Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (102)Реферативна база даних (678)Книжкові видання та компакт-диски (157)Журнали та продовжувані видання (43)
Пошуковий запит: (<.>K=GAME$<.>+<.>K=MAKER$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 157
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Нечепоренко М. А. 
«Формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно особистісного саморозвитку» / М. А. Нечепоренко. — Б.м., 2019 — укp.

Багатофункціональність діяльності вчителя іноземних мов, динамічні зміни у сфері його професійної підготовки, необхідність неперервного вдосконалення професійних компетентностей та особистісних детермінант майбутніх учителів іноземних мов, а також зумовлена цими факторами потреба педагогічних ЗВО у реалізації науково обґрунтованої методики, що забезпечить становлення активної професійної індивідуальності фахівця, дозволить майбутньому вчителю іноземних мов виконувати завдання, покладені на нього сучасним інформаційним полікультурним суспільством та досягати вершин розвитку своєї особистості, спричинили вибір теми дисертаційного дослідження «Формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку».У дисертації з'ясовано стан проблеми формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку в педагогічній теорії і практиці фахової підготови вчителів іноземних мов в Україні, Німеччині, Великобританії та США. Проаналізовано нормативне та навчально-методичне забезпечення підготовки фахівців за кваліфікацією бакалавр освіти, вчитель німецької і другої іноземної мови та зарубіжної літератури.Обґрунтовано та вивчено теоретичні основи формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку. Конкретизовано смислові значення понять «професійно-особистісний саморозвиток», «готовність майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку». Під професійно-особистісним саморозвитком майбутніх учителів іноземних мов розуміємо внутрішній, свідомий, цілеспрямований процес особистісного вдосконалення та професійного зростання майбутніх учителів-філологів на основі процесів самопізнання, самоосвіти, самоконтролю та самореалізації. Готовність майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку визначаємо як складне професійно-особистісне утворення, що охоплює мотиваційно-спрямувальний, інформаційно-інтегративний, особистісно-регулятивний, рефлексивно-коригувальний компоненти і слугує основою для постійного підвищення рівня професіоналізму та самореалізації особистості майбутніх учителів іноземних мов.Визначено і теоретично обґрунтовано педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку: формування мотивації до професійно-особистісного саморозвитку через комплекс стимулювальних чинників; використання інтегративного ресурсу іноземної мови для здійснення професійно-особистісного саморозвитку; застосування смарт середовища професійно-особистісного саморозвитку. Розроблено структурно-функціональну модель формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку.Виокремлено та охарактеризовано спонукальний, когнітивний, інтернальний, рефлексивний критерії і відповідні показники, на основі яких визначено й експериментально перевірено низький, середній та високий рівні сформованості готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку. Рекомендованими формами організації навчального процесу є практичні заняття, самостійна робота, групова робота, тренінги, воркшопи, індивідуальні та групові консультації, круглі столи, диспути, конференції, самостійна робота із використанням інформаційних ресурсів, індивідуально-пошукова робота, відвідування відкритих уроків провідних педагогів. Обґрунтовано та експериментально доведено ефективність використання методів проблемного та активного навчання (дискусії, моделювання ситуацій, навчальні ігри), методів самостійної та групової позааудиторної роботи (опрацювання літератури іноземною мовою, онлайн-робота з веб-ресурсами), методу кейсів, методу «Портфоліо», веб-квесту. Практичне значення дослідження полягає у розробці методичного супроводу реалізації педагогічних умов формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку, діагностичного інструментарію для визначення рівнів сформованості готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку; комплексу інтерактивних освітніх ресурсів за тематикою професійно-особистісного саморозвитку вчителя іноземних мов. Видано навчальний посібник «Професійно-особистісний саморозвиток педагога в контексті актуальних трендів освітньої парадигми сучасності» та методичні рекомендації до навчальної дисципліни «Практичний курс основної мови» із циклу професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов. Створено смарт середовище у формі вебміксу за тематикою професійно-особистісного саморозвитку, що охоплює авторський тематичний блог «Педагог – професіонал та всебічно розвинена особистість», електронне портфоліо, веб-квест «Готовність учителя іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку: теоретична рефлексія».Ключові слова: майбутні вчителі іноземних мов, готовність до професійно-особистісного саморозвитку, структурно-функціональна модель формування готовності, педагогічні умови.^UMultifunctional activity of the teacher of foreign languages, dynamic changes in the field of his professional training, the need for continuous improvement of professional competencies and personal determinants of future teachers of foreign languages, and also due to these factors the need for pedagogical universities in the implementation of scientifically developed methodology, that will ensure the formation of active professional individuality of the future specialist, will allow the future teacher of foreign languages to reach the peaks of development of their personality, led to the choice of the topic of the dissertation study "Formation of future foreign languages teachers' readiness to professional-personal self-development". The object of the study is future foreign teachers' training. The thesis investigates the problem of forming the readiness of future teachers of foreign languages to professional-personal self-development in the pedagogical theory and practice of professional training of foreign languages' teachers in Ukraine, Germany, the United Kingdom and in the United States. The theoretical bases of professional-personal self-development are substantiated and studied. The semantic meanings of the concept "professional-personal self-development", "readiness of future teachers of foreign languages to professional-personal self-development" are specified. Due to our study, the readiness of future teachers of foreign languages to professional-personal self-development is defined as a complex professionally-personal formation, integrating in its structure motivational-dispositional, informational-integrative, personal-regulating, reflexivity-correcting components, aimed to raise the level of professionalism and self-realization of the personality of future teachers of foreign languages. The pedagogical conditions of formation of future foreign languages teachers' readiness to professional-personal self-development (formation of motivation to professional-personal self-development through a complex of stimulating factors; the use of an integral resource of a foreign language for accomplishing professional-personal self-development; creating a smart environment of professional-personal self-development.) are determined and theoretically substantiated. The structural-functional model of forming the readiness of future teachers of foreign languages to professional-personal self-development is developed. The motivational-stimulating, cognitive, internal, reflexive criteria and relevant indicators of the readiness of future foreign languages' teachers to professional-personal self-development are identified and characterized. According to the determined criteria are defined and experimentally checked the low, medium and high levels of the formation of future foreign languages' teachers' readiness to professional-personal self-development. The recommended forms of organization of the educational process are practical classes, independent work, group work, trainings, workshops, individual and group consultations, round tables, disputes, conferences, independent work with the use of information resources, individual search work, visiting the open lessons of leading teachers. The effectiveness of the use of the active methods, the method of projects, the methods of problem learning (discussions, modeling of problem situations, educational games), methods of independent and group extracurricular work (working out of literature in a foreign language, online work with interactive programs), method of cases, Portfolio method, a web-quest is experimentally confirmed. The integrated phased methodology of formation of future foreign languages' teachers' readiness to professional-personal self-development, that includes the predictive, design and practical stages, has been developed. A smart environment of professional-personal self-development is a web mix, that include the author's thematic blog, the electronic portfolio, a web quest, educational textbook (the text and the tasks in form of thematic cases contain hyperlinks to additional sources). Key words: future teachers of foreign languages, readiness to professional-personal self-development, structural-functional model of forming the readiness, pedagogical conditions.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Антонюк М. З. 
Інтрогресія як індуктор мінливості геному пшениці Triticum aestivum L. / М. З. Антонюк. — Б.м., 2019 — укp.

Роботу присвячено вирішенню питання, чи можуть включення чужинного хроматину (інтрогресії) до стабільного консолідованого геному викликати (епі)генетичні зміни у резидентному геномі. Дослідження виконано на лініях пшениці м'якої з інтрогресіями від трьох видів егілопсу. Показано, що перманентна фенотипна нестабільність деяких з них за ознаками морфології та молекулярного фенотипу (електрофоретичні спектри білків та ПЛР-апліконів) пов'язана з (епі)генетичною нестабільністю цитологічно стабільних гексаплоїдних ліній. На експериментальних моделях, гліадинових спектрах інтрогресивних ліній та спектрах бета-амілази, доведено, що фенотипні зміни викликаються змінами у нуклеотидних послідовностях генів через рух ретротранспозонів та експансію мікросателітних повторів. Генетичний аналіз інтрогресивних ліній за деякими ознаками привів до ідентифікації нових генів чужинного походження. Головним його результатом стало доведення необхідності характеризувати компоненти схрещування та гібриди F1 за картиною поведінки хромосом в мейозі. Без цієї інформації не можна побудувати адекватну модель успадкування ознаки.^UThe work is dedicated to solving the question if alien chromatin inclusions (introgressions) to a stable consolidated genome can cause (epi)genetic changes in the resident genome. The research was performed on common wheat introgressive lines, derived from the cross of common wheat cultivar Aurora Triticum aestivum (AABBDD) (♂) with wheat-Aegilops artificially developed genome substituted amphidiploids with genome structure AABBXX. In amphidiploids AABB is tetraploid component of Aurora genome, and XX subgenome is a genome of species Aegilops speltoides (SS) in Aurodes, Ae. sharonensis (SshSsh) in Aurosis, and Ae. umbellulata (UU) in Aurolata. The lines were developed and characterized for homeological identity of their introgressions of different amount and quality in the 90's. During some time of observation, it became obvious that beside stable lines, that demonstrated the same characteristics from generation to generation, there were also lines that were permanently changing for one or several traits, while remaining 42-chromosome. The assumption was made that their phenotypic instability was correlated with processes occurring in their genomes, and which were triggered by the hybrid nature of the genomes. Introgressive lines, both stable and variable, were studied for their karyotypes, and no difference among two groups of lines was identified. The lines were studied using biochemical (genes of storage proteins and enzymes), morphological (presence/absence of awns, mature glume color, spike shape, glume rigidity, pit on the glume base, glume hairiness) traits, and spectra of PCR products obtained with primers to transposons and SSR loci, specific to chromosomes of particular homeological group or chromosome specific. Comparative study of electrophoretic spectra of proteins and PCR products has shown that variability observed in generations of amphidiploids and introgressive lines is an integral feature of wheat plants with genomes of hybrid origin, and (epi)genetic changes occurring in hybrid genomes are the basis of this variability. This was demonstrated on two models: changes in gliadin spectra of introgressive lines and beta-amylase spectra are accompanied by changes in nucleotide sequences of genes. These changes can be caused by transposon activity, which can be localized directly in the gene (β-Amy), or in the intergenic region (Gli); and also by expansion of microsatellite repeats coding Glutamine (Gli). The main question of this research is: what is the real cause of this burst of variability observed in progenies of hybrid genomes: the presence of alien chromatin in their genomes, which is directly involved in the control of traits that we consider introgressed, or whether the changes arise in the chromatin of the resident genome. This question should be answered in favor of the latter assumption. Stability of the resident genome is disturbed by the molecular processes, which are triggered by the bringing together of different constant consolidated genomes in one hybrid genome. This mechanism of variability increase in introgressive progeny has great potential, as variability of plants of introgressive origin goes beyond the limits defined by the output genomes.Genetic analysis of introgressive lines for the trait of leaf sheath edge hairiness, presence awns, mature glume color, and powdery mildew resistance, led to the determination of genetic control of these traits in introgressive lines with alien genes, and identification of new genes: Hs-Ssh, Awn1, Bg2, introduced to the genomes of wheat lines from Aegilops species. The main result of this part of the research is the opinion that genetic analysis of introgressive lines does not give adequate results without careful study of cross components as to their genome structures, and hybrids of different populations – regarding features of transmission of the studied traits to their progeny in connection with this structure. For modeling of patterns of inheritance in terms of ratios of volumes of phenotypic classes, it is very important to have information about possibilities of formation of aneuploid gametes with reduced functionality and zygotes with limited viability, variability of progeny viability in segregating populations on different stages of ontogenesis. This information can be obtained through interpretation of chromosome configurations in M1 PMC of F1 hybrid. Development of an adequate model of inheritance requires performance of diallel crossings, and their results will serve to cross-check the model's accuracy.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Кузьміна О. А. 
Жанрова своєрідність дитячої опери в композиторській практиці XX – початку XXI століття / О. А. Кузьміна. — Б.м., 2019 — укp.

Робота присвячена дослідженню жанрової своєрідності дитячої опери XX – початку XXI століття. Розширено відомості про передумови появи цього феномену. Узагальнено результати наукових досліджень щодо широкого кола питань стосовно жанру, що вивчається. Виявлено термінологічні розбіжності у працях вчених різних національних шкіл, внаслідок чого запропоновано «дитячу оперу» вважати «зонтичним терміном» (В. Руф), що об'єднує два жанрових різновиди – оперу для дітей-виконавців та оперу для дітей-слухачів, кожна з яких отримує визначення.^UThe research is aimed at revealing genre distinctiveness of children's opera in composer's practice of 20th – early 21st century. Researchers and audience are today facing this phenomenon in all its diversity. For the first time this genre declared its existence in the first third of the 19th century. It is determined that children's opera takes its roots in the tradition of Hausmusik and its varieties – home and school theater. In addition, folklore elements (in particular songs and games with active and dramatic elements) and church plays with a musical component involving children (is common among the western countries) directly influenced the formation of the children's opera.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Темніков В. О. 
Моделі і методи контролю та управління функціональністю авіадиспетчерів / В. О. Темніков. — Б.м., 2019 — укp.

Безпека польотів (БП) в значній мірі залежить від людського фактора, який проявляється у вигляді помилок пілотів повітряних суден та авіадиспетчерів, що можуть бути обумовлені їх знаходженням у неналежному функціональному стані (ФС) та недостатнім професіоналізмом. Дисертація присвячена розробці нових моделей, методів та інформаційної технології інформаційної підтримки прийняття рішень (ІППР), застосування яких дозволяє підвищити якість контролю показників та управління функціональністю авіадиспетчерів з боку осіб, що приймають управлінські рішення (ОПР), протягом усієї їхньої виробничої діяльності, підвищити ефективність коригуючих дій, які вживають ОПР. Значно ускладнює вирішення поставлених завдань наявність істотного впливу на ФС авіадиспетчерів великої кількості зовнішніх і внутрішніх небезпечних факторів (часто таких, що мають випадковий характер), невизначеність та неоднозначність багатьох термінологічних та інших питань проблемної області, недостатня інформаційна забезпеченість ОПР. Результати досліджень формують новий науковий напрямок ІППР ОПР щодо коригуючих дій по відношенню до осіб, чий психофізіологічний ресурс має тенденцію до зниження, шляхом створення методологічних основ проведення контролю показників та управління функціональністю в умовах невизначеності впливу зовнішніх і внутрішніх небезпечних факторів. В дисертаційній роботі вперше вирішується проблема забезпечення ІППР на основі методів вербального експертного оцінювання показників ФС та рівня професіоналізму авіадиспетчерів з використанням лінгвістичних змінних та вдосконалення методик проведення контролю ФС на основі аналізу психофізіологічного стану особи. Розроблене алгоритмічне та програмне забезпечення дозволяє верифікувати запропоновані методи та моделі і провести експериментальне дослідження для підтвердження достовірності теоретичних положень та практичних розробок дисертаційного дослідження. Результати проведених досліджень впроваджені в міжнародному аеропорту «Київ», Головному центрі спеціального контролю Національного космічного агентства України, Національному авіаційному університеті та Київському національному університеті будівництва і архітектури.^UFlight safety (FS) largely depends on the human factor, which manifests itself in the form of errors of aircraft pilots and air traffic controllers, which may be due to pilots and air traffic controllers in inadequate functional state (FuncS) and their lack of professionalism. The dissertation is devoted to the development of new models, methods and information technology of information support for decision-making (ISDM), the use of which allows to improve the quality of monitoring indicators and control the functionality of air traffic controllers by management decision makers (DM), to increase the effectiveness of corrective actions that are carried out by decision makers, in in particular, at earlier stages to remove from work persons whose FuncS and/or level of professionalism of which ceases to meet established requirements. Significantly complicates the solution of the tasks set is the presence of a significant influence on the FuncS of air traffic controllers of a large number of external and internal hazardous factors (often of a random nature), the uncertainty and ambiguity of many terminological and other issues of the problem area, and insufficient information security of the decision maker. The paper analyzes the existing ways to reduce the influence of the human factor, analyzes modern methodological and information support for monitoring indicators and controlling the functionality of air traffic controllers, and proposes a concept for providing ISDM in conditions of uncertainty about the impact of external and internal hazardous factors on the FuncS. To implement the proposed concept, an ISDM method was developed, as well as models, methods and procedures for preventive and operational control of the functionality of air traffic controllers, the use of which allows for monitoring indicators and controlling the functionality of air traffic controllers throughout their entire production activity. In addition, algorithmic and software have been developed to verify the proposed methods and models and conduct experimental research to confirm the reliability of the theoretical provisions and practical developments of the dissertation research. The research results form a new scientific direction of the ISDM regarding corrective actions in relation to persons whose psychophysiological resource tends to decrease by creating theoretical and methodological foundations for monitoring indicators and controlling functionality under conditions of the uncertainty of the influence of external and internal hazardous factors. The dissertation is the first to solve the problem of providing ISDM based on methods of verbal expert estimation of FuncS indicators and the level of professionalism of air traffic controllers using linguistic variables and improving methods for monitoring human FuncS based on the analysis of their psychophysiological state. 40 The results of the research were introduced at the Kiev International Airport, at the Main Center for Special Control of the National Space Agency of Ukraine and in the educational process of the National Aviation University and Kyiv National University of Construction and Architecture.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Жукова О. А. 
Дидактична система формування соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів засобами ігрових технологій. / О. А. Жукова. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми формування соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів засобами ігрових технологій.Обґрунтовано концептуальні засади формування соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів засобами ігрових технологій. Визначено критерії та показники рівнів сформованості соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів, розроблено відповідний діагностичний інструментарій. Створено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено дидактичну систему формування соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів засобами ігрових технологій.Об'єкт дослідження – процес навчання студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів.Предмет дослідження – формування соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів засобами ігрових технологій.Мета дослідження – розробити, обґрунтувати й експериментально перевірити дидактичну систему формування соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів засобами ігрових технологій.Методи дослідження: теоретичні - аналіз і узагальнення сучасної літератури для розробки й упровадження в освітній процес авторської дидактичної системи формування соціальної компетентності; синтез, моделювання для систематизації та узагальнення інформації про об'єкт дослідження; емпіричні - анкетування, тестування, психолого-педагогічне спостереження для діагностики рівня сформованості соціальної компетентності; бесіди, опитування, педагогічне тестування, експертне оцінювання для з'ясування найбільш важливих показників сформованості соціальної компетентності в здобувачів освіти; педагогічний експеримент, що проводився з метою перевірки гіпотези; математичної статистики для опрацьовування експериментальних даних.Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що: уперше обґрунтовано концептуальні засади формування соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів засобами ігрових технологій (концептуальні ідеї, наукові підходи й принципи, які стали підґрунтям для розробки й забезпечення результативності дидактичної системи). Створено на теоретичному рівні та перевірено шляхом проведення педагогічного експерименту дидактичну систему, що є поєднанням цільового (загальна мета та система супідрядних їй цілей), концептуального (основні положення системного, особистісного, особистісно-зорієнтованого, компетентнісного підходів, загальнодидактичних і специфічних принципів досліджуваного процесу), змістовно-технологічного (описує та формує компоненти соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей: мотиваційно-світоглядний, когнітивний, діяльнісно-операційний, особистісно-рефлексійний; визначає найефективніші ігрові технології; дидактико-методичне забезпечення та поетапне формування соціальної компетентності, що визначається програмою та змістом навчальних дисциплін, а також розкриває дидактичні умови її результативності), контрольно-оцінного (критерії, показники, рівні сформованості соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей та результат дослідження) блоків.Практичне значення одержаних результатів полягає в розробленні та впровадженні в освітній процес студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів: дидактико-методичного забезпечення процесу формування соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей засобами ігрових технологій під час вивчення предметів психолого-педагогічного спрямування, презентованого у вигляді робочих програм навчальних дисциплін, дидактичних засобів навчання, методичних рекомендацій до спецкурсів (внесено зміни у варіативну частину навчального плану підготовки студентів гуманітарних спеціальностей із галузей знань 03 – гуманітарні науки: 035 – філологія; 032 – історія та археологія, 033 – філософія, 034 – культурологія; модифіковано навчально-методичні комплекси дисциплін: «Педагогіка», «Основи педагогіки», «Педагогіка та методика виховної роботи» й «Основи педагогіки та методики виховної роботи», «Культура педагогічного спілкування», «Педагогіка вищої школи», «Педагогіка і психологія вищої школи»; видано монографію з теми роботи; розроблено й упроваджено авторський спецкурс «Педагогічна інноватика»).^UThe dissertation is a theoretical and experimental research on the formation of social competencess of humanitarian students at classical universities by means of game technologies.The paper contains a conceptual bases for the formation of social competences of students by means of game technologies. It determines the criteria and indicators of the levels of social competence formation of students and develops appropriate diagnostic tools.Object of the research: the process of educating humanitarian students of classical universities.Scope of the research: the formation of their social competences through game technologies.Aim of the research: to develop, substantiate and experimentally test the didactic system of forming social competences of humanitarian students of classical universities by means of game technologies.Methods of the research: the theoretical - analysis and summarization of modern literature to develop and apply in the educational process the author's didactic system of formation of social competences; synthesis and modelling to summarise information about the object of study; the empirical - questionnaires, testing, psychological and pedagogical observation to diagnose the level of formation of social competences; interviews, surveys, pedagogical testing and expert assessment to determine the most important indicators of the formation of students' social competences. The pedagogical experiment was conducted to test the hypothesis, while the mathematical statistics methods were used to process the experimental data.Academic novelty of the gained results is that this is the first time when:the author grounded for the first time a conceptual bases for the formation of social competences of students by means of game technologies (incl. conceptual ideas, scientific approaches and principles which became the basis for development and maintenance of the efficiency of didactic system). The didactic system was created at the theoretical level and tested by means of a pedagogical experiment, which is a combination of the following sections:- the target (the purpose is the formation of students' social competences by means of game technologies and the system of subordinate goals), conceptual (basic provisions of the system, personality, personality and personality), general didactic and specific principles of the study process);- the content-technological (describes and forms the components of social competences of students of humanities: motivational-outlook, cognitive, activity-operational, personality-reflection; determines the most effective game technologies;- the control and evaluation (criteria, indicators, social competence level of students of humanities and the result of the research it) blocks.The paper also does the following:- develops a modified variant of combining the types of activities of humanitarian students of classical universities (the educational, self-educational, scientific-research, practical);- specifies the motivational, semantic, procedural, personality-evaluation criteria, indicators and diagnostic apparatus necessary for determining the levels of social competence of humanitarian students by means of game technologies.The practical significance of the obtained results is in the development and implementation in the educational process of humanitarian students of classical universities of the didactic and methodological support of the process of formation of their social competences by means of game technologies in the study of subjects of psychological and pedagogical direction, represented by work plans for courses taught, teaching aids, and methodological recommendations for special courses (changes were made to the variational part of the syllabus for the preparation of humanitarian students of the following specialties in specialization 03 (humanities): 035 - philology, 032 - history and archeology, 033 - philosophy, 034 - cultural studies). The author modified work plans of the following study disciplines: “Pedagogy”, “Basics of Pedagogy”, “Pedagogy and Methodology of Educational Work”, “Fundamentals of Pedagogy and Methods of Educational Work”, “Culture of Educational Communication”, “Pedagogy of Higher School”, “Pedagogy and Psychology of Higher School”. The author published the monograph and developed and implemented the special course “Pedagogical Innovation”.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Кунінець О. О. 
Корекція рухової сфери глухих дітей молодшого шкільного віку засобами оздоровчого туризму / О. О. Кунінець. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації досліджується проблема корекції рухової сфери глухих дітей молодшого шкільного віку засобами оздоровчого туризму. Теоретично обґрунтовано проблему особливостей рухового розвитку глухих дітей молодшого шкільного віку та з'ясовано засоби його корекції. Визначено показники розвитку рухових здібностей глухих дітей молодшого шкільного віку та їхніх однолітків, які чують, і здійснено порівняння отриманих результатів контрольних та експериментальної груп. Проведено оцінку рівнів розвитку базових рухових здібностей: початкового, середнього, достатнього і високого. Теоретично обґрунтовано методику корекції рухової сфери глухих дітей, на її основі розроблено та експериментально апробовано навчально-методичний інструментарій «Програма позакласних занять з оздоровчого туризму для глухих дітей 1–4 класів». Перевірено ефективність розробленої програми з оздоровчого туризму, що спрямована на корекцію та розвиток рухової сфери глухих дітей молодшого шкільного віку. Результати дослідження можуть бути використані в корекційно-розвивальному процесі в спеціальних загальноосвітніх школах-інтернатах для глухих дітей, у загальноосвітніх школах, в яких впроваджено інклюзивне навчання, в центрах інвалідного спорту, а також у процесі підготовки фахівців з корекційної педагогіки, ерготерапевтів, студентів факультетів фізичного виховання, вчителів, тренерів з інвалідного спорту, вихователів молодших класів; можуть слугувати основою для розробки психолого-педагогічних рекомендацій, а також для вдосконалення чинних програм.^UThe thesis deals with the problem of correction of motor sphere of deaf children of junior school age by means of health tourism. In this study the issue concerning peculiarities of motor development of deaf children of junior school age is theoretically analyzed and the means of its correction are elicited. Indicators of physical preparedness of deaf children of junior school age and their hearing peers were determined and a comparison of the results of the control and experimental groups was made. The following levels of development of basic motor abilities were determined: low, lower than average, average, above average and high. The health tourism program for deaf pupils of grades 1-4, who participate in extra-curricular education groups of touristic-linguistic direction of was elaborated, theoretically grounded and experimentally tested. The program is aimed at deaf children and allows them to acquire tourism skills and generally improve their health condition. Its goals also include development of physical abilities, moral and educational qualities in this category of children, disclosure of the individuality of each child, facilitating the speech and emotional development. The basis of the proposed training program is mobile games, relay race, general development exercises resulting in the acquisition of special knowledge, skills and habits of health tourism. The program introduces the speech material presented for each year of study from the 1st to the 4th grades. It is designed taking into account the psychophysical features of the development of deaf children and focuses on them acquiring the special vocabulary and phraseology. The knowledge which they got will allow the group members to adapt to the conditions of the natural environment easier, expand their scope significantly and deepen their knowledge and understanding of the surrounding world. The expected result also supposes the maximum development of pupils' abilities, the consolidation of their knowledge at school and their connection with life. The foot activities will help to develop the skills of proper walking, coordination of movements; develop basic physical qualities: speed-power, speed, power, flexibility, endurance, moral-volitional qualities: balance, self-confidence, activity, initiative, decisiveness, courage, perseverance. The results obtained in the study can be used in the correction-development process in special boarding schools for deaf children and centers for the disabled, while training specialists in correctional pedagogy, PE department students, teachers, coaches for disabled sports, tutors of the junior classes. The study can also serve as the basis for the development of psychological and pedagogical recommendations and requirements for special education, as well as for the improvement of the current program of special education and training in specialized schools.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Солодовнік О. О. 
Фінансово-економічна безпека публічно-приватного партнерства: стратегія захисту інтересів сторін / О. О. Солодовнік. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація присвячена науковому обґрунтуванню вирішення сучасної науково-практичної проблеми - розробці теоретико-методологічних положень та практичних рекомендацій щодо формування стратегії захисту фінансово-економічних інтересів сторін ППП, реалізація якої сприятиме підвищенню рівня ФЕБ ППП. Уперше з позиції синергетичної парадигми запропоновано концепцію забезпечення ФЕБ ППП, визначено методологічні засади щодо оцінювання, моделювання і прогнозування рівня ФЕБ ППП, розроблено методичний підхід до оцінки ФЕБ ППП на основі трьохкомпонентного показника. Розвинуто організаційне забезпечення взаємодії сторін ППП шляхом розробки концептуальної моделі взаємодії сторін ППП при забезпеченні ФЕБ ППП, здійснено економіко-математичне моделювання такої взаємодії шляхом розробки ігрової моделі морального ризику. Розвинуто організаційно-методичні підходи до стратегічного планування ФЕБ ППП шляхом обґрунтування послідовності і змісту етапів формування і реалізації стратегії захисту фінансово-економічних інтересів сторін ППП.^UThe thesis presents a scientific substantiation of the solution of a modern scientific and practical problem – the development of theoretical and methodological provisions and practical recommendations concerning the formation of a strategy for protecting the financial and economic interests of the parties to a PPP, the implementation of which will contribute to increasing the level of financial and economic security of the PPP. For the first time, the concept of ensuring financial and economic security of a PPP is proposed in terms of the synergistic paradigm; methodological bases for assessing, modeling, and forecasting the level of financial and economic security of a PPP are defined; a methodological approach to assessing financial and economic security of a PPP based on a three-component indicator of the integral components of financial and economic security of the private partner, FES of the public partner, and financial and economic security of the partnership is elaborated; a methodological approach to assessing FES of a PPP in the implementation of road transport infrastructure projects is developed. Organizational support of the parties to a PPP is improved by building a conceptual model of interaction of the parties to a PPP in ensuring financial and economic security of a PPP. The model defines the tasks of the financial and economic security subjects of a PPP in accordance with the stages of PPP implementation and implies the creation of a coordination mechanism. There carried out the modeling of the considered interaction by developing a game model of moral hazard including the parameters of financial and economic security of the partnership. Organizational and methodological approaches to strategic planning of financial and economic security of a PPP are perfected by justifying the sequence and content of the stages of formation and implementation of the strategy for protecting the financial and economic interests of the parties to a PPP.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Безчотнікова А. О. 
Відеоігри в системі соціальних комунікацій / А. О. Безчотнікова. — Б.м., 2019 — укp.

Об'єкт дослідження – відеоігри як канал масової комунікації. Мета наукового дослідження – визначити специфіку, типологію та способи застосування відеоігор у галузі соціальних комунікацій. Методи дослідження. Для систематизації теоретико-методологічних засад аналізу відеоігор та визначення дефініцій використовувалися описовий, порівняльний, історико-типологічний методи, метод контент-аналізу та семантичної кореляції. Для характеристики технологічної специфіки й особливостей сучасного функціонування відеоігор як каналу масової комунікації, опису структурних одиниць та жанрової типології відеоігор, визначення основних жанрів та жанрової домінанти – методи аналогії, екстраполяції аналізу та синтезу, застосовані на основі підходів структуралізму, що дозволяє розглядати комунікацію як систему операцій зі знаками, які забезпечують соціальну взаємодію для «конструювання соціальної реальності» (К. Леві-Стросс). Серед теорій аналізу масовокомунікаційних явищ використано семіотичну теорію, згідно з якою комунікаційні одиниці розглядаються через метод інтерпретації. Для аналізу ролі біхевіористських теорій та нейронауки у моделюванні впливу відеогри на аудиторію серед теорій масової комунікації обрано теорію використання та задоволення. SWOT-аналіз використано для визначення переваг та проблем, пов'язаних із застосуванням рекламної техніки – едвергеймінг. Аналіз етичної складової рекламних та PR-практик здійснено на основі авторської методики Ю-Кай Чоу «Окталайзис». Світові тенденції розвитку індустрії відеоігор розглянуто шляхом аналізу показника – кількість завантажень відеоігор з онлайн-сервісу цифрового поширення комп'ютерних ігор та програм «Steam». Для отримання та систематизації даних було використано REST API (Steam Web API 7) – веб-інтерфейс, який дає можливість одержати доступ до бази даних для збору інформації про профілі користувачів та завантажені ігри. За допомогою цього методу було одержано інформацію про 108,7 млн облікових записів «Steam» та 15606 ігор з інформацією про вікові обмеження, кількість користувачів кожної з ігор, середній час, проведений у грі, та жанр.Незважаючи на стрімкий розвиток світової індустрії відеоігор та зростання їх затребуваності в різних сферах людської діяльності (освіта, туризм, оборона, медіа, реклама, масова культура) у вітчизняній науці знайдемо тільки поодинокі праці на цю тему, на відміну від зарубіжних досліджень (США, Корея, Велика Британія, Німеччина, Швейцарія). Теоретичне значення даної дисертації полягає у створенні системи, яка б унаочнювала специфіку, типологію та способи застосування відеоігор у галузі соціальних комунікацій. Отримані наукові результати є новими; такими, що розширюють знання про нові медіа, нові інформаційно-комунікаційні технології, сприяють збагаченню традиційних форм, методів та підходів до вивчення соціальних комунікацій, роботи з масовою свідомістю в цифровому просторі. Інтеграція знань про відеоігри у сферу соціальнокомунікаційних досліджень має не тільки теоретичне, а й практичне значення. Використання потенціалу відеоігор як рекламного майданчика, дослідження ефективності гейміфікації для формування когнітивних, емоційних та соціальних мотиваторів у внутрішньокорпоративних комунікаціях, впливу на поведінку людини в цілому, дозволять результативно застосовувати комунікаційний потенціал відеоігор у рекламних та PR-практиках. Внесок автора полягає у комплексному й системному дослідженні відеоігор в системі соціальних комунікацій, розробці типології реклами у відеоіграх, визначенні жанрової домінанти відеоігор, а також винаході експрес-методу прорахунку індексу високої споживчої лояльності мультимедійним інформаційним продуктом, який належить до методів діагностики ставлення клієнтів до продуктів компанії.Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що теоретичні положення та висновки дисертації можуть бути використані у науково-дослідній сфері для подальшого наукового дослідження комунікаційного та технологічного потенціалу відеоігор в галузі соціальних комунікацій; створення ефективних гейміфікаційних стратегій при вирішенні комунікаційних завдань у різних сферах людської діяльності; у навчальному процесі для підготовки фахівців у галузі реклами та зв'язків із громадськістю. Наукові результати дослідження можуть бути застосовані під час викладання теоретичних та практичних дисциплін для студентів спеціальностей «Журналістика», «Реклама та зв'язки із громадськістю». Новітність нововпроваджуваного зумовлена утворенням системного підходу, що унаочнює специфіку, типологію та способи ефективного застосування відеоігор для вирішення комерційних та суспільноважливих проблем в різних сферах людської діяльності на сучасному етапі.^UThe object of the research is video games as a channel of mass communication. The goal of the research is to determine the specifics, typology and ways of using videogames in the field of social communications.Theoretical relevance of the thesis research is that it created a system that characterizes the specifics, typology and methods of video games usage in the field of social communications. The received scientific results are new; such as expanding knowledge about new media, new information and communication technologies, contribute to the enrichment of traditional forms, methods and approaches to the study of social communications, work with mass consciousness in digital spaceThis theoretical and practical results can be used in research area for further scientific developing, also the use of communication and technological potential of video games in the field of social communications to create effective gameplay strategies in solving communication problems in various spheres of human activities, as well as in the educational process of training specialists in the field of advertising and public relations. The scientific results of the research can be applied during lectures, laboratory and practical classes on the disciplines "Modern communication technologies in advertising and public relations", "Practice of advertising and PR-activities", in the special course "Theory of video games".


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Беспалова О. О. 
Формування готовності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії та ерготерапії до застосування фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності / О. О. Беспалова. — Б.м., 2019 — укp.

Об'єкт: процес професійної підготовки майбутніх бакалаврів з фізичної терапії та ерготерапії. Метою є теоретичне обґрунтування, розробка та експериментальна перевірка моделі формування готовності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії та ерготерапії до застосування фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності. Наукова новизна полягає у тому, що: вперше розроблено, теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено модель формування готовності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії та ерготерапії до застосування фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності, що охоплює взаємопов'язані структурні компоненти (змістовий, процесуальний, результативний) і базується на комплексі методологічних підходів (системного, деонтологічного, особистісного, діяльнісного, аксіологічного, компетентнісного) й сукупності специфічних принципів (інтеграції професійно-орієнтованих знань, практичної спрямованості підготовки, формування здоров'язбережувального середовища), передбачає удосконалення змісту професійної підготовки через посилення міжпредметних зв'язків, формування мотиваційно-ціннісного ставлення до фізкультурно-оздоровчої діяльності, удосконалення процесу професійної підготовки через впровадження технологій проблемного й інтерактивного навчання з використанням різних форм (проблемна лекція, лабораторні заняття, семінари, ділова гра, тренінги, виробнича практика), методів (проблемні, інтерактивні, проектні) й засобів (комплекси фізкультурно-оздоровчих вправ інноваційної спрямованості та ІКТ) навчання; уточнено сутність поняття «фізкультурно-оздоровча технологія», структурні компоненти готовності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії та ерготерапії до застосування фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності (мотиваційно-ціннісний, суб'єктний, когнітивно-змістовий та діяльнісний компоненти); розроблено критерії (мотиваційний, особистісний, теоретичний і праксеологічний), показники (сформованість та характер мотивації, емпатійні здібності та самооцінка готовності, сформованість професійних знань та сформованість професійних умінь), на основі яких охарактеризовано рівні (низький, середній, високий) готовності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії та ерготерапії до застосування фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності.^UObject: the process of professional training of future bachelors in physical therapy and ergotherapy. The purpose is theoretical substantiation, development and experimental verification of model of formation of future bachelors of physical therapy of ergotherapy for application of physical and recreational technologies in professional activity. The scientific novelty is that: the model of formation of future bachelors in physical therapy and theergotherapy for the use of physical and health technologies in professional activity is the first developed theoretically grounded and experimentally tested. It covers interconnected structural components (substantive, procedural, productive) and is based on a set of methodological approaches (systemic, deontological, personal, activity, axiological, competence) and a set of specific principles (principles of integrationprofessional-oriented knowledge, saving environment), involves improving the content of vocational training through the strengthening of cross-curricular links, the formation of motivational value Influence on physical-health activity, improvement of process of professional training through introduction of technologies of problem and interactive training with use of various forms (problem lecture, laboratory classes, seminars, business game, trainings, industrial practice), methods (problematic, interactive, project) and means (complexes of health and fitness exercises of innovative orientation and ICT) training; the essence of the concept of "fitness and health technology" is clarified, the structural components of the readiness of future bachelors in physical therapy and ergotherapy to the application of fitness and health technologies in professional activity are define (motivational-value, subjective, cognitive-active); criteria (motivational, personal, theoretical and praxeological) are developed, indicators are defined (the formation and nature of motivation, empathy and self-esteem, the formation of professional knowledge and the formation of professional skills).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Гонта В. С. 
Графічні технологічні засоби розвитку просторової уяви / В. С. Гонта. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертаційна робота присвячена комплексному методологічному дослідженню факторів формування просторової уяви, системи обмежень в реалізації графічних технологій розвитку просторової уяви з подальшим виявленням прогалин у тестуванні і запропонованими засобами їх усунення, на цій основі проведено дослідно-експериментальну роботу над створеним навчально-оцінювальним курсом «PROSTIR-UA».Визначено основні складові та психофізіологічні властивості побудови психічного процесу просторового уявлення.На основі аналізу графічно-орієнтованих методик виконано типологічне ієрархічне впорядкування методів та технологій розвитку просторової уяви.Визначено основні форми подання та технологічну формалізацію загальної методики розвитку просторової уяви, що відображені у розгляді основних складових структури тестів та детальній схемі встановлених критеріїв та їх складових. В роботі проведено порівняльний аналіз тестів за технологічними ознаками, результати аналізу виявили потенційно можливі невраховані критерії існуючих тестів та підкреслили важливість алгоритмізації тестів розвитку просторової уяви. Сформовано комбінований алгоритм тестів розвитку просторової уяви, основою якого є чотири види алгоритмів, використання широкого різновиду просторових задач та додаткових елементів тестування. Встановлено основні змістовні вимоги до оформлення тестових завдань та застосування автоматизованого тестування у системі комбінованого алгоритму тесту розвитку просторової уяви.Під час реалізації графічних технологій розвитку просторової уяви були визначені деякі функціональні обмеження та оптимальна структура наповнення тестів.Створено, протестовано та впроваджено дистанційний навчально-оцінювальний курс «PROSTIR-UA» на базі системи дистанційного навчання Moodle, котрий окрім виконання головної мети – якісного графічно-технологічного та навчального процесу, ще надає можливість наповнювати навчальні курси інформаційними, навчальними та оцінюючими матеріалами.^UThe basic components and psycho-physiological properties of the construction of the mental process of spatial representation were determined.On the basis of the analysis of graphically-oriented techniques, a typological hierarchical arrangement of methods and technologies for the development of spatial awareness was performed.The basic forms of presentation and technological formalization of the general methodology for the development of spatial awareness, which are reflected in the consideration of the main components of the structure of the tests and the detailed scheme of the established criteria and their components, are determined. In the work the comparative analysis of tests according to technological features was conducted, the results of the analysis revealed potentially possible unaccounted selected criteria of the existing tests and emphasized the importance of algorithmic analysis of the spatial awareness development tests. The combined algorithm of spatial awareness development tests was formed, the basis of which are four types of algorithms, the use of a wide variety of spatial problems and additional testing elements. The basic substantive requirements for the execution of the test tasks and the application of automated testing in the system of the combined algorithm of the spatial awareness development test were established.Investigated the use of specialized mobile applications as a new tool for checking and training the development of spatial imagination. Classification of spatial games as a necessity for the systematic integration of the game software into various training courses for technical, architectural, artistic and other specialties related to spatial thinking, because each game has its own peculiarities related to the ultimate goal of the game product and its strategy. A comparative analysis of mobile gaming software products made it possible to evaluate human abilities that facilitate the passing of the game and, in parallel, develop the human capabilities needed in professional activities.During the implementation of the graphic technologies for the development of spatial awareness some functional constraints (limited capabilities, the function of time, age of the person, the nature of information, profile direction, psycho-emotional disorders, chronic intoxication) and optimal structure of the filling of tests were determined. The influence of age characteristics, individual peculiarities of memory and the connection of the profile of the person to spatial abilities is considered.In determining the optimal structure and content of the spatial awareness development tests using graphic technological means, pilot research was carried out which includes five stages of scientific and pedagogical research: diagnostic, prognostic, organizational, practical and generalization, which form the basis of the general testing methodology.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Омельченко І. М. 
Психологія комунікативної діяльності дошкільників із затримкою психічного розвитку / І. М. Омельченко. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація містить результати порівняльного дослідження з розкриттям структурно-функціональних і динамічних особливостей формування комунікативної діяльності дошкільників із затримкою психічного розвитку від середнього до старшого дошкільного віку, охоплюючи комунікативні процеси, психологічні механізми та їх вияви у комунікативній діяльності, з урахуванням онтогенезу психологічних меж Я, інтерсуб'єтної взаємодії з Іншим у соціумі, менталізації імпліцитної та експліцитної, інтрасуб'єктної взаємодії з персоналізованим Іншим, парасоціальної взаємодії з Іншим у культурі, інтерсуб'єктного стосунку з Іншим у культурі (з дитячо-дорослою спільнотою). Виявлені специфічні особливості функціонування мотиваційних, інтерсуб'єктних, смислових та рефлексійних складових комунікативної діяльності покладено в основу розробки моделі її формування. Основним інструментом забезпечення змісту системи корекційно-розвивальної роботи є технологія формування комунікативної діяльності орієнтована на розвиток ключових підструктур: психологічних меж Я, інтерсуб'єтної взаємодії з Іншим у соціумі, менталізації імпліцитної та експліцитної інтрасуб'єктної взаємодії з персоналізованим Іншим, парасоціальної взаємодії з Іншим у культурі, інтерсуб'єктного стосунку з Іншим у культурі (з дитячо-дорослою спільнотою). Апробовано технологію формування комунікативної діяльності, доведено ефективність корекції на основі експериментальної процедури.^UThe thesis examines the issue of communicative activity psychology at preschool age children with developmental delay. The concepts of "communication", "interactions" and "communicative activity" are considered; it is noted that, today, the discourse and scientific substantiation of these concepts acquire an interdisciplinary character and are developed within various scientific disciplines: communication theory, psycholinguistics, communicative linguistics, linguistic pragmatics, communicative philosophy, sociology, cultural studies, psychology, pedagogy and other fields of knowledge. The genesis of communicative activities, as a multidimensional reality, is a trigger mechanism for implementation of a child's internal and external dialogical communications and contains in its own structure the semantic and reflective (axiological-meaning) components of onto- and subject-genesis. A communicative activity on the socio-cultural plane is both noumenal and phenomenological in nature. The phenomenological side is characterized by informational processes that are dichotomous, which means that they determine the content of both internal and external worlds. External communications through informational messages help to provide information about results of cultural activities and transmit cultural values into the world. The inner side of communicative activities determines creative links and "values-images" creation as a result of mutual links of phenomena and acts of the nature, human beings, culture and society. Criteria, parameters, indicators were developed, psychological diagnostic researching methods for communicative activities of preschool children with developmental delay were selected and modified, which became the basis of the diagnostic set. A scientifically grounded experimental model of communicative activity research for preschool children developmental delay was created. The peculiarities of the formation of communicative activity components at preschool-age children with developmental delay are revealed in the thesis. The peculiarities of the motivational, inter-subjective, semantic and reflective communicative activity components at preschoolers with developmental delay are shown. The types of formed communicative activities of such children are differentiated. A technology for communicative activity forming at preschool-age children with developmental delay was theoretically substantiated, this technology was developed and its effectiveness was tested experimentally. The psychological and pedagogical conditions for implementation of the communicative activity forming technology are determined and discussed. The thesis outlines the following principles of communicative activity formation at preschoolers with developmental delay: strategic principles - post-non-classical, taking into account of many approaches and a paradigm; value-semantic orientation; subjective orientation; internalization-exteriorization; unity of consciousness and activity; focus on a peer; clear boundaries of interaction; adults' anticipatory initiatives; communicative activity formation at games; communicative activity formation with support on a personal type of attitude towards peers; awareness and reflexivity; as well as tactical principles - modelling of content, methods and techniques; psychological and pedagogical support for a child's personal inclusion into corrective and developmental activities; dialogue interactions. The ideas of the basic conceptual existential-subjective and technological approaches to communicative activity formation at preschoolers with developmental delay are highlighted. The directions and stages of communicative activity formation at preschoolers with developmental delay are theoretically substantiated (the directions: corrective-developmental and educational-consultative; the stages of formation: communicative activity with the Other in society, communicative activities with the Other in culture, communicative activity with the personalized Other, understanding of causes and prediction of the Other's behaviour; values and meanings of communicative activity). The results of the forming experiment prove expediency and effectiveness of the proposed technology, which contributes to communicative activity improvement at preschoolers with developmental delay.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Коцур С. Г. 
Підготовка вчителів іноземних мов в університетах Австрії / С. Г. Коцур. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено актуальній проблемі підготовки вчителів іноземних мов в університетах Австрії. У роботі розглянуто сутність поняття «професійна підготовка вчителів іноземних мов», визначено її різновиди; виділено компетентності, якими повинен опанувати майбутній учитель за цим фахом. Визначено специфічні ознаки професійної підготовки вчителів іноземних мов, сучасні тенденції до їх іншомовної підготовки. Розглянуто питання особливостей університетської освіти та можливостей її модернізації у ХХІ ст. Висвітлено основні напрями сучасної освітньої політики Австрії. Розглянуто освітні програми підготовки майбутніх учителів іноземних мов, що охоплюють загальну освіту, професійну освіту та інтегровані педагогічно-практичні заняття. Охарактеризовано форми, методи і технології організації навчання вчителів іноземних мов в університетах Австрії. Здійснено порівняльний аналіз університетської підготовки вчителів іноземних мов в Австрії та Україні, визначено її спільні та відмінні риси; розроблено модель підготовки вчителів іноземної мови в університетах України на основі австрійського досвіду. Виділено, охарактеризовано й експери¬ментально впроваджено основні шляхи модернізації підготовки вчителів іноземної мови в університетах України на основі австрійського досвіду.^UThis dissertation deals with the comparative research of the teacher training programs in Austria. This dissertation deals with the notion of «professional training of future teachers of the foreign languages» and its varieties. The author has highlighted the competences which every future teacher of foreign languages should have. Moreover, the peculiarities of the professional training of foreign language teachers have been elaborated. The issues and peculiarities of university education and its ways of modernization have been discussed as well. We have also defined the central tendencies of the modern educational policy in Austria. Up until now, there have been 23 public and 11 private universities, and 23 professional colleges in Austria. Austrian universities allow obtaining a bachelor degree (six or eight semesters and from 180 to 240 ECTS) and a master degree (around four semesters and from 60 to 120 ECTS). Teacher training programs in Austria require two subjects that a future teacher is planning to teach. Language teachers can opt for teaching two foreign languages or a foreign language and another subject. These programs consist of general pedagogical education, professional education, and pedagogical internship. All the courses at Austrian universities vary by the type, structure, and requirements of the course: for example, there are lectures, proseminars, seminars, practical courses, excursions, internship, trans-subject projects, etc. The main focus of the teacher training programs in Austria is on the individual approach. The essential means of the individual approach at the Austrian universities are the audio texts, written and oral performance, and the ability to solve communicative-situational tasks. Among the modern methods of education, only a few of them are in priority such as creating, role-playing, educational games, and teaching. Among modern technologies, mixed learning, problem-based learning, and project-based learning are of high demand. The comparative analysis of the university education of the future teachers of foreign languages in Austria and Ukraine; their similarities and discrepancies have been defined. The model of the teacher training program based on Austrian educational experience has been elaborated, taking into consideration Ukrainian system of education, the goal, methods, structural principles. It has been proved that all the elements are interconnected and can form the complex system of pedagogical programs improvement in Ukraine, basing on Austrian experience. We have characterized and emphasized the main ways of modernization of the training programs of future teachers of foreign languages in Ukrainian universities. First, improvement of curriculum, methods of professional training, a workplace before/after graduation from a university, implementation of the dual education can considerably enhance the teacher training programs. Second, expansion of the internship in the European countries and an introduction of the one-year pedagogical internship at the university can help to gain a pedagogical experience.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Федорова Є. В. 
Видовищна зачіска у сучасній індустрії моди: історія, специфіка, дизайн технології. / Є. В. Федорова. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації проаналізовано видовищну зачіску як історичний, соціальний, культурний, мистецький феномен; її форми, призначення, специфіку як художнього витвору. Виявлено недостатньо досліджені проблеми видовищної зачіски в ділянках історії перукарського мистецтва, дизайн-технологій, науково-категоріального апарату. Здійснено порівняльний аналіз її історично сформованих стилістичних модифікацій та, водночас, прийомів інноваційних рішень в контексті сучасних дизайн-технологій.Відзначено, що специфіка сучасної видовищної зачіски та її модифікації, відповідають провідним стилістичним тенденціям часу та запитам моди, згідно загальнокультурного стану суспільства. З'ясовано практичні прийоми композиційно-конструктивного рішення видовищної зачіски в контексті сучасних дизайн-технологій. Розкрито роль подіумних презентацій в поширенні бізнес-ідей щодо видовищної зачіски як продукту сучасної індустрії моди та дизайну. Представлено авторську технологічну модель створення видовищної зачіски.^UThe dissertation clarifies the specificity of the modern spectacular hairstyle and its modifications, its correspondence to the leading stylistic tendencies of the time on fashion requests, according to the general cultural state of society. The work founds out the practical techniques for the compositional design of a spectacular hairstyle in the context of modern design technologies. It also reveals the role of catwalk presentations in spreading business ideas on a spectacular hairstyle as a product of the modern fashion and design industry. The author presents a technological model for creating a spectacular hairstyle.The research analyses the appearance of a spectacular hairstyle, due to objective historical reasons and the society development, been evidenced and embodied by samples of different nature and origin. These include written sources, documents, literary works, archaeological and ethnographic materials, historical and cultural monuments, and works of art, photographs and audiovisual materials. Their consideration and analysis shows the need to expand the research base through the introduction of scientific data, the need for their understanding to determine the role, place and significance of a spectacular hairstyle as a cultural and artistic phenomenon, a work of modern design and a product of the fashion industry. The work reveals how widely these issues are covered in the scientific literature.The dissertations works out the ideas on the methodological approaches of the contemporary art and fashion historians, designers, and image makers developed by them in the XX – beginning XXI century in the study of fashion, style, image, hair, laying the basis of this study scientific direction formulation. This is the genesis of a spectacular hairstyle, the interaction of its stylistic and image elements, the technical and technological components of its implementation (modeling), etc. The classification characteristics of certain types, subtypes and components of a spectacular hairstyle thereare the data, the analysis of which allows to take into account such indicators as materials (natural and artificial); methods of creating hairstyles (technical, designer); design parameters (methods of preparing hair, structural details, methods of attachment), the purpose of creation (a hairstyle target).The work analyses the spectacular hairstyle, having been formed and been popularwithin society for thousands of years, due to historical and political conditions, religious requirements, and aesthetic ideals of the time. It was influenced by lifestyle, traditions, fashion, and personal tastes. The hairstyle is an attribute of class identity and belonging, as a result of which it has a wide range of functions.The issues of building a personal image, techniques and technology of hairstyle modeling, the place of a spectacular hairstyle in the modern fashion industry are considered. Image technologies, applied by a modern master of hairdressing art, a spectacular hairstylesdesigner, are based on imaginative ideas, thus visualizing the result, forming its essential content, ideological and thematic basis of the project design, the basis for goals and objectives. The selection of techniques and materials is also oriented towards their implementation.A new level of a spectacular hairstyle presentation is the catwalk shows and professional art events – festivals, competitions, championships of various target areas. The hairdressing festival, being a kind of national holidays, is a spectacle, serving as an important mechanism for transferring cultural traditions from generation to generation, the center of creative atmosphere, a place for popularizing spectacular hairstyles, one of the key design sites where, thanks to a public demonstration, projects are modified into everyday forms and become available to the masses.The obtained results will contribute to the development of hairdressing art and contribute to increasing the artistic and aesthetic level of the Ukrainian hair designers' competitiveness at the world level.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Касіч Н. П. 
Виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності / Н. П. Касіч. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 – теорія і методика виховання. – Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України. – Київ, 2019.Дисертацію присвячено актуальній проблемі виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності. Шляхом теоретичного аналізу уточнено сутність понять «цілеспрямованість особистості», «виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності». Уточнено компоненти (когнітивний, емоційно-ціннісний, довільного імпульсу, діяльнісно-практичний); охарактеризовано критерії (когнітивний, емоційно-ціннісний, довільного імпульсу, діяльнісно-практичний) з відповідними показниками та рівні вихованості цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності (високий, середній та низький).У дисертаційному дослідженні узагальнено досвід закладів загальної середньої освіти з виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності. Вперше розроблено та експериментально перевірено педагогічні умови (впровадження дієвих форм і методів виховної роботи з метою формування у старших підлітків мотивації до фізкультурно-оздоровчої діяльності; залучення старших підлітків до організації та проведення змагальної діяльності на різних рівнях на основі створення ситуацій успіху; налагодження взаємодії сім'ї і школи у вихованні цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності; забезпечення комплексної роботи з учителями фізичної культури, інструкторами з оздоровчого плавання та фітнесу щодо виховання цілеспрямованості учнів 7–9-х класів) і методику виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності.Висвітлено й досліджено досвід закладів загальної середньої освіти з виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності. Це дало нам змогу виявити загальні проблеми щодо виховання цілеспрямованості старших підлітків, їх потреби та інтереси, які слід врахувати й уточнити під час проведення і організації фізкультурно-оздоровчої діяльності. Як свідчить досвід сучасних закладів загальної середньої освіти, у процесі занять фізкультурно-оздоровчою діяльністю можна реалізовувати виховні завдання шляхом застосування як традиційних, так і нетрадиційних засобів, форм і методів спортивної діяльності тощо.З'ясовано, що проблема виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності є малорозробленою в освітньому середовищі України.Зміст експериментального дослідження також передбачав використання методологічних та психолого-педагогічних концепцій (систем поглядів), а саме: концепція особистісно орієнтованого виховання, концепція особистісно-розвивального навчання, концепція проблемного навчання.Зміст виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності передбачав використання принципів доступності, наочності, культуровідповідності, суб'єкт-суб'єктної взаємодії, системності.Визначено методику виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності та експериментально перевірено її ефективність. Формами виховання цілеспрямованості учнів 7–9-х класів у фізкультурно-оздоровчій діяльності було обрано: індивідуальні, колективні, самостійні, позакласні та позашкільні. Основними видами виховання цілеспрямованості учнів 7–9-х класів ЕГ було обрано оздоровче плавання та його елементи; фітнес, який передбачав урахування інтересів та бажань старших підлітків; спортивні ігри, змагання та традиційні заняття з фізичної культури.^UDissertation for the scientific degree of a Candidate of Pedagogical Sciences in speciality 13.00.07 – Theory and Methods of Education. – Institute of Problems on Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. – Kyiv, 2019.This thesis is devoted to the actual problem of development of dedication to purpose in senior teenagers in the process of physical education and recreation activities.The essence of the concepts of «personality's dedication of purpose», «development of dedication to purpose in senior teenagers in physical education and recreation activities» has been specified by means of theoretical analysis. The criteria (cognitive, emotional-value, arbitrary impulse, activity-practical) are specified; the criteria (cognitive, emotional-value, arbitrary impulse, activity-practical) are characterized with the corresponding indicators and levels of development of dedication to purpose in senior teenagers in physical education and recreation activities (high, medium and low).In the research the potential of physical culture and recreation activity is analyzed in relation to the upbringing of purposefulness of senior teenagers. For the first time theoretically grounded, developed and experimentally verified pedagogical conditions for the education of the purposefulness of senior teenagers in physical culture and health activities (introduction of effective forms and methods of educational work in order to form the motivation of senior teenagers for physical culture and recreation activities among older adolescents, involving older teenagers in the organization and conduct of competitive activities on Different levels based on the creation of successful situations; Establishing the interaction of family and school in the education of the purpose of older teens in physical culture and health activities, providing comprehensive work with teachers of physical culture, health improvement and fitness instructors in raising the focus of students 7-9 grades).The experience of general secondary educational institutions in development of dedication to purpose by means of PE and recreational activities has been studied and presented. This allowed us to identify general problems related to development of dedication to purpose in senior teenagers, their needs and interests that should be considered and specified during the organization of physical education and recreation activities. The experience of modern general secondary educational institutions shows that in the process of being engaged in physical education and recreation activities it is possible to carry out educational tasks through the use of both traditional and non-traditional means, forms and methods of sports activities etc.It was determined that the problem of development of dedication to purpose in senior teenagers in the process of PE and recreation activities is poorly developed in the educational environment of Ukraine.The content of the empirical research also included the use of methodological, psychological and pedagogical concepts (systems of views) namely the concept of person-oriented education, the concept of education that leads to personal development and the concept of problem-based learning.The essence of development of dedication to purpose in senior teenagers in the process of PE and recreation activities involves the use of accessibility, clarity, cultural accordance, inter-subject interaction, systematic approach and consistency principles.Methodology of development of dedication to purpose in senior teenagers in the process of PE and recreation activities has been determined, its efficiency has been empirically verified. The following forms of development of dedication to purpose in 7th - 9th graders in the process of physical education and recreation activities have been selected as the main ones: individual, collective, independents, extra-curricular and out-of-school activities. Recreational swimming and its elements; fitness that includes taking into account interests and desires of senior teens; sports games, competitions and traditional physical education classes have been chosen as main types of development of purpose-dedication in 7th-9th graders.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Поліщук Н. О. 
Термінолексика як джерело оновлення газетного тексту (на матеріалі газет перших десятиліть ХХІ ст.). / Н. О. Поліщук. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація присвячена дослідженню термінолексики в сучасному українському газетному тексті. Термінну лексику розглянуто в двох площинах: структурно-семантичній та комунікативно-функційній.Поглиблено зміст поняття “термінолексика”, з'ясовано специфіку її функціонування в газетному тексті. Обґрунтувано проблеми мовної динаміки, зокрема процеси актуалізації, активації, денотативно-конотативної переорієнтації, пасивізації, окнижнення та орозмовлення в сучасному газетному контенті. Окреслено наслідки еволюції семантики термінолексем поза межами термінологічного поля, що відбувається в процесі детермінологізації. Проаналізовано 2 755 термінолексем, зреалізованих у мас-медійних контекстах. Виокремлено 23 тематичні групи, у їх межах лексико-семантичні підгрупи термінної лексики з модифікованою семантикою та емоційно-експресивним забарвленням. Встановлено тематичний діапазон і частотність уживання метафор, створених на базі термінолексики, визначено особливості морфологічного вираження семантично модифікованої термінолексики.Розкрито найяскравіші мовні особливості семантико-стилістичного явища гри слів як засобу увиразнення авторської мови.Виявлено типологію інноваційної термінної лексики в газетних матеріалах суспільно-політичної тематики.^UThe thesis is devoted to the research of term-vocabulary in the modern Ukrainian newspaper text. The term-vocabulary is considered in two aspects: structural-semantic and communicative-functional.The content of the term “term-vocabulary” is deepened. This term has considerably expanded its content and volume today. The specifics of its functioning in the modern newspaper text are found out. The problems of linguistic dynamism are substantiated, in particular, the processes of actualization, activation, denotative-connotative reorientation, passivization of modern newspaper lexicon. The consequences of the semantics evolution of term-lexeme out of bounds the terminology field, which occurs in the determinologization process, are outlined. The analysis of 2,755 term-lexeme, realized in mass-media contexts, is made. 23 thematic groups are distinguished, within them lexico-semantic groups of term-vocabulary with modified semantics and emotionally expressive coloring. The thematic range and frequency of the use of metaphors, created on the basis of term-vocabulary, are established. The most vivid language features of the semantic and stylistic phenomenon of word games as a means of expressing of the author's language are revealed. The modeling of the graphic game as a kind of game of language is traced. The general language innovations are investigated, the permanent process of their appearance is considered and analyzed, the typology of the innovative term-vocabulary in the newspaper materials of social and political subjects is revealed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Горда С. Є. 
Методи ресурсного теоретико-ігрового аналізу процесів регіонального розвитку / С. Є. Горда. — Б.м., 2019 — укp.

Об'єкт дослідження: методи формалізації та аналізу показників, що характеризують стан регіональних та національних соціо-еколого-економічних систем, моделювання та оцінювання збалансованості розвитку цих систем в інтересах всіх їх учасників. Мета роботи – розробка засобів опису, формалізації та порівняльного аналізу стану розвитку країни за допомогою індикаторів ресурсного забезпечення регіонів та визначення на цій основі передумов формування стратегій збалансованого розвитку. Використовувались методи теорії прийняття рішень, теорії ігор, евристичного та індикативного аналізу даних для математичного моделювання оцінки стану регіональних та національних ресурсів, їх порівняльного аналізу та визначення на цій основі шляхів збалансованого розвитку соціо-еколого-економічної системи, яка представляє всі фактори життєдіяльності суспільства. За допомогою розробленої моделі індикативного аналізу та системи індикаторів та індексів визначаються об'єктивні порівняльні оцінки стану розвитку регіонів України, а також, визначається індекс регіонального та національного розвитку, і таким чином знаходяться слабкі місця поточної державної політики та спрямування її на ефективні управлінські рішення, що дадуть збалансовані регіональні та національні стратегії розвитку. Наукова новизна: вперше запропоновано ресурсний підхід до визначення регіональних та національних ресурсів, в межах якого визначаються кількісні та якісні характеристики наявних ресурсів, їх агреговані оцінки; запропоновано систему індикаторів стану регіональних ресурсів; вперше побудована кооперативна теоретико-ігрова ресурсна модель збалансованого розвитку, яка полягає у реалізації стратегій, що відповідають інтересам всіх коаліцій та гравців; фактично формально доказана безперспективність економіки, побудованої на природних та інших ресурсах, що не відновлюються. Таким чином, вперше побудована та протестована на практиці кооперативна теоретико-ігрова модель збалансованого розвитку на основі використання наявних та створення нових ресурсів. Розроблена методика може бути використана для оцінки рівня національної безпеки України. Матеріали дисертаційної роботи увійшли до результатів досліджень, спрямованих на вирішення завдань Ради національної безпеки та оборони України, також вони впроваджені в Командитному товаристві «Львіворгсинтез».^UIt is proposed a resource approach to determine the level of regional and national development, which is based on quantitative and qualitative characteristics of resources, their aggregate estimation. A methodology for analyzing the level of regional and national development and finding of strategies for balanced development is developed. The system of indicators of the status of regional resources is proposed/ It allows to provide comparative analysis, to determine and use weighting factors for types and categories of resources. For the first time, there were proposed the indices of the regional and national development level as well as the cooperative game-theoretical resource model of balanced development. The decision of this model providing the total strategy of balanced development based on the Shapley value is defined. A test analysis of regional resources state in Ukraine was fulfilled as well.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Рябчук С. В. 
Кримінологічна характеристика та запобігання гральному бізнесу / С. В. Рябчук. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертаційному дослідженні здійснений комплексний аналіз сучасного стану грального бізнесу, виділені його причини й умови, вивчено особу злочинця, який займається гральним бізнесом, а також розроблені заходи запобігання вказаному злочину. Дисертантом внесені пропозиції з оптимізації запобіжної діяльності, рекомендації з удосконалення як чинного кримінального законодавства, так і практики запобігання гральному бізнесу з урахуванням зарубіжного досвіду.Установлено, що гральний бізнес здійснюється, як правило, злочинцем одноособово у виді функціонування одного підпільного закладу з використанням гральних автоматів або комп'ютерної техніки, що продовжує працювати від одного до трьох місяців, доки не буде викритий правоохоронними органами. За географією вчинення злочину організація гральних закладів припадає на східні регіони України і концентрується в обласних центрах та великих містах через високу урбанізацію і щільність населення. Гральний бізнес має високий рівень латентності, що зумовлений прихованим розташуванням гральних закладів, наявністю великого попиту на азартні ігри серед гравців, неналежною підготовкою працівників правоохоронних органів із виявлення та документування вказаних правопорушень, наявністю негласного прикриття грального бізнесу з боку окремих правоохоронців. У результаті кримінологічного аналізу грального бізнесу визначено основні чинники вчинення цього виду злочину, серед яких вирішальними є три взаємопов'язаних: бажання злочинця збагатися у незаконний спосіб, попит на азартні ігри з боку осіб, що мають ігрову залежність, та недостатнє реагування діяльності державних і правоохоронних органів щодо виявлення цього різновиду злочинів.Автором наголошується, що заходи загальносоціального запобігання мають бути спрямовані на виведення соціально-економічних, організаційно-управлінських, культурно-виховних, правових та інших заходів на вищий, більш якісний рівень. Звернуто увагу на необхідність: розробки й виконання спеціальних програм із метою подолання проблем соціально-економічного характеру; надання державної підтримки підприємцям; проведення цілеспрямованої політики на підтримку малого і середнього підприємництва; покращення стану соціального забезпечення; підняття правосвідомості і правової культури населення; підвищення культури і моральності в суспільстві.Серед заходів кримінологічної профілактики грального бізнесу пропонується зробити акцент на заходах випередження, серед яких: у правові сфері – посилити кримінальну відповідальність за зайняття гральним бізнесом і прийняти відповідні акти, що регулюють обіг грального обладнання в державі; у технічний сфері – забезпечити правоохоронні органи спеціальними засобами для виявлення та припинення грального бізнесу. Заходи обмеження мають бути спрямовані на створення державних програм щодо підвищення зайнятості населення, професійної переорієнтації та допомоги у працевлаштуванні осіб, звільнених із місць позбавлення волі. Серед заходів захисту вирішальними є робота органів поліції, що полягає у виявленні та перевірці ймовірного розташування гральних закладів, та проведення перевірок суб'єктів господарювання уповноваженими державними органами, акцентуючи увагу на операторах проведення лотерей.За напрямом відвернення грального бізнесу необхідно: здійснювати систематичний контроль за особами, які раніше вже були засуджені за зайняття гральним бізнесом, здійснювати активні контрзаходи за допомогою агентурної мережі, спрямовані на розкриття і відвернення злочину на стадії до виникнення наміру його вчинити.На індивідуальному рівні необхідно робити акцент на діяльності із недопущення виникнення злочинного наміру в осіб, які раніше притягалися до відповідальності за вчинення злочинів у сфері господарської діяльності, та осіб, які раніше займалися гральним бізнесом до введення заборони.Звертається особлива увага на запобіганні такому соціально-психологічному явищу, як ігроманія, та вжитті заходів, спрямованих на недопущення її поширення серед населення, оскільки саме ігроманія відіграє важливу роль у структурі запобігання гральному бізнесу. Такі заходи, окрім загальносоціального запобігання, мають упроваджуватися за напрямом випередження: проведенням просвітницької роботи щодо наявності кримінально-правової заборони грального бізнесу, встановлення адміністративної відповідальності щодо батьків за участь їх дітей в азартних іграх; за напрямом обмеження: створення реабілітаційних центрів для надання допомоги особам з ігровою залежністю; за напрямом усунення: впровадження агітації проти участі в азартних іграх у ЗМІ, на телебаченні, радіо, в мережі Інтернет; за напрямом захисту: патрулювання ймовірних місць розташування гральних закладів, установлення камер відеоспостереження в таких місцях.Пропонується з урахуванням вивченого зарубіжного досвіду запобігання незаконному гральному посилити контроль операторів проведення лотерей, ввести вікове обмеження до 21 ріку щодо участі осіб у проведеннях лотерей.^UThe author of the thesis wok conducted complex analysis of current status of gambling business, defined its reasons and conditions, studied the personality of criminal who is engaged in gambling business, as well as developed preventive measures to the crime mentioned above. The defender of thesis made proposals related to the optimization of preventive activity, recommendations to the improvement of both current criminal legislation and gambling business prevention practice, taking into account foreign experience. Gambling business has a high level of latency conditioned by the hidden location of gambling establishments, high demand for gambling games among gamers, improper qualification of law-enforcement officers when finding out and documenting the mentioned offences, the secret shelter of gambling business by individual law enforcement officers. As a result of criminological analysis of gambling business, the main factors for committing this type of crime were defined, among which three are interrelating factors, namely, a desire of criminal to be enriched in an illegal way, a demand for gambling by players who have gaming addiction, and a lack of response on the part of government authorities and law enforcement bodies as to the detection of this kind of offences.It is being noted by the author that the measures of general social prevention shall be aimed at taking social and economic, organizational and management, cultural and upbringing, legal and other measures to a higher, more qualitative level. The attention was turned to the necessity of developing and performing special programs for purposes of overcoming problems of social and economic nature; provision of government support to entrepreneurs; realization of purposeful policy focused on support of small and medium-sized entrepreneurship; improvement of social support; raising legal consciousness and legal culture of population; raising culture and morality in society.As measures of criminological prevention of gambling business, the author proposed to emphasize proactive measures, among which there are in legal sphere – to enhance criminal responsibility for being engaged in gambling business and to take appropriate acts, regulating circulation of gaming equipment in the country; in technical sphere – to provide law enforcement bodies with special tools for detection and termination of gambling business. Restrictions shall be aimed at the creation of government-sanctioned programs devoted to boosting employment of population, professional re-orientation and job placement assistance for people released from the places of deprivation of liberty. Among the measures of protection, the work of police authorities is crucial, which consists in discovery and verification of probable location of gambling establishments, and checking business entities by the authorized government bodies with a particular focus on operators conducting lottery.As to the prevention of gambling business, people who were previously convicted for being engaged in gambling business shall be systematically controlled; contra-measures shall be taken using agent networks focused on discovery and prevention of a crime at the stage emphasize the activity related to the prevention of criminal mind occurrence among people who were previously hold liable for commitment of crimes in the field of economic activity and people who were engaged in gambling business prior to the introduction of prohibition.A special attention is paid to the prevention of such a social and psychological phenomenon as gaming addiction and steps to be taken aimed at the prohibition of its spread among the population, since the gaming addiction plays an important role in the structure of the gambling business prevention. These measures shall be introduced proactively: by means of awareness-building related to the gambling business penal prohibition, establishment of punishment by warning or fine for parents whose children are participated in gambling; as to restriction: creation of rehabilitation centres to help people with gaming addiction; as to elimination: introduction of agitation against participation in gambling in mass media. It is proposed taking into account of the studied foreign experience for prevention of unlawful gambling business to enhance monitoring of lottery operators, to introduce age restriction to 21 as to participation of individuals in lottery conducting.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Швіндіна Г. О. 
Методологічні засади формування коопетиційної моделі організаційного розвитку підприємств / Г. О. Швіндіна. — Б.м., 2019 — укp.

В дисертації розвинуто методичні засади формування системи організаційного розвитку та обґрунтовано концептуальні засади класифікації його моделей; визначено сутність коопетиції, здійснено кластеризацію теорії коопетиції за напрямками досліджень та хронологією становлення, виявлено найбільш ймовірні сфери формування стратегічних коопетиційних альянсів; запропоновано теоретико-методологічні засади визначення ключових факторів успіху підприємств – галузевих лідерів та отримано концептуальне пояснення причин і наслідків формування конкурентного тиску та ключових драйверів коопетиційної взаємодії; розроблено методологію галузевої селекції потенціальних учасників коопетиційної взаємодії, а також методичний інструментарій вибору потенційного коопетиційного партнера, методологічні основи та методичний інструментарій оцінювання ступеня готовності підприємства до впровадження стратегії коопетиції як проактивної стратегії організаційного розвитку.^UThe disseration is aimed to develop theoretical basis and methodology for forming coopetition model of the organizational development in the context of strategic management. In the thesis, the methodology and methodical guidelines for evaluation of the readiness of an enterprise to implement coopetition model are performed that based on integral indicator assessment which generalizes the features of industry dynamics, market heterogeneity, the degree of cooperation inside of an enterprise and competition level. The classification of the coopetition is developed by restructuring the features, types and number of participants of the interaction, meanwhile, the organizational development models are classified by including the coopetition as an atypical and yet normal attribute of organizational dynamic. Therefore, the organizational models are classified by the following approaches: situational, selection, dialectic, theological, institutional, phenomena, game theory, revolutionary, cyclic and wave approach, and structural functionalism. The organizational development is interpreted as a system of coopetitive organizational and economic interrelations that are formed owing to dialectic interactions of planned and spontaneous interventions into organizational processes and structures, that develop co-evolutionarily reproducing mutual influence of the transformations in the business environment and strategic management concepts.As a results of overview of previous findings and comparative analysis the system of key features of organizational development is complemented by the following: coevolution of the strategic and organizational adaptations (or mutations), multifunctional leadership, the existence of systematic paradox of organizational development (proactivity and adaptivity co-existence), and coopetitive features of organizational development.In the thesis, the bibliometric analysis was conducted to reveal the clusters of the main academic outcomes in the sphere of coopetition research, the chronology analysis, global trends and the most possible trajectories of the future development of coopetition research were presented. The hypothesis about the existence of certain drivers of competitive, coopetitive and cooperative behavior in the market was formulated and proved by DEA which implies the determination of the efficiency of transformation of the inputs of an enterprise into outputs, and which gives the opportunity to reveal the industrial specifics of forming the competitive pressure, key drivers of competitive and coopetitive interactions. The air crafting industry became the pilot for the research to check the hypothesis. It is proved that the competitive pressure from B2B customers (airlines) arise and shifted the focus of competitive interactions between main players towards cost-effective decisions to the detriment of human-friendly decisions. The methodology of the preliminary selection of the potential partners was performed in the thesis. The offered methodology is based on evaluation of three criteria: market share, intentions to competences development and ability to cooperate. The CANVAS-model is complemented by new blocks of the analysis: competitors-opportunists and competitors-voluntars (neologism). In the thesis the qualitative data research was performed (the combination of the expert evaluations and empiric research). The survey data were collected and processed to reveal the main antecedents and laws of coopetition appearance in such industries of Ukraine as: air crafting, car manufacturing, chemistry, energy and machine-building industries. It was revealed the link between the readiness to implement the coopetition strategy and life cycle of the organization, between readiness and internality – externality, and reactivity of the TOP-management of the enterprises. It is proved the coopetition is related to the competences-oriented strategy and is the opposite to the risk-avoiding and rent-seeking behavior. The hypothesis about the interrelations between the readiness to implement coopetition and the organizational characteristics was proved. Thus, the industrial specifics were revealed as a result of data processing: there is a link between the readiness and life cycle of the organization, internality or externality of TOP-management and activity degree in a process of decision-making. The criterions of the partner choice were detailed for the industries of Ukraine, and the link between opportunism and readiness to implement the coopetition was identified. In the thesis, it is offered to use the term “organizational viscosity” as a characteristic of an organizational system that affects the speed of evolution towards coopetition as a new paradigm, and which is related to decentralization and speed of decision-making and dynamics of organizational configurations.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Гришко Ю. Ю. 
Розвиток рухових якостей студентів технічних університетів засобами настільного тенісу у позааудиторній діяльності / Ю. Ю. Гришко. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертаційному дослідженні представлено науково-методичні підходи до проблеми розвитку рухових якостей студентів у системі фізичного виховання; розкрито особливості навчання студентів технічних університетів з урахуванням їх майбутньої професійної діяльності; проаналізовано специфіку роботи інженера та необхідність розвитку рухових якостей для підвищення рівня працездатності та успішної професійної діяльності. Розроблено експериментальну програму принциповою відмінністю якої є використання засобів настільного тенісу у розвитку рухових якостей студентів технічних університетів у позааудиторній діяльності. Проведено аналіз впливу експериментальної програми на розвиток рухових якостей за складеною програмою контрольного тестування з використанням стабілоаналізатора, отримані результати свідчать що за всіма досліджуваними показниками вищі результати у студентів експериментальної групи. Дослідження рівня розвитку рухових якостей, після впровадження методики контролю, за допомогою тензодинамографії, доводить ефективність експериментальної програми. Результати тестування рівня розвитку рухових якостей на початку та в кінці експерименту доводять ефективність запропонованої експериментальної програми розвитку рухових якостей студентів у позааудиторній діяльності засобами настільного тенісу.^UIn the dissertation research scientific and methodical approaches to the problem of development of motor qualities of students in the system of physical education are presented; the features of studying students of technical institutions of higher education with the account of their future professional activity are revealed; the specifics of the work of the engineer and the need for the development of motor qualities to improve the level of efficiency and successful professional activity are analyzed; as a result of the conducted studies, the types of motor activity determined by the students of the technical specialties, their connection with the requirements for professional activities; the necessity and expediency of development of motor qualities of students by means of table tennis in non-auditing activity is determined.The development of motor skills of students is an actual problem of the sphere of physical education, which needs to be solved through the use of various forms and means, especially students of technical universities, whose professional activities are related to specific working conditions, including long-term diverse static positions, uniformity of actions, monotony, the need to maintain high concentration and attention to work, etc. Such work requires a high level of efficiency and health, which can not be achieved without the optimal development of motor qualities. However, the search for new ways and means of developing motor skills of students in non-audiences of activity remains relevant. Scientists point out the leading influence of motor activity in shaping the way of life, the level of health, work capacity of student youth. It is enough to study in modern literature various means of development of motor qualities of children and young people. But there are almost no studies of the influence of table tennis lessons on the development of motor skills of students of higher technical education institutions.The biomechanical models of the technique of performance of table tennis exercises, on the basis of which the program of operational control over development of motor qualities of students is made, was constructed. In particular, the program of operational control includes the implementation of test tasks based on the analysis of graphic models of biomechanical indicators, it is possible to compare and make a comparative analysis of the effectiveness of the implementation of programs for the development of motor skills of students in non-auditing activities by means of table tennis.An experimental program whose principal difference is the use of table tennis equipment in the development of motor skills of students of higher technical educational institutions in non-auditing activity is developed. Under the means of table tennis, we understand special and general motor exercises of the training process of players in table tennis. Special exercises have been used to improve the elements of the game of table tennis, as well as the development of strength, speed, endurance, flexibility and coordination. General developing motor exercises were used to increase the level of overall motor performance, level of health, development of motor abilities.The analysis of the influence of the experimental program on the development of motor qualities in the composition of the program of control testing with the use of a stabilizer analyzer was carried out, and the results indicate that, in all the studied parameters, higher results in the students of the experimental group. The study of the level of development of motor qualities, after the introduction of experimental techniques, by means of tensodinamography proves the effectiveness of the experimental program.The results of the testing of the level of development of motor qualities at the beginning and at the end of the experiment prove the effectiveness of the proposed experimental program for the development of motor qualities of students of the higher technical educational institution in non-auditing activity by means of table tennis.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Гордійчук В. В. 
Підвищення інформаційної стійкості систем радіозв'язку шляхом адаптивного синтезу таймерних сигналів / В. В. Гордійчук. — Б.м., 2019 — укp.

Об'єкт досліджень – процес функціонування систем радіозв'язку з таймерними сигналами в умовах радіоелектронного протиборства. Предмет досліджень – синтез сигналів на основі таймерного кодування та завадостійких технологій, що забезпечують інформаційну стійкість систем радіозв'язку. Методи дослідження. Для рішення поставленого наукового завдання використані наступні методи: теорії інформації, теорії антагоністичних ігор, теорії спектрального та кореляційного виявлення сигналів, математичної статистики, теорії завадостійкого кодування, теорії ймовірності, теорії оптимізації, теорії адаптивних систем, імітаційного та аналітичного моделювання. Теоритичні та практичні результати: отримала подальший розвиток теорія таймерного кодування для застосування її в системах радіозв'язку; розроблено метод адаптивного синтезу таймерних сигналів з ортогональним частотно-кодовим розділенням каналів (TSC MC-OCDM) в умовах впливу навмисних завад; удосконалено метод адаптивного синтезу таймерних сигналів з псевдовипадковим переналаштуванням робочої частоти (TSC FHSS) для їх застосування в умовах впливу навмисних завад; вперше запропоновано метод адаптивного вибору режиму синтезу таймерних сигналів в умовах впливу навмисних завад.^UThe object of research is the process of functioning of radio communication systems with timer signals in conditions of electronic warfare. The subject of research is the synthesis of signals based on timer coding and interference-proof technologies that provide information stability of radio communication systems. Research methods. The following methods were used to solve the scientific problem: information theories, antagonistic game theories, spectral and correlation signal detection theory, mathematical statistics, fault-tolerant coding theory, probability theory, optimization theory, adaptive systems theory, simulation and analytics. Theoretical and practical results: the theory of timer coding for its application in radio communication systems has been further developed; the method of adaptive synthesis of timer signals with orthogonal frequency-code division of channels (TSC MC-OCDM) under conditions of influence of deliberate interference is developed; the method of adaptive synthesis of timer signals with pseudorandom frequency tuning (TSC FHSS) for their application in the conditions of intentional interference is improved; for the first time the method of adaptive choice of the mode of synthesis of timer signals in the conditions of influence of intentional interference is proposed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського