диски (172)Журнали та продовжувані видання (79)
Пошуковий запит: (<.>K=STUDIO$<.>+<.>K=2004$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 31
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Сугоняк І.І. 
Моделі та методи оптимізації процесів впровадження інноваційних продуктів: автореф. дис... канд. техн. наук: 01.05.04 / І.І. Сугоняк ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено проблему моделювання соціально-економічних процесів. Розроблено моделі процесів впровадження інноваційних продуктів на підприємствах з урахуванням зворотних інформаційних зв'язків, з використанням сучасних кібернетичних методів обробки даних структурованого та неструктурованого типів, методів оптимального керування та прийняття рішень. На підставі аналізу інноваційних процесів і процесів прийняття рішень щодо впровадження інновацій на підприємствах побудовано модель підтримки прийняття з оптимального керування впровадження інноваційних продуктів на підприємствах. Для створення моделі процесів поширення інновацій досліджено властивості розв'язків системи квазілінійних рівнянь параболічного типу для моделі двох конкуруючих інновацій. Доведено принцип максимуму для діапазону дослідження. Побудовано числовий алгоритм розв'язування задачі оптимального керування багатовимірною дифузією інновацій і одержано числові результати для сценаріїв дифузії трьох конкуруючих інновацій. На підставі рівнянь типу Лоткі - Вольтерра з використанням методів знання невизначеності досліджено групи лінійних і нелінійних моделей динаміки життєвого циклу інновацій для трирівневих стратифікованих систем. На основі багатофакторного аналізу ієрархій Сааті запропоновано метод визначення оптимального інноваційного проекту та методи моделювання виробничо-збутової діяльності. Визначено сценарії роботи системи підтримки прийняття рішень (СППР), побудовано алгоритми її роботи. Проектування системи виконано з використанням мови моделювання UML, програмний комплекс СППР реалізовано у середовищі Borland Develoer Studio 2006.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)290-55 в611 +
Шифр НБУВ: РА360104

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
Категорія: Біологічні науки   
2.

Бондаренко О.В. 
Морфометрична характеристика кісток склепіння черепа людини для комп'ютерного моделювання: Автореф. дис... канд. мед. наук: 14.03.01 / О.В. Бондаренко ; Харк. держ. мед. ун-т. — Х., 2002. — 16 с. — укp.

Проведено комплексне краніоеметричне дослідження склепінь 60 черепів. У процесі комп'ютерного моделювання використано програму 3D Studio Max 3.1 Final Release, що дозволяє побудувати комп'ютерні моделі завнішньої та внутрішньої поверхонь склепіння черепа людини, а також об'єднати їх в єдине ціле. При цьому було враховано недоліки відомих способів краніопластики. На комп'ютерній моделі було умовно позначено дефект та створено комп'ютерну модель відсутньої ділянки кістки. Показано, що одержана комп'ютерна модель імплантату цілком повторювала конфігурацію зовнішньої та внутрішньої поверхонь відсутньої ділянки кістки, його розміри, товщину та форму периметра. Зазначено, що запропонована методика побудови комп'ютерної моделі склепіння черепа може бути використана для виготовлення імплантату для закриття дефекту в черепі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Е70*698.131в64 +
Шифр НБУВ: РА322606

Рубрики:

      
3.

Журавель С. В. 
Методи та алгоритми розвʼязання неперервних задач оптимального розбиття множин із нечіткими параметрами / С. В. Журавель. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата фізико-математичних на-ук зі спеціальності 01.05.01 – теоретичні основи інформатики та кібернетики. – Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара. – Дніпро, 2019.Дисертація присвячена розробці та обґрунтуванню методів та алгоритмів розвʼязання неперервних лінійних задач оптимального розбиття множин із -вимірного евклідового простору на підмножини з нечіткими параметрами у цільових функціоналах.Із застосуванням удосконаленого у дисертації методу побудови узагаль-неної математичної моделі нейролінгвістичної ідентифікації нелінійних обʼєктів та модифікацій -алгоритму Н.З. Шора:– розроблено і теоретично обґрунтовано метод розв'язання неперервної лінійної однопродуктової задачі оптимального розбиття множин із -вимірного евклідового простору на підмножини з відшукуванням коорди-нат центрів цих підмножин за наявності обмежень у формі рівностей і нерівнос-тей, цільовий функціонал якої має нечіткі параметри;– розроблено і теоретично обґрунтовано метод розв'язання неперервної лінійної однопродуктової задачі оптимального розбиття множин на підмножи-ни з відшукуванням координат центрів цих підмножин із нейролінгвістичною ідентифікацією функцій, що входять до цільового функціоналу, явний аналіти-чний вид яких невідомий.Створено програмний продукт Neuro Fuzzy Identification на об'єктно-орієнтованих мовах програмування С# та Python у середовищах розробки Microsoft Visual Studio 2013 та PyCharm Community Edition відповідно, у яко-му програмно реалізовані всі розроблені у дисертації алгоритми.Методи та алгоритми, розроблені у дисертації, застосовано до розвʼязання деяких прикладних задач з нечіткими параметрами. Ключові слова: оптимальне розбиття множин, нейронечіткі технології, модифікації -алгоритму Н.З. Шора.^UThesis submitted for a candidate's degree in physical-mathematical sciences by specialty 01.05.01 – theoretical bases of information and cybernetics. – Oles Honchar Dnipro National University, Ministry of Education and Science of Ukraine. – Dnipro, 2019.The dissertation is devoted to the development and substantiation of methods and algorithms to solve continuous linear problems of optimal partitioning of sets from n-dimensional Euclidean space into subsets with fuzzy parameters in the target functionals.Based on the improved method of constructing a generalized mathematical model of neuro-linguistic identification of non-linear objects and modifications of N. Z. Shor's -algorithm, there has been defined:– the method of solving a continuous linear one-product problem of optimal partitioning of sets from -dimensional Euclidean space into subsets is devel-oped and theoretically grounded, with the allocation of these subsets' centers coor-dinates by the presence of constraints in the form of equalities and inequalities, where the target functional has fuzzy parameters;– the method of solving a continuous linear one-product problem of optimal partitioning of sets into subsets is developed and theoretically grounded, with the allocation of these subsets' centers coordinates with the neuro-linguistic identifica-tion of the functions included in the target functional, where explicit analytical form of these functions is unknown.The Neuro Fuzzy Identification software has been created in object-oriented programming languages C # and Python in the Microsoft Visual Studio 2013 Py-Charm Community Edition development environments, where all developed in the dissertation algorithms are implemented.The methods and algorithms developed in the dissertation have been ap-pliedto solve some practical problems with fuzzy parameters.Keywords: optimal partitioning of sets, neuro-fuzzy technologies, modified N. Z. Shor's -algorithm.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Ляшенко А. В. 
Система автоматизованої синдромальної діагностики за відеолапароскопічними зображеннями / А. В. Ляшенко. — Б.м., 2019 — укp.

Об'єктом дослідження є процес діагностики і прийняття рішення хірургом-лапароскопістом при проведенні лапароскопічної діагностики. Метою дослідження є підвищення ефективності діагностики при лапароскопічному дослідженні органів черевної порожнини і малої миски у жінок шляхом розроблення моделей, методів і системи автоматизованої синдромальної діагностики за характеристиками відеолапароскопічних зображень. Методи дослідження: для оброблення даних застосовували методи дискретного оброблення інформації, методи математичної статистики, визначення інформативності показників, методи комп'ютерного зору; для розроблення вирішальних правил - алгоритми ідентифікації патологічних станів за текстурними, контурними, кольоровими характеристиками; для навчання класифікаторів – метод опорних векторів і каскадний метод; для розроблення системи і технології – методи системного аналізу та об'єктно-орієнтованого проектування; для розроблення програмного забезпечення – середовище MS Visual Studio Express і мову програмування С#; для розроблення системи ідентифікації та класифікації – бібліотеку OpenCV; систему управління базами даних (СУБД) і середовище Microsoft SQL SERVER 2008 R2. Теоретичні результати: вперше розроблено математичну модель виявлення патологічних синдромів при лапароскопічній діагностиці, яка представлена логічною послідовністю етапів: визначення на відеопослідовності потенційних об'єктів захворювання; розпізнавання та ідентифікації патологічних об'єктів; класифікації їх приналежності до відповідного класу; оброблення та формування діагнозу із застосуванням критеріїв яскравості, кольору, текстури, контуру, що дозволило ідентифікувати на основі достовірних структур класів, окремі патологічні синдроми; удосконалено метод калібрування лапароскопічного обладнання для виявлення патологічних змін на ЛЗ шляхом введення процедури препроцесингу та урахування його оптичних характеристик, що дозволило знизити вплив шуму на якість зображення, підвищити його контраст і насиченість елементів та забезпечити, тим самим, високу якість сегментації відео зображень; удосконалено структуру процесу аналізу лапароскопічних зображень шляхом введення процедури моніторингу появи синдромальної ділянки на кадровій відеопослідовності в полі зору об'єктиву лапароскопічної камери забезпечує виявлення і детекцію патологічних змін в режимі реального часу; отримав подальшого розвитку метод автоматизованої діагностики захворювань за результатами аналізу лапароскопічних відеозображень шляхом введення етапу ідентифікації комплексу дескрипторів, характерних для певних патологічних синдромів і розроблення діагностичного алгоритму, які забезпечують підвищення ефективності роботи системи автоматизованої синдромальної діагностики шляхом сегментації зображень за кольором і текстурою з загальною організацією обчислень у вигляді класифікатору. Практичні результати полягають у розробленні системи автоматизованої синдромальної діагностики захворювань органів черевної порожнини і малої миски, яка дозволяє проводити автоматизовану діагностику досліджуваних органів і виявляти синдромальну патологію на ранніх стадіях захворювання з точністю до 90% від всіх діагностованих випадків, удосконаленні алгоритму локальних бінарних шаблонів для визначення текстурних особливостей зображення шляхом порівняння шаблонних ЛЗ з досліджуваними та подальшим обчисленням вектора відмінності і застосуванням локального дескриптора. Ступінь впровадження - результати дисертаційної роботи впроваджено у в практичну діяльність Одеського обласного центру телемедицини на базі Одеської обласної клінічної лікарні і навчальний процес кафедри біомедичної інженерії Вінницького національного технічного університету при викладання відповідних дисциплін.Сфера (галузь) використання - медицина.^UThe object of the study is the process of diagnostics and taking decision by a laparoscopic surgeon when conducting a laparoscopic diagnostic. The aim of the study is to increase the efficiency of diagnostics in laparoscopic examination of abdominal cavity and women`s small bowel organs by developing models, methods and systems for automated syndromatic diagnostic according to the characteristics of video laparoscopic images. Methods of research: methods of discrete information processing, methods of mathematical statistics, determination of informative indicators, methods of computer vision were used for data processing; for the development of decisive rules – the algorithms for the identification of pathological conditions by texture, contour, color characteristics; for training of classifiers – the method of reference vectors and the cascade method; for system and technology development – the methods of system analysis and object-oriented design; for software development – the MS Visual Studio Express environment and C # programming language; to develop an identification and classification system - the OpenCV library; database management system (DBMS) and Microsoft SQL SERVER 2008 R2 environment. Theoretical results: the mathematical model of pathological syndromes detection during laparoscopic diagnostic was developed for the first time. Recognition and identification of pathological objects; classification of their belonging to the corresponding class; processing and diagnostic use the criteria of brightness, color, texture, contour, which allowed to identify on the basis of reliable class structures, some pathological syndromes; calibration method of laparoscopic equipment for the detection of pathological changes in the drug was improved by introducing a preprocessing procedure and taking into account its optical characteristics, which allowed to reduce the effect noise of the image quality, to increase contrast and saturation of the elements, and to ensure high quality of video image segmentation; improved structure of the process of analysis of laparoscopic images by introducing a procedure for monitoring the emergence of the syndromic area on the personnel video sequence in the field of view of the lens of the laparoscopic camera - provides detection and detection of pathological changes in real time; the method of automated diagnostics of diseases by the results of the analysis of laparoscopic video images was further developed by introducing the stage of identification a complex of descriptors characteristic of certain pathological syndromes and development of a diagnostic algorithm, which provides the efficiency of the system of automated syndromic diagnostics by image segmentation as a classifier. Practical results are the development a system of automated syndromatic diagnostics of diseases of the abdominal cavity and small bowel, which allows system to investigate organs and to detect syndromic pathology in the early stages of the disease with an accuracy of up to 90% of all diagnosed cases, and image features by comparing template drugs with the studied and then calculating the difference vector and use of local descriptors.Degree of implementation - the results of the dissertation work were implemented in the practical activity of the Odessa Regional Center of Telemedicine on the base of the Odessa Regional Clinical Hospital and the educational process of the Department of Biomedical Engineering of Vinnitsa National Technical University in the studying of relevant disciplines.Sphere (field) of use - medicine.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Руденко М. Ю. 
Арго, жаргон і сленг у європейському й американському мовознавстві: історія і сучасний стан дослідження / М. Ю. Руденко. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації здійснене спеціальне лінгвоісторіографічне дослідження загальнотеоретичних проблем арго, жаргону та сленгу в європейській та американській соціолінгвістиці. З цією метою проведено огляд праць лінгвоісторіографічного спрямування, присвячених вивченню теоретичних проблем соціальної діалектології упродовж XIX ст. – початку XXI ст.Відповідно до поставленої мети та завдань в дисертації застосовано актуалістичний метод. На основі аналізу зроблено висновок про важливість термінології соціальної діалектології для дослідження арго, жаргону, сленгу. Отримано підтвердження притаманності арго, жаргону сленгу низки важливих рис, властивостей, якостей. Результати дослідження свідчать, що європейськими й американськими лінгвістами в XIX ст. – на початку XXI ст. проведено значну роботу з дослідження соціальних діалектів, створено багато цінних фундаментальних теоретичних і лексикографічних праць, в яких висвітлено проблеми походження та функціонування арго, жаргону та сленгу. Проте на цей час дослідження вчених з тематики соціальних діалектів відстають від потреб сьогодення. Залишається низка дискусійних питань, на які дослідники не дали відповіді і які потребують вирішення.^UThe special linguistic historiographical research of general theoretical problems of argo, jargon and slang in European and American social linguistics is presented in the thesis. For this purpose the review of works of linguistic historiographical direction, devoted to the study of theoretical problems of social dialects during the XIX century – the beginning of the XXI century is done. Important theoretical problems, connected with the functioning of jargon-slang vocabulary in the system of modern (mainly Indo-European) languages are solved in the works of social linguists. Social studios contain important assertions according to the study of different aspects of functioning of argo, jargon and slang in human communities. The authors of the reviewed works are English, French, Spain, Italian, German, Danish, Romanian, Czech, Croatian, Slovak, Bulgarian, Polish, American, Russian, Belarusian, Ukrainian and linguists of other countries. In their studios, a wide spectrum of theoretical questions are reviewed; actual directions of research are clarified. According to the goal and tasks of investigation, actualistic method is used. On the basis of the analysis, the conclusion of the importance of social dialectology for the research of argo, jargon, slang is done. The confirmation of peculiarity of argo, jargon, slang some important features, properties, qualities is got.Scientific novelty of the thesis is that the attempt of special linguistic historiographical research of general theoretical problems of argo, jargon and slang is made first. It has caused the necessity of theoretical development of the item. The novelty of the work is that a significant amount of linguistic works is reviewed. The results of the research testify, that considerable work of study of social dialects are held by European and American linguists of the XIX – in the beginning of the XXI century, a lot of valuable fundamental theoretical and lexicographical problems of origin and functioning of argo, jargon and slang are shown. However, at this time, researches of the scientists of the subject of social dialects lag behind needs of the present. Some questions remain problematic and controversial, they need a solution.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Димовська А. К. 
Творчість Леся Гомона в контексті українського літературного процесу першої половини ХХ століття / А. К. Димовська. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертація є першим комплексним дослідженням творчості Леся Гомона (Олександра Дмитровича Королевича) в контексті українського літературного процесу першої половини ХХ століття. Це ім'я через низку політико-ідеологічних обставин було надовго вилучено з читацького й наукового поля зору, чим зумовлено історико-літературний та постколоніальний вектори рецепції прози письменника. Систематизовано наявні в українському літературознавстві рецептивно-критичні концепції доробку Леся Гомона. Завдяки залученнюархівних матеріалів, реконструйовано життєпис письменника та запропоновано періодизацію його творчого шляху. Досліджено особливості поетики епічних творів Леся Гомона в актуальних для першої половини ХХ століття фабульному й імітаційно-пролетарському дискурсах. Визначено, що в прозі письменника утілено риси соцреалістичного канону в симбіозі з міфологізацією радянської дійсності, кордоцентризмом як «філософією серця» та елементом української ментальної свідомості, апокаліптичним руйнуванням або перевертанням етико-естетичної систем цінностей як конкретних персонажів, так і людства в цілому, автобіографічністю,антропоцентризмом та гуманістичним пафосом. Виявлено й узагальнено на матеріалі творчості Леся Гомона та його сучасників характерні ознаки «радянського інтелігентського мазохізму» як одного з найважливіших чинників самоусвідомлення українського письменства означеного періоду. Визначено роль і місце прозаїка в літературному процесі першої половини ХХ століття.^UThe dissertation is a comprehensive study of the works of Les Gomin (Oleksandr Dmytrovych Korolevych) in the context of the Ukrainian literary process of the first half of the twentieth century, whose name has long been removed from readership and scientific field of view due to a number of political and ideological circumstances. Accordingly, historical-literary and post-colonial vectors of the reception of the prose ofthe writer are proposed. The work thoroughly examines the historiography of Les Gomin's life and career path, represented mainly by the works of Odesa and Cherkasy researchers, and systemizes receptive-critical concepts of his writings in Ukrainian literary studies. The detailed biography of Les Gomin with the involvement of archival sources, in particular, materials of the forensic investigation of the writer from the archive of the Security Service of Ukraine in Odesa region is presented. The connection of the works of the writer with socio-political and artistic processes of the first half of the twentieth century is determined. In accordance with socio-cultural, aesthetic and biographical factors, genre, stylistic and thematic innovations of creativity, a conditional periodization of Les Gomin's creative career is proposed. Ideological and artistic dimensions of Les Gomin's work confirm its important place in the literary process of the first half of the twentieth century. The prose of the writer reflects the key cultural-artistic and socio-ideological tendencies and artistic pursuits of the 1920s-1940s: from revolutionary romanticism and neo-realism to forced creative self-restraint and the attempt of artistic self-realization within the socialrealistic canon, in which his creative originality, not assimilated by formality to the end is still observed. The suggested dissertation research is an attempt to return to the history of literature and a comprehensive study of Les Gomin's works in the context of Ukrainian literary process of the first half of the twentieth century. Further perspectives of the study are outlined in the comparative studios of the work of the writer within the colonial discourse of national literatures of the post-Soviet space and world literature of the twentieth century.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Караманов О. В. 
Теорія і практика педагогічної діяльності музеїв в сучасному освітньому просторі України / О. В. Караманов. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертація присвячена проблемам визначення особливостей, змісту і напрямів педагогічної діяльності музеїв України в сучасному освітньому просторі. Розглянуто концептуальні засади організації музейної комунікації з учнівською та студентською молоддю, визначено моделі співпраці викладача, вчителя та музейного педагога на експозиції, обґрунтовано авторську модель педагогічної діяльності музеїв.Особливу увагу зосереджено на розумінні музею як центру освіти і навчання в сучасному “суспільстві знань”, психолого-педагогічних особливостях взаємодії музеїв із закладами освіти, основних напрямах та перспективах педагогічної діяльності музеїв в Україні.Ключові слова: педагогічна діяльність музеїв, музейна педагогіка, сучасний освітній простір, музейна комунікація, учнівська та студентська молодь, моделі співпраці, взаємодія, музей як центр освіти і навчання, “суспільство знань”.^UThe dissertation is devoted to determining the features, content, and directions of museums' pedagogical activity in Ukraine in the modern educational space. The interdisciplinary features of pedagogical activity in the museum space, various aspects of its planning and organization, the methodology of conducting training sessions in the museum with children and university students, in extracurricular activities based on personality-oriented and humanistic paradigms of education and upbringing are revealed.There were analyzed various aspects of understanding the modern museum as a center of educational and cultural practices, updating the past's cultural heritage, an important center of the “knowledge society”, and promoting tourism and a center for regional development in Ukraine.The directions of museums' pedagogical activities in Ukraine's educational space are determined, taking into account interactive excursion activities. A wide range of museum lessons, lecture halls and studios, museum festivals, holidays, and historical reconstructions; organization of research work at the museum exposition.The conceptual foundations of organizing museum communication with schoolchildren and student youth were considered. Various cooperation models between the Higher Education Institutions teacher, the teacher, and the museum educator at the exposition are determined. The author's model of museums' pedagogical activity is substantiated.The role of interactivity as the basis of pedagogical interaction in the museum space is determined. We note the importance of modern information technologies and the importance of designing museum-pedagogical programs and projects to integrate education and culture in the space of the museum. Particular attention is focused on understanding the museum as a center for education and training in the modern educational space, the psychological and pedagogical features of museums' interaction with institutions of academic and non-formal education, the main directions, and prospects of the pedagogical activity of museums in Ukraine.Key words: pedagogical activity of museums, museum pedagogy, modern educational space, museum communication, the schoolchildren and students, models of cooperation, interaction, museum as a center of education and training, “knowledge society”.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Кальян Д. О. 
Автоматизація процесу контролю показників якості пристроїв синхронізації цифрових сигналів багатономенклатурного виробництва / Д. О. Кальян. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертацію присвячено вирішенню наукового завдання, яке полягає у розробленні автоматизованої системи контролю показників якості пристроїв синхронізації цифрових сигналів, що складається з програмного забезпечення та блока первинних перетворювачів з підсистемою фазового автопідстроювання частоти опорного генератора. У дисертації вперше розроблено багатоканальну автоматизовану систему контролю показників якості пристроїв синхронізації, адаптивний цифровий фазовий дискримінатор, що забезпечує первинне перетворення похибки інтервалу часу в цифровий сигнал, оптимальну за швидкодією підсистему фазового автопідстроювання частоти ієрархічної структури; визначено граничні умови, за яких періодичність характеристики фазового дискримінатора не впливає на тривалість оптимальних за швидкодією перехідних процесів, формалізовано визначення температурної нестійкості тривалості перехідного процесу зразкового сигналу. Інструментами для розроблення були Simulink/MATLAB, Quartus Prime Lite Edition, Excel, Embarcadero RAD Studio. Проведено дослідження автоматизованої системи контролю в процесі багатономенклатурного гнучкого виробництва пристроїв синхронізації різного призначення.^UThe thesis is devoted to solving a scientific problem, which consists in the development of an automated system for monitoring quality indicatorsof digital signal synchronization devices, which consists of the software of the block of primary converters with a phase-locked loop subsystem of the reference generator frequency. In the dissertation work, for the first time were developed: a multichannel automated system for monitoring quality indicators of synchronization devices, adaptive digital phase discriminator, which provides the primary conversion of the time interval error into a digital signal, speed-optimal subsystem of phaselocked loop of the hierarchical structure; the boundary conditions were determinedunder which the periodicity of the phase discriminator characteristics does not affect the duration of the transient processes that are optimal in terms of speed, determining temperature instability of the duration of the transient process of the reference signal was formalized. The used tools were Simulink/MATLAB, Quartus Prime Lite Edition, Excel, Embarcadero RAD Studio. A study of an automated control system in the process of multi-product flexible manufacturing system of synchronization devices for various purposes was done.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Грицак А. В. 
Методи побудови ефективних криптографічних функцій гешування / А. В. Грицак. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертаційна робота присвячена розв'язанню актуальної наукової задачі розробки та дослідження нових ефективних геш-функцій, які при достатньо високій швидкодії забезпечуватимуть необхідний рівень стійкості. Проведено аналіз сучасних методів і алгоритмів побудови та реалізації ефективних криптографічних функцій гешування, що дозволило виявити їх недоліки і формалізувати завдання наукового дослідження. Розроблено методи побудови функцій гешування, які дозволили підвищити стійкість і швидкість криптографічної обробки даних. Удосконалено метод побудови генераторів ПВП, що дозволило формувати статистично стійку гаму для криптографічних застосувань. Удосконалено метод криптографічного захисту інформації, що дало можливість забезпечити конфіденційність і цілісність даних. Розроблено спеціалізоване програмне забезпечення у вигляді консольних додатків на мові програмування С++ та методику, що дозволило провести експерименти і верифікувати запропоновані методи. результати дисертації використовуються у навчальному процесі Вінницького національного технічного університету, науковому процесі Національного авіаційного університету та ННВК “Інформаційно-комунікаційні системи”.^UThe dissertation is devoted to solving the actual scientific problem of developing and researching new effective hash functions that will provide the necessary level of the security with a sufficiently high speed. The analysis of modern methods and algorithms for the construction and implementation of effective cryptographic hashing functions was carried out, which made it possible to identify their shortcomings and formalize the tasks of scientific research. A method of constructing hashing functions was developed, which made it possible to increase the speed of cryptographic data processing. A method of constructing hashing functions was developed, which made it possible to provide resistance to cryptanalytic attacks. The method of pseudorandom number generators construction has been improved, which allowed forming a statistically stable range for cryptographic applications. The method of cryptographic protection of information has been improved, which by means of fixing information on user ID, session ID, time of sending, length of message and its serial number, as well as use of the new procedure of formation of session key and encryption, made it possible to ensure confidentiality and integrity of data in the modern information and communication systems and technologies. Last chapter of the dissertation contains research study devoted to collision characteristics of proposed hash functions using so-called “baby versions” of hashing functions based on the existed experimental technique (relevant in cryptography). Specialized software was developed in the form of console applications in C ++ programming language (Microsoft Visual Studio 2013 (Release Version)) and a technique that allowed us to conduct experiments and verify the proposed methods. the results of the dissertation are used in the educational process of Vinnytsa National Technical University (to increase the efficiency of training of specialists in the specialty 125 “Cybersecurity”) as well as in scientific process of National Aviation University and Educational & Research Complex “Information and Communication Systems”. It was confirmed by the acts of implementation.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Матійчук В. І. 
Корекція тілобудови студенток з урахуванням геометрії мас їхнього тіла у процесі фізичного виховання / В. І. Матійчук. — Б.м., 2021 — укp.

Метою дослідження – теоретично обґрунтувати, розробити й експериментально перевірити дієвість технології корекції тілобудови студенток з урахуванням геометрії мас їхнього тіла у процесі фізичного виховання для підвищення його ефективності.Уперше сформовано механізми регуляції пози студенток і з різним типом тілобудови: зміщення коливань центру тиску тіла на опорі, амплітуда коливань центру тиску тіла, середній радіус відхилення коливань центру тиску тіла, лінійна швидкість переміщення центру тиску тіла, довжина переміщення центру тиску тіла в сагітальній і фронтальній площинах, співвідношення лінійної та кутової швидкостей, накопичений кут зсуву; кут відхилення коливань центру тиску тіла, площа переміщення центру тиску тіла, якість функції рівноваги, нормована площа векторограми, коефіцієнт різкої зміни напряму руху, показники спектрального аналізу (частоти й амплітуди різних піків у сагітальній і фронтальній площинах);уперше обґрунтовано технологію корекції тілобудови студенток з урахуванням геометрії мас їхнього тіла у процесі фізичного виховання (структуру технології складали мета, завдання, принципи, педагогічні умови й етапи), особливістю якої поставав корекційно профілактичний напрям, що знайшов відображення в розробленні клас-студії «Грація», та можливість на основі її змісту та структури виокремлення критеріїв ефективності останньої; уперше розроблено модель характеристик фізичного розвитку студенток 17–18 років і з різним типом тілобудови;набули подальшого розвитку знання про використання біомеханічного контролю (із застосуванням стабілоаналізатора із біологічним зворотним зв'язком «Стабілан 01-2» та діагностико-тренувального комплексу «Sport Kat 650 TS» на базі рухомої платформи) під час діагностування статодинамічної стійкості тіла студенток у процесі фізичного виховання;набули подальшого розвитку підходи до диференціації фізичного навантаження у процесі проєктування занять оздоровчим фітнесом, які ґрунтуються на врахуванні гоніометрії та статодинамічної стійкості тіла студенток;доповнено наукові дані щодо вивчення гоніометрії тіла, витривалості та гнучкості хребта, силової витривалості м'язів тулуба та верхніх кінцівок у студенток із різними типами тілобудови.Практична значущість роботи передбачає перспективу використання теоретичних положень і методичних розробок останньої в ході організації занять із фізичного виховання. Ідеться про введення авторської технології у процес фізичного виховання студенток і з різним типом тілобудови (на основі оперування спектром засобів оздоровчого фітнесу) для розв'язання проблеми покращення їхнього фізичного розвитку.Для досягнення поставленої мети й обраних відповідних завдань обґрунтовано реалізацію комплексу взаємодоповнюваних методів наукового пошуку (теоретичних, соціологічних, медико-біологічних, педагогічних і методів математичної статистики), адекватність їхнього використання для висвітлення задекларованого в роботі об'єкта, предмета, а також описано організацію дослідження та залучений до нього контингент. У контексті визначення показників геометрії мас тіла залучених до дослідження студенток 17–18 років із різними соматотипами вивчено статодинамічну стійкість, що, за результатами огляду фахової літератури, характеризує здатність людини оптимально регулювати пози тіла, розташування тіла в змішаному (статодинамічному) режимі координації рухів ланок тіла у процесі підтримання його в рівноважному положенні.Виконання тестових вправ «Статичний тест», «Динамічний тест –рух за годинниковою стрілкою», «Динамічний тест –рух проти годинникової стрілки» із застосуванням діагностико-тренажерного комплексу «Sport Kat 650TS» розкрило значні коливання тіла дівчат 17–18 років у сагітальній площині, що вказує на відповідні труднощі з утриманням потрібної пози тіла: експериментованим студенткам не вдавалося мінімізувати коливання тіла на рухомій опорі. На основі аналізу результатів тестів на виконання рухових завдань із більш активними рухами тіла, зокрема «Динамічний тест –рух за годинниковою стрілкою», «Динамічний тест –рух проти годинникової стрілки», виявлено певні труднощі: студентки з ендоморфним типом тілобудови продемонстрували найгірші серед студенток інших досліджуваних груп результати тестових вправ (хаотичне переміщення центру тиску тіла із різкими змінами напрямку руху внаслідок макроколивань, що призводить до відповідної форми траєкторії переміщення центру тиску тіла на рухомій опорі); студентки з ектоморфним і мезоморфним соматотипами під час виконання зазначених тестів репрезентували більш наближену до заданої форму траєкторії центру тиску тіла (утім, характер переміщення варто пов'язувати із досить різкими змінами напрямку руху та макроколиваннями)Розроблено технологію корекції тілобудови студенток з урахуванням геометрії мас їхнього тіла у процесі фізичного виховання, зорієнтованої на досягнення поставленої мети шляхом додержання системного, нормативно-цільового, особистісно-орієнтованого підходів.^UThe purpose of the study is to theoretically su bstantiate, develop and experimentally test the effectiveness of the correction technology of the female students' physique (body type) with regard to the geometry of their body mass in the process of physical training to increase the effectiveness of the latter.For the first time the mechanisms of female students' posture regulation with different body type were formed; namely, body pressure centre shifts on support, amplitude of body pressure centre shifting, average radius of deviati on of body pressure centre shifting, linear velocity of body pressure centre, the length of body pressure centre shifting in the sagittal and frontal planes, the ratio of linear and angular velocities, the accumulated shift angle; the angle of deviation of body pressure centre, the shifted area of body pressure centre, the quality of the equilibrium function, the normalized area of the vectorogram, the coefficient of abrupt change of direction, spectral analysis data (frequency and amplitude of different pe aks in the sagittal and frontal planes); for the first time the technology of correction of female students' physique is proven taking into account geometry of their body mass in the course of physical training. The structure of the technology contained th e purpose, objectives, principles, pedagogical conditions and stages. The peculiarity of the suggested technology is the correctional and preventive direction which is reflected in the developed “Grace” class-studio, based on the content and structure of the author's technology the criteria for its effectiveness are highlighted; for the first time a model of physical development characteris tics of female students aged 17–18 with different body types was developed; knowledge on the use of biomechani cal contr ol has gained further development (using a stabile analyser with biological feedback “Stabilan 01-2” and diagnostic and training complex The practical significance of the dissertation provides the prospect of using theoretical provisions and methodological developments of the latter in the organization of physical training classes. In particular, we see the logic of applying the technology developed in the dissertation in the process of physical training for students of different body types (based on application of health fitness tools range) in facilitating the improvement of their physical developm ent.The introduction substantiates the relevance of the research topic, shows the relation of work with scientific plans, defines the purpose, objectives, object and subject of research, reveals the scientific novelty and practical significance of the results, their implementation in practice, the personal contribution of the applicant to jointly published papers, provides information on the work approbation and indicates the number of the author's publications on the topic of the dissertation.The first chapter “Correction of students' physique in physical training process: methodological foundations and guidelines for research” analyses thoughts and positions, formed in the space of humanities, as well as theoretical approaches and concepts on such phenomena, processes and concepts as the process of students' physical training, body mas geometry, physique (body type), correction technologies.The value of health is one of the most important in human life. This has become a kind of axiom that cannot be critically considered in terms of its existential function. In the sphere of scientific knowledge, which contains a significant layer of research in the field of health, a number of scientists consider the context of this problem from the standpoint of spatial organization of the human body, which requires comprehending this issue within current reality, which in its turn necessitates the development of a conceptual and methodological scheme for studying this phenomenon. At the present stage, both daily, mass consciousness, and the realm of specialized, professional activities are marked by the appearance of a wide range of interpretations and visions of “body” concept. In general, the physique is one of the characteristics of physical development, which allows forming an objective idea of the spatial organization of the human body morphological components. The physique with its inherent pronounced sexual, age and individual features presupposes its consideration through the prism of a systemic approach as an int erdependent and inter-determined set of morphofunctional components of the human body. Professional scientific literature is a projection of significant experience in studying the issue of body correction among student youth in the process of their physica l training. However, the issue of developing a technology for correcting female students' physique, taking into account the geometry of their body mass in the process of physical training to increase its effectiveness, still remains unresolved.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Жеваго О. О. 
Моделювання і аналіз процесів розробки та налагодження комп'ютерних програм / О. О. Жеваго. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню і вирішенню актуальної науково-практичної задачі аналізу процесів розробки та налагодження комп'ютерних програм, для підвищення якості навчання студентів програмуванню.У першому розділі виконано огляд та аналіз наявних підходів до отримання інформації щодо процесів розробки та налагодження програмного забезпечення.У другому розділі за допомогою інструментів конструктивно-продукційного моделювання формалізовано процеси розробки та налагодження програмного забезпечення.На основі конструктивних моделей створено доповнення до середовища розробки Visual Studio для реалізації можливості відслідковування роботи кожного студента як на лабораторних заняттях, так і під час самостійної роботи, в якому всі дії по розробці та налагодженню фіксуються в журналах подій.Використано методи Process Mining для аналізу і побудови моделей процесів розробки та налагодження програм.У третьому розділі приведені результати експериментальних досліджень. Перевірено та підтверджено можливість застосування сформованих конструктивно-продукційних моделей та розроблених на їх основі інструментальних засобів для відстеження процесів розробки та налагодження програмного забезпечення.Виконано експеримент у вигляді олімпіади з налагодження, під час якого за допомогою розроблених інструментів відстежувалися та фіксувалися дії учасників в середовищі розробки.У четвертому розділі продемонстровано інструменти для автоматичного моніторингу та візуалізації процесів розробки та налагодження програмного забезпечення.Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому що в роботі вперше:- виконано формалізацію процесів розробки та налагодження програмного забезпечення засобами конструктивно-продукційного моделювання, що на відміну від існуючих дозволяє розглядати ці процеси як послідовність елементарних дій за продукційними правилами, формалізувати процеси формування журналів подій та візуалізувати ці процеси;- розроблені моделі процесів розробки та налагодження програм засобами Process Mining, що на відміну від існуючих дають можливість автоматизувати аналіз цих процесів;- розроблені інструменти для збору даних щодо дій програміста у процесі розробки та налагодження програмного забезпечення з середовища розробки Visual Studio.Дисертація є частиною науково-дослідної роботи «Конструктивно-продукційне моделювання в задачах розробки програмного забезпечення» (2021 р. № держреєстрації 0121U109167), яка виконана на кафедрі «Комп'ютерних інформаційних технологій» Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна.^UThe dissertation is devoted to research and solving the urgent scientific and practical task of analyzing the processes of developing and debugging computer programs, in order to improve the quality of students' programming education.The first chapter reviews and analyzes existing approaches to obtaining information about software development and debugging processes. development environment.The second chapter formalizes the processes of software development and debugging by using constructive-synthesizing modeling tools.Based on constructive models, extension to the Visual Studio development environment were created to implement the ability to track each student's work both in labs and during independent work, where all development and debugging activities are recorded in event logs.Process Mining methods are used to analyze and build process models for software development and debugging.The third chapter presents the results of experimental research. The possibility of using the generated structural models and the tools developed on their basis for tracking the software development and customization processes is tested and confirmed.An experiment in the form of a debugging olympiad was conducted in which participants' actions in the development environment were tracked and recorded using the developed tools.The fourth chapter demonstrates tools for automatic monitoring and visualization of software writing and debugging processes.The scientific novelty of the results is that for the first time in the work:– formalization of software development and debugging processes by means of constructive-synthesizing modeling, which, unlike the existing ones, allows to consider these processes as a sequence of elementary actions according to production rules, to formalize the processes of event logs formation and visualize these processes;– developed models of processes of development and debugging of programs by means of Process Mining that unlike existing give the chance to automate the analysis of these processes;– developed tools for collecting data on the actions of the programmer in the process of developing and debugging software from the Visual Studio development environment.The dissertation is part of the research work «Modeling in software development tasks» (2021 year, registration number 0121U109167), which performed at the «Department of Computer Information Technologies», Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Зінгер Я. Л. 
Частотні фільтри на основі тривимірних електромагнітнокристалічних неоднорідностей / Я. Л. Зінгер. — Б.м., 2021 — укp.

В дисертації запропоновано мікросмужкові фільтри нижніх частот на основі тривимірних електромагнітнокристалічних неоднорідностей (ЕКН). Виконано порівняння розрахункових амплітудно-частотних характеристик (АЧХ) квазізосереджених реактивних елементів на основі традиційних структур та ЕКН. АЧХ квазізосереджених реактивних елементів на основі ЕКН помітно ближчі до АЧХ зосереджених елементів. Гранична частота смуги подавлення, що визначається частотою першого мінімуму АЧХ, для ЕКН в три рази вища. Характеристики розраховано за допомогою програмного пакета тривимірного електромагнітного моделювання CST Microwave Studio. Запропоновано ЕКН, що поєднують індуктивний і ємнісний елементи. Такі ЕКН названо суміщеними. Представлено структури фільтрів нижніх частот на основі поодиноких і суміщених ЕКН. Наведено розрахункові та експериментальні параметри і АЧХ фільтрів, що ілюструють помітне зменшення розмірів і покращення АЧХ у смузі подавлення проти фільтра традиційної структури.Виконано порівняння результатів три- та одновимірного моделювання мікросмужкових фільтрів нижніх частот традиційних конструкцій та на основі тривимірних ЕКН. Одновимірна модель являє собою неоднорідну лінію передачі з еквівалентними параметрами. Розглянуто фільтри на основі різноімпедансних секцій мікросмужкової лінії та з ємнісним шлейфом. Обґрунтовано можливість використання одновимірної моделі як моделі першого наближення. Розглянуто конструктивні відмінності традиційного двовимірного та тривимірного ємнісних шлейфів та виконано порівняння їх ємностей. Запропоновано конструкцію для зменшення паразитного ємнісного зв'язку шлейфів.^UThe thesis proposed microstrip low-pass filters based on three-dimensional (3D) electromagnetic-crystal inhomogeneities (ECI). Comparison of the calculated amplitude-frequency characteristics of quasi-lumped reactive elements based on traditional structures and ECI has been made. The frequency response of quasi-lumped reactive elements on the basis of ECI is noticeably closer to the frequency response of the lumped elements. The cutoff frequency of the suppression band, determined by the frequency of the first minimum of the frequency response, is for ECI three times higher. Characteristics are calculated using the 3D electromagnetic modeling environment CST Microwave Studio. The proposed ECI, which combining inductive and capacitive elements. Such ECI called combined. The structure of low-pass filters based on single and combined ECI are presented. The calculated and experimental parameters and the frequency response of the filters are given, illustrating a noticeable decrease in the size and improvement of the characteristics in the suppression band as compared with the filter of the traditional structure.A comparison is made of the results of three and one-dimensional modeling of microstrip low-pass filters with traditional designs and based on 3D ECI. The one-dimensional model is a non-uniform transmission line with equivalent parameters. Filters based on different impedance sections of the microstrip line and with a capacitive stub are considered. The possibility of using a one-dimensional model as a model of the first approximation is substantiated. The design differences between traditional two-dimensional and 3D capacitive stubs are considered and their capacitances are compared. The design to reduce the effect of the associated capacitances is proposed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Софілканич М. І. 
Особливості естетичного виховання дітей і молоді засобами образотворчого мистецтва у позашкільних закладах Закарпаття (ХХ-ХХІ ст.) / М. І. Софілканич. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація є історико-педагогічним дослідженням естетичного виховання дітей і молоді засобами образотворчого мистецтва у позашкільних закладах Закарпаття у XX –XXI ст. для визначення перспективних напрямів використання досвіду естетичного виховання засобами образотворчого мистецтва в сучасних умовах реформування позашкільної освіти. У роботі розкрито історіографію проблеми естетичного виховання засобами образотворчого мистецтва в позашкільних закладах Закарпаття у ХХ-ХХІ ст., обґрунтовано основні дефініції проблеми дослідження, соціально-історичні передумови розвитку позашкільних закладів Закарпаття і періодизацію розвитку позашкільної освіти Закарпаття та визначено провідні тенденції естетичного виховання дітей і молоді засобами образотворчого мистецтва досліджуваного періоду, зокрема, ключовою дефініцією дослідження є «естетичне виховання дітей і молоді засобами образотворчого мистецтва», під яким ми розуміємо цілеспрямований процес впливу на: усвідомлення розуміння сутності і ролі засобів образотворчого мистецтва у процесі виховання; формування естетичних смаків особистості засобами образотворчого мистецтва, творчої особистості за законами краси; розвиток художнього смаку та сприйняття; уміння бачити, відчувати, розуміти прекрасне засобами образотворчості; формування здатності творити прекрасне у мистецтві. Досліджено особливості організації освітнього процесу з проблеми естетичного виховання засобами образотворчого мистецтва у позашкільних закладах Закарпаття відповідно до визначених періодів. Розкрито зміст, форми, методи освітньо-виховної роботи з естетичного виховання засобами образотворчого мистецтва у позашкільних закладах Закарпаття, шляхом порівняльного аналізу навальних планів, навчальних програм різних періодів, вивчення звітної документації, досвіду роботи закладів позашкільної освіти, де функціонували відділи образотворчого мистецтва (анкетування, інтерв'ю вчителів, батьків). Узагальнено результати професійно-творчої діяльності педагогічних працівників позашкільних закладів Закарпаття з проблеми естетичного виховання засобами образотворчого мистецтва, визначено перспективи використання результатів дослідження в сучасних умовах реформування позашкільної освіти України (наповнення змістового компонента художньо-мистецького виховання краєзнавчим, регіональним, полікультурним, культуро-творчим аспектами; застосування інтегративного, міждисциплінарного підходів, інтерактивних методів у викладанні мистецьких предметів; широке використання пленерів, екскурсій, віртуальних екскурсій із застосуванням сучасних ІКТ, конкурсів, виставок, зустрічей з відомими художниками Закарпаття і України; професійна орієнтація; проведення регіональних науково-практичних семінарів для викладачів мистецьких гуртків, студій, шкіл; залучення вихованців до участі у волонтерських акціях, творчих проєктах громадської ініціативи, пропагування досвіду створеної в Закарпатті цілісної системи мистецької освіти «школи мистецтв – коледж мистецтв – академія мистецтв», яка є унікальною в Україні тощо).^UThe thesis is a historical and pedagogical research of aesthetic education of children and youth by means of fine arts in out-of-school establishments of Transcarpathia in the XX - XXI centuries to determine promising areas of use of the aesthetic education experience by means of fine arts in the modern conditions of reforming out-of-school education. The historiography of the problem of aesthetic education by means of fine arts in out-of-school institutions of Transcarpathia in the XX-XXI centuries has been revealed, the main definitions of aesthetic education of children and youth by means of fine arts of the studied period have been substantiated. "Aesthetic education of children and youth by means of the fine arts" by which we mean purposeful process of influencing: awareness of the understanding of the essence and role of the means of the fine arts in the process of education; the formation of aesthetic tastes of a person by means of fine arts, a creative person according to the laws of beauty; development of artistic taste and perception; the ability to see, feel, understand beauty by means of fine arts; the formation of the ability to create beautiful things in art. The peculiarities of the educational process organization on the problem of aesthetic education by means of fine arts in out-of-school institutions of Transcarpathia in accordance with the periods defined by us have been investigated. The content, forms, methods of educational work on aesthetic education by means of fine arts in out-of-school institutions of Transcarpathia have been revealed by comparative analysis of curricula, study programs of different periods, study of reporting documentation, experience of out-of-school education establishments where fine arts departments functioned (questionnaires, interviews with teachers, parents). Has summarized the results of professional and creative activity of pedagogical workers of out-of-school institutions of Transcarpathia on the problem of aesthetic education by means of fine arts. The prospects for using the research results in the modern conditions of reforming out-of-school education in Ukraine have been determined (filling the content component of artistic and creative education with local history, regional, multicultural, cultural-creative aspects, the use of integrative, interdisciplinary approaches, interactive methods in teaching art subjects; wide use of plein-airs, excursions, virtual excursions using modern ICT, contests, exhibitions, meetings with famous artists of Transcarpathia and Ukraine and professional orientation, conducting regional scientific and practical seminars for teachers of art circles, studios, schools, attracting pupils to participate in volunteer actions, creative projects of public initiative, etc.).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Ніколенко Р. В. 
Стильові механізми виконавської та композиторської творчості Марка-Андре Амлена / Р. В. Ніколенко. — Б.м., 2021 — укp.

У роботі досліджується виконавська та композиторська творчість видатного франко-канадського піаніста-віртуоза Марка-Андре Амлена (Marc-André Hamelin), яка викликає зацікавленість широкого кола слухачів і професійних музикантів. Твори М. А. Амлена звучать на авторитетних конкурсах піаністів, а його концертні та студійні записи отримують схвальні відгуки провідних світових музично-критичних видань та відзначаються престижними винагородами. Втім, певні аспекти виконавської та композиторської діяльності митця поки що не отримали достатньо повного музикознавчого осмислення. В роботі обґрунтовується гіпотеза, що інтерес до творчості М. А. Амлена багато в чому зумовлений яскравим відображенням у ній важливих тенденцій сучасної культури, таких як опрацювання музичної спадщини минулого, діалогічність, використання іронії як засобу музичного мислення. Методологічною базою дослідження є комплекс ідей, втілених у естетично-філософських концепціях постмодерну. Однак, оскільки поняття постмодерн охоплює дуже широке коло соціологічних та мистецьких явищ, філософських ідей та культурологічних концепцій, в представленій роботі пропонується використовувати дотичну до постмодерну концепцію діалогу культур. Вона є більш предметною і дозволяє звузити коло досліджуваних питань та конкретизувати музичні явища, що слугують матеріалом дослідження. Використання цієї концепції дозволяє зосередити увагу на втіленні у музичному мистецтві принципу гри. В творчості М. А. Амлена він відображається у співставленні різних історичних стилів у рамках одного твору і специфіці застосування музичних цитат.^UThe work examines the performing and composing work of the outstanding French-Canadian virtuoso pianist Marc-Andre Hamelin, which arouses the interest of a wide range of listeners and professional musicians. М. А. Hamelin's works are performed at reputable piano competitions, and his concert and studio recordings receive positive reviews from the world's leading music and critical publications and are awarded prestigious awards. However, certain aspects of the artist's performing and composing activities have not yet received a sufficiently complete musicological understanding. The paper substantiates the hypothesis that the interest in the work of М. А. Hamelin is largely due to the vivid reflection in it of important trends of modern culture, such as the study of the musical heritage of the past, dialogicism, and the use of irony as a means of musical thinking. The methodological basis of the research is a set of ideas embodied in the aesthetic and philosophical concepts of postmodernism. However, since the concept of postmodernism covers a very wide range of sociological and artistic phenomena, philosophical ideas and cultural concepts, the presented paper suggests using the concept of dialogue of cultures tangent to postmodern. It is more substantive and allows you to narrow down the range of issues studied and specify the musical phenomena that serve as the research material. Using this concept allows you to focus on the implementation of the principle of play in the musical art. In the work of М. А. Hamelin it is reflected in the comparison of different historical styles within a single work and the specifics of the use of musical quotations.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Походзей П. І. 
ОПЕРНА СТУДІЯ НМАУ ІМЕНІ П. І. ЧАЙКОВСЬКОГО У КОНТЕКСТІ МУЗИЧНО-ТЕАТРАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ—ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ / П. І. Походзей. — Б.м., 2021 — укp.

У дослідженні визначена специфіка мистецького і педагогічного синтезу оперного сценізму. Охарактеризоване проблемне поле підходів, апробованих провідними українськими митцями в Оперній студії НМАУ імені П. І. Чайковського, що стає евристичним потенціалом для подальших мистецтвознавчих та культурологічних досліджень з проблем національної музичної культури та її міжнародних зв'язків другої половини ХХ — початку ХХІ століття. На підставі вперше представлених або наново переглянутих архівних матеріалів розкрито обставини творчо-педагогічної діяльності та здійснена естетична і мистецька специфікація персональних вимірів провідних майстрів Оперної студії. До наукового обігу введено інформацію про низку вистав, що стали значними мистецькими подіями загальнонаціонального значення. На особливу увагузаслуговує практичний сценічний досвід Оперної студії НМАУ ім. П. І. Чайковського, орієнтований одночасно на викладацьку діяльність і створення мистецького продукту. Студія, як багатофункціональний мистецько-педагогічний комплекс є носієм традицій, ініціатором новацій, виховною інституцією та фіксатором освітньо-фахового рівня.^UThe problem field of approaches is characterized tested by leading Ukrainian artists in the Opera Studio of NMAU named after P. I. Tchaikovsky, which becomes a heuristic potential for further art and cultural studies on the problems of national musical culture and its international relations in the second half of the XX –– early XXI century. Based on the first submitted or revised archival materials is circumstances of creative and pedagogical activity are revealed and the aesthetic and artistic specification of personal measurements of the leading masters of the Opera Studio is carried out. Information about a number of performances has been introduced intoscientific circulation which became significant artistic events of national importance. The practical stage experience of the Opera Studio of NMAU named after P. I. Tchaikovsky which focuses on both teaching and creating an artistic product. The studio is a carrier of traditions as a multifunctional artistic and pedagogical complex, initiator of innovations, educational institution and a fixer of educational and professional level. Practical stage experience of the Opera Studio of NMAU named after P. I. Tchaikovsky which focuses on both teaching and creating an artistic product deserves special attention in the context of the musical and theatrical culture of Ukraine in the second half of the 20 – early 21 centuries. A combination of artistic and stage, pedagogical, communicative and other components in its activities which provided by the pedagogical level, the composition of the performers (basic and exclusive composition, conservatory students, vocal group, orchestra, choreographic group) and the authors of the artistic solution of the performances (director, conductor, set designer, etc.), significant organizational and material resources turned the Opera Studio into multifunctional artistic and pedagogical complex. The effectiveness of this complex which is also a carrier of traditions, initiator of innovations, educational institution, fixator of educational and professional level, reigns undeniable influence on modern Ukrainian art culture in general and its representation in the world. It is determined that the stage of the Opera Studio is one of the leadingmechanisms for actualization of the cultural and historical potential of opera art in Ukraine. The experience of forming the stage mastery of the director, the vocalist was reconstructed in the context of socialist realism, nonconformist tendencies, metamodern as a generalized paradigm of art of the late XX –– early XXI centuries, presenting as explicit (normatively nominated features of the Kiev artistic stage), and implicit (aesthetically and individually defined toolkit author poetics) trends in the development of pedagogical systems. Research shows that artistic and pedagogical potential of the Opera Studio of NMAU named after P. I. Tchaikovsky, achievements of the opera stage of the studio which were realized in difficult political and social circumstances and conditions ofaesthetic transformations is an important factor in development musical and theatrical culture of Ukraine in the second half f the XX –– early XXI century.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Доля Р. С. 
Планарні діелектричні резонатори в режимі збудження мод шепочучої галереї / Р. С. Доля. — Б.м., 2021 — укp.

Мета роботи - розробка та дослідження надтонких, у порівнянні з робочою довжиною хвилі, планарних діелектричних резонаторів на робочих модах шепочучої галереї та їх використання в малогабаритних активних пристроях міліметрового діапазону довжин хвиль. Об'єкт досліджень – планарні (набагато тонкіші за робочу довжину хвилі) діелектричні резонатори в режимі збудження мод шепочучої галареї. Теоретичні та практичні результати. Підвищено електродинамічні характеристики планарних резонаторів. У планарному діелектричному резонаторі при введенні двох симетричних зазорів власна добротність може бути збільшена більш ніж у 4,5 раза і досягає 6000. Завдяки використанню планарного ДР у схемі стабілізації частоти твердотільного генератора хвилевідно-коаксіальної конструкції короткочасна нестабільність генератора не гірше, ніж 10-5. При використанні схеми індивідуального живлення діодів Гана досягається коефіцієнт підсумовування потужностей окремих діодів, що дорівнює 0,91. Новизна наукових результатів. Вперше експериментально та методом комп'ютерного моделювання показано можливість збудження мод шепочучої галереї в планарних діелектричних дискових резонаторах. На основі таких резонаторів побудовано діючий експериментальний зразок суматора потужності та схему стабілізації частоти генератора електромагнітних хвиль на основі діода Гана.Методи досліджень. Експериментальні характеристики вимірювались за допомогою аналізатора ланцюгів Pna-L N5230a 10MHz ÷ 40GHz Agilent Technologies та панорамного вимірювача КСХН Р2-65. Комп'ютерне моделювання здійснювалось за допомогою стандартного пакета програмного забезпечення CST Microwave Studio 2013, наданого Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ступінь упровадження. Результати роботи можна рекомендувати для проведення наукових досліджень різноманітних планарних діелектричних структур. Сфера використання. Розроблені в дисертаційній роботі діючій експериментальний зразок суматора потужності на основі планарного діелектричного резонатора та схему стабілізації частоти генератора на основі діоді Гана,можна використовувати в різноманітних пристроях як джерела електромагнітного випромінювання.^UGoal of the work -The aim of the work is to develop and study (in comparison with the working wavelength) of planar dielectric resonators in the operating modes of the whispering gallery and their use in small active devices of the millimeter wavelength range. Object of research - Planar (much thinner than the working wavelength) dielectric resonators in the mode of excitation of the whispering gallery modes. Theoretical and practical results. The electrodynamic characteristics of planar resonators are improved. In a planar dielectric resonator with the introduction of two symmetrical gaps, the intrinsic quality factor can be increased more than 4.5 times and reaches 6000. Due to the use of planar DR in the frequency stabilization circuit of a solid-state generator of waveguide-coaxial design. Short-term instability of the generator is not worse than 10-5. When using the scheme of individual charging of Gunn diodes, the power summation factor of individual diodes is equal to 0.91. Novelty of scientific results. First, the possibility of excitation of whispering gallery modes in planar dielectric disk resonators was shown experimentally and by the method of computer modeling. On the basis of such resonators the operating experimental sample of the power adder and the scheme of stabilization of frequency of the generator of electromagnetic waves on the basis of the Gunn diode is constructed. Research methods. The experimental characteristics were measured using a Pna-L circuit analyzer N5230a 10MHz ÷ 40GHz Agilent Technologies and a panoramic SWR R2-65 meter. Computer simulation was performed using the standard CST Microwave Studio 2013 software package provided by Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Degree of implementation. The results can be recommended for research of various planar dielectric structures. Scope of use. The current experimental sample of a power adder based on a planar dielectric resonator and a frequency stabilization circuit based on a Gunn diode developed in the dissertation can be used in various devices as a source of electromagnetic radiation.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Григоров В. О. 
Стінописи та мозаїки Києва другої половини ХХ століття: трансформація образно-пластичної системи / В. О. Григоров. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація поглиблено досліджує зміни образно-пластичної мови стінопису та мозаїки другої половини ХХ століття у спорудах м. Києва. Особлива увага приділяється 1960–1980-им рр., періоду стрімкого зростання популярності монументального живопису в міському просторі та кристалізації специфічних стильових рис.Актуальність роботи обумовлена неоднозначністю процесів навколо монументального спадку другої половини ХХ ст., зокрема проблемою їхнього руйнування в теперішній час у силу багатьох факторів. Метою дослідження є уточнення та деталізація процесу трансформацій образно-пластичної системи стінопису та мозаїки протягом 1950–2000-х років, визначення іконографічних та стилістичних особливостей для кожного етапу, на основі мистецтвознавчого аналізу класифікувати твори стінопису визначеного періоду.Важливим підґрунтям для дослідження є попередні напрацювання, які головним чином охоплюють київську практику в загальному контексті розвитку галузі на теренах України. Джерельна база дисертації складається безпосередньо з самих пам'яток, архівних документів та свідчень авторів. Проведене візуальне обстеження творів показало переважно незадовільний стан їх збереження. Для цілісного висвітлення первинного авторського задуму та зв'язку об'єкту з оточенням, було залучено світлини, зроблені одразу, або за кілька років після виконання твору. Значна частина фотоматеріалу Центрального державного архіву-музею літератури та мистецтва України була опублікована у відповідних фахових виданнях, каталогах та довідниках. Свіжий матеріал виявлено серед архівних фотографій художнього комбінату, які нині зберігаються у секції монументально-декоративного мистецтва Київської організації Національної спілки художників України. Там же було знайдено фотографії цілої низки раніше невідомих панно, що значно розширили список залучених об'єктів у роботі.У процесі дослідження впливу соціокультурних явищ на київський монументальний живопис було проведено роботу з протоколами секції монументально-декоративного мистецтва, офіційними листуваннями між керівництвом Спілки художників України та Міністерством культури, особовими справами художників у ЦДАМЛМ України. Документація Республіканської комісії з монументально-декоративного мистецтва стала у нагоді для уточнення атрибуції ряду творів, створених у проміжку між 1970–1980-ми рр. В рамках дослідження фахової освіти як важливої складової формування художньої школи було залучено архівні документи тодішнього КХІ (нині НАОМА), які нині знаходяться у Державному архіві міста Києва. Головним чином, робота була сфокусована на періоді відновлення навчально-творчої майстерні монументального живопису. Майстерня займає провідне місце у розвитку монументалістики Києва 1970–1980-х рр. На основі задіяного матеріалу вдалось уточнити періодизацію головних етапів розвитку другої половини ХХ ст. й виокремити специфічні засади образно-пластичної мови кожного з них. Перший етап – післявоєнний (1950-ті рр.), пов'язаний з неокласичною архітектурною стилістикою. Наступний етап розквіту охоплює найдовший часовий відрізок (1960–1980-ті рр.) і несе в собі активну трансформацію та пошук нових виразних образно-пластичних рішень. Становлення художньої мови припадає на пер. пол. 1960-х рр. і пов'язане з відмовою від художніх прийомів післявоєнного періоду. З середини десятиліття вагомим досягненням стає переосмислення професійними митцями народного мистецтва. Слід відміти різні експерименти із впровадження індустріальних методів для монументального оформлення типових будівель. Шукаючи виразні композиційні та образні рішення, наприкінці 1960-х рр. відбувається ускладнення образно-пластичної системи, з'являються концепції цілісного монументального оформлення вулиць. Поступово митці знаходять та привносять у мозаїки та стінописи Києва впізнаванні авторські риси. В 1970-х – на поч. 1980-х рр. київська монументалістика досягає найактивніших темпів розвитку. Перехідний період визначається кін. 1980-х – пер. пол. 1990-х рр. Відбувається спад у створенні нових об'єктів, а у тих, що виконуються тією чи іншою мірою прослідковуються художні риси, напрацьовані у минулих кількох десятиліттях. У роки незалежності монументальне мистецтво Києва розділяється на два центральні напрями за сферами застосування – релігійне та світське. Якщо розвиток стінопису та мозаїки у громадських спорудах 1990-х рр. перебував у стані стагнації, то поступове відновлення православної традиції Києва призвело до активних процесів відродження сакрального мистецтва наприкінці 1990-х – поч. 2000-х рр. Тоді ж відбувається державна опіка проектами реставрації та реконструкції київських пам'яток із залученням монументального оформлення, що позначилось на художній стилістиці. В останні роки активно популяризується новітня урбаністична тенденція стріт-арту, яка є репрезентована іншим колом художників, фактично ніяк непов'язаним з осередком київських монументалістів.Ключові слова: мозаїка, стінопис, друга половина ХХ ст., образно-пластична мова, Київ.^UDissertation looks into changes of figurative-plastic language in murals and mosaics on Kyiv city buildings during the second half of the XX century. It focuses on the 1960s–1980s when rapid popularity of monumental painting in the urban space started to grow and crystallize its specific stylistic features. Issues of the research are relevant due to ambiguous monumental heritage of the second half of XX century, especially considering their destruction nowadays caused by many factors. The study purpose is to specify and detail the process of figurative-plastic system transformation of murals and mosaics within 1950–2000s and to define iconographic and stylistic features for each stage. The murals classification is based on art analysis.Preliminary studies are important scientific ground for the research, which mainly comprise Kyiv practice in general development context of this sphere in Ukraine. Dissertation source base consists directly from the monuments themselves, archival documents and testimonies of authors. Conducted visual examination showed mainly unsatisfactory condition of their preservation. As a result photos made immediately or some years later after creation of monumental artwork were used for a holistic coverage of the original author's intention and for the connection between the object and environment. Most materials have been stored in the Central State Archive-Museum of literature and art of Ukraine. Yet most of them were already published in relevant professional publication, catalogues and directories. New materials have been found among archival photos of the art community, stored nowadays in the Section of monumental and decorative art of Kyiv organization of the National Union of Artists of Ukraine. Photos of a number of previously unknown panels were also found there, that in turn have broadened the list of objects involved in the work.During the research of influence of socio-cultural phenomena on Kyiv monumental painting the protocols of the Section of monumental and decorative art, official correspondence between leadership of the Union of Artists of Ukraine and Ministry of Culture, personal artists facts were analyzed.Republican Committee documentation of monumental and decorative art became beneficial for specification of the attribution of a number of works, created between the 1970s and 1980s.Archival documentation of Kyiv Art Institute (nowadays the National Academy of Fine Arts and Achitecture) was used, chiefly, to explore the revival of educational and creative studio of monumental painting. The studio takes the leading position in the monumental art development of Kyiv in the 1970–1980s. The research succeeded to specify periodization of the development of the Kyiv murals and mosaics of the second half of the XX century and to point out specific grounds of figurative-plastic language in them. The first post-war (the 1950s) stage is associated with neoclassical architectural style. The next stage of development covers the longest period of time (the 1960s–1980s) and actively transforms and searches new expressive figurative and plastic solutions. The artistic language formation dates back to the first half of the 1960s and is associated with the rejection of artistic methods of postwar period. Since the middle of the decade, the introduction and rethinking of folk art by professional artists becomes a significant achievement. Various experiments with the introduction of industrial methods for the monumental design of typical buildings should be noted. Complications of the figurative-plastic system appeared in search for expressive compositional and figurative solutions in the late 1960s. The concepts of holistic monumental design of the streets took place. Gradually, artists found and brought to the mosaics and murals of Kyiv recognizable author's features. In the 1970s and early 1980s, Kyiv monumental art reached its most active pace of development. The transition period is determined by the late 1980s – early 1990s. The performed objects, to some extent, followed artistic features earned in the past few decades. During the years of independence, Kyiv monumental art is divided into two central directions– religious and secular. If the development of murals and mosaics in the public buildings during the 1990s was in a state of stagnation, the gradual re-establishment of Kyiv Orthodox tradition led to the active process of sacred art revival in the late 1990s – early 2000s. At the same time, the state takes care of restoration and reconstruction projects of Kyiv monuments with the monumental decoration involvement, which affected the art stylistics. In the recent years, the new urban trend of Street-Art has become actively popularized, represented by another community of painters, in fact, not connected with the center of Kyiv monumental artists.Key words: mosaics, murals, second half of the XX century, figurative-plastic language, Kyiv.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Лю Ц. Ш. 
Декоративне оздоблення в дизайні одягу: художні засоби, інноваційні технології / Ц. Ш. Лю. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено актуальній проблемі мистецтвознавчого аналізу декоративного оздоблення в дизайні одягу ХХ – початку ХХІ століття з метою визначення художніх засобів його формування та інноваційних технологій створення. У роботі проведено комплексний системний аналіз еволюції декоративного оздоблення одягу, висвітлено творчість провідних дизайнерів одягу ХХ – початку ХХІ століть. Досліджено розвиток оздоблення одягу в творчості світових дизайнерів ХХ – початку XXІ ст., виявлено основні тенденції в оздобленні жіночого і чоловічого костюма цього періоду. Класифіковано особливості проєктних практик в творчості світових дизайнерів, досліджено діяльності найбільших дизайн-студій та майстерень в Європі, які займаються оздобленням одягу і співпрацюють зі світовими дизайнерами та брендами, описані унікальні технології декоративного оздоблення, що використовують відомі світові Будинки мод у своїй творчій діяльності, виявлено етапи створення ручного оздоблення одягу колекцій haute couture. Виявлено художні засоби в декоративному оздобленні костюма ХХ – ХХІ ст., розроблено систематизації оздоблення: за видом, за способом виготовлення, за способом фіксації обробки, за способом впливу на матеріал та іншими ознаками. Розроблено узагальнену систематизацію видів вишивки за основними та додатковими ознаками; надано класифікацію різновидів перфорації і аплікації за різними ознаками, систематизовано способи їхнього виготовлення; розглянуто художні засоби та сучасні техніки оздоблення текстильних матеріалів та виробів. Розроблено узагальнену систематизацію декоративного оздоблення одягу, виявлено специфіку та охарактеризовано можливі варіанти сучасних видів оздоблення та їх застосування в дизайні сучасних колекцій одягу. Виявлено вплив національних особливостей дизайнерів різних країн на вибір декоративного оздоблення одягу, оцінено частоту використання найпоширеніших видів декоративного оздоблення в колекціях дизайнерів різних країн. Проведено дослідження у галузі сучасного мистецтвознавства з питань сучасного та інноваційного декоративного оздоблення одягу. Проаналізовано та систематизовано основні напрями застосування інновацій у текстилі та дизайн-проєктуванні одягу – нано-, біотехнології, мікрокапсуляція, 3D-друк, смарт одяг тощо. Висвітлено вплив інноваційних технологій і матеріалів на естетичний аспект в дизайні одягу, розроблено їх систематизацію. Визначено художні засоби та технології створення декоративного оздоблення одягу ХХ – ХХІ ст.^UThe dissertation is devoted to the actual problem of the art analysis of decorative finishing in fashion design in the 20th century and at the beginning of the 21st century to determine the artistic means of its formation and innovative technologies of creation. The comprehensive systematic analysis of the evolution of decorative finishing of clothing; the coverage of the works of leading fashion designers of the 20th – early 21st centuries are conducted. The development of finishing of clothing in the works of world-famous designers in the 20th century and at the beginning of the 21st century is studied, and the main tendencies in finishing of women`s and men`s costumes of this period are revealed. The peculiarities of design practices in the works of world-famous designers are classified, the activities of the largest design studios and workshops in Europe that are engaged in finishing of clothing and collaborate with world-famous designers and brands are analyzed, the unique technologies of decorative finishing used by the world-famous Fashion Houses in their creative activity are described, the stages of the creation of hand-decorated clothing are identified. The artistic means in the decorative finishing of the costume of the 20th – 21st centuries are revealed, and the systematization of finishing is developed: by type, by the method of production, by the method of fixing of processing, by way of influence on the material, and by other signs. The systematization of the types of embroidery by the main and additional signs is developed; The systematization of kinds of perforation and application by various signs is provided, the ways of their manufacturing are systematized. The systematization of three-dimensional finishing of clothing is developed; the artistic means and modern techniques of finishing the textile materials and products are considered. The generalized systematization of decorative finishing of clothing is developed, the specificity and possible variants of modern types of finishing and their application in the design of modern clothing collections are revealed and characterized. The influence of national features of the designers from different countries on the choice of decorative finishing of clothing is revealed; the frequency of use of the most widespread types of decorative finishing in the collections of designers from different countries is estimated. The research in the field of modern art criticism on modern and innovative decorative finishing of clothing is developed. The main areas of application of innovations in textiles and design-projecting of clothing are analyzed and systematized, such as nano-, biotechnology, microencapsulation, 3D printing, smart clothing, etc. The influence of innovative technologies and materials on the aesthetic aspect in clothing design, their systematization is developed. The artistic means and technologies of creating the decorative finishing of clothing are determined.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Ніколенко Р. В. 
Стильові механізми виконавської та композиторської творчості Марка-Андре Амлена / Р. В. Ніколенко. — Б.м., 2021 — укp.

У роботі досліджується виконавська та композиторська творчість видатного франко-канадського піаніста-віртуоза Марка-Андре Амлена (Marc-André Hamelin), яка викликає зацікавленість широкого кола слухачів і професійних музикантів. Твори М. А. Амлена звучать на авторитетних конкурсах піаністів, а його концертні та студійні записи отримують схвальні відгуки провідних світових музично-критичних видань та відзначаються престижними винагородами. Втім, певні аспекти виконавської та композиторської діяльності митця поки що не отримали достатньо повного музикознавчого осмислення. В роботі обґрунтовується гіпотеза, що інтерес до творчості М. А. Амлена багато в чому зумовлений яскравим відображенням у ній важливих тенденцій сучасної культури, таких як опрацювання музичної спадщини минулого, діалогічність, використання іронії як засобу музичного мислення. Методологічною базою дослідження є комплекс ідей, втілених у естетично-філософських концепціях постмодерну. Однак, оскільки поняття постмодерн охоплює дуже широке коло соціологічних та мистецьких явищ, філософських ідей та культурологічних концепцій, в представленій роботі пропонується використовувати дотичну до постмодерну концепцію діалогу культур. Вона є більш предметною і дозволяє звузити коло досліджуваних питань та конкретизувати музичні явища, що слугують матеріалом дослідження. Використання цієї концепції дозволяє зосередити увагу на втіленні у музичному мистецтві принципу гри. В творчості М. А. Амлена він відображається у співставленні різних історичних стилів у рамках одного твору і специфіці застосування музичних цитат.^UThe work examines the performing and composing work of the outstanding French-Canadian virtuoso pianist Marc-Andre Hamelin, which arouses the interest of a wide range of listeners and professional musicians. М. А. Hamelin's works are performed at reputable piano competitions, and his concert and studio recordings receive positive reviews from the world's leading music and critical publications and are awarded prestigious awards. However, certain aspects of the artist's performing and composing activities have not yet received a sufficiently complete musicological understanding. The paper substantiates the hypothesis that the interest in the work of М. А. Hamelin is largely due to the vivid reflection in it of important trends of modern culture, such as the study of the musical heritage of the past, dialogicism, and the use of irony as a means of musical thinking. The methodological basis of the research is a set of ideas embodied in the aesthetic and philosophical concepts of postmodernism. However, since the concept of postmodernism covers a very wide range of sociological and artistic phenomena, philosophical ideas and cultural concepts, the presented paper suggests using the concept of dialogue of cultures tangent to postmodern. It is more substantive and allows you to narrow down the range of issues studied and specify the musical phenomena that serve as the research material. Using this concept allows you to focus on the implementation of the principle of play in the musical art. In the work of М. А. Hamelin it is reflected in the comparison of different historical styles within a single work and the specifics of the use of musical quotations.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Данилюк У. І. 
Студії танцю в культурно-мистецькому житті Києва 1910–1920-х рр. / У. І. Данилюк. — Б.м., 2022 — укp.

Проаналізовано наукові напрацювання українських та зарубіжних вчених, присвячені студійній хореографічній роботі, її місцю в культурно-мистецькому житті Києва 1910–1920-х рр. Історіографія проблеми умовно розподілена за п'ятьма групами: наукові праці, в яких фрагментарно висвітлено окремі аспекти обраної теми дослідження; дослідницькі розвідки, що розв'язують проблематику розвитку хореографічного мистецтва в Києві у 1910–1920-х рр.; наукові студії, пов'язані з вивченням процесів розвитку радянського хореографічного мистецтва першої третини ХХ ст.; культурологічні праці, що проливають світло на хід формування театральної царини Києва 1910–1920-х рр.; мистецтвознавчі праці, в яких представлено аналіз діяльності світового та українського художнього авангарду початку ХХ ст. Вагому роль у ході дослідження відіграли довідникові виданнями початку ХХ ст., радянські часописи 1910–1920-х рр., 1960–1980-х рр., автобіографічна література. Важливим стали словники, спеціалізовані довідникові та енциклопедичні видання, які містять фактологічні дані з дисертаційної проблематики.Джерельна база дослідження представлена документами з фондів Центрального державного історичного архіву України в м. Києві, Державного архіву Київської області та Архіву Музею театрального, музичного та кіномистецтва України (Київ). Другий розділ присвячено дослідженню культурно-мистецьких процесів, що відбувалися у зазначений період в Києві та з'ясуванню ролі європейського та російського мистецького чинника у них. Зазначено, що творча розбудова культурно-мистецької царини Києва у перші два десятиліття ХХ ст. відбувалася одночасно у всіх творчих площинах. Цьому, зокрема, сприяло економічне, політичне й культурне становище Києва до Першої світової війни (один з провідних культурних центрів не лише Російської імперії, а й Європи), після неї та за деякий час після революційних подій у Москві та Петрограді 1917 р., коли місто на Дніпрі стало зосередженням потужних мистецьких сил, що прибули з північних столиць колишньої імперії внаслідок пошуку втраченого побутового комфорту та нових творчих можливостей. Важливими мистецькими осередками, які істотно вплинули на формування культурного обличчя Києва у 1910–1920-х рр., стали: творче об'єднання «Кільце» (О. Екстер, О. Богомазов, К. Васильєва, Н. Шифрін, І. Рабінович та ін.), літературний гурток Б. Якубського (М. Зеров, М. Рильський, П. Тичина, Г. Костюк, М. Драй-Хмара, О. Бургардт та ін.), «Нарбутівський гурток» (П. Тичина, Л. Курбас, Ю. Михайлів, М. Семенко, Ф. Ернст, О. Чапківський та ін.), мистецький клуб «ХЛАМ», експериментальна школа «Школу руху» Б. Ніжинської, АХЧУ (Ф. Кричевський, І. Їжакевич, Г. Світлицький, М. Самокиш та ін.), АРМУ (М. Бойчук, О. Богомазов, М. Бурачек, В. Меллер, В. Єрмилов, О. Хвостенко-Хвостов та ін.). Важливим прикладом авангардних пошуків у театральному мистецтві стала творчість режисерів К. Марджанова, Л. Курбаса, Ю. Остерви, М. Терещенка, М. Бонч-Томашевського, а також кінорежисерів та операторів – Г. Затворницького, П. Єзерського, Семеновича, Підгорецького.З'ясовано, що внесок європейських та російських майстрів сцени у розвиток культурного простору Києва сприяв важливим мистецьким зрушенням, які відбулися як в академічній царині (класичний балет), так і у сфері хореографічних експериментів початку ХХ ст. Встановлено, що балет як культурно-мистецьке явище сформувався в Києві у 1900–1910-х рр. на підґрунті роботи балетмейстерів польського походження (С. Ленчевський, М. Ланге, В. Зелевський, А. Романовський, А. Познанський та ін.), які спільно з невеликим танцювальним колективом Київського міського театру вперше презентували ряд одноактних хореографічних спектаклів на музику європейських композиторів. Показ повноактних вистав став можливим завдяки гастрольній діяльності російських танцівників (С. Андріянов, О. Балашова, Л. Єгорова, Т. Карсавіна, М. Кшесинська, М. Обухов, О. Смирнова, М. Фроман, Б. Пожицька та ін.), а також потужній балетмейстерській роботі вихованців московської та петербурзької танцювальних шкіл (Б. Ніжинська, О. Кочетовський, М. Мордкін, І. Чистяков, Л. Жуков), які впродовж 1910–1920-х рр. першими в історії українського балету представили на київській сцені ряд всесвітньо відомих хореографічних творів академічної спадщини в редакціях провідних практиків світової балетної сцени (О. Горського, Л. Іванова, М. Петіпа, М. Фокіна). З'ясовано, що впровадження експериментальної діяльності у царині хореографії стало можливим завдяки гастролям європейських танцівників Т. Ар, Л. Джонсон, А. Дункан, В. Герт та ін., які презентували іншу (неакадемічну, вільну, пантомімну, експресіоністську) манеру танцю.^UThe scientific developments of Ukrainian and foreign scientists devoted to studio choreographic work, its place in the cultural and artistic life of Kyiv in 1910-1920s are analyzed. Historiography of the problem is conditionally divided into five groups: scientific works, in which some aspects of the chosen research topic are covered in fragments; research investigations that solve the problem of the development of choreographic art in Kyiv in 1910-1920s; scientific studies related to the study of the processes of development of Soviet choreographic art during the first third of the XX century; cultural works that clarify the formation of the theatrical sphere of Kyiv in the 1910-1920s; art works, which present an analysis of the world and Ukrainian artistic avant-garde of the early XX century. Reference books published in the early XX century, Soviet journals of 1910-1920s and 1960-1980s, autobiographical literature played a significant role in the study. Dictionaries, specialized reference books and encyclopedic editions, which contain factual data on dissertation issues, also have become important.The source base of the study is represented by documents from the funds of the Central State Historical Archive of Ukraine in Kyiv, the State Archives of Kyiv region and the Archives of the Museum of Theater, Music and Cinematography of Ukraine (Kyiv).It is established that the formation of the European cultural and artistic field of the early XX century was influenced by original philosophical and aesthetic concepts formed by representatives of the artistic environment as a reaction to major historical changes that took place in Europe during the 1910-1920s. It is proved that the search for a new artistic "language" affected all spheres of art (literature, music, architecture, sculpture, dance, painting, decorative and applied art, etc.) and contributed to the formation of a new type of artist – a universal personality that can realize in several artistic areas. Among the most influential artistic movements were Fauvism, Cubism, Surrealism, Expressionism, Dadaism, Futurism, and others.The second section provides the study of cultural and artistic processes that took place during this period in Kyiv and clarification of the role of European and Russian artistic factors in these processes. It is noted that the creative development of the cultural and artistic sphere of Kyiv in the first two decades of the XX century took place simultaneously in all creative areas. This was facilitated, in particular, by the economic, political and cultural situation of Kyiv (one of the leading cultural centers not only of the Russian Empire but also of Europe) before the First World War, after it and some time after the revolutionary events of 1917 in Moscow and Petrograd, when the city on the Dnipro river became a concentration of powerful artistic forces that came from the northern capitals of the former empire in search of lost everyday comfort and new creative opportunities. Among the important artistic centers that significantly influenced the formation of the cultural face of Kyiv in the 1910-1920s were the creative association Kiltse (Koltso, Ring) (A. Ekster, A. Bogomazov, K. Vasilieva, N. Shyfrin, I. Rabinovych etc.), literary group of B. Yakubskyi (M. Zerov, M. Rylskyi, P. Tychyna, H. Kostiuk, M. Drai-Khmara, O. Burghardt, etc.), Narbutovsky circle (Narbutovsky club/group) (P. Tychyna, L. Kurbas, Y. Mykhailiv, M. Semenko, F. Ernst, O. Chapkivskyi, etc.), art club H.L.A.M. (acronym from Ukrainian words which mean painters, writers, artists, musicians), experimental school Shkola rukhu (School of Movement) by B. Nijinska, AKHCHU (Association of Artists of Red Ukraine) (F. Krychevskyi, I. Yizhakevych, H. Svitlytskyi, M. Samokysh, etc.), ARMU (Association of Revolutionary Art of Ukraine) (M. Boichuk, A. Bogomazov, M. Burachek, V. Meller, V. Yermylov, O. Khvostenko-Khvostov, etc.). An important example of avant-garde research in theatrical art was the work of directors K. Mardzhanov (Kote Marjanishvili), L. Kurbas, J. Osterwa, M. Tereshchenko, M. Bonch-Tomashevskyi, as well as film directors and cinematographers – H. Zatvornytskyi, P. Yezerskyi, Semenovych, Pidhoretskyi.It was found that the contribution of European and Russian artists in the development of the cultural space of Kyiv led to important artistic changes that took place both in academia (classical ballet) and in the field of choreographic experiments of the early XX century.It was established that ballet as a cultural and artistic phenomenon was formed in Kyiv in the 1900-1910s on the basis of the work of choreographers of Polish origin (S. Lenchevskyi, M. Lange, V. Zelevskyi, A. Romanovskyi, A.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського